וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא הגיל, זה התרגיל

21.3.2009 / 10:10

לואיס סובלדיה, מאמן לאנוס, מוכיח שאפשר לאמן בוגרים בגיל 27, להיות סמכותי, חדשני ולשחק הכי טוב בארגנטינה. מפתיע? לא את מראדונה

בשלהי שנות ה-60 קיבל קרלוס קבאניירו, שחקן אלמוני בקבוצת הנוער של ולז סרספילד הארגנטינאית, הודעה קצרה מרופאיו שבישרו לו כי הפציעה ברגלו במהלך אחד המשחקים הביאה לקיצה של הקריירה. קבאניירו לא נתן לבשורת האיוב לחסל את חלומו כליל, והחליט לעשות הסבה לתחום האימון. ב-1969, כשהוא רק בן 22, מונה למאמנה של ארחנטינוס ג'וניורס ונכנס לספר השיאים של גינס כמאמן הצעיר בהיסטוריה של הכדורגל המקצועני. כיאה לגילו, כבר במשחקו הראשון העניק הופעת בכורה לכדורגלן צעיר בן 18 ומי שלימים יהיה גם מאמן נבחרת ארגנטינה, חוסה פקרמן. מאז הפך קבאניירו להיות גורו של שחקנים צעירים ומפיץ בשורת הכדורגל גם למדינות מרכז אמריקה כמו גוואטמלה, פנמה ואל סלבדור.

כמעט 40 שנה חלפו מאז המהלך הסנסציוני של מינוי קבאניירו, והנה הסיפור חזר על עצמו באופן דומה להחריד. ביוני 2008 מונה לואיס סובלדיה, קשר ימני מוכשר שכיכב בנבחרות ארגנטינה הצעירות אך נאלץ לפרוש לאחר פציעה קשה בברכו השמאלית ותקופת שיקום ארוכה ולא מוצלחת, למאמנה החדש של לאנוס הצנועה כשהוא בן 27 בלבד. למי שחשב שמדובר במינוי מתוך רחמים או כזה בו מעורבת פרוטקציה (אף מילה על גיא לוזון במכבי פתח תקוה), נכונה טעות מרה. המהלך כולו נבע משיקולים מקצועיים להפליא, כשהכיוון הוא המשך פרויקט הצעירים של המועדון. אחרי עונת בכורה מוצלחת בה סיים במקום הרביעי, סובלדיה בן ה-28 כיום מוביל את לאנוס למקום הראשון בטורניר הקלאוסורה, אולי בדרך להיות המאמן הצעיר בהיסטוריית הכדורגל הארגנטינאי שזוכה בתואר.

"החיים יוצרים חלומות חדשים"

לאנוס לא קבוצה מפוארת. אף פעם לא הייתה וכנראה גם לא תהיה. אין לה את המסורת, תמיכת ההמונים או ההילה שמאפיינות את חמש הגדולות בארגנטינה. מה שיש בלאנוס, ואצל אחרות מעט פחות במהלך העשור האחרון, זו שפיות כלכלית ומחלקת נוער שמייצרת שחקנים בסיטונות מעוררת קנאה ומעניקה להם גיבוי מלא גם בקבוצה הבוגרת. די אם נציין שמות כמו אריאל איבגאסה, סבסטיאן לטו ואפילו כריסטיאן פביאני כבוגרי מחלקת הנוער של המועדון.

לואיס סובלדיה, יליד לה פמפה ומכאן גם כינויו 'אל פמפיאנו', היה אף הוא אחד מתוצרי העבודה המאומצת של מאמני הנוער בלאנוס. מאמן הנבחרות הצעירות חוסה פקרמן (כן, הילד מהסיפור של קבאניירו) זיהה את הפוטנציאל של שחקן הכנף וכלל אותו בסגל לאליפויות העולם ב-1999 וב-2001, שם סובלדיה הרשים וצד את עיניהם של מספר סקאוטים המייצגים את בכירי מועדוני אירופה. לכאורה, הריטואל הקבוע בקריירה של כדורגלן ארגנטינאי מוכשר.

אלא שכאן באה התפנית בעלילה. כשהוא רק בן 20, נאלץ סובלדיה לבלות עונה שלמה מחוץ למגרשים בשל פציעה קשה בברכו השמאלית, לתוכה השתחררו קטעים קטנים של העצם והסחוס. אחרי ניתוח קשה ניסה סובלדיה להתקאמבק, אך הפציעה הגבילה והחזירה אותו אל שולחן הטיפולים. בתום שלוש שנים של ניסיונות התאוששות מתסכלים, החליט סובלדיה לוותר על החלום ולהודיע רשמית על פרישה ממשחק פעיל, כשבאמתחתו בסך הכל שלושה שערים ב-57 משחקי ליגה ו-17 הופעות בנבחרות השונות.

"הלכתי למומחים, עברתי כל מיני טיפולים ושום דבר לא עבד", סיפר סובלדיה בראיון ל-ESPN על התקופה הקשה בחייו. "במהלך 50 דקות הנסיעה בחזרה ללאנוס מבואנוס איירס, שם ביצעתי את ניסיונות השיקום, הייתי בוכה ושואל למה זה מגיע לי. בסופו של דבר, אחרי קרב קשה של שלוש שנים, הבנתי שלא אשחק יותר. למזלי זה לא קרה בן לילה. נעזרתי בפסיכולוג הנבחרת, בתמיכת המועדון וכמובן החברים והמשפחה. הבנתי שאלה דברים שקורים, והחיים יוצרים עבורנו חלומות חדשים".

"בראש עוד הייתי שחקן"

המועדון שתמך בסובלדיה ברגעים הקשים, היה שם בשבילו גם כשהתאושש. במהלך השנים שהעביר מחוץ למגרשים, למד סובלדיה תקשורת ספורט ("בתור מקצוע לעתיד") אך ריח הדשא חסר לו עד מאוד, וכדי לספק את היצר פנה לקריירת אימון. בלאנוס מיד קפצו על המציאה. "כבר כשהודעתי על כוונתי לאמן הציעו לי ראשי המועדון להתמנות לעוזרו של נסטור גורוסיטו בקבוצה הבוגרת", נזכר סובלדיה בראיון, "אבל הרגשתי שזה יהיה מעבר חד מדי ולכן העדפתי להתבשל קודם כל במחלקת הנוער. בראש עוד הייתי שחקן".

פחות משנה חלפה ורמון קאבררו החליף את גורוסיטו על הקווים בלאנוס. הפעולה הראשונה של המאמן יליד ספרד הייתה להקפיץ את סובלדיה לקבוצה הבוגרת כיד ימינו. קאבררו נתן לבן טיפוחיו הצעיר לחוש מהרגע הראשון כשווה בין שווים, והעניק לו סמכויות נרחבות. "היו לי 12 מאמנים כשחקן ומכולם למדתי משהו, אבל לא בכל יום מוצאים אדם בן 58 שמוכן לקבל לצוות בחור צעיר ולתת לו להרגיש ראוי. זה הראה עד כמה קאבררו אדם גדול ואני אזכור זאת לעד", הודה סובלדיה.

העבודה המשותפת של השניים נשאה פרי באפרטורה 2007, אז לאנוס חגגה זכייה היסטורית באליפות ארגנטינה, כשבשורותיה מככבים מעל עשרה שחקני בית וממוצע הגילאים שלה הוא אחד הנמוכים בליגה. קאבררו השבע משך עוד עונה - שהייתה למעשה אפטר פארטי אחד גדול שהסתיים עם המקום ה-16 – ואחריה פינה את מקומו ליורשו סובלדיה. מה שבכל מקום אחר היה מתקבל בחשדנות עצומה, נראה טבעי לחלוטין בלאנוס, שהייתה היחידה בארגנטינה שלא החליפה מאמן בין 2005 ל-2008 ולמעשה שמרה על המבנה עם העברת המקל לסובלדיה.

"אחרי ששיחקתי בליגה הראשונה ובשתי אליפויות עולם של הנבחרות הצעירות, לאמן כעת בקבוצת נעוריי זה חלום, אבל אני מכוון ליותר. אני מקווה לעמוד בציפיות של כולם ממני", אמר סובלדיה כשקיבל את התפקיד. השחקנים שמחו לראות את המועדון מתווה קו ברור של המשכיות ודיברו על שיחזור עונת האליפות. "למרות שהוא צעיר ממני, אני חושב שהוא יותר מראוי לאמן קבוצה", פירגן המגן בן ה-33 רודולפו גראייב. "הוא עושה עבודה נהדרת ובעצם ממשיך את הפרויקט שהתחיל בתקופת קאבררו".

"לא צריך להיות בן 50 כדי לאמן"

כך, בגיל 27 ושבעה חודשים, ערך סובלדיה את הופעת הבכורה שלו על הקווים כמאמן לאנוס וניצח את ראסינג קלוב בחוץ 0:2. אחרי חודשיים בתפקיד, הוא נדרש להתייחס גם לסוגיית הגיל: "זה לא טיפוסי להיות מאמן של הקבוצה הראשונה בגיל כל כך צעיר, אבל לא צריך להיות בן 50 כדי לאמן. או שיש לך את זה או שלא. בהתחלה תהיתי איך הדברים יסתדרו עם החבר'ה בוגרים בסגל, אבל הבנתי שהכל עניין של עקביות. לגיל אין חשיבות. הבחירה בי גרמה לי לחוש גאווה, וזה מה שמניע אותי להמשיך ולהתקדם".

את העונה הראשונה שלו כמאמן ראשי סיים סובלדיה במקום הרביעי המכובד, כשקבוצתו מציגה את הכדורגל הטוב בארגנטינה וזוכה לשבחים חרף העובדה כי נותרה מחוץ לטורניר הפלייאוף שחרץ את גורל האליפות. "כשהוא התחיל לעבוד איתי הוא היה בן 24. בכל פעם שהיה לו ויכוח כזה או אחר עם אחד השחקנים, בגלל היכרותו איתם וההערצה שלהם כלפיו, זה בדרך כלל היה מסתיים לטובתו", סיפר קאבררו. "הנעורים, בכל מקרה, משחקים לטובתו ולא נגדו". העבודה הנהדרת של המאמן הצעיר בלאנוס ואופיו הנוח, אף גררו שמועות כי דייגו מראדונה חפץ בשירותיו כאחד מעוזריו בנבחרת הלאומית, אך זה כנראה ימתין למועד מאוחר יותר.

בינואר, כשמרבית הקבוצות עסקו בניסיונות חיזוק נואשים, סובלדיה נשאר נאמן לפרויקט של קודמו ולא צירף אף שחקן רכש. "לנו יש משהו שלאחרים אין, וזו זהות. נסתדר עם הסגל הקיים", אמר. הוא אף הגדיל לעשות והקפיץ לקבוצה הבוגרת חמישה שחקני נוער נוספים. לא בתור קישוט, כפי שנוהגים במחוזותינו, אלא כשחקנים מן המניין. בשל ההשתתפות בגביע הליברטדורס ושיטת הרוטציה של המאמן, זכו שלושה מהם לערוך הופעת בכורה יחדיו בניצחון על חימנסיה חוחוי.

אחרי שישה משחקי ליגה, ניתן להציב את לאנוס כמועמדת לגיטימית לזכות בתואר האליפות העונה. החבורה של סובלדיה ניצחה בחמישה מששת משחקיה עד עתה, ועם סיום הקמפיין המאכזב מעט בליברטדורס יוכלו להתרכז הגרנטה אך ורק בליגה. "סובלדיה הצליח לייצב את ההגנה של לאנוס העונה, ובצד ההתקפי המתפרצות והעליונות האינטליגנטית של הקבוצה עושה את העבודה" הסביר פרשן ESPN מריאנו המילטון. "במשחקים בליברטדורס אין ללאנוס את אותה התעוזה והיריבות הרבה יותר בטוחות במשחק שלהן, לכן התוצאות פחות טובות".

סובלדיה עצמו לא מפחד לשגות. "יש לי ביקורת עצמית, אני הראשון להודות בטעויות. הרבה פעמים במהלך שיחות מקצועיות אני מגלה טעויות שלי ולומד מהן. אני מזוהה עם הקבוצה והמועדון, ונותן את כל כולי כדי שלאנוס תקבל ממני את הטוב ביותר". בינתיים, עושה רושם, השחקנים, ההנהלה ובעיקר האוהדים מרוצים מהעילוי הצעיר. "הוא בחור מיוחד, מאוד צנוע ונחוש ללמוד", סיפר בהתרגשות אחד מאוהדי הקבוצה. "יום אחד ראיתי אותו ברחוב וביקשתי חתימה, ובסופו של דבר דיברנו כמעט חצי שעה. איפה תמצאו עוד מאמנים כאלה?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully