וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרובה רחוקה

26.1.2009 / 9:13

אם סיפור חייה של ילנה דוקיץ' היה הופך לטלנובלה, לא הייתם קונים את הדרמה הטראומתית. בטח לא שבגיל 25 היא תכבוש מחדש את אוסטרליה

מה שארבעה ניצחונות באיצטדיון "רוד לייבר" יכולים לעשות. פתאום כולם מתחנפים לילנה דוקיץ' – האומה האוסטרלית שכל כך נפגעה ממנה לפני 8 שנים, הפרשנים שמזהים את הניצוצות של ילדת הפלא מסוף שנות התשעים, האמא והאח הצעיר שניתקו קשר בשנים האחרונות ובעיקר האבא השנוי במחלוקת. כן, למי ששכח או שלא עקב אחרי הקריירה של דוקיץ', נזכיר גם את דאמיר – האיש שלידו יעקב בוזגלו, זאב ברקוביץ' ואפילו יורי שראפוב, מזכירים יותר את יהודה ברקן בסרט "אבא גנוב".

ילנה דוקיץ' רק בת 25, אבל קרוב לודאי שהצעירים שביניכם לא מודעים לעובדה שרק לפני עשור, היא סומנה כממשיכת דרכה של מרטינה הינגיס, זו שהייתה ילדת הפלא של אמצע שנות התשעים. המקום הראשון בעולם לנערות ב-1999 והניצחון המדהים על הינגיס באותה שנה בסיבוב הראשון בווימבלדון, שיכנעו את עולם הטניס שאכן מדובר בכוכבת הגדולה הבאה, אבל הגדולה באמת. בסופו של דבר, דוקיץ' לא ראתה עד היום גביע גראנד סלאם, היא אפילו לא הייתה במעמד הגמר בטורניר כזה. דאמיר דוקיץ' הוביל אותה למקומות גדולים, אבל הוא גם חיסל לה את הקריירה, והשאיר אותנו רק עם הזכרונות של טניסאית מהמקום ה-129 בעולם, שהדיחה את הראשונה בעולם בסיבוב הראשון של טורניר גראנד סלאם – זה היה מפגש הקצוות המפתיע ביותר בהיסטוריה של טורנירי הגראנד סלאם. מזל שהאופי הסרבי העיקש של דוקיץ', הוביל אותה לקאמבק הכל כך מרשים שאנחנו רואים השבוע במלבורן – והפעם, הטניסאית שמדורגת כיום 187 בעולם, לגמרי לבד.

האיש שפתח במלחמה מול אוסטרליה

בא לכם קצת קלישאות בסיפור הזה? שיהיה. אז על החיים של ילנה דוקיץ' אפשר היה לכתוב טלנובלה כמו שאומרים. הטניסאית שנולדה בעיירה הקרואטית אוסייק, שהייתה אז תחת שלטון יוגוסלבי, היגרה עם משפחתה לאוסטרליה ב-1994 וגדלה בסידני. דאמיר דוקיץ' היה מאמנה האישי של ילנה מאז ומתמיד, אבל אוסטרליה הייתה הבית החם והתומך, והתאחדות הטניס המקומית עזרה להפוך אותה לשחקנית מוכשרת במיוחד, שזכתה באליפות ארצות הברית הפתוחה לנערות, והגיעה בשיאה למקום הרביעי בדירוג העולמי. אבא דוקיץ' נחשב מאז ומתמיד לשנוי במחלוקת, לא סתם הטיפוס הקשוח ששומר על בתו, אלא גם פדחן במיוחד. בווימבלדון 2000 הוא השתכר וניפץ טלפון של עיתונאי, באליפות ארצות הברית באותה שנה הוא סטר לעובד קייטרינג אחרי שהתלונן על מחירי הארוחות, אבל השיא היה באליפות אוסטרליה הפתוחה ב-2001. דוקיץ' הקטנה הוגרלה בסיבוב הראשון מול לינדזי דאבנפורט, ודאמיר, שלקח את ההפסד של בתו כל כך קשה, התלונן אחרי המשחק על הגרלה לא כשרה. אחרי שהורחק מהטורניר, דוקיץ' הכריז כי הוא ומשפחתו, כולל ילנה, אורזים את הפקלאות ועוזבים את אוסטרליה. מאותו רגע, היא עברה לייצג את מדינת האם שלה, סרביה.

השנה הראשונה במדי סרביה דווקא הייתה מוצלחת, אבל ככל שדוקיץ' התבגרה ונכנסה לעשור השלישי בחייה, כך הבינה שבמבט חטוף מעבר לטניס, היא למעשה חסרת חיים – כך אפשר להבין מראיונות שונים שלה בשנים האחרונות. כשמלאו לה 20, היא החליטה לעזוב את הבית בבלגרד ולעבור לזאגרב שבקרואטיה. היא חברה למאמן בורנה ביקיץ', שהיה אחיה של חברה לחיים טין ביקיץ'. אולי החיים האירו פנים לדוקיץ' בתקופה הזאת, אבל כנראה שהחופש הזה יצר אפקט שלילי בכל מה שקשור לטניס. בשנתיים הבאות היא החלה להפסיד בסיבובים ראשונים בטורנירים גדולים, והידרדרה בדירוג העולמי. ב-2004 היא החליטה שאוסטרליה, המדינה בה חונכה, היא הטובה ביותר בשבילה וביקשה לחזור. הנחיתה הייתה רכה, אבל הטניס היה רחוק מלהזכיר את זה של פעם. אחרי עוד שנה מאכזבת, ועוד שנה של פציעות, נראה היה שדוקיץ' כבר שייכת להיסטוריה. היא ניסתה לעשות קאמבקים ולפתוח את השנים האחרונות עם ווילד קארד באליפות אוסטרליה, אבל זה לא הצליח. במקביל, דאמיר האב לא ויתר וב-2006 נפוצו שמועות לפיהן הוא מתכוון לחטוף את בתו ולהחזיר אותה לסרביה. דוקיץ' המעורער אמר אז לעיתונאים האוסטרלים שהתקשרו אליו: "בוודאי שאני מתכוון לחטוף אותה. גם הייתי הורג אזרחים אוסטרלים בתור נקמה, הייתי רוצה להעיף פצצה גרעינית על המדינה שלכם. הבת שלי היא קורבן לשטיפות מוח של אוסטרליה, קרואטיה והוותיקן". דוקיץ' נותרה באוסטרליה וניתקה כל קשר עם אביה.

עכשיו, גם האבא מתחנף

בשנה שעברה ילנה דוקיץ' חברה לפרוייקט מיוחד של התאחדות הטניס האוסטרלית, במטרה לנסות ולבצע את הקאמבק האחרון באמת כהגדרתה. היא עבדה קשה מאוד בחודשים האחרונים בידיעה שהאוסטרלים הם סלחנים וילוו את הקאמבק שלה בקול תרועה. בדצמבר 2008 היא התייצבה לטורניר מרובע על הזכות לקבל את הווילד קארד לאליפות אוסטרליה, וניצחה בו. ההמשך כבר ידוע – העפלה לרבע הגמר, לראשונה בקריירה בטורניר הביתי שלה, אחרי ניצחונות משכנעים על קרוליין ווז'ניאקי (11 בטורניר), אנה צ'אקבטדזה (17 בטורניר) ואליסה קלייבנובה המפתיעה.

דוקיץ' של פעם תמיד ידעה לעשות בושות לאוסטרלים. למשל, כשהופתעה בסיבוב הראשון בשנת 2000 על ידי ריטה קוטי קיש ההונגריה אמרה בסיום: "הפסדתי לשחקנית שלא יודעת לשחק, וכנראה שגם לא תדע אף פעם". הפעם, ללא אביה שנשאר בדד בסרביה, עם נאמנות מחודשת לאומה האוסטרלית, עם יכולת שמזכירה את הימים היפים והתנהגות בוגרת, היא מאמינה שכל החטאים נותרו מאחור ומסתכלת לעבר המשוכה הבאה. "את המטרה שלי בטורניר כבר השגתי, כך שאין עליי שום לחץ", אמרה דוקיץ' השבוע, אבל ברור שהאופי הסרבי החם יחלחל בתוכה עד לרגע העלייה למגרש מול דינארה סאפינה, עוד טניסאית לא הכי רגועה בלשון המעטה. במקרה הזה, התחזית היא ללא מעט מחבטים שבורים והתלהבות אוסטרלית ביציעים של "רוד לייבר". יהיה מרתק, זה בטוח.

בתקופה האחרונה ילנה חידשה בהדרגתיות את היחסים עם אמה ואחיה הצעיר. ומה עם דאמיר דוקיץ'? מסתבר שבימים אלה הוא ה"רענן כץ" של העיתונאים האוסטרלים – זה שתמיד אפשר להוציא ממנו כותרות בשיחות טלפון טראנס אטלנטיות. ההצהרה האחרונה שלו כל כך התאימה למצב ולאישיות ההפכפכה: "אני מתנצל בפני העם האוסטרלי על כל מה שאמרתי בעבר, לא התכוונתי לכלום. אוסטרליה היא מקום מצויין, אני גאה בהישגים של בתי ואם היא תבקש ממני לחזור ולאמן אותה בעתיד, אעשה זאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully