וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: יהיה חורף קר

24.10.2008 / 13:38

תוכנית המשחק התפרקה, הרוטציה יצרה בעיות, האחוזים היו קטסטרופליים ו"הלב" לא תיפקד. מול ציבונה מכבי ת"א שוב חשפה את כל הבעיות שלה, ולצערה, הפתרונות לא נראים באופק

תוכנית המשחק של מכבי תל אביב ערב פתיחת עונת היורוליג מול ציבונה זאגרב כללה חמש נקודות עיקריות: הורדת אחוזי הקליעה של ציבונה זאגרב מטווח ה-3; עצירת ניקולה פרקאצ'ין בצבע; שליטה בריבאונד ההגנה והפעלת לחץ על שחקני החוץ של ציבונה – תוך תקווה שאלו יובילו לחטיפות, אשר יאפשרו למכבי לרוץ ככל הניתן; בהתקפה, ניצול החולשה היחסית של ציבונה בהגנת הפיק אנד רול; ובחירת זריקות שקולה בסט-אופנס.

בפועל, שחקני ציבונה אומנם נתקלו בידיים צהובות-כחולות בכל פעם שחיפשו את השלשה ואכן סיימו ערב בינוני ומטה עם 34.7% בלבד מחוץ לקשת, אך מכבי לא עמדה ביתר היעדים שהציבה לעצמה. פרקאצ'ין הסב נזק כבד עם 14 נקודות ב-21 דקות; ציבונה בכל זאת הצליחה לקטוף עשרה ריבאונדים בהתקפה, ומכבי חטפה רק שישה כדורים; הניסיון לבצע כמעט בכל התקפה פיק אנד רול של קרלוס ארויו או מרכוס בראון עם אחד הגבוהים הסתכם בכישלון חרוץ ותסכל בעיקר את שני הגארדים הבכירים של הקבוצה, שסיימו ערב קטסטרופלי עם 5 מ-20 בצוותא מהשדה ויחס אסיסטים/איבודים שלילי של 5-3. על בחירת הזריקות אין צורך להרחיב את הדיבור, שהרי אם להוציא את ה-11 מ-12 הנהדרים של דיאור פישר מהשדה (חלק ניכר מהם הושגו מריבאונד התקפה והשתלטות על כדורים חופשיים), יתר שחקני הקבוצה עמדו על 19 מ-50 עלובים במיוחד.

"אתה מגיע למשחק מול קבוצה שקולעת ב-50% מהשלוש במשך שנים, אז אתה מוותר על משהו אחר בהגנה", ניסה בסיום להסביר עוזר המאמן, רועי חגאי. כשהוא מתבקש להתייחס לעובדה שציבונה קלעה ב-63% לשתי נקודות, משיב חגאי כי "שמרנו על הגבוהים שלהם אחד על אחד ולא הבאנו עזרה מהגארדים, כי ניסינו לחסוך את השלשות. אני לא חושב שהבעיה שלנו לקראת סיום המשחק הייתה בהגנה, אלא בהתקפה. בהרבה מקרים לא היינו מרוכזים, באחרים לא היינו מספיק מתואמים, אבל זה משהו שיבוא עם הזמן".

ספסל ארוך, בעיות גדולות

בתחילת הקיץ טענו גורמים במכבי כי לאור לקחי העונה הקודמת – אותה סיימו שחקנים רבים ממורמרים וכעוסים על כמות הדקות המועטה לה זכו – סביר שהפעם תיבנה קבוצה בעלת ספסל קצר יותר. החתמתו של אפי בירנבוים חיזקה את ההשערה: בשנים האחרונות העדיף בירנבוים להחזיק בסגל קצר, לעתים קצר מדי, אם כי בהפועל ירושלים, בהפועל תל אביב ובבני השרון הצליח המאמן להוציא את המיטב מהספסל המצומצם שעמד לרשותו.

כששמעון מזרחי נדרש לסוגיית הספסל הארוך הוא מבקש להזכיר את סדרת הפציעות שחוותה הקבוצה אשתקד, ו"אז הסגל הארוך שלנו הוכיח את עצמו". מזרחי מוסיף ואומר כי "לא סתם הרבה קבוצות באירופה מחזיקות בספסל עמוק", ואפילו מבירנבוים לפתע שמענו ניגונים אחרים, כשהפליא בשבחי הסגל הרחב וטען ש"בעונה ארוכה כפי שצפויה לנו אי אפשר לקחת סיכונים".

אלא שלא כך הם פני הדברים. בירנבוים אולי לא אומר זאת במפורש, אולם מפעולותיו ניתן להסיק שהעדפתו לרוטציה קצרה לא השתנתה. כיצד הדבר קורה בפועל? ובכן, נכון להיום נמחקו ארבעה שחקנים מהרוטציה כמעט כליל (רודני ווייט, טריי סימונס, דרור חג'ג', דרק שארפ), ועוד אחד זוכה לפירורים (עומרי כספי). בהשוואה לעונה שעברה, גם במעמדו של אסטבן באטיסטה חל פיחות ניכר – 10 הדקות להן זכה אמש הן תולדה של המחסור החמור בשחקני פוסט-אפ ראויים ומאסה בצבע. סביר להניח שאם יוחתם מחליף לווייט (או לחילופין אם אכן יוחלט להשיב לסגל הקבוצה את מרכוס פייזר), באטיסטה, שמערכת היחסים בינו ובין בירנבוים די מעורערת, יינזק עוד יותר. במקביל, נראה כי גם אי-האמון של בירנבוים בשחקני החוץ שלו שובר שיאים. אחרת קשה להסביר את 28 הדקות שקיבל אמש בראון, למרות שהספיק לערוך כשלושה אימונים מלאים עם הקבוצה בלבד. אפרופו מחליף לווייט - לפני מספר שעות שחררה דנבר את הפורוורד ניק פזקאס משורותיה. פזקאס הוזכר בעבר כמועמד, ולא מן הנמנע שהקבוצה תבחן מחדש את האפשרות לצרפו. כרגע, על פי הידוע, טרם נעשתה פנייה.

הרוטציה של בירנבוים כוללת כעת שבעה שחקנים עיקריים, ובכך מתבטלים להם גם היתרונות היחסיים שבספסל ארוך, כמו האפשרות ללחוץ ולשחק הגנה חזקה לאורך 40 דקות. לצד ארויו ובראון נמצאים בפנים ג'ייסון וויליאמס, חביבו של המאמן (34 דקות אמש, 3- בנקודות מדד), פישר שעושה קצת מהכל, יניב גרין, ליאור אליהו (הנהנה העיקרי מההחלטה לוותר על ווייט) וטל בורשטיין. השאלה הגדולה היא האם זה יספיק לרמות הגבוהות באמת.

לא סתם "בעיות בקליעה"

יש שאמרו כי ניתן לראות במשחק אמש מול ציבונה ככתב ההגנה של סימונס. בראון הוחתם משום שלטענת אנשי הצוות המקצועי "הייתה לנו בעיה בקליעה", אך אמש, גם עם מלך הסלים של היורוליג, שזכה לקרדיט נרחב, עמדה מכבי על 4 מ-16 עגומים מחוץ לקשת (25%). מכבי לא קלעה גרוע כל כך במשחק יורוליג מאז נובמבר של העונה שעברה, במשחק החוץ האיום מול אוניקאחה מלאגה. כך שבעיית הקליעה אינה תלויה בשחקן זה או אחר; היא כמובן נגזרת של מספר בעיות מקצועיות אחרות.

שחקני הפנים, לדוגמה. "כמעט בכל משחקי ההכנה של מכבי אפשר היה לראות שכדור שנכנס פנימה, לגבוהים, לא יוצא החוצה לגארדים חזרה", אומר איש כדורסל ישראלי, ואחר מוסיף כי "קשה לשחקנים לבוא לידי ביטוי כשמי שאמור להיות הרכז שלך (ארויו) מחזיק את הכדור 15-16 שניות בכל התקפה. הכדור פשוט לא עובר בין מספיק ידיים". גם תרגילים מיוחדים לקלעים כמעט שלא ראינו אמש. ארויו הוא אולי השחקן היחיד בקבוצה שמקבל יד חופשית מבירנבוים, והיריבות יודעות זאת היטב: גם אתמול בחרה ציבונה להגן את הפיק אנד רול של מכבי בחילופים אוטומטיים, שלא הותירו לפורטו-ריקני מבט אחד פנוי לסל. התוצאה הייתה 8 שלשות, רובן נלקחו שלא מתוך שטף המשחק, אולם בעיקר 11 אסיסטים קבוצתיים בלבד, כאשר ארויו אמון היה מתוכם על 2, לעומת שלושה איבודים. כש"הלב של הקבוצה", כפי שמכנים את ארויו צוות המאמנים, אינו מתפקד, יתר האיברים סובלים גם הם.

זה זמן דרק

ולעומת אלו ששיחקו ואכזבו, ישנם אלו שלא ראו אמש ולו דקת פרקט אחת. ווייט, כידוע, לא נרשם בכלל בטופס והוא צפוי לעזוב בקרוב. הפורוורד חתם הקיץ על חוזה המוערך בלמעלה מ-800 אלף דולר. שחקניה הזרים של הקבוצה מקבלים את המשכורת בפריסה לעשרה חודשים, לעומת פריסה ל-12 חודשים לישראלים. ווייט כבר קיבל כמענק חתימה סכום נאה, ובקרוב תיכנס לחשבון הבנק שלו המשכורת השלישית לעונה זו. נשארו עוד שבע. לא ברור כיצד תצליח מכבי להשתחרר מהיתרה הכבדה, מה גם שספק אם קבוצה אירופאית אחרת תסכים לקלוט את השחקן ובכך לכסות לפחות חלק מעלותו. אבל מכבי תנסה. יכול להיות שתציע כפשרה עוד שתיים או שלוש משכורות.

בחוזהו של ווייט, כידוע, הוכללו סעיפים וסייגים רבים הקשורים בהתנהגותו מחוץ למגרש. בינתיים הוא משתדל לבלות במועדונים במתינות, לא שותה עד השעות הקטנות של הלילה, מתייצב לכל האימונים ובחלקם הגדול יורד אחרון מהפרקט. בד בבד, הוא גם נזהר מאוד בלשונו כשהעיתונאים מנסים לחלץ ממנו משפט או שניים באשר לתחושותיו. ברור לווייט שהחבל סביב צווארו מתהדק, אבל לא הוא זה שיקל על חייה של מכבי ויקפוץ ראש מהגרדום.

דרק שארפ הוא שחקן נוסף שלא ראה כמעט פרקט תחת בירנבוים. שארפ חווה הכל ב-12 שנותיו במועדון והוא עדיין ווקלי מתמיד על הספסל, אך בסביבתו מתקשים להבין את הסיבות לכך. "אין לקבוצה קליעה מבחוץ, בראון וארויו לא שומרים. אם עכשיו זה לא הזמן המתאים בשביל דרק, אז מתי?", שואל אחד מחבריו. "כולם מדברים על הרגליים שלו ועל הגיל. אבל גם בגילו הוא שחקן של 50% לשלוש ואחד הקלעים הטובים ביורוליג, ובטח ובטח שהוא שומר טוב בשתי דרגות, אפילו היום, מכל הגארדים האחרים של מכבי".

ועכשיו, הגליל

ביום ראשון שוב תפגוש מכבי, על שק צרותיה, את הפועל גליל/גלבוע, זו שהייתה האחראית לסערה שהתחוללה במועדון בתחילת השבוע שעבר, ובדיעבד זו שזירזה את החתמתו של בראון. על הפסד נוסף איש במכבי אינו מעז לדבר, אך תחושות דומות היו גם לפני ההפסד האחרון לגליל ברבע גמר גביע ווינר.

התחושה בקרב שחקני הקבוצה לא קלה. "ברור שזה מבאס, הייתה לנו הרבה מוטיבציה לפני המשחק מול ציבונה", אמר אמש אחד השחקנים. "אפי יצטרך להעלות את המוראל שלנו, וברור שאין לנו הרבה זמן להתאושש". בחדר ההלבשה ביקש בירנבוים מחניכיו "להרים את הראש", בעיקר מאלו שהושבתו אתמול, שהרי "רק יצאנו לדרך ויהיו לכולם עוד מספיק הזדמנויות".

"כדורסל כולל בתוכו הרבה פסיכולוגיה, וביומיים הקרובים נהיה חייבים להרים לכולם את הביטחון", סיכם רועי חגאי. "בכל מקרה, ביום ראשון אנחנו חייבים לנצח". רק החלה העונה, הצלילות עדיין נעשות במים רדודים, אולם כבר כעת מתחילים אנשי מכבי להרגיש את המחסור בחמצן. ומחרתיים עוד ממתין להם עודד קטש.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully