וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה האחריות שלך, שום?

אסף שקד

1.9.2008 / 16:48

את הזעזוע כיוון גאידמק לאלי ארזי, אבל בבית"ר סבורים שבעיית חוסר המנהיגות וחוסר התפקוד תחת משבר טמונה קודם כל במאמן

במהלך המשחק אמש (ראשון) בין בית"ר ירושלים לבני סכנין התרחש אירוע מאוד חריג, גם כשמדובר בספינת הרפאים שלך ארקדי גאידמק. לקראת המחצית ניגש היו"ר היוצא של בית"ר אלי ארזי למאמן יצחק שום ואמר לו: "תעיר את השחקנים, תעיר את הקבוצה, המצב לא יכול להמשיך ככה". ארזי זיהה סוג של בעיה בגישה של המאמן שלו למצב הקיים, ומיהר להגיב.

שום, שנראה כבוי בדיוק כמו השחקנים שלו במחצית הראשונה, התרומם מהספסל וניסה להעביר את המסר לשחקנים, אך כמו שניתן להבין מתוצאת המשחק, המסר כנראה לא הצליח להגיע. בית"ר, גם אם לוקחים בחשבון שיפור קליל במחצית השנייה, המשיכה להיראות כמו המאמן שלה: סגורה, עצובה, נגררת לצרות ולא נלחמת בהם.

בבוקר שאחרי החליט הבוס להטיל את האחריות על היו"ר ארזי (ושאר אנשיו שפוטרו), אבל ישנם שחקנים בבית"ר שסבורים כי בעיית חוסר המנהיגות בקבוצה היא קודם אצל המאמן שום. ארזי, חשוב לזכור, לא היה מהיו"רים שמתערבים למאמן בעבודתו, אבל ייתכן כי הוא זיהה כי שום לא מבצע את עבודתו כראוי, ודאי ו-ודאי שלא במצב הקשה בו נמצאת הקבוצה.

גם לאחר המשחק, כאשר בית"ר נדרשה למנהיג שיתייצב מול המצלמות וייתן תשובות מרגיעות למערכת ולאוהדים, שום סירב להתראיין – אולי בגלל שהוא נפגע ממה שכתבו עליו אחרי התבוסה בקרקוב, ואולי מסיבות אחרות. בפועל, יש כאלה שאומרים כי שום מתעסק כרגע יותר ברגשות האישיים שלו, ולא לוקח פיקוד על הספינה המבולבלת. לא מקרין חוסן – דרך ראיונות בסיום המשחק או דרך ניהול המשחק - אלא יותר מקרין חולשה והתעסקות באישית ולא בקבוצתי. אחרי הפיטורים של ארזי, זה רק מקבל משנה תוקף.

"אותי לימדו עוד מגיל קטן שמאמן הוא מודל לחיקוי, והוא זה שיכול להרגיע את השחקנים וזה שיודע להתמודד עם מצבי לחץ", אמר אמש אחד השחקנים הבכירים בבית"ר. "משום מה אצלנו זה לא קורה. זה נראה כאילו שום נעלב מכלי התקשורת, מחרים אותם וככה פוגע בנו בסופו של דבר. כי במקום להיות מאמן-מנהיג שיוצא לתקשורת ומדבר ברגעי משבר, הוא מתחבא בכל הזדמנות. במקום זה השחקנים יוצאים לתקשורת, ומשחררים מילים מרגיעות והם תמיד עומדים על כך שנחזור להיות מי שאנחנו באמת".

כבוי ונרפה

הדוגמאות הקטנות האלה הן לא היחידות לתחושה בבית"ר ששום לא לוקח מספיק מנהיגות בתקופה הקשה, ולא מתנהג בדיוק כמו הדמות הדומיננטית שתעיר את השחקנים ותנהיג אותם להתעלות על כל הצרות. מקרה נוסף אירע ביום שישי האחרון, כאשר קיימה הקבוצה אימון בבית וגן. למאמן, שחוגג היום יום הולדת 60, הובאה עוגת יום הולדת, כשגם היו"ר היוצא אלי ארזי הגיע לתת את הכבוד. במהלך האירוע אמר שום בחצי הלצה לשחקניו דברים בנוסח של "יום ההולדת שלי ביום שני, כנראה עשיתם את החגיגה עכשיו כי ביום שני אני לא אהיה כאן". מנהל הקבוצה מנחם נידם תפס פיקוד ואמר לשחקנים: "תנו לו מתנת יום הולדת בדמות ניצחון על סכנין, זאת המתנה הכי טובה שהוא יכול לבקש".

השחקנים זיהו מיד את חוסר הביטחון והנרפות שבהערה של המאמן, לא בדיוק הדבר שהם צריכים בימים כאלה. "היינו מצפים משום שיכניס בנו יותר התלהבות, יבקש מאיתנו להילחם בשבילו ולהחדיר בנו אמונה, אבל זה לא קורה", אומר שחקן ותיק בקבוצה, שכבר עבר תחת כמה מאמנים. "קח לדוגמה את יום שישי. במקום שהוא יקום ויבקש מאיתנו לנצח בשבילו, מנחם נידם עשה את זה. זו אומנם דוגמה קטנה, אבל עלינו השחקנים זה משפיע מאוד. יש הרגשה כללית שרק לשחקנים בודדים באמת אכפת ממנו ואלה שמדברים בתקשורת בשבחיו, לא באמת מתכוונים לכך. חבל לי מאוד שזה המצב שנוצר, שום הפך למאמן כבוי ויכול להיות שכל העליהום שעשו עליו בכלי התקשורת אחרי קרקוב גרם לו לזה".

ברירת מחדל

הצורך במנהיגות של שום לא רק זועק מתוקף תפקידו (ובטח אחרי פיטורי ארזי), אלא בגלל שהוא המאמן היחיד כרגע שבית"ר יכולה להעסיק. אם חשבתם שגאידמק יממן החלפת מאמן ויביא את לואיס פרננדז, אז היום אתם יודעים שמצב המזומנים של הטייקון לא מאפשר לו לבצע מהלך כזה, שינחית בבית"ר מאמן בעל שיעור קומה ועוד לשלם לשום משכורת עד סוף העונה.

"התקווה היחידה שלנו היא שיצחק שום יתעורר, ייצא מהבועה שאליה הוא נכנס בחודשיים האחרונים ויחזור להיות המאמן שהיה פעם", אומר גורם בבית"ר. "את מי נביא במקום שום? הרי פרננדז לא יגיע לכאן, ויתר המאמנים שיש בשוק לא יותר טובים מיצחק שום. נכנסנו למצב שבו אין לנו כל כך מה לעשות".

יתרה מזאת, הצורך בדומיננטיות של שום נובע גם, כן, מהמצוקה המקצועית בסגל. למעט טוטו תמוז, כמה שזה יישמע מצחיק, לבית"ר אין אף חלוץ טבעי, שלא לדבר על קשר אחורי טבעי לצדו של משה אוחיון. "שמעתי שרוצים אולי לשחרר את אבראו, זאת תהיה פשוט טעות גדולה", אומר אחד השחקנים שנמנה על החלק ההתקפי של בית"ר. "הוא כוח רציני בשבילנו, שחקן ברמה גבוהה שיכול להפחיד כל הגנה בליגת העל. אני מבין שמדובר בהרבה מאוד כסף, אבל רק הוא יכול לעזור לנו העונה, כי הולכת להיות שנה קשה מאוד. עוד שבועיים מכבי ת"א מגיעה לטדי. אם הם מנצחים אותנו - הם מגדילים את הפער ל-7 נקודות, לך תצא מזה אחרי זה עם כל הלחץ שכבר יש כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully