וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוגת המנצחים

7.11.2008 / 15:21

מכבי תל אביב חזרה פעמיים מהקבר מול לה מאן. אז איך זה שאין כמעט אף אחד במערכת – שחקנים, צוות מקצועי, אוהדים – שיצא מרוצה או מעודד מההיכל. בטח לא באטיסטה, כספי ושארפ

יותם רונן

צפו בתגובות בסיום המשחק מול לה מאן

צילום ועריכת וידאו: יותם רונן

מי מבין אוהדי מכבי תל אביב שבאמת מבין כדורסל יצא אמש מההיכל מחויך, אם כי לא מרוצה. מחויך – שכן שוב לא אכזבו השדים הטובים שרודפים את המגרש המיתולוגי הזה, והוכיחו פעם נוספת לקבוצות היריבות שכדי לנצח בתל אביב, גם עליונות טקטית מוחלטת וערב קטסטרופאלי של הקבוצה הביתית לא תמיד מספיקים; לא מרוצה – שהרי מכבי, כאמור, נראתה נחותה לאורך רוב שלבי המשחק מקבוצה בעלת תקציב של שני מיליון אירו – הרבה פחות מעלות הברוטו של קרלוס ארויו אחד – ושלא מראה שינוי מהותי מבחינה מקצועית מאז אותו משחק פרידה לניקולה וויצ'יץ', שנערך עמוק בתוך הקיץ.

כששחקני הקבוצה ירדו בסיום לחדרי ההלבשה, לא מעט אוהדים נותרו במקומותיהם. "בשביל זה מוציאים 20 מיליון דולר?", צעק אחד האוהדים. אחר, אולי מאותם אלו שרכשו בקופות טרם המשחק כרטיסים במחירים מופקעים כמעט, שנעו סביב ה-400 ש"ח, תיבל את מחאתו במילים חריפות יותר, שכוונו כלפי אחד – אפי בירנבוים. אלפים אחרים פשוט הסתלקו מזירת הפשע מיד עם הישמע הבאזר האחרון, ולא טרחו להחזיר במחיאות כף או סתם להאזין לנאום הקצר שנושא באופן קבוע השחקן שנבחר למצטיין הערב.

גם בחדר ההלבשה עצמו ניכר היה כי שמחת המנצחים מאופקת. "אסור לשחק ככה, בטח שלא מול הקהל שלנו", ירה עומרי כספי בפרצוף חמוץ. וליאור אליהו הודה ש"מהערב הזה אפשר לקחת רק את הניצחון עצמו". דיוויד פדרמן, כהרגלו, העדיף להתמקד בחצי הכוס המלאה והסכים לומר כי "כנראה שההשקעה הכספית שלנו במרכוס בראון השתלמה". ובירנבוים הסתובב מחוץ לחדר המאמן עם חיוך שכולו הקלה, ללא החליפה והעניבה כפי שמחייב המעמד, שהוסרו כבר במהלך המשחק. "אני מתנצל, פשוט היה מאוד חם", הסביר לעיתונאים. ואני רק חשבתי שאם כך התנהל בירנבוים במהלך משחק בית מול לה מאן הפצפונת, מעניין אילו פרטי לבוש יסיר במשחק היורוליג הבא, שייערך באולם השלום והאחווה של אולימפיאקוס פיראוס.

מוציא עצבים מקו השלוש

התוצאה הסופית אולי נטתה לטובת מכבי, אלא שאין לטעות בכך – מקצועית, גברה הקבוצה הצרפתית על המארחת כמעט בכל פרמטר. חרף ההתראות טרם המשחק, השכילה לה מאן לקטוף 15 אופנסיב ריבאונד; הכריחה את מכבי למספר זהה של איבודים; עצרה במשך ארבעה רבעים את ארויו על 16 נקודות (5 מ-12 מהשדה), שלושה אסיסטים ושני איבודים; אפשרה למכבי לזרוק עשר פעמים בלבד מחוץ לקשת, בעזרת הגנה מתואמת וחילופים חזקים אחרי חסימות; ובעיקר – ביטלה לחלוטין את משחק הריצה של מכבי, בזכות בחירת זריקות שקולה בהתקפה.

בסך הכל לקחה לה מאן אמש 78 זריקות מהשדה, בתוספת ל-11 זריקות עונשין; מכבי, לעומתה, זרקה 58 זריקות מהשדה בלבד, יחד עם 18 זריקות עונשין. הפער האדיר בכמות הפוזשנים אמור היה להספיק לצרפתים כדי לצאת מההיכל עם ניצחון. לה מאן, למעשה, עשתה כמעט הכל נכון – היא שיחקה תרגילים ארוכים בהתקפה, לא לקחה יותר מדי זריקות קשות מטווח השלוש, ניצלה את היתרון הפיזי שלה תחת הסלים ודחפה פעם אחר פעם כדורים לצבע, שם המתינו פפה בדיאן, אלאיין קופי ולעיתים דיוויד בלות'נטאל, מול דיאור פישר וליאור אליהו הרכים. אלא שכאן בא לידי ביטוי אלמנט אחר – הכישרון. למעט בלות'נטאל, שסיים עם 50% מהשדה (8 מ-16), עמדו שני האחרים על 10 מ-22 בלבד, כאשר רוב החטאותיהם נרשמו מטווח של מטר וחצי לכל היותר. למעשה, דף הסטטיסטיקה מספר כי בצבע קלעה לה מאן רק 13 מ-32. וויצ'יץ' ושחורציאניטיס, מן הסתם, היו עושים זאת מעט יותר טוב.

בכלל, בלות'נטאל הביך אמש את הגנת מכבי, שלא הצליחה למצוא פיתרון ליכולת הקליעה האבסולוטית. בתחילת המשחק ניסה טל בורשטיין להצר את צעדיו, ללא הצלחה; ג'ייסון וויליאמס, שהוקפא על הספסל כל הרבע הראשון (ומתוך 35 הדקות הבאות בילה על המגרש 25), עשה עבודה טובה יותר, אם כי לא בהרבה; גם עומרי כספי ניסה בשלב כלשהו את מזלו. הוויתור בקיץ על בלות'נטאל מתגלה ממשחק למשחק כעוד החלטה גרועה של בירנבוים: נכון להיום, למכבי אין פורוורד שמחזיק בקליעה יציבה מבחוץ. בינתיים, מול קבוצות מאסיביות פחות כמו ציבונה זאגרב, אבלינו ולה מאן, חיפתה מכבי על המחסור הזה בעזרת אחוזים נהדרים מטווח שתי הנקודות; לא ברור כיצד תתמודד מול קבוצות בשרניות יותר, שיצופפו את הצבע ולא יאפשרו לפישר (עוד משחק התקפי מצוין) ולאליהו לצבור את רוב הנקודות שלהם בדאנקים מהדהדים.

בנוסף, בעיה אקוטית אחרת שוב באה לידי ביטוי: החיסרון במוביל כדור נוסף לצד ארויו. כאשר לה מאן מנעה מארויו לקבל את הכדור, היו אלו בורשטיין ולפרקים טריי סימונס שהובילו את ההתקפה. זה נגמר בשישה אסיסטים משותפים לשניהם, אך גם בחמישה איבודים. בעיקר הוביל הדבר לגמגום קשה בהתקפה, וכפועל יוצא שיבש חלק מהתרגילים, הכריח את שחקני הקבוצה לקחת זריקות קשות או לצבור נקודות דרך מהלכי סולו.

"לה מאן מכריחה אותך לאיבודים בגלל האגרסיביות הרבה שלה", מנתח עוזר המאמן, רועי חגאי. "אנחנו קבוצה של מגרש פתוח, ולכן איבודים כאלו באים בחשבון. אני לא חושב שיש לנו בעיה של הובלת כדור. בורשטיין עושה את זה, דרור חג'ג' יעשה את זה. ארויו יכול לשחק הרבה דקות. כמובן שבאופן כללי הכדורסל שלנו צריך להיות טוב יותר ומשכנע. אבל אתה יודע, הכי טוב ללמוד מטעויות אחרי ניצחונות. עשינו טעויות, אבל קודם כל הוכחנו שאנחנו יכולים לצאת ממשברים תוך כדי משחק ושאנחנו שומרים על הבית שלנו בכל מחיר. לא בדקתי מי ניצח מבחינה טקטית. לה מאן השיגה דברים מסוימים שרצתה, אבל גם אנחנו. חזרנו למשחק בעזרת תרגיל טוב שהסתיים בשלשה של בראון, ואחר כך בהארכה קרלוס ניצח את המשחק והוכיח שהוא הגו-טו-גאי שלנו בדקות האחרונות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מוציא עצבים על ההליכון

שלושה שחקנים נוספים ראויים לאזכור. דרק שארפ, אשר פעם נוספת לא הסיר את האימונית, אף שבמהלך הרבע הרביעי שאגו האוהדים את שמו; עומרי כספי, שממשיך לא לקבל קרדיט מבירנבוים (כשהוחלף, מיד בתחילת הרבע הרביעי, זכה המאמן לשריקות בוז צורמות), הגם שמכבי ממשיכה לסבול מחוסר יציבות בעמדות הפורוורד (בורשטיין לא תורם בהגנה, וויליאמס לא פוגע בהתקפה), ושאמר בגילוי לב כי "כנראה שאפי לא סומך עלי"; ואסטבן באטיסטה, שלאור הפיחות הגדול שחל במעמדו, נראה כי מצוי בדיכאון קליני כמעט.

האורוגוואי, מן הסתם, ציפה לבצע קפיצת מדרגה נוספת העונה. "זה לא קורה, והבן אדם לוקח את זה קשה מאוד", מספר אחד מחבריו. במכבי טוענים כי מדובר בסוגיה מקצועית גרידא ודוחים ניסיונות הסבר אלטרנטיביים לספסול המתמשך, כמו מתיחות בין השחקן ובין בירנבוים. "אם אפי לא היה אוהב את אסטבן, הוא לא היה משתמש בו כמחליף ראשון, כפי שניסה אתמול, אלא תוקע אותו על הספסל ומשתמש בו רק כאופציה אחרונה", אומרים שם.

ההסבר הרשמי של אנשי הקבוצה לתופעה הוא "אובר רצון". באטיסטה, הם אומרים, כל כך להוט להוכיח לכולם שמקומו על הפרקט ולא על הספסל, עד שכאשר זוכה להזדמנות, הלהט הזה מסב נזקים מקצועיים. גם אמש שותף באטיסטה ברבע הראשון. שלושים שניות לאחר מכן יצאה מכבי להתקפה, הכדור נשלח אל הסנטר ולה מאן הגיבה מיידית בדאבל-אפ, שסגר לבאטיסטה את יד שמאל, ידו החזקה. מרכוס בראון התמקם על קשת השלוש והתחנן לכדור, אלא שבאטיסטה החליט בכל זאת לחפור בתנועה המוכרת לכיוון הטבעת, והחטיא. בירנבוים השתולל מזעם על הספסל.

בשתי ההתקפות הבאות ניצלה לה מאן את הרגליים האיטיות של באטיסטה בהגנה לארבע נקודות מהירות, שהוציאו הפעם גם את גור שלף מדעתו. "תעשה פאול!", צרח המנהל, אולם באטיסטה התעלם, או שלא שמע. כאשר גם במהלך נוסף ביצע באטיסטה צעדים, בירנבוים שלף מהבוידעם את יניב גרין, ולא החזיר את באטיסטה עד לסיום. לאחר המשחק חמק השחקן מחדר ההלבשה, ובזמן שחבריו לקבוצה התקלחו, באטיסטה דווקא העדיף להוציא אנרגיות על ההליכון בחדר הכושר. רק לקראת השעה 23:30 עזב את המקום, כשיתר חבריו לקבוצה היו כבר מזמן בבית.

"זה טוב שיש שחקן שכל כך רוצה, אבל הבעיה היא שהוא לא יודע איך לעשות את זה נכון", אומר גורם בקבוצה. "אין לאף אחד שום דבר אישי נגד באטיסטה. כשהוא יבין שהוא לא צריך להוכיח כלום לאף אחד, יעלה למגרש רגוע ויעשה רק את מה שמבקשים ממנו, ולא מעבר, הוא כנראה ישחק הרבה יותר. בסך הכל באטיסטה מהווה כוח משמעותי, ואני לא חושב שיש קבוצה שהייתה מוותרת על שחקן שכזה. הוא רק צריך לדעת להירגע".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully