וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור בזיג זג

8.2.2009 / 10:39

השער הנדיר של אלירן עטר החזיר אותנו לאלו שכבשו את המספרות היפות ביותר. מושיק שוויצר לא מוותר: "שלי הכי יפה בהיסטוריה"

שלמה לוי הוא לא שם מיתולוגי כמו שייע גלזר או יעקב חודורוב, אבל מי שהיה חלוץ נבחרת ישראל בשנות ה-60 הוא האיש שאחראי לתואר "אבי בעיטת המספריים בישראל". מעבר להיותו שחקן גדול ואחד מהבועטים השמאליים הטובים ביותר שקמו לנו, ללוי, שבשנות ה-60 שיחק בהפועל חיפה, הפועל רמת גן ונבחרת ישראל, היה חוש ההתמצאות כל כך טוב, שגם כשקיבל כדור בגבו לשער לא פחד לחפש את הרשת. לשם כך השתמש בנשק של הנפת שתי הרגליים בתנועת פדלים באוויר (בשל כך נקראת הפעולה במקור "ביצ'יקלטה", אופניים בפורטוגזית). בגלל הצפיפות ברחבה, חוסר אקרובטיות של רוב השחקנים או סתם שבלוניות, מספריים היא פעולה נדירה שלא רואים רבות כמותה במגרשים.

"הבעיטות של שלמה לוי היו משהו שלא נראה כמותן", נזכר יצחק הברמן, היסטוריון הכדורגל של מכבי חיפה, בשורותיה החל לוי את הקריירה, "כשהוא היה מקבל כדור ברחבה ידעת שזה יהיה גול. לא היה עוד חלוץ שמשתמש בבעיטה הזו כמוהו".

האמן והסאטיריקן יאיר גרבוז, שלוי גר בשכירות בבית הוריו כשהיה ילד, מסביר: "בקנה מידה של אז, הוא היה כוכב, וכשאתה כוכב אתה מרשה לעצמך יותר משחקן רגיל. לכן בכל פעם שהכדור הגיע לרחבה היית רואה אותו מנסה את המספרת הזו".

מתקופתו של לוי ועד היום, במשך כמעט חמישים שנה, לא הרבה השחקן הישראלי לכבוש בבעיטת מספרת. השער המדהים של אלירן עטר מבני יהודה לרשת מכבי נתניה בשבת האחרונה אילץ אותנו לנבור בארכיון כדי למצוא עוד כמה בעיטות מספרת מדהימות בכדורגל הישראלי.

1982/83: מושיק שוויצר, מכבי תל אביב

חצי גמר גביע המדינה, מכבי תל אביב מול מכבי חיפה במשחק שנכנס לפנתיאון כאחד הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. בדקה ה-3 הגביה דוד אמיגה כדור לרחבה ושוויצר ירה מספרת צידית אדירה מ-17 מטר לרשת של צדוק אברהמי וקבע 0:1 מדהים למכבי תל אביב. המשחק הקצבי הניב שמונה שערים, הסתיים ב-4:4 לאחר הארכה והצהובים עלו לגמר אחרי פנדלים.

שוויצר נרגש כשהוא מתאר: "מה שמיוחד בשער שלי הוא שזה היה במעמד של חצי גמר עם 40 אלף צופים. אמיגה פרץ מצד שמאל, עמדתי בחצי תפנית במרחק של 17 מטר. הכדור הגיע אלי, הכנתי את הגוף, בעטתי ברגל שמאל מהאוויר וכשאתה מכניס את הרגל נכון הכדור עף נכון לתוך הזוויות של הרשת. זו הייתה חוויה בלתי רגילה, מסוג הגולים שלא שוכחים וכמובן שאני לוקח את זה אתי לכל החיים".

ואיזה שער יותר יפה? "זה היה שער נפלא, עטר הוכיח שיש לו טכניקה, אבל אני חושב שהגול שלי היה היפה ביותר בכל הזמנים".

1983/84: משה סיני, נבחרת ישראל

4.4.1984, ישראל מארחת את אירלנד החופשית למשחק ידידות בבלומפילד. 9,000 צופים ראו את אלי אוחנה מעלה את הנבחרת שלנו ל-0:1 כבר בדקה ה-3 ואת זאהי ארמלי כובש את השני בדקה ה-62. שלוש דקות לאחר מכן קינח סיני, שלאורך הקריירה פיתח דרכים יצירתיות להבקיע, במספרת קדמית שכמעט קרעה את הרשת של פאט בונר וקבעה 0:3 גדול לישראל.

סיני נזכר: "אוחנה הגביה לי כדור מצד שמאל לצד ימין ואני בעטתי בעיטת מספרת קדימה. זה היה שער יפה מאוד, מהלך יפה של כדורגל, העברה של כדור מצד שמאל לצד ימין ואז גול".

ואיזה שער יפה יותר? "השער שלי שונה מזה של אלירן עטר, זה לא אותו דבר. בשער שלו הוא ממש ריחף באוויר, אני לא. הוא נתן מספרת 'הפוכה' וזה היה מדהים. אני לא נכנס להשוואות, אבל יכול לומר שהשער שלו יפה מאוד".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

1986/87: אלי דריקס, מכבי תל אביב

אחרי הקלאסיקה בחצי גמר הגביע בין השתיים ב-1982/83, הגיעה אפיזודה נוספת בין שתי הקבוצות. הצהובים הובילו פעמיים אבל החיפאים השוו והמשחק הלך להארכה. בדקה ה-101 העלה זאהי ארמלי, בשער שני במשחק, את חיפה ל-2:3 והחיפאים החלו לספור לדקה ה-120. ואז הגיעה הדקה ה-113 - חי קרייס הוריד לאלי דריקס בראש, והחלוץ התמיר שיגר מעשרה מטרים טיל במספרת אחורית למרכז הרשת של אבי רן - 3:3, בדרך לזכיה של מכבי תל אביב בגביע לאחר דו קרב בעיטות 11 מטר.

1992/93: ראובן עטר, מכבי חיפה

מעולם לא זכה שחקן אורח למחיאות כפיים בטדי, לפחות לא במהלך משחק, עד שהגיע ראובן עטר. הוירטואוז החיפאי, שכבש בחצי מספרת את השער המפורסם מול צרפת, הבקיע את אחד השערים הזכורים ביותר לאוהדי מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, מה שבולט במיוחד על רקע העובדה שהוא הובקע בגביע הטוטו. עטר קיבל כדור מצד שמאל, התעופף באוויר ובדקה ה-84 ירה מספרת אחורית שהשאירה את יעקב אסייג חסר אונים. חיפה ניצחה במשחק 1:2, אבל לקהל הירושלמי זה לא ממש הזיז, הוא היה מהופנט. השער הזה החל את הרומן בין עטר לאוהדי בית"ר עד לשידוך הבלתי נמנע בין הצדדים ב-1997/98. כשחושבים על בעיטת המספרת הזכורה ביותר בכדורגל הישראלי, מיד נזכרים בשער המדהים של עטר, לא רק בזכות הגול אלא בעיקר בשל התגובות אליו.

עטר לא רצה להתייחס לשערים, וכשנשאל איזה מהם היה יפה יותר לא התבלבל: "השער של עטר".

2008/09: אלירן עטר, בני יהודה

ומעטר אחד לעטר אחר. בדקה ה-56 בשבת האחרונה קיבל אלירן עטר מבני יהודה כדור למרכז הרחבה מאיציק עזוז, ובלי לחשוב ולהתבלבל ירה במספרת אחורית טיל לרשת של לירן שטראובר ממכבי נתניה. בני יהודה הסתפקה רק בתיקו 1:1, אבל עטר כבר הספיק להכניס את עצמו להיסטוריה עם אחד השערים היפים ביותר שנכבשו פה.

עטר לא הבין תחילה איזה שער כבש: "רק בבית ראיתי בטלוויזיה את הגול, היה נחמד לראות את הכדור מטייל אל הרשת. אבל זה לא כל כך משנה אם לא השגנו שלוש נקודות. חבל שלא ניצחנו".

סייעו בהכנת הכתבה: איציק יצחקי, רענן ברנובסקי ודור בלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully