וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפי תירגע, השנה אין פייבוריטיות

שרון דרוקר

22.10.2008 / 14:01

צסק"א עברה מהפכה, אולימפיאקוס לא מגובשת, הספרדיות תמיד מסוכנות ומכבי רק תלך ותשתפר. מיוחד לוואלה! ספורט: שרון דרוקר מנתח את היורוליג

בניגוד לשנים קודמות, העונה אני לא רואה פייבוריטית ברורה לזכייה ביורוליג. גם קבוצות שעל הנייר נראות מבטיחות, כמו אולימפיאקוס, פנאתינייקוס וצסק"א, עברו הקיץ לא מעט שינויים, ועדיין צריכות להתגבש. יש הרבה קבוצות שמאומנות בידי מאמנים צעירים, כמו ברצלונה, ולכן זו שאלה גדולה כיצד הן ייראו ויתפקדו ברמות הגבוהות וכשהלחץ יילך ויגבר.

לדעתי, עונת היורוליג 2008/9 פתוחה לחלוטין. כולם מסתכלים על היווניות וצסק"א, אבל צריך לשים לב גם לטאו ויטוריה, שתמיד מעמידה קבוצות חזקות, לבארסה, שהשקיעה הקיץ הרבה כסף וחיזקה את עצמה במקומות הנכונים, למכבי תל אביב, עם החתמתו של מרכוס בראון, וגם לריאל מדריד ולסיינה, שיכולות להיות מסוכנות מאוד.

אין ספק שהקבוצה המדוברת ביותר הקיץ בכדורסל האירופאי הייתה אולימפיאקוס. אין שם בעיה של כסף, ואת זה אנחנו יודעים. הכיס העמוק של הבעלים מאפשר לקבוצה להחתים כמעט כל שחקן שהמאמן רוצה. בסך הכל פנאיוטיס ינאקיס גיבש קבוצה מאוד מעניינת. מבחינתי, לתיאו פפאלוקאס תהיה השפעה מכרעת על העונה של אולימפיאקוס. במשחק האימון מול מכבי ראינו היטב שכשהוא לא על המגרש, אולימפיאקוס נראית אחרת לגמרי. כשהוא על הפרקט הכל הולך קל יותר. פפאלוקאס לאו דווקא תורם בנקודות, אלא במנהיגות, בנוכחות, ביכולת לעשות את האחרים סביבו טובים יותר. בשורה התחתונה, הכל מתנקז לשאלה כיצד הסגל הזה יתחבר. כשיש שחקנים כמו פפאלוקאס וניקולה וויצ'יץ', הכל קל יותר.

גם סיינה, מבחינתי, היא קבוצה שיכולה ללכת עד הסוף, דבר שכמעט עשתה בעונה שעברה. זו קבוצה שמתפתחת וגדלה משנה לשנה, שמוסיפה נדבך על נדבך. יפה לראות דברים כאלו בכדורסל האירופאי. סיינה היא מודל של ניהול נכון ושפוי, ואם תמשיך כך, היא צפויה להישאר בטופ של אירופה גם בשנים הקרובות.

מכבי בנתה, כידוע, את הסגל היקר בהיסטוריה של המועדון. התוספת האחרונה של בראון, עם הניסיון הגדול והיכולת המוכחת, הופכת את מכבי למועמדת לפיינל פור. אני מאמין שמכבי למדה מהטעויות שראינו במשחקי ההכנה, וכבר מחר בזאגרב נראה קבוצה טובה יותר.

קבוצה מעניינת נוספת היא רומא, שרוצה לעשות צעד קדימה ביורוליג. הרבה העברות מעניינות עשתה הקבוצה האיטלקית, ובעיקר הכוונה לפרימוז' ברז'ץ ולברנדון ג'נינגס הצעיר. דיאן בודירוגה, מנכ"ל הקבוצה, שם את כל כובד משקלו הקיץ כדי לבנות קבוצה חזקה. יחד עם יסמין רפשה המנוסה על הקווים, אני חושב שרומא שדרגה את עצמה והיא יכולה להיות הסוס השחור של המפעל.

בית א' – אולימפיאקוס פיראוס, אוניקאחה מלאגה, מכבי תל אביב, ציבונה זאגרב, אבלינו, לה-מאן

אני אוהב את הסגנון של אאיטו רנסס, מאמן מלאגה. דיברו עליו כלוזר, ולא בצדק. הוא מאמן שתמיד הלך בדרך שלו, למרות כל מה שאמרו עליו. והוא מאוד הצליח. אאיטו מאמין במשחק פתוח, התקפי, קצבי ונאה לעין. הוא מאמן שתמיד נתן צ'אנסים לצעירים, גם על חשבון תוצאות. הוא בנה צוות מעניין במלאגה, שהייתה ב-2007 בפיינל פור יחד עם סרג'יו סקאריולו ונחשבת תמיד למועמדת לרבע הגמר לפחות. אולימפיאקוס, כמובן, תרצה לסיים במקום הראשון כדי להימנע מהגרלה קשה בהמשך שתסבך אותה. יחד עם מכבי, שלוש הקבוצות הללו יסיימו בשלושת המקומות הראשונים. אני מאוד אופתע אם יקרה אחרת.

בסך הכל, מדרגה גדולה מפרידה בין שלוש המובילות בבית א' לשלוש האחרות. ציבונה זאגרב סובלת מחוסר יציבות, אבל במשחקי הבית תהיה מסוכנת; לה-מאן תשחק עם מאמן שיופיע לראשונה ביורוליג, ויחד עם אבלינו נופלת משמעותית מבחינת כישרון ומבחינת התקציב מיתר הקבוצות בבית. למרות הכל, ציבונה תמשיך הלאה. לה-מאן ואבלינו ייפרדו מאיתנו כבר בשלב המוקדם.

בית ב' – פנאתינייקוס אתונה, ברצלונה, מונטפסקי סיינה, ז'לגיריס קובנה, נאנסי, פרוקום סופוט

לא יהיה מפתיע אם אגיד שפנאתינייקוס, סיינה וברצלונה ימשיכו בוודאות הלאה מהבית הזה. ז'לגיריס, עם כל הבעיות הכלכליות וההתפטרות של המאמן רימנטאס גריגאס, נמצאת בצרות גדולות, ואני לא מאמין שתוכל להתגבר על כך, במיוחד אחרי שאיבדה את מרכוס בראון למכבי. אני לא רואה את ז'לגיריס מביאה מחליף ברמתו. סופוט הפולנית תנסה לעקוץ היכן שתוכל, ואני סבור שדווקא נאנסי, עם שחקנים כמו למיין ווילסון, רוד בנסון ואחרים, יכולה לעשות דברים יפים בבית הזה.

סיינה, כבר אמרתי, היא מבחינתי מודל נהדר לבניית ארגון וקבוצה. בלי להשתולל כלכלית ולבזבז כספים בלי חשבון, היא הולכת ומפתחת מסורת של הצלחות. סיינה בחרה בסימונה פיאניג'אני, שהיה עוזר המאמן במועדון במשך עשר שנים, ומינתה אותו לפני שנתיים למאמן. זה הצליח, ובגדול. סיינה בנתה סגל צעיר יחסית, עם שחקנים שלא כולם חשבו שיתאימו ליורוליג, כמו טרל מקינטייר, רימאס קאוקינאס, רומיין סאטו ואחרים. משנה לשנה סיינה מצליחה לשמור על השחקנים שלה, למרות שהם מקבלים הצעות גבוהות יותר. בכל קיץ סיינה מוסיפה עוד שחקן טוב ומשפרת עוד יותר את הקבוצה. בקיץ שעבר זה היה קשישטוף לברינוביץ', הקיץ הזה הנרי דומרקאנט. החוכמה היא למצוא את השחקנים הנכונים, בזמן הנכון ובמחיר הנכון, ולתת להם לגדול ולהתפתח אצלך. סיינה יודעת לעשות את זה. ככה בונים קבוצה לטווח רחוק.

הייתי מהמר דווקא על סיינה, פאו, ברצלונה ונאנסי כעולות מבית ב', ובסדר הזה. הפריצה של סופוט תמתין לעונה אחרת.

בית ג' – טאו ויטוריה, פנרבחצ'ה/אולקר, לוטומאטיקה רומא, חובנטוד בדאלונה, אולימפיה לובליאנה, אלבה ברלין

על פניו, הבית הכי פחות מרשים. לדעתי, טאו ויטוריה ורומא יסיימו במקומות הראשונים. דווקא אלבה ברלין יכולה להיות הסוס השחור של הבית הזה, ואולי של היורוליג בכלל: אלבה בנתה קו אחורי יוצא מן הכלל, עם שמות כמו ג'וליוס ג'נקינס, קייסי ג'ייקובסון, רשארד רייט, סטפן האמן ועמנואל מקלרוי. הפיינל פור, כידוע, ייערך בברלין, וזה נתן לאלבה פוש גדול. לחלום תמיד מותר, אבל אם הסגל הזה יתחבר, אולי החלום הזה עוד יתגשם. בסך הכל לאלבה יש מתקן מדהים וארגון מצוין. היא בהחלט יכולה לעשות הרבה דברים ביורוליג, ובטח שבבית חלש יחסית שכזה.

אם להמר, הייתי הולך על טאו שתסיים ראשונה, רומא שנייה, אלבה שלישית וחובנטוד בדאלונה, שלא הרשימה אותי במשחקיה עד כה, תאבק עם פנרבחצ'האולקר על המקום הרביעי והכרטיס לשלב הבא. לובליאנה תסיים אחרונה.

בית ד' – צסק"א מוסקבה, אפס פילזן, ריאל מדריד, פאניוניוס, ארמאני מילאנו, פרטיזן בלגרד

בית די מעניין. למרות שנראה לכולם כאילו זה מובן מאליו שצסק"א תיתן עוד עונה גדולה, היא עשתה הרבה שינויים בסגל ולא יהיה לה קל. ייקח זמן לארזם לורבק, זוראן פלאניניץ' וטרנס מוריס להיכנס לשיטה הייחודית של הקבוצה. אטורה מסינה יצטרך לגבש כמה שיותר מהר את השחקנים שלו. אבל אני מאמין שהוא יעשה את זה, ושצסק"א תסיים את הבית במקום הראשון.

אחת המתמודדות העיקריות שלה היא ריאל מדריד, שלא הצליחה בעונה שעברה להעפיל לפיינל פור שאירחה אצלה בבית ובכל זאת המשיכה לתת קרדיט למאמן חואן פלאזה. ריאל צירפה כמה שחקנים מעניינים, כמו קווינטון הוזלי ופפה סאנצ'ז, שמגיע מהיריבה הגדולה ברצלונה, אבל יצרה פקק בעמדות 3-4. בכל זאת, הכישרון והעומק אמורים להספיק לה כדי לסיים את הבית במקום השני.

אפס פילזן היא קבוצה עם כוח התקפי גדול, אבל תסבול מחוסר יציבות. יש שם הרבה שחקנים שהם מעבר לשיא, לצד שחקנים שבעדינות נאמר שהם לא ידועים כסמל להגנה גדולה. מילוש וואניץ' וצ'רלס סמית' אוהבים לצבור נקודות ובעזרתם פילזן תקשה על כל יריבה, אבל תפסיד לא מעט בגלל ההגנה. מנגד, כשהקבוצה הזו תתחבר בערבים מסוימים, וזה יקרה לה, הקהל יראה הצגות גדולות.

פרטיזן בלגרד תשמור על המעמד שלה כקבוצה מסוכנת, שלא עושה חשבון גם לגדולות, אפילו שהיא איבדה את האס הגדול ניקולה פקוביץ' לטובת פנאתינייקוס. באולם 'פיוניר' בבלגרד יהיה קשה מאוד לנצח אותה. מילאנו יכולה הייתה להיות קבוצה מעניינת. בסופו של דבר היא איבדה את ג'רמיין ג'ונס, שחתם על חוזה כפול איתה ועם אוראל גרייט, ונקבע שישחק העונה ברוסיה. בלי ג'ונס, אני לא רואה את מילאנו עושה הרבה מדי. גם פאניוניוס תנסה לעקוץ, אבל לא תגיע רחוק. הסדר של הבית הזה ברור: צסק"א ראשונה, ריאל שנייה, פילזן שלישית, פרטיזן רביעית, ומילאנו ופאניוניוס יסיימו במקום החמישי והשישי, ולא ימשיכו הלאה.

שתהיה לכולנו שנת כדורסל מעניינת ואיכותית.

העלה את הכתבה לרשת: אוהד גרינוולד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully