וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה

28.1.2009 / 15:24

פיני גרשון הוא המאמן הראשון שקיבל מנדט להביא שחקן על הראש של טל בורשטיין. אחרי פציעות קשות, בגיל די מתקדם, עם חוזה שלא בטוח שיחודש בקיץ, זה הרבה יותר מבשורה רעה לגארד. זאת רעידת אדמה במכבי תל אביב

ואז הוא נעלם

בשפה האנגלית קיים שם לחוזה הגדול עליו חותם ספורטאי בשיאה של הקריירה המקצוענית שלו: "Career Contract". טל בורשטיין אמור היה לזכות בחוזה הזה בקיץ 2006, כשהוא מגיע לבשלות מקצועית ומחזיק ברזומה מפואר הכולל שלושה גביעי אירופה עוד בטרם מלאו לו 26. לשם כך הצטייד בסוכן ספרדי, שהכין עבורו את הקרקע למעבר אל אחת הקבוצות המובילות במדינה. דובר על חוזה ארוך-טווח בהיקף חסר תקדים. שנותיו הטובות במכבי תל אביב, נדמה היה אז, עומדות להשתלם.

אולם תנועה לא טובה אחת במשחק האחרון של עונת 2005/6, גמר הפיינל פור הישראלי מול הפועל ירושלים, קטעה את החלום. בורשטיין קרע את גיד אכילס – מפציעות הספורט החמורות ביותר – ונאלץ להאריך את חוזהו במכבי, תמורת סכום מרשים הרבה פחות. בפרספקטיבה של שנתיים וחצי, וביחס לסכומים העצומים ששפכה מאז הנהלת מכבי על שורה של שחקני סטריט-בול ויתר מתחזים – 550 אלף דולרים נטו בעונה נראים כמו סכום כמעט מגוחך עבור שחקן מעוטר שכזה.

אלא שבורשטיין איננו אדם ממורמר או חמדן. גם אין לו אגו גדול או מניירות של כוכב. אז הוא עשה את מה שיודע לעשות הכי טוב: לעבוד קשה. בורשטיין עבר למשטר אימונים קפדני ("המקצוען הגדול ביותר מבין שחקני הכדורסל הישראלים", מעיד גורם מקצועי שעבד עימו בעבר), חזר למגרשים בתוך חודשים ספורים ועזר למכבי של נוון ספאחיה להבטיח את אליפות המדינה לעונת 2006/7 – התואר האחרון בו זכתה. אך לפתע בגדו בו גם עקביו, בשתי הרגליים, ונגזר עליו לעבור עוד תהליך שיקום מפרך. ומאז ועד היום, טל בורשטיין נעלם.

גרשון: "טל עולה מהספסל והוא לא רגיל למצב הזה"

מבחינה סטטיסטית, כפי שממחישה הטבלה המצורפת, בורשטיין מעולם לא העמיד מספרים יוצאי דופן. הוא גם לא נדרש לכך; בקבוצה הגדולה של פיני גרשון ודיוויד בלאט שימש כסייד-קיק למשולש שאראס-פארקר-וויצ'יץ'. מייסיאו באסטון עשה את העבודה השחורה בקו הקדמי, בורשטיין עבר עם המטאטא הגדול וניקה את הלכלוך בקו האחורי.

הבעיה האמיתית החלה כשהתפרקה השושלת. אז עלה משקלו הסגולי של בורשטיין במערכת, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה חברתית. והוא, כך נדמה, התקשה להתנער מתדמית ה"דבק" – הכלי המחבר – ולהפוך לגורם דומיננטי יותר. נוון ספאחיה הרבה לדבר בשבחו והעריך את אינטליגנציית המשחק הגבוהה, אולם עשה בו שימוש מדוד. אצל צביקה שרף אשתקד בורשטיין כבר נדחק אל תחתית הרוטציה. מצבו השתפר תחת אפי בירנבוים, שראה בו שחקן מפתח, אבל דווקא מאז הגעתו של פיני גרשון שב בורשטיין לרפד את הספסל. הוא איבד בהדרגה את מקומו בחמישייה לטובת עומרי כספי האנרגטי, ובמשחקים מול לה-מאן ואולימפיאקוס שיחק פחות מ-20 דקות בממוצע. מול מלאגה הגיע לשפל חסר תקדים: 4:40 דקות משחק בלבד. כל זאת, כאשר הוא כשיר לחלוטין מבחינה בריאותית.

"לפיני ירד מאוד מטל", מספר שחקן בקבוצה. "כשפיני הגיע הוא סמך בעיקר על השחקנים הוותיקים שהכיר, כמו טל, דרק, מרכוס בראון וארויו, אבל במשחקים האחרונים רואים את השינוי. במשחקים הראשונים של פיני, טל קיבל הרבה קרדיט ושיחק מעל 25 דקות, בלי קשר ליכולת שהציג. לאחרונה, המספר הזה ירד בצורה דרסטית". החתמתו של די בראון, עוד שחקן שינגוס בדקות המשחק של בורשטיין, מהווה אינדיקטור נוסף להבעת אי-האמון בגארד. ההשלכות המקצועיות והאישיות של המהלך הזה ברורות לכל.

"מה קורה לטל? זה הרבה עניין של ביטחון, ופה יכולה להיות בעיה", מודה גרשון עצמו. "השחקנים האחרים חוטפים כל דקה שאתה נותן להם וכולם רוצים לשחק, גם טל. אני יודע שקשה לו. הוא עולה מהספסל והוא לא רגיל למצב הזה". למרות זאת, גרשון מנסה לשדר אופטימיות. "היו לי שיחות עם טל, הוא עוד יחזור לעצמו. הוא היה פצוע כמעט שנתיים. אחרי פציעות קשות אתה לפעמים מאבד ביטחון, מאבד מיכולת החדירה, כבר לא יכול לעשות את אותם דברים שעשית בעבר. אבל טל עוד יכול לעזור לנו".

שרף: "נתתי לו לשחק והפסדנו"

רועי חגאי, עוזר מאמן מכבי לשעבר, סבור כי אחד החטאים הגדולים של הצוות המקצועי הקודם היה בהעמסת כמות ציפיות לא-ריאלית על בורשטיין. "טל הוא שחקן מאוד מורכב. כשהקבוצה טובה ומחוברת, טל יהיה טוב. כשהקבוצה לא טובה, הוא לא טוב", אומר חגאי. "טל זה לא שחקן שיוציא קבוצה מהבוץ, לא 'גאנר' שתתן לו את הכדור והוא יעשה נקודות ויציל אותך. הוא היה השחקן המשלים הטוב באירופה, אבל אולי היינו צריכים יותר משחקן משלים. אולי היינו צריכים מישהו שייקח על עצמו יותר, בטח אחרי שיותם הלפרין עזב. חשוב לטל שתהיה לידו קבוצה טובה וחכמה, שרצה הרבה זמן ביחד. התפקיד הספציפי שהיה לו במכבי הגדולה ההיא התלבש עליו בדיוק. זה לא היה התפקיד שלו השנה, וזה פגע בו ובנו".

"טל הוא סמן של משחק קבוצתי", מאשר שרון דרוקר, עוזר המאמן הנוכחי. "הוא לא שחקן שיעשה 25 נקודות בערב, אבל אם הקבוצה מתפקדת ומשחקת קבוצתי הוא בא לידי ביטוי. בלי משחק קבוצתי הוא לא יכול להצליח".

גם צביקה שרף, מאמן הקבוצה בעונה שעברה, טוען כי שילם מחיר יקר על הניסיון לשלב מחדש את בורשטיין במערך הקבוצה, לאחר חזרתה של מכבי מפיינל פור היורוליג. "איבדתי את הג'וב שלי בגלל שנתתי לטל לשחק במשחק ההוא מול גליל עליון אחרי מדריד", קבל השבוע שרף. "רציתי להכשיר אותו לקראת הפיינל פור הישראלי, נתתי לו לשחק והפסדנו. אז התחיל הבום הגדול ומשם הכל התדרדר". עם זאת, שרף מוסיף ואומר כי "למרות הכל, רציתי לקחת את טל הקיץ לנבחרת, אבל הוא הצליח להשתחרר. כמנכ"ל מכבי עזרתי לו יותר מכל אחד אחר: בקיץ, אחרי שדיווח על כאבים בעקבים, דאגתי לכל הנסיעות שלו למומחים בארה"ב ובאיטליה. ליוויתי אותו בכל צעד".

שלף: "טל עוד לא אמר את המילה האחרונה"

על הפרקט ניכר כי מצבו של בורשטיין עגום. אך כיצד השפיעו המשברים האחרונים על תפקודו של השחקן מחוצה לו? במוסר העבודה של הגארד הישראלי דובר כבר רבות. "אחוז גדול מהשחקנים שעברו פציעות דומות לאלה שחווה טל באכילס ובעקבים בכלל לא חזרו לתפקוד. מזה אתה מבין עד כמה קשה הוא עובד וכמה הוא משקיע", מספר מומחה כושר ישראלי. "בד בבד, צריך להבין שהוא היום כבר בן 29, עם גוף שעבר הרבה דברים ונשחק מגיל צעיר מאוד. תחבר את 'שריפת המנוע' של השחקן לשתי פציעות קשות ברגליים, לשני ניתוחים – זה לא מצב אופטימלי. אם טל לא היה עובר את הפציעות האלה, הוא אולי היה נראה היום אחרת".

חדר ההלבשה, כך נדמה, הוא סיפור אחר. גורם לשעבר במכבי מכנה את בורשטיין "עמוד התווך של הקבוצה", אך שחקן אחר מעיד כי "המנהיגים של הקבוצה הם דרק, מרכוס (בראון) וקרלוס. מטבעו, טל יותר שקט. לוקח לו יותר זמן להיפתח כלפי אנשים חדשים. הוא גם נמצא בתקופה יותר קשה, ולכן אני חושב שלא כדאי לשפוט אותו מהר מדי". גורם אחר מרחיב בעניין ומגלה ש"למרות הוותק והמעמד שלו במועדון, טל הוא לא המנהיג של מכבי. הוא לא אחד שיאסוף שחקנים בחדר ההלבשה וירצה להם, למרות שלפעמים הוא מדבר עם הישראלים על כדורסל. מה שבטוח זה שאין לו את האופי של דרק שארפ. מכביסט? טל הוא בטח לא מכביסט. נראה לי שאין היום אף מכביסט במכבי חוץ מדרק, ואולי גם כספי עם האש שלו. טל בעיקר עסוק בלהצליח, וזאת כמובן זכותו".

בסיום העונה, כאמור, יסיים בורשטיין את מה שאמור היה להיות חוזה הקריירה שלו. "אני מניח שבקיץ טל יקוצץ חזק מאוד בשכר, אם כמובן ירצה להישאר", אומר מקורב למערכת, ולא פוסל אפשרות של רעידת אדמה מקצועית נוספת במועדון. "יש לטל הרבה דברים שלאחרים אין, אבל הוא כבר לא ילד והוא עבר שני ניתוחים קשים. גם ככה פיני לא יכול לספק לו הרבה דקות. רואים שהצוות המקצועי החליט להמר על כספי במקומו, ועכשיו הביאו עוד שחקן על העמדה שלו. מה זה אומר לך? לי אומר כמעט הכל".

ורק גור שלף, מנהל הקבוצה וחברו הקרוב של בורשטיין, מתעקש שלא להספיד את השחקן בטרם עת. "גם אני וגם המאמנים מודעים למצב שלו ומנסים לעשות את כל מה שאפשר כדי שיהיה יותר טוב", אמר. "אנחנו בודקים גם את הצד המקצועי וגם את הצד המנטאלי. אבל בגלל האופי שלו, בעיקר בגלל האופי שלו, אני מאמין שטל עוד לא אמר את המילה האחרונה".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully