וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפטר פארטי

גורמים משפטיים מצידם של חלק משחקני מכבי תל אביב שבילו עם ד'אור פישר כבר מתכוננים לאפשרות שהקבוצה תנסה לטעון בועדת המשמעת לעבירה על הקוד האתי, וטוענים כי אין למועדון קייס. במקרה כזה, הקנס יכול להיות הרבה יותר צנוע

שבעה משחקני מכבי תל אביב בילו, ככל הנראה, עד השעות הקטנות של הלילה שבין ראשון לשני, במספר מועדונים שונים בעיר. שמותיהם של חמישה כבר פורסמו – דיאור פישר, טריי סימונס, ליאור אליהו, צ'ארלס גיינס ודי בראון; שמותיהם של שניים נוספים שמורים אצלנו במערכת. למרות שרוב שחקני הקבוצה, למעשה, לא שבו לביתם מיד לאחר הניצחון על עירוני קרית אתא, חוששים מספר שחקנים, בעיקר אלו שאינם זוכים לדקות משחק רבות, כי במכבי ינהגו באיפה ואיפה וינצלו את הפרסומים על מנת לשחררם מן הקבוצה, או לחילופין לקנוס אותם בסכום גבוה.

בימים הקרובים, לאחר חזרת הקבוצה מברלין, אמורים בכירי המועדון להיכנס לעובי הקורה בנושא. הקבוצה תחקור את האירועים, ולאחר מכן צפויה להעמיד לדין לפחות חלק מהמעורבים. כמה שחקנים כבר חושבים על העתיד הקרוב, ונערכים מבחינה משפטית לכל התפתחות אפשרית. "במכבי מדברים על 'הפרה בוטה של הקוד האתי', אבל השחקנים לא עברו על שום חוק", טוען גורם משפטי המצוי בסוד העניינים. "את הקוד האתי עוד לא ראינו עד היום בעיניים, אבל השחקנים מספרים שהוא אוסר על בילוי מעבר לשעה 01:00 רק בלילות שלאחריהם מתקיים אימון בוקר. ביום שני הקבוצה קיימה אימון בשעות הצהריים, ולכן לא נעשתה שום עבירה". במידה ובכל זאת תחתור מכבי בכיוון של סנקציות כלכליות, מציינים אותם גורמים משפטיים, היא צפויה להיתקל בהתנגדות. "אין לקבוצה שום קייס משפטי", סבור הגורם.

בונוס האליפות בסכנה?

בנושא הטלת קנסות על שחקנים, כבולות קבוצות הכדורסל בישראל לחוקים ולמגבלות שקבע ארגון השחקנים. הארגון פרסם מסמך, ובו הוא מפרט את העבירות השונות עליהן כלל ניתן לקנוס שחקני כדורסל מקצוענים, וכן קובע את גובה הקנס המקסימלי אותו ניתן להטיל בגין כל עבירה. "הוראות תקנון זה יחולו על כל השחקנים וכל הקבוצות בליגות המתנהלות באיגוד הכדורסל", נכתב בתקנון. "קבוצה לא תהיה רשאית להחתים שחקן על תקנון השונה בתוכנו ו/או בנוסחו מתקנון זה, ואם עשתה כן - יהיה התקנון האחר בטל ומבוטל ולא ניתן יהיה לפעול על פיו".

התקנון קובע במפורש כי הקנס לא יופחת ממשכורתו החודשית של השחקן, אלא רק מכספי הבונוס להם הוא זכאי, אם אכן עיגן סכומים שכאלו בחוזה עם קבוצתו. במקרה של שחקני מכבי תל אביב, ההדחה המוקדמת ממשחקי גביע המדינה וההדחה הצפויה מהיורוליג יותירו לשחקניה אפשרות לזכות בבונוסים רק במקרה של זכייה באליפות המקומית.

אם ראשי מכבי לא יצליחו להתגבר על המכשול המשפטי שיציבו בפניהם באי-כוחם של חלק מהשחקנים, הם יוכלו לפנות אל אותו תקנון של ארגון השחקנים. אולם הסכומים הנקובים בו נמוכים יחסית; וכאשר במכבי עסקינן, הרי שהסכומים הללו בטלים בשישים.

ייתכן כי מבין חמשת שחקני מכבי שהוזכרו לעיל היו גם כאלו ששתו אלכוהול במסגרת אותו בילוי לילי. על כך קובע תקנון ארגון השחקנים כי "בגין אי-הימנעות משתיית משקאות אלכוהוליים (למעט שתייה סמלית במסגרת אירוע חברתי או משפחתי), תהיה קבוצה רשאית לקנוס את השחקן בסכום של 15% ממשכורתו החודשית", כאשר בכל מקרה "הסכום המקסימלי בגין עבירה זו לא יעלה על זה סך של 7,500 ש"ח לגבי קבוצות ליגת העל לגברים; סך של 1,500 ש"ח לגבי קבוצות ליגת העל לנשים; 1,125 ש"ח לגבי קבוצות הליגה הלאומית לגברים; וסך של 600 ש"ח לגבי שאר הליגות". דהיינו, הקנס המקסימלי שיכולה מכבי להשית על שחקניה בגין העבירה הזו הוא 7,500 ש"ח.

עם זאת, למטרת ענישה יכולה הקבוצה להפעיל סעיף נוסף, המכונה בתקנון "ביצוע מעשה או מחדל אחר שאינו הולם שחקן כדורסל". התקנון קובע כי בגין עבירה זו תהיה הקבוצה רשאית לקנוס את השחקן "בסכום של 40% ממשכורתו החודשית", אולם מדגישה כי גובה הקנס המקסימלי "לא יעלה על 20,000 ש"ח לגבי קבוצות ליגת העל לגברים; 4,000 ש"ח לגבי קבוצות ליגת העל לנשים; 3,000 ש"ח לגבי קבוצות הליגה הלאומית לגברים; וסך של 800 ש"ח לגבי שאר הליגות".

המשמעות היא שגם במידה ותחליט מכבי לקנוס את שחקניה בגין שני הסעיפים, הסכום הגבוה ביותר יהיה 27,500 ש"ח. עוד מודגש במסמך כי "כל הסכומים הנ"ל, הנקובים בתקנון זה, הם סכומי ברוטו. הסכומים נקבעו בחישוב התואם שער של 4.5 ש"ח לדולר, ויהיו צמודים לשינויים בשער הדולר".

"הפעם השחקנים יאבקו"

תקנון ארגון השחקנים עוסק גם במקרה של הטלת עונש חמור יותר על שחקן, כמו השעיה לתקופה העולה על שלושה חודשים, או לחילופין הרחקה לצמיתות וביטול החוזה מצד הקבוצה. על פי התקנון, במידה ונמצא השחקן אשם והוטל עליו אחד משני העונשים הללו, "רשאי השחקן להגיש ערעור על העונש, כאמור לעיל, בפני ועדת ערעורים". הוועדה מורכבת מנציג איגוד הכדורסל ומיו"ר ארגון השחקנים, ניר אלון. הוועדה רשאית לבטל את החלטת הקבוצה, ומכל מקום, מדגיש אלון "החלטת הוועדה היא סופית, ולא ניתן לערער עליה".

כאשר נשאל האם בילוי לילי מצדיק בעיניו הרחקה לצמיתות, העדיף אלון שלא להשיב. "אנחנו לא תומכים בשחקנים שעוברים עבירות משמעת ומתנהגים באופן שלא הולם שחקני כדורסל, אך מצד שני, שחקן שמרגיש שנהגו בו שלא כשורה, בין אם הוא ישראלי ובין אם הוא זר, יכול לפנות אלינו לקבלת עזרה", הוא מדגיש.

בעונה שעברה, כזכור, קנסה מכבי את וויל ביינום ו-וונטיגו קאמינגס בגובה משכורת חודשית אחת, לאחר אותה פרשת דריסה מסתורית. "הקנס הזה לא היה באמת תקין", סבור גורם משפטי, "אבל השניים הסכימו לקבל אותו כדי לא להיכנס לעימות. זו גם הסיבה שבהודעה הרשמית שפרסמה מכבי היא כתבה ש'הקנס הוטל בהסכמת השחקנים', כי משפטית היא לא יכולה הייתה לעשות את זה. משפטית-תקנונית, כל העסק לא היה בסדר. מבחינה חוקית ישנו גם החוק להגנת השכר, שאינו מאפשר להטיל עונשים שכאלו".

אם וכאשר, טוען אותו גורם, לא כל המעורבים בפרשה האחרונה אכן ישלימו בהכנעה עם עונש כספי. "שלא כמו ביינום וקאמינגס, הפעם ישנם שחקנים אשר יאבקו בכל האמצעים העומדים לרשותם", הוא מסכם.

את תגובת מכבי תל אביב לא ניתן היה להשיג עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully