וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית שיקום צביקה

הוא מרגיש שהשחקנים הפנו לו עורף, הוא בטוח שהנהלת מכבי ת"א לא היתה הוגנת איתו. עכשיו, אחרי חודשים של ירידה למחתרת, צביקה שרף שוב צריך שהנבחרת תציל לו קצת את הקריירה

בעוד יומיים יפתח צביקה שרף את הקמפיין השמיני שלו כמאמן נבחרת ישראל. שמונה קמפיינים שמתפרשים על פני שלוש קדנציות ו-24 שנה. שזה הרבה יותר מארבעת הקמפיינים של רלף קליין ז"ל וצ'ינגה שלח, או השלושה של מולי קצורין. אלפי גלונים של מים עכורים זרמו בירקון מאז הוליך את ברקוביץ', ארואסטי, ליפין וזלוטיקמן ליורובאסקט 85' בגרמניה. דורות של שחקנים עלו לגדולה והספיקו לפרוש. העולם השתנה. ורק צביקה עדיין כאן, עם אותו המבט חמור הסבר ואותו הקיסם המפורסם ואותו הלהט המוכר. לכאורה, הכל כתמול שלשום ועולם כמנהגו נוהג.

ורק לכאורה, כי אל הקמפיין הנוכחי מגיע שרף במצב צבירה שונה לחלוטין; אחרי כמעט שלושה חודשי שתיקה שגזר על עצמו, לאחר אובדן האליפות בעונה החולפת עם מכבי תל אביב. לראשונה זה לא מעט שנים, שרף סגר את הטלפון, התכנס אל תוך עצמו וערך חשבון נפש נוקב. עמוק בפנים הוא עדיין שומר את הטינה שהצטברה בו בעקבות מאורעות חודשי מאי-יוני: שרף טרם השיב פומבית לדברים החריפים שאמר עליו עודד קטש בסרט התיעודי ההוא ועדיין לא החזיר למשפחת אליהו, שביצעה בו סיכול ממוקד מספר ימים לפני הפיינל פור הישראלי. גם על כלי התקשורת ("התקשורת המנוולת", כפי שהתעקש לכנותה לפני מספר שבועות) בטנו מלאה.

ואולם שרף עדיין שותק. הסכר הזה בסופו של דבר ייפרץ, מן הסתם, וגם המאמן הוותיק עצמו לא מכחיש זאת, באומרו כי "עכשיו זה לא הזמן לדבר", וכי "ה'סחורה' שלי תהיה חמה גם בעוד כמה חודשים". הוא לא מדבר כעת משום שעכשיו יש לו נבחרת שלמה על הראש; אם בשנים עברו הוזעק שרף כדי לשקם את הריסותיה, הרי שהיום אולי היא זו שתחזיר לו באותו המטבע ותשקם את הריסותיו.

מה עבר על המאמן הלאומי בחודשי הבידוד האחרונים, ואיזה צביקה שרף בדיוק מקבלת נבחרת ישראל הנוכחית, לקראת משימת ההעפלה ליורובאסקט 2009? בימים האחרונים שוחחנו עם כמה מחבריו הקרובים ביותר, כדי לנסות ולעמוד על תחושותיו של שרף, קצת לפני תחילתו של עוד קמפיין כחול-לבן בהדרכתו.

המו"מ שלא חודש

השקיעה המקצועית של שרף ומכבי תל אביב החלה, כזכור, מיד לאחר ששבה הקבוצה מהפיינל פור במדריד, אותו סיימה במקום השני. עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לנסיבות שהביאו להתפוררות המקצועית והחברתית, שהסתיימה באובדן האליפות להפועל חולון; אבל מספרים שהבקיעים הראשונים ביחסי שרף-מכבי צצו עוד קודם לכן, כאשר שרף נועד עם היו"ר שמעון מזרחי ודחה את הצעתה הכספית הראשונה של הקבוצה, שהייתה מעוניינת בהמשך ההתקשרות בין הצדדים.

"יש מצבים מסוימים בחיים שצריך לדעת לנצל אותם, ובמקרה הזה צביקה לא עשה זאת", אומר אחד מחבריו הקרובים של המאמן, שהעדיף להישאר בעילום שם. "הוא היה צריך לחתום, וכאן אני חושב שגם צביקה יודע שהוא לא נקי מטעויות. מכבי רצו להמשיך איתו, ובצדק, כי הוא הרים אותם מהתחתית. הם הציעו לו את הסכום שהציעו, שזה אולי לא היה הרבה יחסית לסכומים שמרוויחים בכירי המאמנים באירופה, אבל גם לא מעט. אבל צביקה חשב שמגיע לו להשתכר כמו מאמנים ברמה של פיני גרשון ודיוויד בלאט, והחליט להמתין להצעה משופרת. ברגע שאמר לא, הוא גם הכשיל את עצמו". לאחר מכן, כאמור, המריאה מכבי לפיינל פור, ומיד כששבה רשמה הפסד ביתי מביך לגליל העליון של קטש. המו"מ בין שרף למכבי נקטע, ולמעשה מעולם לא חודש.

מה גרם לאותה התרסקות אדירה? ברור שמדובר בקוקטייל קטלני שכלל בעיות בחדר ההלבשה, קצר בתקשורת בין שרף למספר שחקנים בכירים והידרדרות במצבם המנטאלי של היתר, מה שהקשה על הקבוצה לתפקד על הפרקט. לא היה דבר וחצי דבר בין הקבוצה שניצחה בחצי גמר פיינל פור היורוליג את סיינה, לזו שהתבזתה מול גליל, אשקלון וששבקה חיים בדקות הסיום של משחק גמר הפיינל פור הישראלי.

"התחושה הייתה שכמה שחקנים ממש בעטו בדלי", ממשיך אותו חבר של שרף. "הסיפור שקרה עם טל בורשטיין היה בסדר? צביקה העלה אותו במשחק ההוא מול גליל, ובורשטיין לא נראה ממש כשיר באותו זמן. אמרתי לצביקה 'בשביל מה אתה נותן לו לשחק, הוא חצי נכה', וצביקה ענה לי: 'נו, כשהוא לא שיחק שאלו למה, והיום שואלים אותי למה הוא בכלל משחק'. אם מכבי הייתה מנצחת את המשחק ההוא, כולם היו שותקים. אבל המתקפה על הקבוצה אחר כך הייתה מבישה. ומה שהמשפחה של ליאור אליהו עשתה, זה בסדר? גם אם הם חשבו שצביקה מקפח אותו, אי אפשר היה לחכות עוד כמה ימים, עד לסיום העונה?

"תשמע, היו שחקנים ששיחקו כמו סמרטוטים למרות שקיבלו מצביקה את כל ההזדמנויות, ואחר כך עוד היה להם מה להגיד. כולנו שמענו את השמועות שאולי חלק מהשחקנים מנסים לבצע בצביקה פוטש, אבל הוא לא הרגיש ככה. צביקה חשב שנעשה לו עוול גדול בכל התקופה הזו, אולי גם מצד חלק מההנהלה והתקשורת, אבל הוא אמר לי: 'זה הספורט וזה החיים'. אחרי שהוא לקח ושיקם את הקבוצה הזו, חשבנו שהתדמית שיצאה לו פעם, כאילו פיני גרשון מנצח במשחקים הקריטיים וצביקה מפסיד, נעלמה. אחרי שרשרת ההפסדים הזאת היא חזרה, ואז לחלק מראשי הקבוצה חזרו הפקפוקים וכבר לא היה מה לעשות".

השתיקה הרועמת

לאחר סיום העונה, כאמור, התעטף שרף בשתיקה. לאחר שהודיעה מכבי על מינויו של אפי בירנבוים למאמן הקבוצה, סיכמו שרף והמועדון על פיצוי כספי מסוים, ואז החליט האחרון להתרחק מההמולה ולנסוע עם המשפחה לחו"ל, כדי לנסות ולהסדיר את הדופק. אריק שיבק, מאמנה של אמסטרדם ההולנדית ומחבריו הקרובים ביותר של שרף, מעיד כי מעולם לא ראה אותו מדוכדך יותר מכפי שהיה באותם ימים.

"צביקה עבר תקופה מאוד-מאוד קשה", מספר שיבק. "אני לא זוכר שראיתי אותו ככה אי-פעם. הוא לקח בצורה קשה ואולי גם קיצונית את כל מה שקרה במכבי, וזה לא סוד. לא היה לו קל עם כל הסיטואציה. לא קל לקבל את הביקורות שהוא קיבל, חלקן מוצדקות וחלקן לא. אבל צביקה זה אדם עם המון ביקורת עצמית, וכשמשהו לא בסדר הוא יודע להודות בכך. צביקה הוא האדם האחרון שרצה לעמוד על הקווים כשמכבי מפסידה את האליפות. גם בגלל האופי שלו כמאמן, שלוקח קשה מאוד הפסדים, וגם בגלל שהוא באמת מכביסט. האופי שלו, התחושות המיוחדות שלו כלפי מכבי והגישה שלו לכל הענף הזה בכלל הביאה לקיצוניות מאוד גדולה בתחושות".

"מי שמכיר את צביקה יודע עד כמה כואב לו להפסיד משחק, ואפילו משחק אימון. אז אליפות? עבורו זה היה כאילו הנורא מכל קרה", מוסיף חבר נוסף, מאמן הכדורסל רוני בוסאני. "מי לא היה נפגע מתקופה כ"כ לא טובה במכבי? דיברתי עם צביקה על זה לא מעט. האיש הזה גדל במכבי מגיל ינקות, זה הדבר שהיה הכי חשוב עבורו. ברור שהיה לו קשה".

חבר אחר של שרף מרחיב על האמור ומאבחן כי "בשנה האחרונה צביקה עבר שני מהפכים גדולים מאוד. לפני שחזר למכבי הוא היה מחוץ לתמונה, כאילו כבר אבד עליו הכלח. אחר כך הוא חזר למכבי, למרכז הבמה, ואחרי שקטש עזב צביקה פשוט נסק כמו מטאור חזרה למעלה. פתאום, אחרי לא מעט שנים בצל, צביקה הגיע לפיק האדיר הזה, שבענף שלנו זה הפיק הכי גדול שיש. ומהיום שמכבי חזרה ארצה מהפיינל פור חלה אותה הידרדרות אומללה. תראה, בתקופה של שישה חודשים צביקה חזר לאמן, עשה פיינל פור והפסיד אליפות וגביע. בן אדם עולה לשיא הכותרות, ופתאום נופל לתחתית שכזו. אל תשכח שמקביל התחילו במכבי הבעיות עם מוני פנאן, שהוא אחד החברים הכי טובים שלו, וצביקה היה מודע להכל. זה בטח לא עזר למצב הרוח שלו. ועדיין, צביקה משוכנע שנעשה לו עוול גדול, מצד כולם".

"צביקה מאוד לא אהב את הדברים שאמרו עליו באופן אישי בתקשורת", אומר שיבק. "צביקה הוא אדם שתמיד משך אש, וכשדברים לא הלכו פתאום יצאו אנשים מסוימים מהחורים ואמרו כל מיני דברים. בשלב מסוים הוא אמר: 'אם אני אגיד את מה שאני חושב, טוב לא יצא מזה'. בימים עברו הוא היה יוצא ומתנפל על האנשים האלה, אבל עכשיו טוב שהוא לא יצא נגדם והשאיר את המחשבות לעצמו. הוא אמר שהוא לוקח את האחריות ולא הפיל את התיק על קודמו בתפקיד".

הרצון להוכיח

בתום העונה המתין שרף להצעות. היו שמועות על מגעים בינו ובין אבלינו האיטלקית, כאשר גם שמן של כמה קבוצות יווניות עלה בהקשרו. ואולם בסופו של דבר, המגעים לא הבשילו לכדי חתימה, ושרף יפתח גם את העונה הבאה ללא קבוצה.

"צביקה קיווה בסתר ליבו שיקבל הצעה טובה מחו"ל, ובאמת היה לו בשוק שם מצוין, אבל זה לא קרה", מספר אחד מחבריו. שיבק מסביר כי "בגדול, כשאתה מגיע לרמות האלה של קבוצות ושל שכר, אז אתה לא לוקח מיד כל מה שמציעים לך, וזה היה המצב של צביקה. למרות שאם לדבר בכנות, הוא בכלל הרגיש שחרף אובדן האליפות, הגיע לו להמשיך במכבי".

מחר, כאמור, תפתח נבחרת ישראל את הופעותיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. איזה מאמן היא מקבלת? חבריו של שרף מספרים שלאחר הכישלון במכבי, המוטיבציה הגבוהה-ממילא רק עלתה. "כשקורה לך דבר כזה עם קבוצה, ברור שאתה נכנס לאקסטרה-מוטיבציה", אומר עוזרו של שרף, יורם חרוש (שהחזיק עד לעזיבתו של קטש את מכבי בינואר בטייטל הלא-מחמיא של המאמן האחרון שפוטר מהקבוצה במהלך העונה, אי שם ב-98/99). "אחרי שאתה חווה אי-הצלחה, זה מביא אותך למקום שאתה רק רוצה עוד יותר להוכיח. ואצל צביקה זה טרי יותר. הוא יידע לשים בצד את מה שקרה לו במכבי ולתפקד הכי טוב שאפשר, כדי שבקיץ הבא שוב יהיה לנו ייצוג באליפות אירופה".

ohadgreenwald@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully