וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסאר הפורה

3.3.2009 / 17:58

הוא אולי לא הכי מוכשר, אבל בזכות מנהיגות, אימון טוב, ניסיון וראיית משחק, מראה שוער מנצ'סטר יונייטד אדווין ואן דר סאר איך אפשר להפוך לאחד הטובים בעולם

מה אפשר לעשות ב-21 שעות ו-42 דקות? ב"דיילי מייל" האנגלי החליטו לבדוק וגילו שאפשר לטוס מאנגליה להולנד ובחזרה שבע פעמים, לראות את גמר טורניר ווימבלדון האחרון בין רפאל נדאל לרוג'ר פדרר ארבע פעמים ברציפות עם הפסקות של חצי שעה בין פעם לפעם, ולצפות בכל העונה הראשונה של הסדרה "24". זה גם הזמן שבו אדווין ואן דר סאר לא ספג שער ליגה.

בשבועות האחרונים השוער ההולנדי שיגע את אנגליה, שנדבקה בחיידק הסטטיסטיקה והחלה לספור לו שיאים של דקות ללא ספיגה. הוא שבר את שיא הדקות ללא ספיגה בפרמיירליג ואת שיא הדקות הבריטי. אחר כך שבר את השיא העולמי של דקות ללא ספיגה באותה עונה וכעת חסר לו עוד משחק שלם ללא כדור ברשת, כדי לשבור את השיא האירופאי הכללי. מאבק אליפות? אפשרות להגדיל את הפער מליברפול? הערב, נגד ניוקאסל, תשומת הלב תינתן קודם כל לשוער.

מאחורי ואן דר סאר עומדת קריירה מוזהבת. ב-18 שנותיו כמקצוען הוא זכה בשבע אליפויות, שלושה גביעים, פעמיים בליגת האלופות ופעמיים בגביע הליגה האנגלי (על אף שבגמר האחרון הוא לא שיחק). ברשימת התארים היותר זניחים שלו ניתן למצוא את גביע העולם לקבוצות ואת גביע הקהילה וגם כמה תארים אישיים, אבל כשבאנגליה מזכירים היום על השוער ההולנדי, כלי התקשורת בממלכה עסוקים רק בדבר אחד - כמה זמן הוא כבר לא ספג.

אלא שמעבר לקוריוז ולשיאים שאין להקל בהם ראש, ואן דר סאר הוא הרבה יותר משוער מצוין. הוא עוד חוליה חשובה במנצ'סטר יונייטד, זו שפורחת בשנתיים האחרונות ומסרבת לגווע, זו שלא הרשתה לצ'לסי להשתלט על הפרמיירליג האנגלית. וכמה שהוא חשוב לשדים האדומים.

קטיף יפה בשדות הכותנה

השם טוני קוטון לא אומר הרבה לאוהדי הכדורגל כיום. האנגלופילים בוודאי זוכרים אותו כשוער לא רע שאת עיקר הקריירה העביר בבירמינגהאם, ווטפורד ומנצ'סטר סיטי, אבל אוהדי מנצ'סטר יונייטד יזכרו את אחד ממאמני השוערים הטובים באנגליה בשנים האחרונות ואלכס פרגוסון יזכור את האחראי העיקרי להנחתתו של ואן דר סאר באולד טראפורד.

השוער ההולנדי תמיד רצה לסיים את הקריירה באייאקס, הקבוצה בה נודע לעולם ושאוהדיה מאוהבים בו עד עצם היום הזה, ולפני שמונה שנים המסלול הזה נראה הרבה יותר מאפשרי. יובנטוס רכשה את ג'יאנלואיג'י בופון בסכום שיא וסימנה לואן דר סאר את הדרך החוצה והראשונה לקפוץ על המציאה הייתה דווקא פולהאם הקטנה. משם הדרך חזרה לצמרת כבר נראתה בלתי אפשרית, אבל אז הגיעו קוטון ופרגוסון.

"בעונת 2004/5 התחלנו לבחון את עניין השוער והטלתי על טוני את האחריות להביא בפני את כל האינפורמציה", סיפר המאמן הסקוטי, "הרבה שמות של שוערים עלו, אבל זה של אדווין הופיע פעם אחר פעם, כך שלא היססנו".

ההחתמה של השוער הייתה הראשונה של יונייטד בעידן מלקולם גלייזר ועל פי התכנית המקורית הוא אמור היה לעמוד בין הקורות ברוטציה עם טים הווארד ובו באותו זמן להנחיל לשוער האמריקאי מקצת מהידע והניסיון שלו. בפועל, ההולנדי השתלט על אפודת השוער הראשון והווארד כבר מזמן לא באולד טראפורד.

חי את הרוגע

אדווין ואן דר סאר, אולי בחסות המראה הגמלוני שלו, מעולם לא נחשב לשוער הטוב בעולם. הוא גם לא נחשב לשוער הטוב בליגה ובמרוצת השנים הוא ספג יותר משער אחד טיפשי. ברגעים בודדים נראה היה שמנצ'סטר יונייטד אולי פספסה עם עוד שוער, אבל היום הרגעים הללו נראים כמו היסטוריה רחוקה. יכולת של שוער לא נמדדת רק ביכולת שלו לבצע הצלות מרהיבות, אלא גם במה שהוא מקרין על חוליית ההגנה שלו ועל הקבוצה כולה ובזה השוער ההולנדי מצטיין למרות ואולי בזכות גילו המופלג.

"שוערים תמיד נחשבו למשוגעים, אבל עכשיו הדברים השתנו. תסתכלו על השוערים של הקבוצות בצמרת הליגה האנגלית ותגלו שהשוערים הטובים ביותר משעממים. מעל כולם בולט, כמובן, מר עקביות, אדווין ואן דר סאר", כתב העיתונאי הבריטי ראלף אליס, שכיוון בעיקר לחוכמה הגדולה של השוער.

המילים "ריכוז" ו-"רוגע" חוזרות על עצמן שוב ושוב כשכל אחד מאנשי ושחקני מנצ'סטר יונייטד נדרשים לדבר על האיש שלהם בין הקורות וריאן גיגס אף סיפר על כך ששחקני הקבוצה מרגישים ביטחון לשתף אותו בהנעת הכדור, כשלעתים הוא זה שממש מתחיל את ההתקפה.

תומאס קוז'צ'אק למשל, נהנה מאינסטינקטים טובים יותר משל ואן דר סאר וייתכן שעל קו השער הוא עולה עליו, אבל בכל השאר להולנדי אין תחרות. הוא שקט, הוא מתקשר בצורה כמעט מושלמת עם שחקני החלק האחורי והוא לוקח החלטות הרבה יותר טובות. ברגעים מסוימים הוא מתפקד כמעט כמו בלם אחורי וריו פרדיננד העיד: "הוא השוער הטוב ביותר ששיחקתי איתו. הביטחון שהוא נותן לחוליית ההגנה נהדר. אני גם לא חושב שיש שוער יותר טוב ממנו במשחק הרגליים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לא אדיש. מנהיג

השקט שלו על המגרש, ההבעה הכמעט אפאטית שבקושי משתנה והרוגע שלו כשהוא צריך לשחק ברגל בזמן שחלוץ יריב מנסה לצוד את הכדור, לא צריכים לצייר את ואן דר סאר כאדם אדיש. פאביו קאפלו נהג לכנות חלק את חלק מההולנדים שהוא הדריך במילאן "הפרופסורים ההולנדים", מכיוון שהם היו מתערבים לו באימונים ונותנים את דעתם כמעט על כל עניין ועניין ו-ואן דר סאר לא שונה.

השוער לא התבייש להביע את מורת רוחו בפני אלכס פרגוסון כשזה החליט לעשות רוטציה בשער במפעלים השונים, או להתלונן על חלק מהתרגילים באימונים בפולהאם, אבל הוא גם משמש כמנהיג של ממש ומחוץ למגרש הוא מרבה להתראיין ומשמש כדמות מובילה.

כשווין רוני סבל מבצורת של הבקעות באמצע עונת 2006/7, השוער מיהר לצאת לתקשורת ולהכריז: "לאף אחד מאיתנו אין ספק לגבי היכולת של ווין. בכל פעם שיש לו תקופה בה הוא לא מבקיע או שהוא טעות אחת או שתיים, אנשים מיד מתחילים לטפס עליו". בתקופה האחרונה גם שיבח את דימיטאר ברבאטוב ואחרי ניצחון על מנצ'סטר סיטי בדרבי בחר לציין דווקא את רפאל הצעיר ולהנחיל לברזילאי בן ה-18 הרבה ביטחון.

ואן דר סאר נחשב במשך שנים ארוכות לאחד מהמנהיגים הבולטים של נבחרת הולנד, ממנה פרש אחרי היורו ואליה הוחזר לא מזמן לשני משחקים בגלל מצוקת שוערים. את יצירת האחדות דרך הצהרות בתקשורת, את דחיפת חבריו לקבוצה, את הביקורות על יריבים ויריבות, הוא הביא גם למנצ'סטר יונייטד למרות שהגיע אליה רק לפני שלוש וחצי שנים.

מוטב מאוחר מלעולם לא

אלכס פרגוסון רכש את ואן דר סאר כשזה היה בן 34 וגרם ללא מעט הרמת גבות בגלל גילו המתקדם. אלא מבחינתה של מנצ'סטר יונייטד זו התבררה כרכישה מבריקה שבסך הכל הגיעה באיחור של שש שנים. השוער כבר היה על הכוונת של אלופת אירופה ב-1999, "אבל באותו זמן מרטין אדוארדס (היו"ר לשעבר) כבר החתים את מארק בוסניץ' ולצערי היה מאוחר מדי לסגור עם אדווין, שעבר ליובנטוס במקום", סיפר פרגוסון, שלא התבייש להודות ש"אין ספק שזו הייתה טעות לא להחתים אותו כבר אז".

אפשר רק לדמיין מה היה קורה לו ההולנדי היה מגיע כבר ב-1999, אבל מבחינתו של אלכס פרגוסון עדיף היה מאוחר מלעולם לא ואחרי הרפתקאות לא מוצלחות שכללו את מארק בוסניץ', פביאן בארטז, מאסימו טאיבי, רוי קארול וריקרדו, מנצ'סטר יונייטד סופסוף מצאה שוער אמין ומשפיע.

בעוד קצת יותר מחצי שנה ימלאו לואן דר סאר 39 שנים, אבל בדצמבר האחרון הוא והקבוצה החליטו להאריך את ההתקשרות ביניהם בשנה נוספת ונראה שבכל מקרה החלום לסיים את הקריירה באייאקס נגוז.

בינתיים ואן דר סאר מרכיב ביחד עם נמניה וידיץ' וריו פרדיננד משולש איכותי במרכז הרחבה של השדים האדומים והקרדיט על מאזן הגנתי משובח של מנצ'סטר יונייטד מגיע לו באותה מידה שהוא מגיע לשניהם. עד סוף העונה הוא ישתדל להוסיף לעצמו עוד כמה תארים קבוצתיים, אבל הערב, בניוקאסל, הוא ינסה לשבור עוד שיא ולדאוג שעורכי ה"דיילי מייל" יתחילו לבדוק מה אפשר לעשות בקצת יותר מ-23 שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully