וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון הרצוי?

14.11.2008 / 16:09

מה הוביל את מכבי ת"א להחזיר את פייזר, איך זה שהשחקן "עדיין פגוע" לטענת מקורביו, והאם זה יפתור את הבעיה בצבע. מכבי חזרה פגועה מיוון, אבל עוזר המאמן מתעקש ש"אנחנו כן יכולים לשחק ברמות האלה"

ברני ארדוב

צילום ועריכת וידאו: נועם אשל

כשמצלמת הטלוויזיה היוונית הוכנסה לחדר ההלבשה של אולימפיאקוס פיראוס בתום התבוסה שהנחילה אמש למכבי תל אביב (65:84), נקלט ג'וש צ'ילדרס בקצה העדשה כשהוא יושב במקומו הקבוע וטומן את ראשו בין ידיו. הפורוורד האמריקאי, השחקן היקר בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי, סיים זה עתה את משחקו הגרוע ביותר במדי הקבוצה, ואולי לראשונה בקריירה איבד יותר כדורים (5) מאשר נקודות שקלע (4). הוא סירב לדבר עם העיתונאים וברגע שהרים את ראשו והבחין במצלמות, קם ונמלט מחדר ההלבשה.

כשחלפו מספר דקות וצ'ילדרס לא שב, החלו אנשי הקבוצה לתור אחריו. הם מצאו אותו על הפרקט, שם עמד וזרק כדורים לסל. למראהו נעצרו האוהדים שעוד נותרו במגרש, והריעו לצ'ילדרס ממושכות. שוו בדמיונכם את הסצנה. "נראה כאילו הוא קצת השתגע", סיפר הבוקר עיתונאי מקומי. "צ'ילדרס מרגיש שכולם מצפים ממנו לכל כך הרבה, ובינתיים הוא לא מספק את הסחורה. כבר מתחילים לדבר כאן על כך שאם הקבוצה הייתה מצליחה להנחית את אנתוני פארקר, כל העסק היה נראה הרבה יותר טוב. כנראה שיש אנשים שמתרגמים לו את הכתוב, והוא מתקשה לעמוד בלחץ".

באותה שעה היו שחקני מכבי בדרכם אל שדה התעופה באתונה, עם הפסד חוץ נוסף בכיס. למזלם, אל משחק החוץ הבא במסגרת היורוליג ימריאו רק בעוד כחודש ימים. בתווך צפוי להם מפגש במלחה עם הפועל ירושלים ולאחר מכן משחקי בית מול אוניקאחה מלאגה וציבונה זאגרב, שנכון להיום מקדימות אותם בטבלת בית א'. הפסד באחד המשחקים הללו, וחבית הנפץ מרחוב יגאל אלון עלולה להתפוצץ.

מכבי בתפקיד חג'ג'. ולהיפך

מכבי, ייאמר לזכותה, פתחה את המשחק נהדר. האזורית הגמישה שהראתה שיבשה את משחק המסירות של אולימפיאקוס, והיא השכילה לנצל את הבלבול הרגעי כדי לטוס עד לפער דו-ספרתי. סטטיסטית, הרבע הראשון של מכבי היה כמעט מושלם: 10 מ-14 מהשדה, יחד עם תשעה ריבאונדים, ארבעה אסיסטים ושתי חטיפות הקנו לה 29 נקודות מדד. המבט החטוף בנתונים מיד עוררו אצלי את המחשבה שאפי בירנבוים מרגיש נהדר בעמדת האנדרדוג; בעצם, אולי זהו מצב הצבירה הטבעי שלו. כאחד שניצח לא מעט פעמים ביד אליהו עם קבוצות נחותות, הוא יודע היטב מה דרוש כדי לגנוב ניצחון מקבוצה עדיפה במגרש עוין.

הבעיה היא שאין כל אפשרות להתכונן לעומק האדיר של אולימפיאקוס. את הריצה הגדולה שלה רשמה סגנית אלופת יוון דווקא כשצ'ילדרס, מלך התקפות המעבר, ישב על הספסל. העומק הזה מאפשר לינאקיס לדרוש מחניכיו הגנה אגרסיבית, על גבול האלימה, וללחוץ לאורך ארבעים דקות את מוליכי הכדור של היריבה. מילוש תאודושיץ' מתעייף? נכנס יותם הלפרין. הלפרין לא פוגע? על הספסל ממתין תיאו פפאלוקאס. גם זה לא עובד? תמיד אפשר לבנות על לין גריר. וכן הלאה, בכל עמדה ועמדה.

אם הספסל של ינאקיס מזכיר בעומקו ובאיכותו ספסל של קבוצת NBA, הרי שבהשוואה לו מזכיר ספסלה של מכבי קבוצת די-ליג. גם מכבי מחזיקה הרבה בשר על הספסל, אולם אין שם שחקן שבאמת מסוגל להביא את המפנה, וודאי שלא ברמות האלה. ג'ייסון וויליאמס, טריי סימונס ודרור חג'ג' ניפקו יחד 17 נקודות בלבד (6 מ-15 משותפים מהשדה); בכלל, הספסל של מכבי ניפק אמש 28 נקודות, לעומת 70 של ספסל אולימפיאקוס. אולי הנתון הזה ממחיש את פערי האיכות באופן הטוב ביותר.

המשחק הזה היווה מבחן חשוב עבור חג'ג', שקיבל הזדמנות יוצאת דופן לתקוע יתד ברוטציה, אולם אכזב עם שלושה איבודים, שתי נקודות ו-0 נקודות מדד. גם ד'אור פישר עמד למבחן, אך התנפץ אל חומת שחקני הפנים המאסיבית באדום עם 6 נקודות ושישה ריבאונדים בלבד. 25 נקודות מדד בממוצע רשם פישר המפתיע בשלושת משחקי היורוליג הראשונים; אמש צבר רק 14. אלא שאם לזכותו של פישר ייאמר שהיה אולי הנפגע העיקרי מחסרונו של קרלוס ארויו, הרי שייתכן כי חג'ג' החמיץ את הצ'אנס הגדול להשתחל לרוטציה של בירנבוים.

"כדי לתת תפוקה גבוהה שחקן צריך להיות מוכן מנטלית, ולדרור לא הייתה הזדמנות להכין את עצמו, כי ארויו הודיע שהוא לא משחק ממש לפני המשחק", מסנגר עוזר המאמן, רועי חגאי. "מעבר לכך, חג'ג' הוכיח את עצמו ברמות הגבוהות. היו לו שנים מצוינות בליגה ובגביע יול"ב, ואנחנו מאוד סומכים עליו. אני דווקא כן חושב שהוא מתאים לרמות האלה. בכלל, לשחק במגרש כזה, מול קבוצה שכזאת, בלי הרכז שלנו, שהוא גם השחקן הכי טוב אצלנו, זה לוקסוס גדול מדי. אני חושב שאנחנו כן יכולים לשחק ברמות האלה והוכחנו את זה לאורך דקות מסוימות. בכל משחק יש לנו בין 10 ל-20 דקות שבהן אנחנו מצליחים לעצור את היריבה ולרוץ. כמובן שאנחנו חייבים לקבל יותר דקות כאלה. אם זה לא היה קורה בכלל, היינו מאוד מודאגים. אבל זה קורה".

מי לא התאמן?

בצוות המקצועי של מכבי קיוו בשבועות האחרונים כי יזכו לחיזוק בעמדות הפנים, אלא שראשי הקבוצה הבהירו כי מבחינה כלכלית אין באפשרותם לצרף שחקן נוסף. נכון להיום, חורגת מכבי בלמעלה מארבעה מיליון דולר מהמסגרת התקציבית. בסיום העונה ייאלצו הבעלים להזרים כספים רבים כדי לכסות את הדפיציט הזה. העובדה הזו, בתוספת לכך שמכבי חסרה למעשה שחקן פוסט-אפ ראוי ("אין לנו משחק פנים, אנחנו מודעים לכך", מודים בקבוצה), אולי היוו את הקטליזטור להסכם שהושג לפני מספר ימים עם מרכוס פייזר.

ב-19 בספטמבר שחררה מכבי הודעה לפיה "הקבוצה הודיעה היום לפייזר ולסוכניו על ביטול ההסכם עימו ועל אי-חידושו לעונת המשחקים 2008/9". ההכרזה הזו תפסה את פייזר בארה"ב, לשם המריא מספר ימים קודם לכן כדי להשתתף בהלוויית אימו. ההודעה התקבלה בתדהמה בקרב סוכניו, שמסרו מנגד כי הצעד החד-צדדי שביצעה הקבוצה אינו מקובל עליהם וכי הוא כלל אינו קביל מבחינה משפטית. פייזר הפגוע סירב לדבר עם כלי התקשורת, אך בשיחות סגורות אמר כי "הם (מכבי) פשוט תקעו לי סכין בגב. לא האמנתי שהם מסוגלים להתנהג אלי כך".

הרקע להודעה המפתיעה של מכבי היה פשוט. פייזר שב לישראל בראשית חודש ספטמבר, במטרה לערוך בדיקות מקיפות וכדי שאנשי מכבי יוכלו לעמדות מקרוב על קצב החלמתו מהפציעה בברך. על-פי מקורביו, בדיקת ה-MRI גילתה כי מצבה של הברך משתפר אומנם, אלא שלפייזר ייקח מעט יותר זמן לחזור למגרשים מכפי שציפו בתחילה. לאחר שעבר את הניתוח לאיחוי המיניסקוס ורצועות הברך, במהלך חודש מרץ, סברו אנשי מכבי כי פייזר יוכל לשוב לכשירות לקראת תחילת דצמבר, בראשית הסיבוב השני של שלב הבתים. בפועל, התברר כי קצב ההתקדמות איטי יותר, וכי פייזר צפוי לשוב מספר שבועות מאוחר יותר.

אולם מה שבאמת הרתיח את ראשי מכבי, אומרים מקורבים לקבוצה, הייתה העובדה שפייזר שב בספטמבר לישראל עם כשמונה ק"ג נוספים למשקלו. "הוא לא עשה כלום כל הקיץ", טענו במכבי. "אם הוא עלה ככה במשקל, סימן שהוא לא התאמן". אנשי פייזר השתוללו לשמע הדברים. "איך שחקן עם ברך במצב כזה יכול לרוץ ולעשות פעילות?", תהו. פייזר, כך הסבירו, יכול היה רק לעבוד בחדר הכושר, ואכן כך עשה. העלייה במשקל היא טבעית, לאור אופי הפציעה והשלכותיה.

מי מצמץ ראשון?

פייזר מיוצג בידי סוכנות "פריוריטי ספורט", מסוכנויות השחקנים הגדולות והענפות בארה"ב. הרבה עסקים עשתה מכבי עם פריוריטי בשנים האחרונות ו"אולי סוכנויות אחרות היו מתרפסות בפני מכבי ומנסות להגיע לפשרה תמורת פיצוי נמוך, כדי לא לפגוע בקשרים עם הקבוצה, אבל בפריוריטי החליטו שלא להתרפס והודיעו שאין להם בעיה להתנגח עם מכבי", אומר גורם הבקיא בפרטי המו"מ. במכתבים ששלחו עורכי הדין של סוכנות השחקנים נכתב כי השחקן "נפצע במהלך משחק קבוצתו ולא בפעילות אחרת שאינה קשורה לספורט". מעבר לכך, פייזר כבר קיבל מהקבוצה משכורת אחת, ו"אם שילמת לשחקן משכורת, אתה מודה בעצם שיש לו חוזה. פתאום, שבוע אחר כך, החוזה לא קיים?", מוסיף הגורם.

חוזהו של פייזר, מתעקשים גורמים המקורבים לסיפור, לא היה מבוטח כמו שצריך. בדרך כלל קבוצות הספורט הגדולות מבטחות את החוזים של שחקניהם הבכירים אצל חברות ביטוח פרטיות ("ביטוח שכר", בעגה המקצועית), ובכך מכסות עצמן מפני אפשרות של פציעה שתשבית את השחקן. אילו היה חוזהו של פייזר מבוטח, טוענים אותם גורמים, הייתה חברת הביטוח מפצה את מכבי בגובה החוזה, ולמעשה מכבי לא הייתה ניזוקה מבחינה כלכלית. "אולי במכבי רצו לחסוך איזה 200,000-300,000 דולר שהיו צריכים לשלם לחברות הביטוח עבור הפרמיה, ובסוף קרה שהם אכלו אותה בגדול", אומר מקורב לפייזר. "בעונה שעברה ביטחה עצמה מכבי במינימום האפשרי – ביטוח לאומי וביטוח של מרכז מכבי. כשמועדון בסדר הגודל הזה לא עושה ביטוח מקיף יותר, דבר שעושה בעצם כל קבוצה ביורוליג, אז זו פשוט רשלנות".

סוכניו האמריקאים של פייזר – מרק ברטלסטין וברד איימס, יחד עם נציגם הישראלי אבי זילברמן, הציעו למכבי מספר אפשרויות לסיום הסכסוך. פיצוי מוסכם היה אחד, חתימה על הסכם מחודש, שכולל את השבתו של השחקן לשורות הקבוצה היה השני, והשלישי היה עימות בבית משפט. אף שיו"ר מכבי, שמעון מזרחי, משוכנע כי "מבחינה משפטית מצבו היה מצוין", מקורב למו"מ מגחך לשמע הדברים ואומר כי "כל בית משפט היה זורק אותם מכל המדרגות. אם פייזר היה לוקח את מכבי לבית משפט, זה היה נגמר לא רק בתשלום כל החוזה, אלא גם בפיצוי נוסף, שכר טרחה לעורכי הדין וריביות, מה שהיה עולה להם עוד כמה מאות אלפי דולרים נוספים. יכול להיות שפריוריטי גם היו מפסיקים לעשות איתם עסקים. היה למכבי הרבה מאוד מה להפסיד במצב כזה".

בסופו של דבר החליטה מכבי לסגת מעמדותיה המוקדמות, בהן התבצרה לאורך שבועות ארוכים. פייזר וויתר גם הוא על חלק מחוזהו, ובאמצע השבוע שעבר החליפו הצדדים טיוטות סופיות. על פי ההסכם החדש, וויתר פייזר על כ-30% משכרו, וישוב לישראל כבר ביום ראשון. בשבוע הבא יעבור השחקן שלל בדיקות נוספות, וימשיך את השיקום במדי הקבוצה. בסביבתו מעריכים כי בעזרת טיפול נכון ועבודה אינטנסיבית, יוכל השחקן לחזור למגרשים בתוך כשישה שבועות. במקביל, תחזיק מכבי באפשרות יציאה מהחוזה בחודשים הראשונים של שנת 2009, אם תראה כי השחקן אינו מצליח להתאושש, ובתמורה תפצה את פייזר בסכום מסוים. מנגד, אם אכן ישוב השחקן לכשירות מלאה, תוכל מכבי להאריך את חוזהו בעונה נוספת.

"בסוף מכבי חסכו קצת כסף, אבל הם עשו את זה בצורה מכוערת", מסכמים בסביבתו של השחקן. "מרכוס עדיין פגוע, אבל גם הוא מבין שההסכם הזה היה עדיף, מהרבה סיבות. הוא יוכל לעשות את השיקום במדי מכבי – וזה עדיף בהרבה על להשתקם במדי הקבוצה הקודמת שלו בפורטו ריקו; הוא עדיין יקבל את רוב שכרו; ובעיקר, הוא יחזור לשחק כדורסל ברמות הגבוהות. ברור שהיה מדובר בסיטואציה מגעילה ולא נעימה, אבל אני חושב שלשני הצדדים היה עדיף לסיים את זה כך, מאשר לגרור את הסיפור לבתי משפט. הדבר החשוב היה שמרכוס יחזור לשחק כדורסל ויתחיל לחייך".

בתגובה לטענות בדבר אי-ביטוח חוזהו של פייזר, מסר שמעון מזרחי כי "אלו סיפורים שאתה ממציא, ושתהיה לך שבת שלום". מעבר לכך סירב מזרחי להגיב.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully