וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבטחה

30.11.2008 / 15:30

באוגוסט 1998 הוא ראה את מספר 15 בירוק מלהטט והבטיח למגלה הכשרונות של טוברוק שבעוד עשר שנים הוא יתפוס את החולצה שלו במכבי חיפה. באיחור של שלושה חודשים, ההבטחה פורעת שטרות. אייל גולסה, הסקורר שבכלל רוצה להיות קשר

באוגוסט 1998 אייל גולסה עדיין לא היה בן שבע. אבל את היום ההוא, שבו הכוכב שלו, זה עם המספר 15 על הגב במכבי חיפה שיחק לראשונה בבוגרים, הוא לא ישכח בחיים. המשחק ההוא נגד בית שאן, של הכוכב החדש מדימונה, יצר במועדון בו גדל, טוברוק, ציפיות חדשות. גולסה הצנוע ידע בדיוק מה הוא רוצה להיות. הוא נסע לאימון הקבוצה והפתיע את הסובבים אותו. "בעוד עשר שנים אשחק במכבי חיפה, ואני אקח את מספר 15 של בניון", אמר. היום, עשר שנים ושלושה חודשים אחרי ולמחרת השער הענק שכבש מול אשדוד, בטוברוק בחרו להתרפק. מספר 15 שוב חוזר לכבוש בירוק והנבואה שהגשימה את עצמה כבר אינה בגדר חלום. גולאסה.

שלושער ומשבר

תשעה חודשים בדיוק חלפו מאז הפעם האחרונה שראיינתי את אייל גולסה. אז הוא היה שחקן אלמוני יחסית ובטוברוק הבטיחו לי ש"חכה ותראה, כל המדינה תדבר עליו בעוד שנתיים". בינתיים, רק תשעה חודשים עברו וגולסה כאילו נולד מחדש. הוא נכנס לתודעת ציבור אוהדי הכדורגל ויצר גל של תקוות חדשות לאוהדי מכבי חיפה – שאולי ה"צ'יפ" ו"הטאק" שלו, כפי שמכנים זאת החיפאים, יהפכו אותו יום אחד ליוסי בניון הבא.

גולסה הוא מסוג השחקנים שלא רב עם אף אחד. הסכסוך האחרון שלו היה דווקא עם הבעלים של טוברוק, אריק איזיקוביץ', בדיוק באותו שבוע בו קיימנו את הראיון. גולסה נכנס למשרדו של איזיקוביץ' בתחנת הדלק שבאזור התעשייה בנתניה, לאחר שיום קודם לכן הוא כבש שלושער במדי קבוצת הנוער (למרות שמדובר בכלל בשחקן קבוצת הנערים). זאת, למרבה הפליאה, הייתה שיחת נזיפה. "תקשיב לי טוב", פתח איזיקוביץ' את השיחה. "אם אתה תזלזל בלימודים שלך, אני אשעה אותך לחודשיים. אם אתה רוצה להיות שחקן, כדאי שתתחיל לקח את עצמך בידיים. אתה רוצה להתראיין באירופה, באנגלית ובספרדית, תתחיל ללמוד. הצמדתי לך מורה פרטית, גם במתמטיקה".

ילד הפלא זוהה כפוטנציאל בגיל חמש וחצי. מגלה הכשרונות של טוברוק, ויקי גלאם, פתח אקדמיה לכדורגל במושב גאולים ומדי פעם התבלבל בינו לבין אחיו התאום, אוראל, היום שחקן קבוצת הנוער של חיפה שעבר באותה עסקה לידיים של יעקב שחר. בגיל שבע וחצי השניים סיימו את דרכם בבית הספר לכדורגל ועברו לטוברוק תחת חסותו של גלאם, שנאלץ לשמש עבורם גם כנהג פרטי ("ידעתי מה הם שווים. כשאייל היה בן חמש אמרתי לאימא שלו 'מירה, אלו שני הילדים הכי טובים במדינת ישראל"). השנתון הזה, מספרים בטוברוק, הוא אחד הדברים הכי טובים שקרו למועדון מאז היווסדו. עברו בו שחקן לבסקי סופיה אלי זיזוב, בנו של הזמר דורון מזר, דניאל מזר שמשחק היום בהרטה ברלין, ואחרון חביב, גיא אסולין, אתם כבר יודעים מאיפה.

גולסה, שגדל בצל ילדות מעט מסובכת וחווה את גירושי הוריו (אביו חי היום בשיכון עליה, השכונה בה גדל אלי טביב, אמו עברה בגיל צעיר עם המשפחה לבת חפר ולפני שנה וחצי הם עברו לנתניה), לומד עדיין בבית ספר בנתניה. היום (ראשון), למשל, בבית הספר אורט גוטמן כל השכבה הייתה על הרגליים. כולם בבית הספר דיברו על הכוכב החדש, זה שפירק אתמול את אשדוד. הילדים בכיתה מפרגנים, המנהל גאה ואפילו השומר בבית הספר כבר מזהה את הילד. "כשאומרים גולסה, צריך לומר לאיזה בדיוק מתכוונים", מבקשים בבית הספר להדגיש. ובצדק. אחיו התאום, אוראל, לומד איתו באותה שכבה, אבל מלבד ההפסקות אף פעם לא תמצאו אותם לבד כי "בתיכון טענו שתאומים לא יכולים ללמוד ביחד, באותה כיתה". אחרי שעות הלימודים תמצאו אותם מתייעצים, מכוונים אחד את השני וכמובן מתחרים.

"שלמה שרף אמר שאייל יכול לשחק בהרכב של כל קבוצה מליגת העל, זאב זלצר אמר לי שהוא בניון", מדגיש איזיקוביץ'. ההשוואה המתבקשת בינו לבין בניון היא השוואה מאוחרת יחסית. עד העונה הזאת ערכו בטוברוק השוואות בלתי פוסקות בינו לבין אסולין. גולסה תמיד ביקש להדגיש ש"למה משווים בנינו? הוא שחקן מצוין, אני שחקן טוב", אבל אחרי הלימודים הם דאגו להשלים פערים מהאימונים באי. סי. קיו. במשפחה, אגב, טוענים שהאח אייל חי למרבה הפלא דווקא בצל של אחיו הגדול, רועי (26), ששיחק שנתיים וחצי בהפועל כפר סבא וקיבל קרדיט בעיקר אצל יצחק שום, והיה מוערך מאוד גם אצל אבי כהן, ומוטי איווניר. "כל החיים שלי שיחקתי בכפר סבא", אמר היום האח הגדול. "הייתי אמור להיות שחקן מבטיח. שום נתן לי דקות, איווניר וכהן צפו לי עתיד גדול. מה קרה מאז? משהו 'התפקשש', לא שיחקתי בגלל סיבות לא מקצועיות ואני יודע את זה בוודאות". הסיכוי היחיד שתראו אותו משחק נגד האח יכול אולי להתממש בעזרת הגרלה נוחה בגביע המדינה. מול קבוצתו הנוכחית, בית"ר כפר סבא מליגה א'.

רוצה פ.ס.ז'

בעונה שעברה אייל גולסה שוב הצליח לרתק את אנשי המקצוע בטוברוק. שלמה שרף שם עין על הכדרורים, אבל כל זה התגמד לעומת הדבר האמיתי – הצניעות שלו. גולסה היה נתון ללחצים להצליח בקבוצת הנוער, אבל ביקש מראשי המועדון להוריד אותו חזרה לקבוצת הנערים. "רק למשחק אחד", הוא התחנן, "תנו לי לעזור להם להישאר בליגה". "אבל מה עם החשיפה שלך? עד מתי תהיה שחקן נערים?", שאלו אותו בצוות המקצועי. "חשיפה אישית לא מעניינת אותי, החברים שלי יותר חשובים", אמר והשאיר את הקבוצה בליגה.

כל זה קרה קצת אחרי שגולסה עשה אתנחתא קצרה מהמציאות הישראלית וניסה לככב על אדמת צרפת. למעשה, הכישרון של גולסה כמעט התפוצץ לפני קצת יותר משנה. איזיקוביץ' הודיע לו שהזמין כרטיס טיסה למבחנים, עשרה ימים באקדמיה של פריס סן ז'רמן. הסוכן דדה חדד כמעט סגר עסקה, אבל אז נוצרה בעיה. פ.ס.ז' שלחה פקס. "יש לנו חמישה זרים בקבוצת הבוגרים", נכתב שם, "אם הוא יקבל אזרחות ניקח אותו". אז הצדדים חתמו על הסכם זמני, משפחת גולסה רצה לשגרירות בכדי לנסות ולהוציא אזרחות אבל כמו שכבר הבנתם, גולסה, הוא בינתיים שחקן ישראלי לכל דבר. כך או כך, את התנאי הראשון שלו בחוזה ידע הילד להציב לבד. "אם אני בא", הוא אמר לראשי המועדון הצרפתי, "אחי התאום בא איתי".

ההתרשמות בצרפת, שהגיעה שנתיים וחצי לאחר שערך התרשמות בטוטנהאם האנגלית, לא הייתה קלה. ההשכמה הייתה מוקדמת, ארוחת הבוקר הייתה מאסט, וכשלא מתאמנים לומדים כדי לצבור ידע ומתאמנים אחר הצהריים. ביום שני אימון אחד, ובשלישי עד חמישי שני אימונים מוגברים. ביום שישי עורכים אימון מסכם ומתפזרים לבתים, בשבת חופש ובראשון משחק. וכך חוזר חלילה, כשבתווך חיים כדורגל ולא מפסיקים ללחוץ על השלט של הסוני.

מאור בוזגלו, פעם נער פרברים בליון והיום קשר בקבוצה הכי דועכת בליגת העל, סיפר פעם בראיון לוואלה! ספורט שבצרפת מלמדים אותך איך להגיע מול השער ולתת גול. גולסה נתקל בזה. באחד המשחקים מול הנוער של פ.ס.ז' הוא לקח כדור והשאיר מאחוריו עשן לבן. כשהוא היה צריך לקרוע את הרשת, הוא מסר לשחקן אחר וזכה למחיאות כפיים מהמאמן. "בפריז יש הרבה שחורים, צריך לדבר איתם בסיסמאות", סיפר אז גולסה. "צריך לגשת, לתת שני 'כיפים' ולעשות טריקים עם היד. הכדורגל והמנטליות שם, הכל שונה. זה כדורגל חזק, פיזי ומהיר. מי שמחזיק שם את הכדור, ישר מרימים אותו על טיל. צריך לשחרר מהר".

60 גולים בעונה

הסקורר הכי מבטיח שגדל בשנים האחרונות על החולות בשכונה לא רוצה לשחק חלוץ. שחקנים ששיחקו עם גולסה מעידים כי למרות שתפקד כקשר קדמי, הוא נהג להגיע להזדמנויות יותר מכל שחקן אחר לקבוצה. "אני אוהב לבשל, לתת לאחרים ליהנות", העיד לא פעם הילד שהבקיע, שימו לב, 60 גולים לעונה בקבוצות הילדים. "זה השחקן הכי טוב במדינת ישראל", מעיד היום גלאם. "עזוב שרק מלאו לו 17 לפני כמה ימים, מתי בפעם האחרונה ראית שחקן שיורד לגליץ' ברחבת ה-16, מחלץ ועושה גול באותה התקפה? לא בניון ולא ברקוביץ' עשו את זה. גולסה זה הדבר הכי טוב שקרה לכדורגל הישראלי".

"הכשרון של אייל בלט כשהוא הגיע לנבחרות בתחילת הדרך", מסכם מאמנו בכל נבחרת הנערים, זאב זלצר. "הייתי איתו בטורניר הבינלאומי הראשון שלו באירלנד, כששיחק בנערים ב', ובחרתי בו לשחקן המצטיין. הכשרון שלו בלט בהמון מישורים בגיל הצעיר. יש לו יכולת טכנית גבוהה מאוד, הוא מתמודד שווה מול הכוח של האירופאים ובהבנת המשחק".

זלצר לא אוהב את המונח "כדורגלן מושלם". לטענתו, לגולסה יש עוד הרבה עבודה בכדי להגיע לרמות הגבוהות באמת, אף על פי שהוא מתמודד איתן כיום בהצלחה. "זה רחוק מלהיות מושלם", אומר מנג'ר הפועל פתח תקוה. "אצלנו מהר מאוד מתלהבים ומהר מאוד חותכים. יש לו עוד הרבה עבודה קשה וצריך סבלנות. מההתרשמות שלי הוא יודע לשמור על פרופיל נמוך, על הרגשות שלו. המעבר הוא החלק הבעייתי. אם ישמור על אמות מידה של התנהגות ועבודה יהיו לו הרבה יתרונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully