וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת גרשון יוצאת לדרך

28.11.2008 / 16:05

כשנשאל האם אפשר להפיק משהו מהסגל, ענה: "אם לא היית יודע את התשובה, לא היית שואל". במסדרונות הוא טוען ש"ייקח לי 3 שנים לשפר את האינטליגנציה של הקבוצה", אבל גרשון יודע שהוא חייב פתרונות. לדורסמן הוא עשוי לתת את וויליאמס, גם ווייט וסימונס בדרך החוצה

המקום הטוב ביותר לעמוד בו על הדופק ועל תחושותיהם של אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל הוא אזור הפלאפל שביד אליהו, בערבי משחקים כמובן. ומי שהסתובב באזור גם שעה ארוכה לפני פתיחת משחק היורוליג בין מכבי לאוניקאחה מלאגה אמש (חמישי) יכול היה לחוש בזמזום שונה באוויר. את מקומם של המבטים המודאגים והטון הביקורתי, שליוו את אוהדי הקבוצה בשנתיים וחצי האחרונות, החליפה התרוממות רוח של ממש. זיכרונות וסיפורים מימיה הגדולים של הקבוצה, שנראה היה כאילו התרחשו לפני עשורים רבים ולא לפני ארבע וחמש שנים, צפו ועלו והסעירו מחדש את הדמיון. קוראים לזה תקווה.

על הפרקט טרם החלו לנבוט זרעי הכדורסל שמנסה פיני גרשון לשתול בקבוצה מאז מונה למאמן מכבי. על פי המשחק אמש, זה ייקח עוד זמן רב. אולם הדבר הגדול ביותר שעשה מינויו המחודש של המאמן לאנשי מכבי ולכל מאות האלפים שסובבים אותה כלל לא קשור לכדורסל; הוא פשוט החזיר לכולם את האמונה בכוחו של המועדון הזה. "חודשים ארוכים הסתובבנו במדבר כמו עדר ללא רועה", אמר אחד האוהדים. "היום, הרועה סוף-סוף חזר".

רק ערבים מיוחדים גורמים גם למתונים שבאוהדי הקבוצה להקדים ולהגיע ליד אליהו כחצי שעה לפני פתיחת משחק. וכזה היה המשחק אמש. גרשון המתין בחדרי ההלבשה עד כרבע שעה לטיפ-אוף. כשעלה לפרקט, קמו האלפים והריעו. גרשון, כהרגלו, התרפק על כמות האהבה שהורעפה עליו. לקח לו כמה דקות עד שסיים ללחוץ את כל הידיים שהושטו לעברו. לאחר מכן פנה אל חבורת המקורבים שיושבת כבדרך קבע מעל ספסל הקבוצה והודה להם פעם נוספת.

על הפרקט, מי שזכו מגרשון לשיחת עידוד אישית היו שניים: דרק שארפ וקרלוס ארויו. על מערכת היחסים בין גרשון לארויו עוד ייכתב וידובר רבות; שארפ, שפתח בחמישייה במקומו של טל בורשטיין, ישמש לפחות בזמן הקרוב כיד ימינו של גרשון במערכת. שארפ, לצד בורשטיין ומרכוס בראון, צפויים לזכות לנתח דקות משמעותי. את אמונו של גרשון לא רוכשים בקלות; בקבוצה בה ישנם כל כך הרבה שחקנים בלתי-מנוסים, וודאי שברמות האלה של היורוליג, גרשון צפוי לשים מבטחו קודם כל בשחקנים שלמד להכיר. כל עוד לא תצרף מכבי גארד נוסף, גם ארויו יבלה על הפרקט דקות ארוכות. דבר לא מובטח ליתר.

ביקורת על האימונים של בירנבוים

גרשון עצמו מסיר את החליפה כבר בדקה השישית ומזעיק פסק זמן מיד עם תחילת הרבע השני. הימים בהם קיפץ בקלילות על הקווים וניצח על שלושת הטנורים (שאראס, פארקר ו-וויצ'יץ'), כמעט מבלי להזיע, נראים רחוקים. ואם פעם, כשהסתכל לכיוון הספסל, המתינו לו שם אסים כמייסיאו באסטון, בורשטיין ושארפ בשיאם, גור שלף ואפילו דיון תומאס, הרי שהפעם ממתינים שם טריי סימונס ורודני ווייט. וגרשון יודע היטב שזה פשוט לא מספיק.

מלאגה של אאיטו רנסס היא קבוצת כדורסל נהדרת, גם ללא מרכוס הייסליפ, קרלוס קבאזס, הרמן גבריאל ויתר הפצועים. אלמלא כמות השלשות הבלתי-הגיונית שלקחה (25 ניסיונות מ-3 לעומת 30 זריקות בלבד מ-2), הייתה סוגרת את המשחק הזה מוקדם עוד יותר. עומאר קוק ניווט את המשחק נהדר, תומאס קלאטי תפר שלשות מהפינות ובוניפס נ'דונג וקרלוס חימנז תרמו גם הם את חלקם.

בניגוד להנחה המקובלת, לפיה לא רצים בהיכל מול מכבי, חיפשה מלאגה את התקפות המעבר בכל הזדמנות וברגעי האמת הפתיעה עם אזורית שבלבלה את המארחת (אף שמכבי שיחקה עם הרכב מאיים שכלל את שארפ, בורשטיין, ארויו ובראון). נכון להיום, כל מה שצריך כדי לצאת עם ניצחון מתל אביב זה קצת שכל ואומץ. את השניות האחרונות עשתה מכבי מול לא מעט כיסאות ריקים. הקהל התפנה בשקט מופתי; אפילו נרשמו בסיום כמה מחיאות כפיים וקריאות בשמו של גרשון מכיוון שער 7. הפעם, האוהדים שעוד נותרו במקום לא הצטרפו לשירה.

לאחר מסיבת העיתונאים שאלתי את גרשון האם הוא באמת ובתמים מאמין שיצליח לחלץ משהו מחומר השחקנים שעומד לרשותו. "אם לא היית יודע את התשובה, לא היית שואל", אמר. קודם לכן הספיק לעלוב בשחקניו, כאשר סיפר, ספק בצחוק ספק ברצינות, ש"ייקח לי שלוש שנים כדי לשפר את האינטליגנציה של הקבוצה הזו".

מעבר לכלל הבעיות האובייקטיביות, דבר נוסף שמקשה על מלאכתו של גרשון הוא המצב הפיזי הירוד בו מצא חלק ניכר מהשחקנים. מכבי הספיקה לערוך עם מאמנה החדש שלושה אימונים טרם המשחק מול מלאגה, שנערכו כולם בקצב גבוה. "שחקנים היו עם הלשון בחוץ", מעידים גורמים במכבי. גרשון גם רמז לכך אמש, כשסיפר בהתייחס למרכוס בראון ש"הוא שיחק רק 28 דקות, אבל בשלב מסוים, דווקא אחרי שדפק שתי שלשות, הוא ביקש להתחלף. זה הדבר האחרון שרציתי לעשות". כיצד מסבירים זאת במכבי? "יכול להיות שהאימונים לא היו ברמה מספיק גבוהה, או ששחקנים לא התאמצו מספיק כפי שהיו צריכים להתאמץ. יש תחושה שלא כולם נתנו את הכל". היום, הם מוסיפים, החגיגה הזו הסתיימה.

מצוקה מהיצע השחקנים הפנויים

שלא לציטוט, גורמים אחרים במועדון אומרים דברים די דומים. "הסגל הקיים לא מספיק טוב כדי להתמודד בצמרת היורוליג", משוכנע בכיר בקבוצה. גרשון ידרוש חיזוק בשתי עמדות לפחות – עמדת הרכז והסנטר. רכז – שכן מכבי חסרה כרגע מוביל כדור ברמה גבוהה פרט לארויו; סנטר – שהרי נכון להיום אין למכבי משחק פנים. וללא שחקן פנים משמעותי, גרשון לא יוכל להוציא אל הפועל את הפילוסופיה ההתקפית שלו. "זה חומר שקשה לעבוד איתו", מוסיף גורם במערכת. "אין לפיני אלמנט ספציפי שיהיה אפשר להישען עליו. אין סנטר שאפשר לתת לו כדור ולהיות בטוחים שיעשה סל, ואין מי שיצור לאחרים. זה סגל רחב, אבל לא עמוק. יש לנו שחקנים שמסוגלים לקלוע מבחוץ, אבל כשאין שחקן שמהווה איום בצבע ומושך אליו אש, אז גם הקלעים סובלים מכך".

אולם בטרם יחתימו שחקנים חדשים, במכבי יודעים היטב כי יצטרכו לשחרר בין שניים לשלושה שחקנים אחרים. גרשון מעוניין להעניק לכל שחקן הזדמנות הוגנת, אך בקבוצה אומרים ש"מי שלא יוכיח את עצמו בזמן הקרוב, ימצא את עצמו בחוץ". המועמדים העיקריים להיחתך הם ג'ייסון וויליאמס – בו כבר הביע עניין מיקי דורסמן, מאמן מכבי ראשון לציון, המצוי עם גרשון ביחסים נהדרים; קבוצתו הקודמת, בני השרון; וכן הפועל גליל/גלבוע. ווייט, אם ימשיך להציג יכולת דומה לזו שגילה אמש, יעזוב גם הוא. טריי סימונס נמצא גם כן על הכוונת.

העניין הוא ששוק השחקנים בעייתי מאוד, נכון להיום. "אין כמעט אף שחקן מעניין", טוענים במכבי. מעבר לכך: במצב השוק, כל גרם שכל מוערך באלפי דולרים. בצוות המקצועי לא מתכוונים להחתים שחקן בלתי מנוסה, אלא יבקשו להתחזק בשחקן בעל ניסיון יורוליג. כך ששחקן מנוסה ואינטליגנטי, אם ישנו אחד כזה בשוק, יעלה לקבוצה מאות אלפי דולרים.

אלא שעוד לפני שמדברים במכבי על החתמת שחקנים, יבקשו בקבוצה לסגור את סיפור שרון דרוקר. נציגיו של המאמן עדיין מנהלים מגעים מול ראשי הקבוצה, כאשר במקביל מתנהלות שיחות גם מול אנשי אוסטנד. אף שהדבר טרם נידון, ייתכן שבמכבי ינסו ללכת על פיתרון יצירתי – פיצוי לאוסטנד, בדמות שחקן שמכבי תבקש לשחרר. כך תוכל להרוג שתי ציפורים במכה – גם להביא לכאן את דרוקר, וגם לדלל במעט את הסגל העמוס.

טראומה ושמה אשקלון

ההפסד למלאגה, יש לציין, פגע קשות בסיכוייה של מכבי לסיים את שלב הבתים במקום גבוה, מה שאמור היה להקנות לה הגרלה קלה יותר בהמשך דרכה במפעל. אלא שלראשונה זה שנים, במכבי כבר לא מדברים על המיקום בסיום השלב הנוכחי; שם טוענים כי משימתם הגדולה היא בכלל להבטיח את העפלתם לשלב הבא. במחזור הקרוב תגיע לתל אביב ציבונה זאגרב, שניצחה את מכבי בקרואטיה. הפסד נוסף, וכל שיישאר למכבי יהיה מאבק מביך מול אייר אבלינו על המקום הרביעי, המקום האחרון ממנו ניתן להעפיל לטופ-16.

ועוד לפני המשחק מול ציבונה, ימתין למכבי מוקש לא פשוט בדמות משחק ליגה באשקלון. את ביקורה האחרון בעיר, לקראת סיום העונה שעברה, סיימה מכבי עם הפסד. איך מבקשת הקבוצה להתכונן לקראת השבוע המתוח שעומד להתרגש עליה? "קודם כל, לקראת המשחק באשקלון תהיה המון פסיכולוגיה", אומר דני גוט, ראש מחלקת הסקאוטינג של מכבי ומי שמשמש כיום כעוזרו הזמני של גרשון. "ההפסד של אתמול היה קשה מאוד לחבר'ה מבחינה מנטאלית. הוא ממש שבר אותם. ככה שבראש ובראשונה, נצטרך להרים את כולם על הרגליים. שנית, נרצה להמשיך ולעשות את מה שעשינו בימים האחרונים – שזה אומר שינויים קלים והתאמות".

אחת מהן, לדברי גוט, תעסוק בשיפור התקפות המעבר. "אנחנו חייבים לייצר יותר נקודות במתפרצת", הוא מודה. "לכן נצטרך לשפר דברים קטנים, כמו הוצאת הכדור אחרי ריבאונד; שיפור השחרור המהיר של הכדור קדימה; שיפור קווי ריצה של שחקני חוץ ושל שחקנים גבוהים. נעבוד על דברים שיביאו לנו יותר נקודות. כשנצליח בזה, נוכל לעבור ולעבוד על משחק עומד ודברים אחרים. קשה לעשות שינויים תוך כדי עונה, אבל זה לא אומר שהדבר בלתי אפשרי. זו העבודה שלנו, בתור צוות מקצועי. אבל גם השחקנים יצטרכו לעבוד קשה. כי מה שלא נעשה כמאמנים, כבר למדתי בעבר שאין תחליף להשקעה, זיעה והרצון להצליח של השחקנים עצמם".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully