וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרו אבולושן

3.10.2008 / 15:15

ג'וניור ויסה סומן כפוטנציאל ענק בפרו, אבל הייבוש בבית"ר והמעבר להפועל פ"ת הרחיקו אותו מהנבחרת. עם הפריחה המחודשת והחיבור עם נבחרת הדייויס שביקרה כאן, הוא מקווה לחזור מהר לתודעה. בבית"ר ובלימה עוקבים בעניין

ביום שישי שעבר, ערב משחקה של הפועל פתח תקווה מול הפועל תל אביב, קיבל ג'וניור ויסה הזמנה לארוחת צהריים בבית משפחת אבו-חצירא בנתניה, תוך הבטחה משמעון, חברו לקבוצה: "אם תאכל את הקוסקוס, יהיה לך משחק טוב". ויסה הגיע, טעם ועיניו נפערו לרווחה. דקות מעטות לאחר מכן הצלחת נותרה נקייה, ואמנם, לויסה היה משחק מצוין וגם אבו-חצירא כבש צמד והתמקם בראש טבלת הכיבושים של ליגת העל. בהפועל פתח תקווה הבינו את הפטנט. כבר ביום ראשון הביא עמו המגן אבי ריקן קובה ירושלמית, מעשה ידי אימו להתפאר. בגזרת ויסה שוב נרשם חיוך גדול.

לפני שויסה גילה את סוד הקסם של המטבח המזרחי, הוא היה בגדר נעלם עבור חובבי ליגת העל, עוד זר עם פוטנציאל שהגיע לבית"ר ירושלים ולא הצליח להותיר רושם מיוחד ולהיות בורג מרכזי בעונת האליפות של בית"ר ירושלים. רגע לפני ששמו של ויסה נשכח מהתודעה, הוא מצא עצמו בהפועל פתח תקווה ורושם פתיחת עונה קסומה אצל אחת ההפתעות הנעימות של ליגת העל.

היכולת הטובה של ויסה במחזורי הפתיחה, לצד היכולת הבינונית והבעיות אצל האלופה, מעלות את השאלה המתבקשת: האם לויסה היה מקום לגיטימי בסגל בית"ר ירושלים כבר העונה? האם לא היה מקום בסגל לעוד קשר יצירתי שיפטם את החלוצים בכדורים? ובכלל, מה הביא לפריצה והשינוי הגדול ביכולת של ויסה היצירתי של פתח תקווה, לעומת שחקן הספסל מטדי אשתקד?

הטעויות של בית"ר

ויסה, 23, נחת בירושלים כמחליפו של ברק יצחקי בחודש ינואר האחרון. היכולות הטכניות הוירטואוזיות שלו באימונים הדביקו לו את הכינוי "מראדונה של האנדים", שזכה מיידית לכותרות בכלי התקשורת בפרו. בפועל, ויסה התקשה לתפוס מקום בהרכב האלופה. העזיבה של יצחקי פינתה מקום לעמית בן שושן ומיכאל זנדברג בהרכב ו-ויסה, שנדרש לשחק בעיקר באגף, הסתפק בהופעות כמחליף וכבש שער בודד בלבד.

מבט על הרזומה של ויסה נותן שני הסברים לחוסר ההצלחה בבית"ר. ראשית, בקבוצתו הקודמת, אליאנסה לימה, ויסה תופקד בעיקר כקשר מרכזי שמנהל את המשחק ומצטרף לעזור להתקפה. במרכז קל לו יותר להביא לידי ביטוי את היכולות שלו, המסירה החכמה וראיית המשחק. התפקיד שיועד לו בבית"ר, שחקן אגף, מתאים לו הרבה פחות. שנית, הוא ידוע כשחקן שלוקח לו זמן להתאקלם. למרות ששיחק ארבע שנים בקבוצה הבוגרת של אליאנסה, עונת הפריצה שלו הייתה ב-2007 עם 12 כיבושים. הוא כיכב בנבחרת הנוער של פרו, אך לא מצא את מקומו בסגל הבוגרת.

אפקט הכסף של גאידמק יוצר בבית"ר רמת ציפיות גבוהה מצד כל זר שנוחת בבית וגן, ציפייה להראות דברים שמקומם במגרשים באיטליה או בספרד ולא בליגת העל הקטנה. בתוך סיר הלחץ בטדי, לויסה לא ניתנה הפריבילגיה של שחקן צעיר שיוצא לראשונה מחוץ למדינתו לקבל תקופת התאקלמות. בטדי ציפו ממנו לשערים, יכולת ומהר. לזכותם של אנשי המקצוע בבית"ר ייאמר, שהם אכן זיהו את הפוטנציאל והשאירו את הבעלות על השחקן, אך בשורה התחתונה לא היו סבלניים מספיק .

"ויסה הוא שחקן עם יכולות טכניות ברמות הגבוהות ביותר ואני לא מתכוון לקנה מידה ישראלי", מעיד מאמנו הנוכחי, אלי מחפוד. "לבית"ר הוא הגיע באמצע העונה לקבוצה שהייתה בריצה מטורפת וניצחה כל הזמן, ולכן היה לו קשה להיכנס להרכב. אנחנו חושבים שהתפקיד המתאים לויסה הוא קשר מרכזי, אבל כל אחד והחשיבה שלו והכל עניין של צרכים של קבוצה. משיחות שהיו לי עם גיורא שפיגל, שהמליץ לי על השחקן, הוא אמר לי שויסה מסוגל לשחק במגוון תפקידים ולנו זה מתאים".

נבחרת הדיוויס מתגייסת למאמץ

עוד לפני כן, בקיץ, עמד ויסה בפני דילמה מוסרית לא פשוטה. קבוצתו אליאנסה נקלעה למשבר מקצועי והשחקן עמד תחת מכבש לחצים לחזור למועדון. ויסה התלבט, נקרע בין הרצון לעזור לקבוצת נעוריו לבין המשך המרדף אחרי החלום. בסוף הוא בחר להמשיך את הקריירה בישראל, למרות שבפרו דווח על הצעה מהליגה היוונית. "היינו מאוד קרובים להחזיר אותו. אפילו סיכמנו את כל התנאים איתו ועם סוכנו, אבל המועדון שלו הגדיל לו את השכר ונתן לו הכל כדי שיישאר", סיפר נשיא אליאנזה, קרלוס פרנקו. בסיומו של הסיפור, בית"ר מימשה את האופציה שהייתה לה להאריך את חוזהו של השחקן בשנתיים נוספות, ו-ויסה הושאל לעולה החדשה.

מחפוד מספר: "ויסה רק רצה לשחק כדורגל. הסברנו לו מה אנחנו רוצים מבחינה מקצועית, אמרתי לו שהפועל פתח תקווה היא מועדון מפואר בכדורגל הישראלי והוא הבין. לדעתי, היה חשוב לו לשחק במקום שהוא ייהנה. אני שמח שעד עכשיו זה קורה. הוא נקלט בצורה מדהימה מבחינה חברתית, עובד קשה ומתאמן כדי להצליח. שחקן טוב צריך להיות טוב בכל קבוצה ולא משנה מה השאיפות שלה. ויסה הוא אחד שיעשה את העבודה ולא משנה איפה הוא יהיה: בקבוצת צמרת, תחתית או בליגה בספרד. המטרות שלו הן לא לסיים את הקריירה בישראל".

בהחלטה שלו לקח ויסה סיכון מחושב. הוא מעולם לא הסתיר את החלומות להגיע לליגה אירופאית בכירה ולקבל זימון לנבחרת הבוגרת. באחד מראיונותיו בפרו סיפר כי העובדה שאלכסנדר גאידמק, בנו של ארקדי, הוא הבעלים של פורטסמות, שיחקה תפקיד משמעותי בהחלטה לבחור בבית"ר כי "יהיה לי קל יותר להתקדם לאנגליה". מנגד, המרחק מפרו והיעדר דיווחים שוטפים על משחקיו בארץ מרחיקים אותו מאור הזרקורים במדינה.

בחודש מארס 2008, ביקש מאמן הנבחרת, צ'מו דל סולאר, מראשי ההתאחדות להשיג לו קלטות של שלושה שחקנים, ביניהם ויסה. פרו הייתה אז בעיצומו של משבר שכלל השעייתם של הכוכבים קלאודיו פיזארו וג'פרסון פרפאן בגלל שערוריית סקס ואלכוהול ערב משחק. דל סולאר חיפש לרענן את הסגל, אבל הביצועים מטדי לא הרשימו אותו כלל וכלל. למזלו של ויסה, מי שעשויה לשנות את המצב היא דווקא נבחרת הדיוויס של פרו.

ויסה התייצב לפני כשבועיים במגרש הטניס ברמת השרון לתמוך בלואיס הורנה, אוהד ידוע של אליאנסה, ואיבן מירנדה ולפגוש חברים רבים בצוות אותם הוא מכיר מפרו. ויסה לא מש מאנשי המשלחת הפרואנית במהלך שהותם בישראל, וצוותי התקשורת הרבים שהגיעו מפרו כינו אותו: "שגריר הנבחרת בישראל". ויסה עצמו משך תשומת לב רבה ודיבר גם על הנבחרת: "אני יודע שאני לא בתוכניות של דל סולאר, אבל אני משוכנע שיום אחד אלבש את מדי הנבחרת. אני לא יכול להכחיש שאני מת לשחק במדים הלאומיים". מחפוד התגייס למאמץ: "צוות טלוויזיה מפרו ביקר באימון שלנו ובמשחק מול אשדוד. אמרתי להם ששחקן ברמה הזו חייב להיות בנבחרת". בהפועל פתח תקווה התבקשו ונענו בשמחה לתת לעיתונאים הפרואנים קלטות משחק מהעונה הנוכחית, במטרה שיגיעו לראשי ההתאחדות.

תרחיקו אותו מהגפילטע

בבית"ר ירושלים עוקבים בעניין אחרי המתרחש. מבט על פתיחת העונה הבינונית של האלופה, מעלה תהיות לגבי היכולת של ויסה להשתלב בסגל הנוכחי. נראה שבעמדה הנכונה, הטכניקה והתחכום של ויסה, לצד הפיזיות של דריו פרננדז, היו יכולות להביא לשיתוף פעולה פורה עם החלוצים של בית"ר. נראה שסגנון המשחק של בית"ר, שבנוי בעידן ראובן עטר על הברקות אישיות של שחקנים, מתאים לויסה יותר מאשר בית"ר הטקטית של יצחק שום. מצד שני, עדיין קשה לראות אותו מקבל את אותו חופש פעולה כפי שיש לו בפתח תקווה, במיוחד כשבמשבצת שלו משחק אבירם ברוכיאן.

יו"ר בית"ר, איציק קורנפיין, נותן תשובה לשאלה. "אנחנו חושבים שזו שנת התנסות בשבילו. יש לנו שחקנים טובים בקישור ואנחנו שמחים עם המהלך להשאילו. המטרה בעצם ההשאלה של שחקן צעיר היא לתת לו הזדמנות לשחק. בסגל של השנה היה לו קשה להשתלב". קורנפיין טוען שהיכולת הטובה של ויסה לא מפתיעה את הצוות המקצועי: "ידענו שהוא שחקן טוב ולכן הוא חתם לשנתיים. יש לו פוטנציאל ואני מקווה שימשיך כך. אם הוא ימשיך את העונה כמו שהתחיל, הוא יחזור לסגל בעונה הבאה".

בינתיים, בהפועל פתח תקווה מתמוגגים מהרכש. ויסה מנהל באופן מושלם את המשחק של העולה החדשה, ואחראי על כל ההתקפות מחפוד: "מדובר בשחקן שקורץ מחומר מיוחד. בחור מדהים. יש לו תכונות אופי של ווינר בנשמה, שרוצה לנצח בכל משחק. בבלומפילד מול הפועל תל אביב הוא היה קילר, ושיחק עם המאמן ביטחון. הוא אחד שמשלב שואו עם יעילות. כיף לאמן שחקן מהסוג הזה".

שחקני הפועל פתח תקווה, כאמור, כבר הבינו את המתכון להצלחה: האוכל המזרחי. עכשיו דואגים בחדר ההלבשה להרחיק את הפרואני מהגפילטע פיש של עומרי רון. "זה יכול לגמור לו את הקריירה", אמר השבוע בצחוק אחד השחקנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully