וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה אני צריך לאכול את כל החרא?"

דור בלך

22.3.2009 / 13:21

שחקנים במכבי נתניה נעלבים מהפה גדול ומהביקורת של לותר מתיאוס ("זה חוסר כבוד, הוא עבר את הגבול"), אבל הגרמני מתעקש: "לא רק אני אשם שהקבוצה משחקת רע. למה רק בישראל אסור לבקר? באתי לפה כדי ללמד אתכם"

אם בתחילת דרכו של לותר מתיאוס במכבי נתניה הפתיחות התקשורתית והכנות שלו נראו כמשב רוח מרענן, בעיקר בקבוצה שבה ראשיה מתחבאים מהתקשורת באופן שיטתי ויוצאים אליה בעיקר כדי להוציא ספינים, היום נראה כי מדובר בחרב פיפיות שקרובה יותר לעורו של המאמן מאשר לזה של יריביו.

"אני לא יודע אם זה מקובל בגרמניה או לא, אבל פה זה כבר מזמן עבר את גבול הטעם הטוב", מספר שחקן בכיר במועדון על הביקורת הפומבית של המאמן על שחקניו. מתיאוס כזכור כבר הצהיר שאיתי שכטר יכול לצאת לאירופה רק לחופשה ולא כשחקן וביקר אותו גם על כך שהוא לא משקיע באימונים ושהוא חושב רק על עצמו ולא על הקבוצה, הודיע לברוך דגו דרך התקשורת על כך שהוא לא מספק את הסחורה ושהוא "לא כוכב גדול כמו שכולם אמרו לי", סיפר כי טל מעבי לא מקצוען ולא מכבד את המקצוע, והקש שבאמת שבר את גב הגמל מבחינת שחקני מכבי נתניה היה כשהגרמני הטיח ביקורת על שלו מנשה והאשים אותו בכך שהוא מרוכז יתר על המידה בבנו שנולד לפני מספר ימים ושהוא ישלם על כך. כל הדברים האלה מתווספים, כמובן, לביקורות הכלליות שהעביר על הכדורגלן הישראלי בכלל והנתנייתי בפרט.

שחקני הקבוצה אמנם מעריכים מאוד את המאמן הגרמני ורוכשים לו כבוד עצום, אך רובם חשים כי הוא לא מכבד אותם בחזרה. כשהקבוצה תפקדה היטב על המגרש והייתה מועמדת מובילה לאליפות, העלבון שחשו שחקני הקבוצה לאחר כל ביקורת תקשורתית מצד המאמן נשמר עמוק בבטן, אך כשהקבוצה מתחילה לגמגם, הכל צף בחזרה אל פני השטח. הפסד לבית"ר ירושלים הערב (ראשון), שיוציא את מכבי נתניה עוד יותר מהמאבק, עלול להביא לתסיסה.

אתם בכיינים

אלא שמתיאוס עצמו בטוח בצדקת דרכו לא מתכוון לשנות את מנהגיו. "אני לא פוליטיקאי, אני כן, והביקורת הזאת יכולה לעזור לשחקנים שלי. כששחקן משחק טוב ועובד במקצוענות אני מעולם לא מבקר אותו. כשהוא נותן את המיטב שלו אני לא מבקר אותו. כשאני רואה שהוא יכול לתת יותר ושיש בו יותר אז הוא זוכה לביקורת, ולא רק ממני אלא גם מהתקשורת.

"רק בישראל שחקנים חושבים שלמאמן מותר להגיד עליהם רק דברים טובים בתקשורת ולא רעים", בטוח המאמן. "כששחקן מבקיע צמד אני יכול להגיד שהוא נתן משחק גדול, וכשהוא משחק רע אני לא יכול להגיד את זה? למה הוא יכול לקבל רק ביקורת חיובית ולא שלילית? החיים לא תמיד בשמש, צרכים לדעת לחיות גם בצל. אם אני לא אעביר ביקורת, אני לא אעשה את העבודה שלי.

"כדורגל זו עבודה ציבורית – אנחנו לא פקידים בבנק, לא מזכירות במשרד ואנחנו לא מוכרים בחנות – אנחנו מציגים את עצמנו בכל שבוע לפני מיליוני חובבי כדורגל ברחבי המדינה. כשיש לך עבודה כזאת ואתה מרוויח המון כסף, אתה חשוף לביקורת, והשחקנים בישראל חייבים ללמוד לקבל גם את הדברים הרעים במקצוע ולא רק את הטובים. ביקורת ממני זה דבר שהם צריכים לדעת לקבל, אין בארץ מישהו שמכיר את הכדורגל כמוני.

"שחקן שלא יכול לחיות עם הביקורות של המאמן או העיתונאים – צריך למצוא עבודה אחרת. הבעיה בישראל שהשחקנים לא יודעים לחיות בשני הצדדים של המקצוע. גם אני רוצה ליהנות רק מהצדדים החיוביים. הלוואי שהייתי יכול ללכת אחרי כל משחק למסיבת עיתונאים ולתת רק מחמאות ושבחים, אבל זה לא אפשרי. אני לא קובע את התוצאות הרי, אלו השחקנים שקובעים את התוצאות, ובעקבות זה באות התגובות שלי".

נמאס לי

"למה אני צריך לאכול את כל החרא?", ממשיך מתיאוס ומפנה את האצבע המאשימה כלפי השחקנים. "כשאנחנו משחקים רע התקשורת באה אלי בטענות למה ככה ולמה ככה. אני שיחקתי על הדשא? אני נמצא באימונים כל יום ואנחנו עובדים קשה מאוד ובמקצועיות גמורה, ואז במשחק יש שחקנים שנראים פחות טוב מאשר באימונים, את זה אני לא מבין".

שחקנים רבים בקבוצה מציינים כי היו מעדיפים שהכביסה המלוכלכת תישאר בתוך חדר ההלבשה, ולא תכובס אל מול פני התקשורת. אבל מתיאוס מבהיר כי "גם ככה מה שאני אומר בחדר הלבשה יוצא מיד החוצה, וזה מגיע מהשחקנים ולא ממני. אז מה הבעיה בדיוק אם אני מבקר גם בתקשורת? אי אפשר להיות רק חיוביים. אי אפשר לתת לאשתך מחמאות אם היא לא עשתה משהו בשביל לזכות בהן. אלא אם כן אתה משקר לה, ואני אף פעם לא משקר.

"השחקנים פה רוצים לצאת מישראל ולשחק באנגליה, גרמניה או ספרד, זה החלום שלהם אבל הם לא יודעים שככה זה עובד שם?", תוהה אלוף העולם לשעבר. "אם הם רוצים באמת להצליח שם הם צרכים לכבד את החוקים של המקצוע הזה. ובאירופה יש חוקים שונים לכדורגל מאשר בישראל.

"הביקורות האלה אולי לא עובדות מיידית אבל עוזרות לשחקנים לעתיד. תראה את קלמי סבן", מסביר הגרמני על המגן שזכה ממנו גם הוא לביקורת על כך שמשקיע יותר מדי זמן באשתו ובבתו – "הוא הפך לשחקן מקצוען לכל דבר והוא מבין בדיוק מה אני רוצה ממנו. אולי עכשיו הוא נעלב ממני וחושב שאני נגדו, אבל אני לא נגדו, אני לא נגד אף אחד. וכמו שביקרתי אותו פעם, היום אני נותן לו מחמאות כי הוא טוב. אולי הוא השתפר בגלל הביקורת שלי? אולי אחרי מה שאמרתי לו הוא התחיל לחשוב על ההערות שלי ועל צורת המשחק שלו בבית כשהוא היה עם אשתו והילדה? מה שהכעיס אותו כל כך גרם לו להשתפר.

"גם שלו מנשה היה חד מאוד באימונים השבוע", מודה מתיאוס וממשיך. "מעולם לא ראיתי אותו כמו השבוע. למה הוא היה ככה? אולי הביקורת נתנה לו מוטיבציה? אני תמיד קיבלתי מוטיבציה מביקורות, כי רציתי להראות למאמן שלי מה היכולת האמיתית שלי ומה אני שווה".

דון קישוט, אתה יכול לנוח

בנתניה קיימת התחושה כי מתיאוס מתעסק יתר על המידה בתחלואות הכדורגל הישראלי ומנסה להילחם בטחנות הרוח של ההתאחדות במקום להתרכז בקבוצה שלו. גם פה למאמן ולשחקנים דעה שונה.

"אני מדבר על הכדורגל הישראלי כי אני חי פה ואני מכיר את הכדורגל הישראלי. אני משחק כל שבוע נגד קבוצה אחרת, אני מאמן שחקנים ישראלים ואני רואה המון משחקים בטלוויזיה. אני רואה את האיכות של הכדורגל הישראלי, וכשאתה משווה את זה לכדורגל האירופאי יש הבדל גדול. וזה לא סוד. הרי תמיד הקבוצות הישראליות עפות אחרי סיבוב או שניים במוקדמות גביע אופ"א או ליגת האלופות. אנשים לא אוהבים לראות את המציאות ולהיות ריאליסטים. אני ריאליסט ואני יודע מה הולך בישראל. מה שאנחנו עושים בנתניה, בהתחשב בתנאים של האיצטדיון ומתקן האימונים, וזה שאנחנו משחקים מול 2,000 צופים בלבד כל שבוע – זו הצלחה גדולה.

"אני פה כדי ללמד את השחקנים ולהביא אותם לרמה גבוהה יותר", מסכם מתיאוס. "ללמד אותם בכל דרך אפשרית – במסירות, בבעיטות, בנגיחות וגם בקבלת ביקורת – איך להיות טובים יותר. בשביל זה אני מקבל משכורת ובשביל זה באתי למועדון כמו מכבי נתניה - כדי לעזור לכולם להגיע לרמה גבוהה יותר. זה בריא לעתיד של השחקנים, הם חייב לדעת לקבל ביקורת וללמוד ממנה, רק ככה אפשר לעלות לרמה הגבוהה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully