וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יישאר מהאליפות של חיפה?

22.12.2008 / 15:47

הערב אנו עשויים להיכנס לעידן נוסף בשליטת מכבי חיפה. האם מהסגל הבינוני הזה תקום שושלת גדולה? לאילו פסגות חדשות הקבוצה של אלישע לוי תיקח את המועדון שכבר ראה הכל?

את היסטוריית האליפויות של מכבי חיפה כל ילד כבר יודע בעל פה. האליפות הכי גדולה הייתה עם שפיגל (1994), האליפויות הכי נוסטלגיות עם שרף (1984, 1985), האליפויות הכי משעממות היו עם אמציה לבקוביץ' (1989) והאליפות הראשונה של גרנט (2001), ולמרות הביקורת של הקומץ – רוני לוי הוא זה שמחזיק ברוב התארים האחרים עם הכי הרבה אליפויות (יחד עם שרף - 3), הכי הרבה זמן בפסגה (65 מחזורים וכמעט שנתיים ברציפות) והפער הכי גדול (16 נקודות מהמקום השני).

האליפויות הראשונות של שלמה שרף בנו תשתית למועדון שהגדיר את עצמו מחדש בשנות ה-80. האליפות של שפיגל, גם אם לא הביאה צלחת נוספת אחר כך, העמיקה את היסודות לעשור הבא והעמידה קבוצה שרצה בצמרת שנים רבות. האליפות של גרנט העמידה את המועדון מחדש על הרגליים, בדרך לחמש אליפויות, כשרוני לוי מסיים זאת בהישג הכי גדול של קבוצה ישראלית בליגה מאז חמש האליפויות של הפועל פתח תקווה – שלוש אליפויות ברציפות.

הערב (שני, 20.50, ערוץ 10) אנו עשויים להיכנס לעוד עידן של מכבי חיפה. ניצחון של מכבי חיפה על בית"ר ייתן את האות להעברת הכתר, השאלה היא מה ירוויח המועדון הגדול והמקצועי בישראל מהאליפות הזאת. האם מהסגל הבינוני פלוס הזה תקום שושלת מפוארת? לאילו פסגות חדשות עידן אלישע לוי ייקח את המועדון שכבר ראה הכל? עד כמה דומיננטית תהיה הקבוצה הזאת בשנים הבאות, ומה יהיה הרווח האמיתי בעתיד?

"ברקוביץ' זה רפאלוב, וגולסה זה עטר"

באופן מאוד לא מפתיע, האליפות המתקרבת של מכבי חיפה מזכירה לכולם את שתי האליפויות הראשונות של שלמה שרף. המצב בו נמצא המועדון אז והיום לא דומה, כנראה גם רמת הכישרונות היא אחרת, אבל גם הפעם מכבי חיפה לוקחת אליפות עם ילדים וכמעט בלי זרים. אלא שההשוואה הזאת שוב מחדדת את השאלה שעלתה קודם: שרף בנה קבוצה שרצה בצמרת שלוש שנים ברציפות והייתה אחר כך סוג של שלד לאליפות של אמציה לבקוביץ'. עד כמה רמת הכישרון שיש היום במכבי חיפה יכולה לקחת את המועדון לשיאים כאלה?

"יש בכל זאת כמה דברים טובים במה שקורה העונה", אומר ברוך ממן, שהקפיד לאורך כל השיחה שלא להתרשם מהיכולת של מכבי חיפה העונה. "חיפה קבוצה חזקה אבל היא עושה דבר שלא כולם עשו לפניה. היא יכולה לזכות באליפות עם שילוב של שחקנים צעירים, מה שיקנה לה יתרון אדיר על הליגה בשנים הבאות, כשכולם יחפשו שחקנים ישראלים טובים. בית"ר, למשל, לא השכילה לעשות זאת. אם האליפות תתממש, יקרה כאן דבר אדיר. לא כל מאמן או מועדון עושה החלטה אמיצה כזאת. איך אומר הגשש? לפעמים, מחוסר ברירה, יוצא לך טוב".

"אני מוצא דמיון לתקופה של שלמה שרף, לא רק בקטע של הזרים, אלא בקטע של הקשר בין הקהל לקבוצה", ממשיך ממן. "אצלנו הייתה מחויבות אדירה בינינו לבין הקהל, וזה קורה קצת העונה. היתרון של חיפה העונה ובכלל בתקופת שחר הוא שהמערכת לעולם לא מתלהמת. כל הקבוצות מחכות לחלון העברות כאילו מחלקים שם שחקנים שמבקיעים 20 גולים בעונה. חיפה לא מתכוונת לעשות שינויים מהותיים בסגל שלה, כי היא יודעת שבשביל ליגה כזאת חלשה לא צריך לעשות מהפכות".

"אלישע מזכיר את שלמה בקטע של החילופים", ממשיך רפי אוסמו. "הם לא מסוג המאמנים שלא עושים חילופים עד דקה 80. עכשיו זאת התקופה האמיתית שבה הקבוצה תתחיל להתמודד על אליפויות. זאת טעות לומר שהיא תיקח אליפויות בסדרה, כי אף אחד לא יודע מה שיקרה מחר. היא עדיין צריכה לפגוע בול בזרים ולהמשיך לבנות את הילדים". "לי דווקא האליפות הזאת מזכירה לי את התקופה של אייל ועטר (1989-1994 א.י)", מטעים זאהי ארמלי. "ברקוביץ' זה רפאלוב וגולסה זה עטר".

"זה מזכיר את האליפות הראשונה של גרנט"

"זאת אליפות לא מי יודע מה", מעלה ברוך ממן נקודה חשובה. "כשאתה לוקח אליפות אתה צריך להיות מבריק, לפחות ברוב השלבים של העונה. בינתיים קצב צבירת הנקודות הוא טוב, בעיקר בגלל חולשה של כל הליגה. יש אולי מעט דמיון בין מה שקורה העונה בחיפה לבין האליפות הראשונה של אברהם גרנט".

אלא שגם ממן, שהוא לא היחיד שמתלונן על רמת הכדורגל של מכבי חיפה העונה, לא מתעלם מהבשורה הגדולה: לפני הכל, זאת הולכת להיות אליפות של מועדון. לא רק על רקע העליבות של הליגה, אולי יותר על רקע חוסר הארגון וחוסר המחשבה במועדונים האחרים בליגה. "מכבי חיפה מוכיחה העונה עד כמה היא קבוצה מסודרת ומאורגנת, מקצועית וניהולית", אומר אמציה לבקוביץ'. "השחקנים יודעים שהם באים לעבודה ויש להם שקט. המועדון נבנה מתוך פירמידה של תשתיות, ארגון, ניהול, ובשפיץ עומדת הקבוצה. יש הרבה קבוצות עם השפיץ למטה. אלישע מאמן שמחייך אבל דורש הרבה, מאמן מנוסה שעבר את כל השלבים והגיע לקבוצה עם צוות שנותן לו להתרכז בעבודה. הקבוצה הזאת עדיין נמצאת בשלב של בנייה, אם היא תיקח אליפות זה יהיה להרבה שנים. כמו שזה נראה עכשיו, הם לוקחים אליפות בהליכה".

גם רוני לוי רואה כאן אליפות של מועדון, שזה המנוף הכי גדול שאפשר לבקש מאליפות כלשהי לשנים הבאות. "מה שאני רואה בחיפה זה תהליך, תהליך שהיה קיים כל השנים - נבנה שלד מסוים והוא 'רץ' לכמה שנים טובות. אצל שרף הקבוצה זכתה בשתי אליפויות ברציפות כי היה לה בסיס של קבוצה גדולה. עם שפיגל עשינו את העונה הכי גדולה, וגם האליפות השניה עם אברהם גרנט הרשימה אותי מאוד, בגלל הסגל שכלל את רוסו, בניון, ז'אוטאוטס, פראליה ויעקובו. למיטב הבנתי, כשקבוצה בונה את עצמה, היא צריכה לזכות בכמה שיותר אליפויות. אם חיפה תיקח אליפות העונה או תרוץ למעלה, אז יש לה שלד לשנים הבאות. גם בשנים הגדולות, אצל שלמה, הקבוצה זכתה בכמה תארים ואז חלה ירידה מסוימת. צריך להבין שהירידה הזאת מגיעה לצורך עלייה. גם אם חיפה תזכה בשתי אליפויות ברציפות יהיה קשה לה להמשיך, כי מתישהו היכולת מגיעה לשלב של מיצוי. בתקופה שבה אימנתי זה הגיע בעונה הרביעית, אי אפשר היה לזכות באליפות בעונה הזאת".

לוי נותן דוגמה מעידן שפיגל. "גם אחרי עידן שפיגל והאליפות הגדולה, הייתה ירידה כדי לבנות קבוצה לשנים הבאות. בתקופה שלי, אחרי שלוש אליפויות, התרחש תהליך דומה. אם אלישע ייקח אליפות אחרי שנתיים ללא תואר, זה הישג יפה. מה שקורה העונה בחיפה זה תהליך טוב, אבל צריך לקחת בחשבון שגם הוא יסתיים מתישהו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"צריכים להחתים שחקנים גדולים"

אולי בכוונה, רוני לוי לא ממהר להצטרף לחגיגה. גם הוא שואל את עצמו מה יש לסגל הזה למכור באירופה. למכבי חיפה יש מסורת במפעלים האירופים, אבל עם סגל צעיר מאוד ובלי זרים שנראית דומיננטיים, זה קצת מקלקל את הטעם. "יש בעיה בבניה של מכבי חיפה, שאותי קצת מדאיגה", אומר זאהי ארמלי. "היא צריכה לבנות קבוצה שתאבק לא רק חזק בליגה הבינונית שלנו, אלא להחתים שחקנים גדולים באמת שיוכלו לעזור לה להתמודד במשחקים באירופה, והיום לא בטוח שהיא מסוגלת לעשות את זה. בינתיים הקבוצה בדרך לאליפות, אבל לא יותר מזה. המגמה השנייה, לדעתי, חשובה יותר".

גם גיורא שפיגל, שמתאר את הדברים שהנחו אותו בתחילת שנות ה-90, רומז לאותן חוסרים שמכבי חיפה אולי תידרש אליהם אחרי חגיגות האליפות: "בתקופה שלי היה תהליך שהוא תהליך חשוב: יצירת קבוצה מאוזנת עם שחקנים שהם כוכבים, שחקנים גדולים, שאחר כך התפתחו לרמה הגבוהה של אירופה. בנינו סגנון משחק שברמה החזותית היה נעים לעין. אנחנו ראשית היינו קבוצה מאוד אגרסיבית בהגנה, קו ההגנה צריך להיות רחוק מהשער. דגלנו מכדורגל שנבנה מאחור. לא כדורגל אופורטוניסטי של כדורים ארוכים ואז נראה מה יקרה. אצלי הכל היה מתחיל מהשוער. הדברים האלה נשמעים פשוטים אבל צריך לעבוד עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully