וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעור של מכבי

25.3.2009 / 17:49

פנאתינייקוס מוכיחה שאפשר גם אחרת. שאפשר לקום מהקרשים מעונה גרועה, שאפשר להתאושש מאינספור בעיות ולחזור למרכז הבמה. על החתום: אובראדוביץ'

אל מסיבת העיתונאים שנערכה לאחר ניצחונה הקליל של פנאתינייקוס אתונה על פרוקום סופוט במסגרת המחזור העשירי של שלב הבתים ביורוליג נכנס ז'ליקו אובראדוביץ' עם ניצוץ של טירוף בעיניים, כך על פי עדים שנכחו במקום. קבוצתו רמסה זה עתה 53:75 את הפולנים המסכנים, אך את אובראדוביץ' כל זה לא עניין.

"אני מרגיש בושה ומבוכה", הימם אובראדוביץ' את הנוכחים. "פתחנו את המשחק רע, איבדנו כדורים, החטאנו זריקות קלות. יש כאן שחקנים שנלחמים בכל רגע, אבל גם יש אצלנו שחקנים שלא מבינים שצריך לשחק חזק בכל ערב". ואז עלו הטונים של השועל האגדי.

"יש לי שחקנים שלא ממלאים אחר ההוראות שלי. אני לוקח פסק זמן, מסמן תרגיל, ועשר שניות אחר כך שחקנים מסוימים עושים ההפך", רשף הסרבי הזועם. "זה לא ייתכן! בפעם הבאה הם ישבו על הספסל. אנחנו נראים רע. פנאתינייקוס זה מועדון עם מיליוני אוהדים, אבל יש כאן שחקנים שאולי לא מבינים את זה. הם לא מכבדים את החולצה שהם לובשים, לא מכבדים את המועדון. לא מגיע לשחקנים האלו להיות כאן בכלל. אם נמשיך לשחק ככה, אנחנו הולכים לחטוף בראש מכל יריבה רצינית. פיינל פור? בקצב הזה, אין שום סיכוי שזה יקרה".

התזמון של אובראדוביץ', אשף פסיכולוגיה ידוע, לא היה מקרי. מסיבת העיתונאים הזו נערכה רק שלושה ימים לפני משחק חצי גמר הגביע היווני, שהועיד לפאו מפגש קשה מול מארוסי, לה כבר הפסידה קודם לכן במסגרת הליגה. הפסד, ופאו מודחת.

המהלומה המילולית שהנחית על שחקניו עשתה את העבודה. הירוקים ניצחו, אם כי בדוחק רב - 72:76, לאחר הארכה - והמשיכו לגמר, שם המתינה אולימפיאקוס השנואה. "אצל אובראדוביץ' אין מקריות, הכל אצלו מחושב", אומר העיתונאי היווני ניקוס ורלאס. "מסיבת העיתונאים אחרי פרוקום הייתה הפעם הראשונה בעשור האחרון שראיתי אותו כה אגרסיבי עם השחקנים שלו. אבל אפשר לומר שמהרגע הזה, פחות או יותר, הכל התהפך".

חובה: יתרון ביתיות

ביוון מתקשים לעכל את העונה המוזרה שעוברת על האימפריה מאתונה. את השלב הראשון ביורוליג סיימה במאזן 3:7, שהיה שווה רק מקום שלישי בבית ב', אחרי ברצלונה וסיינה, ומקום בדרג השלישי בהגרלת הטופ-16. גם בליגה היוונית רשמה מספר הפסדים בלתי מחוייבים. מצד שני, פאו גרפה גביע יווני נוסף, לאחר 70:80 על חשבונה של היריבה העירונית; וביורוליג הקיצה מהתדרמת בראשית פברואר, כאשר צלחה בקלילות בית קשה שכלל את אוניקאחה מלאגה, פרטיזן בלגרד ולוטומאטיקה רומא, וסיימה במקום הראשון עם מאזן 1:5.

ואולי הנתון החשוב מכל אלו הוא שההפסד 77:75 לאולימפיאקוס, בדרבי שנערך בתחילת חודש מרץ באולם השלום והאחווה, רק כמה ימים לאחר הניצחון בגמר הגביע, העניק לאדומים יתרון של שתי נקודות בראשות הטבלה היוונית, שנשמר עד לרגע זה. ארבעה מחזורים נותרו לסיום העונה הסדירה, ופאו מצויה במצב נואש. שוויון נקודות יעניק לה את המקום הראשון, שכן היא ניצחה בסיבוב הראשון את אולימפיאקוס בהפרש גבוה יותר (69:86).

כדי שהתסריט הזה יתממש, היא תצטרך לנצח את ארבעת המשחקים הנותרים, ולקוות לשתי מעידות של אולימפיאקוס, שעוד צריכה לשחק במגרשים הקשים של פאניוניוס ופאנליניוס. ביוון, מכל מקום, סבורים כי הסיכויים לכך קלושים. "אולימפיאקוס לא תאפשר למקום הראשון לחמוק ממנה", משוכנע ורלאס. משמעות המקום הראשון היא יתרון לכל אורך הדרך בפלייאוף, פריבילגיה ממנה נהנתה אולימפיאקוס לאחרונה ב-1999.

יתרון הביתיות, מסביר ורלאס, משמעותי במיוחד ביוון. "לשופטים קל יותר לדפוק את היריבות כשהמשחק נערך ב'אואקה' (מגרשה הביתי של פנאתינייקוס, א.ג.), כפי שכשאולימפיאקוס מארחת בכדורגל השופטים כמעט תמיד הולכים איתה. אני לא רואה שופטים שמגיעים לאולם השלום והאחווה ומסדרים לפנאתינייקוס ניצחון, לפחות לא אם הם רוצים לצאת בחיים מהמגרש". בעשור האחרון נהנתה פנאתינייקוס מיתרון הביתיות וזכתה בתשע אליפויות (רק אא"ק אתונה הצליחה לשבור את מעגל הקסמים בעונת 01/02). קודם לכן, בין 1993 ל-1998, סיימה אולימפיאקוס ראשונה, וזכתה בחמש אליפויות (בעונת 97/98 הצליחה פאוק סלוניקי להדיח את אולימפיאקוס ללא ביתיות). במספרים, הקבוצה שהחזיקה ביתרון הביתיות גם זכתה באליפות ב-13 מ-16 השנים האחרונות.

בין פנאתינייקוס לאולימפיאקוס הנתונים חדים עוד יותר: רק פעמיים הצליחה אחת מהשתיים לשבור את יתרון הביתיות של יריבתה במסגרת הפלייאוף. זה קרה בעונת 98/99, כאשר פאו הדהימה במשחק החמישי והאחרון בסדרת הגמר את אולימפיאקוס וזכתה באליפות; ובעונת 01/02, כאשר אולימפיאקוס ניצחה 0:2 בסדרת חצי גמר הפלייאוף, אך הפסידה בגמר לאא"ק.

מהפך: דווקא במלאגה

מצב הרוח של אנשי פנאתינייקוס השתנה לאחר שני הניצחונות הגדולים בפתיחת שלב הטופ-16. פרטיזן העיקשת הגיעה ליוון וחזרה עם 81:63, ההפסד הגדול ביותר שלה העונה. בשבוע שלאחר מכן המריאה פאו למלאגה, וגרפה את כל הקופה עם 69:81 מדהים. הרבע האחרון של המשחק הזה היה אחד הגדולים שהציגה פנאתינייקוס העונה, אם לא הגדול שבהם: היא שלפה מהארון את ההגנה הרצחנית המוכרת, אפשרה לספרדים האומללים רק שתי נקודות בשמונה דקות, וסגרה את הרבע על 8:20.

שני ניצחונות חלקים על רומא וקריסה מהדהדת של מלאגה, הבטיחו לפאו את המקום ברבע הגמר לאחר ארבעה מחזורים. במחזור החמישי של הטופ-16 חזרה לסרביה, למשחק שהועתק מהפיוניר לבלגרד ארינה בן ה-22,000 מקומות. פרטיזן ניצחה, אולם לא הצליחה למחוק את מינוס 18 הנקודות מהמפגש הקודם בין השתיים. במחזור האחרון אירחה את מלאגה, שאיבדה עוד קודם לכן כל סיכוי להמשיך הלאה, ניצחה 95:103 בהארכה והבטיחה את המקום הראשון ואת היתרון בסדרת רבע הגמר.

"פאו חייבת את יתרון הביתיות לשני אנשים", אומר ורלאס, "לדימיטריוס דיאמנטידיס ולמייק באטיסט". דיאמנטידיס, המכונה גם איש העכביש, מציג עוד עונה מגוונת, עם 10.1 נקודות, 4.7 ריבאונדים, 3.2 אסיסטים ו-1.7 חטיפות בממוצע במשחקי היורוליג; באטיסט ממשיך להיות יציב כמו סלע, עם 12.6 נקודות ו-5 ריבאונד בממוצע. "דיאמנטידיס הוא המנהיג של הקבוצה", מספר ורלאס. "הוא לא קולע המון, אבל המשחק שלו משפיע בצורה מכרעת על ההופעה של הקבוצה כולה. ההגנה שלו סוחפת אחריה את האחרים. באטיסט עושה את זה כבר כמה שנים, ככה שעליו אין הרבה מה להוסיף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בעיה: איזון קבוצתי

שחקנים בולטים נוספים הם ואסיליס ספאנוליס, שאראס יאסיקביצ'יוס, דרו ניקולאס וניקולה פקוביץ', אם כי הם אינם יציבים מספיק. "עבור יאסיקביצ'יוס זו בלי ספק העונה הטובה ביותר שלו בקבוצה", מוסיף ורלאס. "הוא השתפר מאוד בהשוואה לעונה שעברה. הוא אומנם לא הופך צעיר יותר, אבל הוא סופר-מנוסה והעונה מציג יד יציבה מכל הטווחים. הוא יודע להוסיף לפאו את מה שחסר לה. הבעיה איתו היא שבכל פעם שהוא פותח את המשחק טוב, הוא הופך לאגואיסט ומבטל את האחרים. כששאראס לא נכנס למשחק טוב, הוא בבעיה". דוגמא מובהקת לכך ניתן לקבל מהדרבי האחרון בין פנאתינייקוס לאולימפיאקוס: יאסיקביצ'יוס קלע 13 נקודות במחצית הראשונה והשאיר את פאו במשחק, כמעט במו-ידיו; בשנייה חיסל את סיכויי קבוצתו, עם שתי נקודות בלבד וחמישה איבודים.

ניקולאס, שהגיע מאפס פילזן, ופקוביץ', הרכש מפרטיזן, מספקים גם הם את הסחורה באופן יחסי. השניים הפכו לחלק קבוע בחמישייה של אובראדוביץ', ומספקים יד חמה (ניקולאס) ומשחק פוסט-אפ הרסני (פקוביץ'). הבעיה היא שמשחק ההגנה של פקוביץ' לוקה בחסר, מה שלעיתים מאלץ את אובראדוביץ' להושיב אותו על הספסל ולעבור לחמישייה נמוכה יותר, כשהוא מסיט את באטיסט לעמדת הסנטר. במקרה הזה, אנטוניס פוטסיס משתלט על עמדת הפאוור-פורוורד, ומשחק ההתקפה של פאו יוצא מאיזון.

"איזון זו הבעיה הגדולה של פאו", מאשר ורלאס. "בקו האחורי יש המון כישרון: דיאמנטידיס, ספאנוליס, שאראס, ניקולאס. זו רביעייה קטלנית מבחינה התקפית. אבל פאו נכנסת לבעיה כאשר פקוביץ', שהוא עדיין ילד בן 22, עושה טעויות של טירון, ואז כל משחק הפנים נופל על הכתפיים של באטיסט. אם קוסטאס צרצאריס היה מציג את היכולת של העונה שעברה זה יכול היה לעזור, אבל הוא נחלש מאוד השנה. פוטסיס לפעמים משחק 35 דקות בערב בעמדה מספר 4, אבל מול קבוצות עמוקות וגבוהות כמו ברצלונה או אולימפיאקוס, זה לא תמיד מספיק. וכאשר שחקני הפנים לא במשחק הכל נופל על קו החוץ, שכל הזמן משחק פיק אנד רול ופיק אנד רול ופיק אנד רול. מאמנים חכמים יודעים להילחם בזה, ואז פאו נתקעת ויורדת בשתי רמות לפחות. כשאתה עוצר להם את הפיק אנד רול ורץ מולם, הם לפעמים לא יודעים מה לעשות".

צפי: מלחמת עולם

אתמול כבר אירחה פנאתינייקוס את סיינה, במסגרת המשחק הראשון בסדרת רבע גמר היורוליג. 18,000 צופים מילאו את האואקה, וראו את פאו נמתחת עד לדקות הסיום, לפני ששתי שלשות רצופות של ניקולאס סידרו לה 85:90 ויתרון 0:1. אולם המשחק הזה ייכנס לספרי ההיסטוריה מסיבה אחרת: דיאמנטידיס לא שיחק, לאחר שנפצע באימון שנערך בסוף השבוע שעבר. זו הייתה הפעם השלישית מאז הצטרף לפאו, בקיץ 2004, שדיאמנטידיס מחמיץ משחק; פעם שלישית בלבד מתוך 254 משחקים.

בהיעדרו, לא היה מי שיטווה קורים סביב טרל מקינטייר, שניצל את יום החופש הנדיר והפציץ 27 נקודות. אל המשחק הבא, שייערך באתונה מחר בערב, איש העכביש כבר צפוי להופיע. "אין לי ספק שיחד עם דיאמנטידיס, פאו תעפיל לפיינל פור", מבטיח ורלאס.

שם, בחצי הגמר, היא עשויה לפגוש מכרה וותיקה: אולימפיאקוס, שניצחה אמש את ריאל ועלתה גם היא ליתרון. ליוונים יש זיכרון ארוך - הפעם האחרונה בה נפגשו השתיים בחצי גמר היורוליג הייתה ב-1994, במסגרת הפיינל פור שנערך בתל אביב. אז, ניצחה אולימפיאקוס לאחר קרב עיקש רק כדי להפסיד בגמר לבדאלונה. גם בברלין, אם וכאשר, צפו למלחמת עולם של ממש.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully