וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הפתעות בחג המולד

11.12.2008 / 15:25

מכבי תל אביב מחפשת גארד, אבל כשבוחנים את שוק השחקנים הנוכחי, את האפשרויות שמחכות בינואר ואת ההיסטוריה, מגלים כי הציפייה לשינוי היא לא יותר מאשליה

מכבי תל אביב תמתין כנראה לפגרת חג המולד בטרם תחתים רכז נוסף. פיני גרשון כבר אכל מספיק מרורים בקריירה משחקנים שאיתר במהלך העונה ושהתגלו בדרך כלל ככישלונות גמורים, ומחדל אלטון בראון רק חיזק אצלו את הרתיעה הזו. לפני שהוחתם, סיפר בראון לאנשי מכבי כי שמר על כושר בחודשיים האחרונים עם מאמן אישי. באימון הראשון שערך עם הקבוצה החזיק מעמד דקות ספורות. "מהר, תזעיקו אמבולנס", התלוצץ גרשון כשראה את בראון משתרך באיטיות אחר יתר השחקנים. לשלב שחקן במהלך עונה זו משימה מורכבת דיה; לשלב שחקן שסוחב שבעה-שמונה קילוגרמים עודפים בקבוצה מקרטעת כמו מכבי זו משימה קשה שבעתיים.

כך שבמכבי לא משדרים לחץ ולא מתכוונים להחתים רכז בבהילות. "בכלל, אם דרור חג'ג' ימשיך להציג את היכולת מהמשחקים האחרונים, אולי לא נצטרך גארד נוסף", אומר גורם במועדון. מכל מקום, סוכני השחקנים שעובדים עם מכבי התבקשו לחפש שחקן "עם 'סייז', שיכול לשחק בשתי עמדות הגארד, להוביל כדור מחד ולשמור מנגד, ושמחזיק בניסיון ברמות הגבוהות של הכדורסל האירופאי", כפי שמספר אחד מהם.

מיירה צ'אטמן, שחקנה של בשיקטאש, עונה על מרבית התנאים הללו. מכבי הייתה מוכנה להרחיק לכת ואף לפצות את הקבוצה הטורקית בסכום מסוים, אלא שאנשי בשיקטאש דחו את הבקשה מכל וכל. צ'אטמן, להזכירכם, זה אותו שחקן פרוע שהוצע למכבי בכל אחד משלושת הקיצים האחרונים – ושנדחה ע"י שלושה מאמנים שונים (נוון ספאחיה, עודד קטש ואפי בירנבוים) – רק מבוגר יותר. ללמדכם עד כמה מצבה של מכבי חמור, וכמה טוטאלי אי-האמון שהביע הצוות המקצועי בסגל השחקנים הקיים.

עודפי יבוא

בקיץ הקרוב, משוכנעים במכבי, הסיפור יהיה שונה לחלוטין. יהיה זה תור הזהב של המועדונים הוותיקים והמסודרים – אלו בעלי השם הטוב ומוסר התשלומים הגבוה. המשבר הכלכלי, מסבירים גורמים בכדורסל האירופאי, יביא את הקץ על התופעה שפשה ברחבי היבשת בשנתיים האחרונות ובמדינות מזרח אירופה בפרט – תופעה בה מועדונים קטנים וחסרי מסורת, שנתמכו בידי אנשי עסקים עשירים, הצליחו לפתות שחקנים בכירים בעזרת משכורות עתק. "הבועה הזו תתפוצץ, וברעש גדול", משוכנעים המומחים.

מועדונים רבים ברוסיה, אוקראינה, ואפילו בספרד, איטליה וטורקיה ניזוקו קשות במשבר, והם מפגרים בתשלומים השוטפים. אפילו מועדון מסודר כמו דינמו מוסקבה, קבוצתם של דיוויד בלאט ודן שמיר, מאחר בתשלום המשכורות. אלא שאם עובדי דינמו סמוכים ובטוחים כי במוקדם או במאוחר תלוש השכר יגיע, הרי שבמועדונים קטנים יותר שורר כאוס של ממש.

בכל יום מקבלים אנשי מכבי עשרות פניות מסוכנים שונים, שמציעים לקבוצה שחקנים החתומים כעת בקבוצות אחרות, ושלא מקבלים את שכרם. "יהיה ביקוש גדול של שחקנים להגיע לקבוצות שמשלמות בצורה מסודרת, כמונו", משוכנעים במועדון. "הכסף במכבי אולי יהיה קטן יותר, אבל זה כסף יחסית בטוח לעומת מקומות אחרים. שחקנים יתחננו לשחק כאן".

אלא שעוד לפני שיגיע הקיץ, זקוקה מכבי לשחקן נוסף שישדרג את הקו האחורי הרעוע שלה. מהיכן הוא יבוא? "אין שום דבר בשוק כרגע, הכל יבש", טוען סוכן שחקנים בכיר. בפני מכבי עומדות מספר אפשרויות, אלא שכולן יחייבו התפשרות מסוימת. אפשרות אחת היא לנסות ולחלץ שחקן מקבוצה אירופאית המצויה בקשיים כלכליים, כפי שניסתה לעשות במקרה צ'אטמן ובשיקטאש (אולם יהיה זה כרוך בתשלום דמי פיצוי, דבר שבשנים האחרונות ביקשה מכבי להימנע ממנו); אפשרות נוספת היא להחתים שחקן מה-NBDL, ליגת הפיתוח בארה"ב, כאשר גם במקרה הזה תצטרך מכבי לשלם פיצוי מסוים (דמי השחרור ב-NBDL קבועים: 30,000 דולר לשחקן עד לסיום השנה האזרחית, ו-45,000 דולר לשחקן החל מה-1 בינואר), ובתמורה תקבל שחקן המצוי אולי בכושר משחק, אך כזה שאינו מכיר את הכדורסל האירופאי; אפשרות שלישית היא להחתים שחקן שנחתך בתקופה האחרונה מקבוצת NBA (בדומה לאלטון בראון), אך ספק אם יהיה זה שחקן בעל ניסיון אירופאי, ולא ברור באיזה כושר משחק יגיע לכאן.

"גם אז, לא בטוח שמכבי תצליח לאתר שחקן שמחזיק בכל התכונות המקצועיות שהיא מחפשת. היא כנראה תצטרך להתפשר", אומר סוכן שחקנים. גורם במכבי מוסיף ואומר כי "לא נרצה לקחת סתם שחקן שיסתום חורים עד לסיום העונה. האידיאל הוא למצוא מישהו שיוכל להישאר כאן גם לעונה הבאה. אין כרגע בשוק שחקן כזה. השאלה היא מה יקרה במידה ומצב העניינים הנוכחי יימשך: האם פיני יעדיף להתגמש, או שלא יסכים להתפשר בכלל".

תענוג יקר מדי

למכבי הוצעו מספר שחקנים, כולם נדחו בידי גרשון: סלים סטודמאייר, שנחתך מסן אנטוניו ספרס, היה נמוך מדי עבור המאמן; ווילי דין מז'לגיריס קובנה לא היה טוב מספיק; לאחרונה נבדק שמם של סמוש פארקר ושל וויל קונרוי, המשחקים כעת ב-NBDL. די בראון, שם נוסף שעלה בקיצים האחרונים כמועמד למכבי, אמור להיחתך בקרוב מוושינגטון וויזארדס, אלא שגם הוא נמוך (1.83).

מכבי, כאמור, עשויה לפנות למזרח-אירופה, ולנסות ולחלץ שחקן מקבוצה המצויה בקשיים כלכליים. אם כי כאן נכנסת לתמונה בעיה אחרת: עוד בקיץ, שוק הרכזים היה דל בכישרונות. ישנם רכזים בודדים שעומדים בקריטריונים של מכבי, וכולם משחקים בקבוצות בכירות או שיושבים על משכורות חסרות פרופורציה. ניסיון גישוש נעשה בכיוונו של הוליס פרייס, שחקנה של דינמו מוסקבה שפיגרה בתשלומים, אולם מיד כששמעו בקבוצה על הגישושים מצד מכבי, שולם החוב לרכז האמריקאי.

ולדימיר מוז'ייצב, פרשן הכדורסל של היומון "ספורט אקספרס", מציע לאנשי סגנית אלופת אירופה לרכז את מאמציהם באוקראינה. "המועדונים הגדולים ברוסיה – צסק"א, דינמו, חימקי – שנתמכים בידי מיליארדרים, ישרדו את המשבר", הוא משוכנע. "קורה שם לפעמים שהמשכורות נכנסות באיחור, אבל זה עניין של ימים ובסוף כולם מקבלים את הכסף. היו שמועות על התמוטטות כוללת; אני ממש לא רואה את זה קורה בפועל". לראיה, רק לפני מספר ימים החתימה חימקי לשלוש שנים את המאמן סרג'יו סקאריולו, בעסקה ששווייה הכולל מוערך בלמעלה משלושה מיליון אירו. רק קבוצה אחת ברוסיה נמצאת בבעיות תזרים קשות באמת – דינמו האזורית, "אבל אין לה שחקן בשביל מכבי", סבור מוז'ייצב.

מנגד, הקבוצות האוקראיניות שקועות בבוץ עד צוואר; בי.סי קייב ואזובמאש מאריופול, הקבוצות הגדולות במדינה, תלויות בחסדיהם של ספונסרים ואנשי עסקים שונים. מכיוון שכך, הן מצויות בסכנה של ממש. השתיים כבר עיכבו חלק מהמשכורות, ולא ברור כיצד יסיימו את העונה. בקייב ובאזובמאש משחקים חאליד אל-אמין וסקוני פן, שני גארדים שהיו עשויים לבוא בחשבון מבחינת מכבי; הבעיה היא ששניהם נמוכים (1.78), ומה גם שמכבי לא תסכים לספוג את חוזיהם הכבדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

משימה בלתי אפשרית

מכל הבחינות והאספקטים – מקצועיים ופסיכולוגיים כאחד, צירוף שחקן במהלך עונה הוא נושא עדין ומורכב. "לא קל להתאקלם במסגרת של קבוצה שרצה. בטח שלא בקבוצה תחרותית כמו מכבי, שם אין בדרך כלל יותר מדי שחקנים שיודעים לפרגן", סבור סוכן שעשה הרבה עסקים עם מכבי בשנים האחרונות. "השחקנים לא תמיד רואים את טובת הקבוצה, אלא את האגו שלהם. זו מתמטיקה פשוטה: נניח שמכבי תביא עוד גארד, שישחק לפחות 20 דקות בערב. זה אומר שהרוטציה גדלה בשחקן נוסף, ושיתר השחקנים צריכים לחלוק את הדקות המצומצמות-ממילא עם עוד שחקן איכותי. זה בעייתי מאוד. למען האמת – מהניסיון שלי, אני לא בטוח שמשתלם להביא שחקן במהלך העונה, אלא אם כן המצב קטסטרופאלי במיוחד".

זאת ועוד: החלפת שחקנים תוך כדי תנועה היא צעד שלא הוכיח עצמו לאורך ההיסטוריה של מכבי. האחרון שצורף במהלך עונה היה גוראן ירטין, שהגיע ארצה בשיאה של עונת 2006/7 והפך מושא ללעג ולקלס. צביקה שרף אמר בעבר כי "אני לא מאמין בפיתרון הזה", והביא כדוגמא את ווינפרד קינג ודיוויד אנקראם, שצורפו למכבי במהלך עונת 1992/3 המיתולוגית ונחשבים עד היום לזרים הכושלים בתולדות המועדון.

"החלפת שחקנים זה לפעמים דבר מתבקש וקורה לא מעט בקבוצות, בכל הענפים", אומר מאמנה לשעבר של מכבי, מולי קצורין. "שחקן חדש בהחלט יכול לשנות פנים של קבוצה. כשאימנתי בוורוצלאב, התחלנו את העונה רע מאוד. היה חסר לי רכז, והבאתי את לין גריר. בסופו של דבר הייתה לנו עונה נהדרת. ניצחנו קבוצות יורוליג שהיו גדולות עלינו בכמה מספרים. זה כמובן לא הדבר הכי רצוי, אבל זה לפעמים עובד".

אלא שבמכבי, טוען קצורין, הדבר נידון מראש לכישלון. "אין לשחקן זר שמגיע למכבי מאה ימי חסד. שחקנים רבים שמגיעים עוד בקיץ מתקשים, אז בטח שעבור שחקן שמגיע במהלך עונה מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית", הוא מוסיף. "כדי ששחקן שמגיע למכבי במהלך העונה יצליח, הוא צריך להיות באמת יוצא דופן. אין במכבי את הלוקסוס של זמן התאקלמות, אפשרות להשפיע על המערכת, להיות מושפעים. כל שחקן שמגיע, מיד דורשים ממנו לתת תפוקה. אם זה גארד, מצפים ממנו לספק 15 נקודות, ואם זה שחקן פנים אז שגם ייקח עשרה ריבאונדים על הדרך. וזה לא יכול לעבוד. מעבר לכך, מכבי של השנים האחרונות היא קבוצה בלי שיטה, וקשה לשחקנים להשתלב במערך שכזה. יותר קל להסתדר כשאתה מגיע למערכת עם מסגרת מקצועית מסודרת וברורה, וזה לא היה במכבי מאז שפיני עזב בפעם האחרונה. בעצם, אולי היום, כשפיני חזר, גם הסיפור הזה ישתנה".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully