וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בקיץ נהיה חייבים למחוק הכל, להרוס הכל"

27.2.2009 / 15:09

"בורשטיין נראה שבע", "פישר ברגעי הלחץ מתפרק", "מרכוס בראון וארויו זה ציוות גרוע", "פעם הישראלים סחבו את מכבי, היום כל אחד מקבל מיליונים וחושב שהוא גדול יותר מהמועדון", "אין כימיה בין השחקנים". במכבי ת"א יודעים שלא רק פיני גרשון אשם במצב

חיימה סלבדור ראה כבר די כדורסל בחייו, אולם המחצית הראשונה למשחק היורוליג אמש הותירה גם אותו פעור פה. סלבדור הוא אחד משלושת העיתונאים הספרדים שהגיעו ארצה עם ריאל מדריד. בשנים האחרונות משמש כשדר תחנת הרדיו הרשמית של ריאל, ומתוקף תפקידו מלווה את הקבוצה ברחבי היבשת. "ציפיתי לראות מכבי תל אביב אחרת", הודה סלבדור בסיום הערב. "מכבי שיחקו על החיים שלהם, אבל פתחו את המשחק בהגנה כאילו מדובר בסתם עוד ערב. עבור מכבי זה היה משחק של עכשיו או לעולם לא. חשבתי שיהיה הרבה יותר טירוף בהגנה. היה לי מוזר לראות אותם משחקים כך".

ההגנה הנרפית של מכבי חתומה על הישג מפוקפק נוסף; לראשונה מאז תחילת חודש ינואר, הצליחה ריאל לפתוח משחק יורוליג בצורה חיובית וסיימה את הרבע הראשון ביתרון. לאחרונה זה קרה במחזור התשיעי של השלב המוקדם, מול ארמאני מילאנו. "הנכות הגדולה ביותר של ריאל העונה היא הדקות הראשונות בכל משחק", מרחיב סלבדור. "בכל המשחקים עד כה בטופ-16 הם פתחו רע מאוד. מול ברצלונה ואלבה ברלין היא נקלעה לפיגור גדול. ודווקא באולם שנחשב לאחד הקשים באירופה, אם לא הקשה שבהם, ריאל פתחה בבליץ. מכבי שיחקה בהגנה כמו קבוצת נוער, לא כמו קבוצה מקצוענית. חשבתי שכאן, ביד אליהו, מכבי לא תאפשר לשום קבוצה לקלוע 26 נקודות, בטח שלא ברבע הראשון. אתה לא יכול לשחק ככה במשחק הכי חשוב שלך העונה. זה משהו שעדיין קשה לי להבין".

גם ממשחק ההתקפה השבלוני של מכבי, סלבדור בהחלט לא התרשם. "ידעתי שהרבה יהיה תלוי בקרלוס ארויו, אבל אתה יודע, העניין הוא לא לקלוע הרבה נקודות, אלא לעשות את האנשים סביבך טובים יותר. לפעמים הייתה לי תחושה שארויו משחק עבור עצמו. שחקן אחד לא יכול לנצח את ריאל מדריד, אפילו לא קובי בריאנט. ראית שיתר השחקנים קצת מפוחדים, הם כל הזמן חיפשו את ארויו. בסוף הרבע השלישי שחקן של מכבי עמד פנוי לשלשה (דרור חג'ג', א.ג.), ובמקום לזרוק העדיף למסור לארויו ואיבד את הכדור. זאת גם השלשה שחסרה למכבי בסיום המשחק".

"אנחנו טוחנים מים"

ישנם גורמים אמיתיים מספיק במכבי, שמסוגלים להודות כי קבוצתם הרוויחה ביושר את מטר שריקות הבוז במחצית ובסיום המשחק. הניסוי שערך פיני גרשון בתחילת הערב, כאשר פתח עם חמישייה שכללה את טל בורשטיין וצ'ארלס גיינס, נחל כישלון חרוץ; כבר בדקה השלישית, ובאופן חסר תקדים, נאלץ גרשון להזעיק פסק-זמן כדי לעצור את הריצה של הספרדים. מצבה של מכבי על הפרקט היה כה עגום, עד שכבר בדקה ה-12 ביקש גרשון לשלוף את דרק שארפ, השפן הזקן ביותר בגן החיות; הניסוי הזה הסתיים גם הוא כעבור שלוש דקות. אחד האוהדים, שהתנבא עוד בטקס הצגת השחקנים כי "נראה לי שכולנו הולכים הביתה במחצית", נשבר במהלך הרבע השלישי. רק אז, כשסיומה של העונה האירופאית נראה בבירור באופק, החליטה מכבי להסיר את האיפור ולהרביץ בחזרה. בדיעבד, היה זה מאוחר מדי.

בבוקר שאחרי המפלה, בכיר בקבוצה עורך חשבון נפש נוקב. "לפעמים אני מרגיש כאילו אנחנו טוחנים מים", אמר לי הבכיר. "כל הזמן מנסים לשנות כאן דברים, אבל כלום לא עוזר. הבסיס של הקבוצה הוא בכימיה, בקשר בין השחקנים. ואת זה אין לנו העונה.

"אין לנו שחקן שמסוגל לשחק עם הגב לסל. כל הציוותים בקו האחורי גרועים. מרכוס בראון וקרלוס ארויו זה ציוות גרוע. בראון היה צריך לידו שחקן כמו אנתוני פארקר, מישהו שייתן לו את הכדור במקום הנכון, שיעשה אותו יותר טוב. אבל כאן יש יותר מדי שחקנים עם אגו. אז מנסים לשנות, מכניסים את בורשטיין, מוציאים את כספי, מחליפים את אליהו. זה לא סגל מספיק טוב לרמות האלו. תראה את טל; זה נראה כאילו הוא משחק בלי רעב, בלי אמוציות, בלי טירוף. עלית בחמישייה, לא הצלחת להיכנס טוב למשחק בהתקפה, זה קורה. אבל רבאק, תקפוץ על הפרקט בהגנה! תכניס את השחקנים סביבך לטירוף! אבל היום נראה לי שהוא כבר שבע. הוא משחק כאילו כבר אין לו חשק לכדורסל.

"זה לא יהיה נכון לדבר רק על טל. רוב השחקנים כאן לא לוקחים ללב", ממשיך אותו גורם. "לא באים מספיק זמן לפני אימונים, הולכים מיד אחריהם. אין אווירה של 'ביחד', אין גאוות יחידה. במקום לבוא שעה לפני האימון, לשחק קצת אחד על אחד, לדבר, אז כאן כל אחד לעצמו. בוא נגיד שאין אהבה גדולה בין השחקנים. ארויו מוביל את הקו הזה. הוא הרכז שלנו, והוא לא עושה סביבו אף אחד יותר טוב. אז פה ושם כמה ג'אמפים נכנסים לו, יופי.

"דיאור פישר נותן בסך הכל עונה מצוינת, אבל הוא הגיע לכאן על תקן של שחקן משלים. פתאום הוא הפך לעוגן של הקבוצה הזאת. המספרים שלו גדולים, אבל ברגעי הלחץ הוא מתפרק. כשהמאני-טיים מגיע, הזריקות שלו לא נכנסות. ובהגנה עושים ממנו קרקס. לא רק שחקנים כמו ניקולה פרקצ'ין מציבונה; גם פליפה רייס, תומאס ואן דן שפיגל, דיוויד אנדרסן, וכמעט כל גבוה סביר ששיחק נגדנו. אליהו וכספי הם שחקנים עם המון פוטנציאל, אבל כמה תארים הם לקחו? אליהו לקח אליפות אחת בעונה של נוון ספאחיה. כספי מאוד רוצה, גם אליהו, אבל הם חייבים להביא יותר נחישות. פעם הישראלים סחבו את מכבי, לפחות בליגה הישראלית. היום כל אחד מקבל חוזה של מיליונים וחושב שהוא גדול יותר מהמועדון".

כדוגמא, מדברים במכבי על חשיבות הכדורים החוזרים, עקב האכילס של הקבוצה העונה. ריבאונד, הם אומרים, זה עניין של השקפה, לא עניין של גובה; "זה עניין של רצון, של טירוף, של סטייט אוף מיינד", מוסיף אותו גורם. אמש, חמשת הגארדים של מכבי – ארויו, בראון, בורשטיין, חג'ג' ושארפ – קטפו חמישה ריבאונדים, ביחד.

"איפה נשמע שמאמן לא מתקשר עם הסקאוט הראשי?"

"בקיץ הקרוב צריך להקים כאן הכל מחדש", אומר אותו גורם. "נצטרך לבנות קבוצה עם גרעין בריא, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה חברתית. נהיה חייבים למחוק הכל, להרוס הכל". לא רק סגל השחקנים צפוי לעבור בקיץ טלטלה עזה; גם הצוות המקצועי המקיף את הקבוצה. בעיקר דברים אמורים לגבי מחלקת הסקאוטינג של המועדון בראשותו של דני גוט. זו מחלקה שעולה למכבי מאות אלפי דולרים בעונה, אולם בחודשים האחרונים, כך מספרים, לא מתנהל ממשק עבודה אמיתי בין גוט לפיני גרשון.

"פיני חושב שדני מעולם לא בנה קבוצה, אז מה פתאום שימליץ לו על שחקנים?", מגלה מקורב למאמן. "הוא הבין את זה מדו"ח הסקואטינג שקיבל בזמנו על אלטון בראון". מנגד, גורמים אחרים במועדון מספרים כי "גוט עושה עבודה סופר-מקצועית. הוא מקצוען בכל רמ"ח איבריו". בכל מקרה, בשבועות האחרונים עומל גוט על השלמת הדו"ח המפורט אודות השחקנים הצעירים אחריהם עקב השנה, באירופה, בארה"ב ובדרום אמריקה. בעקבות הנתק המסוים עם גרשון, את הדו"ח הוא ככל הנראה יגיש ישירות להנהלת הקבוצה. "איפה נשמע שמאמן לא מתקשר עם הסקאוט הראשי?", תוהה בכיר במכבי.

ובתוך כל האנדרלמוסיה הזו, ישנו גם הכאוס הפיננסי: ההדחה הצפויה מהיורוליג, כפי שכתבנו לפני שבועיים, תעלה למכבי מיליונים רבים. זו לא רק עונה מקצועית מחורבנת; זו ככל-הנראה העונה המקצועית המחורבנת היקרה בהיסטוריה של המועדון. וכעת יתפנו במכבי לחודשיים של גארבג'-טיים, של שיממון מקצועי; בכל יתר הגזרות יהיה דווקא שמח.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully