וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על שום מה יפוטר

חוסר הגיבוי לשחקנים, הבלאגן על המגרש, המנהיגות הלא קיימת והחבר הפרשן. שחקנים ובכירים בבית"ר מסבירים למה יצחק שום בדרך החוצה

ביום שני יכנס ארקדי גאידמק מסיבת עיתונאים ובה ימסור את החלטתו על הצעדים בהם ינקוט לאחר התבוסה לוויסלה קרקוב. הבעלים של בית"ר ירושלים גיבש את ההחלטה כבר לאחר סיום המשחק בפולין, אך העדיף לשמור את הנושא בשקט עד לאחר התשעה באב וכעת מצפים כולם לזעזוע גדול.

בינתיים הגזרה בבית"ר מתחממת וכבר עתה נראה כי המאמן, יצחק שום, יצטרף לרשימת המובטלים בשבוע הבא. אם בסביבתו של גאידמק גילו חוסר שביעות רצון מההפסד לקרקוב, הרי שעיקר הביקורת נגעה לתפקודו של המאמן, שכשל בפעם השנייה בניסיון להעלות את בית"ר לשלב השני בליגת האלופות.

בזמן שחרושת השמועות לגבי המחליף של שום תופסת תאוצה (בהמשך גם על הנקודה הזו), בקרב ההנהלה והשחקנים מסמנים כעת את הבעיות הגדולות בתפקודו של יצחק שום בקבוצה ובעיקר בקריסה שלו מול ויסלה קרקוב.

חוסר מחויבות

אחת הבעיות העיקרית שבהן מואשם שום, היא בחוסר היכולת שלו להעביר לשחקניו את המחויבות לקבוצה ואת משמעות לבישת החולצה של בית"ר ירושלים. במשחק הראשון בטדי אבירם ברוכיאן, שגדל בקבוצה, הציל אותו, בפולין הסיפור היה אחר.

"אני חושב שהבעיה הכי גדולה של שום היא שהוא לא הצליח להעביר לשחקנים מהי המחויבות עבור הקבוצה ועבור האוהדים", אומר אחד השחקנים הוותיקים בקבוצה אחרי התבוסה בקרקוב, "הקבוצה מורכבת היום בעיקר משחקני רכש שלא היה להם קשר עם בית"ר ובאו לכאן בגלל הכסף הגדול. כשאתה לא מעביר להם את המסר שאתה משחק עבור בית"ר, אתה לא תצליח. לשום פשוט אין את הכלים האלו. הוא מאמן נחמד שלא מודע לכוח הזה שנקרא בית"ר וזה כנראה גם מה שיגרום לו לסיים את הדרך בקבוצה. אם לא עכשיו אז בעתיד, אחרי שהקהל לא ירפה ממנו".

האם המחויבות לקבוצה כל כך חשובה כפי שטוען אותו שחקן? בהחלט כן, אם לשפוט על פי דבריו של אנדרה קלדיירה. הברזילאי, שמשחק היום בקפריסין השכנה, רץ ובעט במדי הקבוצה מהבירה בתקופתו של מאיר פניג'ל והיה אחד מהשחקנים המצטיינים בקבוצה. "איך שהגעתי לבית"ר, ישר הבנתי שאני נמצא בקבוצה עם מסורת מפוארת וקהל שמחובר מאוד לקבוצה", הוא מספר, "אלי אוחנה תמיד היה מסביר לנו כמה הקבוצה הזאת חשובה לו ולאוהדים ושכשאנו עולים לדשא אנחנו חייבים לשחק עבור החולצות שאנחנו לובשים. הוא היה מספר לנו שבתקפותו שחקנים היו חולמים לשחק בבית"ר. כשאתה שומע דברים כאלה אתה רוצה לתת מעצמך את המקסימום".

קלדיירה, שהספיק לעבור גם במכבי פתח תקווה ובהפועל באר שבע, זוכר עוד מוטיבטור גדול בימיו בבית וכן: "גם גיא עזורי, שהיה אז עוזר המאמן, החדיר בנו תמיד את המחויבות הזאת ולמרות התוצאות שאולי לא היו כל-כך טובות, הצלחנו לסיים במקום הרביעי עם סגל של קבוצת תחתית. שחקן כדורגל חייב שתהיה לו לויאליות למערכת אליה הוא שייך, אם אין לו את זה, אין לו מה לחפש בה".

רגעים אחרי שהתאושש מהתבוסה הקשה התייצב יצחק שום בפני המצלמות והעיתונאים בקרקוב והסביר למצלמות שהקהל של בית"ר ירושלים הוא השחקן ה-12, שהקבוצה צריכה אותו, שהוא הטוב בארץ. אותם אוהדים מרגישים היום שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. תמיד נעים לשמוע סיסמאות כאלו, אבל היום גם ביציעים מבינים שכשהשחקנים מנותקים, אין להם משמעות.

"לבוא ולדבר על שחקנים מאחורי הגב עכשיו לא יהיה פייר", אומר שחקן בקבוצה, "אבל זה לא סוד שיש כאן שחקנים שמשחקים בשביל הכסף ולא אכפת להם אם הם לובשים חולצה של בית"ר ירושלים או של קבוצה אחרת. התפקיד של המאמן הוא להסביר להם את החשיבות, לחבר אותם למועדון ובזה שום נכשל טוטאלית".

חוסר סדר

מעבר לחוסר המחויבות המופגנת שהם הציגו על הדשא בקרקוב, אם תשאלו את השחקנים שהיו שותפים לביזיון הם יסמנו סיבה אחת מרכזית להתרחשות שלו: חוסר סדר על המגרש. כשהם מתבקשים לפרט, הם מדברים על הכנה לקויה ובעיקר חוסר של מנהיג על המגרש. "עלינו למגרש עם רגליים רועדות", מסביר אחד מהם את מה שעבר על הקבוצה, "במצב כזה אתה פשוט קופא ולא יודע מה לעשות, לא הייתה שום שיטה ולא ידענו מה לעשות עם הכדור. כשהפנינו מבט לשום, נראה היה שהוא בעצמו לא יודע מה לעשות".

מי ששם לב לבעיית הסדר במשחק של בית"ר כבר לפני חצי שנה הוא מילובאן מירוסביץ', שנחתך באמצע העונה על ידי המאמן. הקשר הצ'יליאני, שנחתך על ידי שום למרות שעונה לפני כן היה מהשחקנים הבולטים בקבוצה שהחזירה לבית"ר את האליפות, צפה השבוע בשידור הישיר של המשחק במוקדמות ליגת האלופות ונותר כמעט מחוסר מילים בסיום.

"הבעיה הגדולה של שום היא שאין לו שיטה ברורה על המגרש. גם האימונים שלו הם לא אימונים שמהם אתה יכול ללמוד", מספר הצ'יליאני, "כששיחקתי תחת דייגו סימאונה, שאימן אותי בראסינג קלוב, הוא תמיד היה מזכיר לנו בשביל מי אנחנו משחקים והיה מסביר לכל אחד איפה הוא משחק. יותר מזה, הוא היה מתרגם לנו את האיכויות שלו כשחקן גדול למאמן והיה מסביר לנו מה לעשות בשביל להיות דומים לשחקן שהוא היה.

"בארגנטינה הוא לא נחשב למאמן גאון או מוכשר, הוא פשוט ידוע כמאמן עם יחסי אנוש מעולים, כאחד שיודע להלהיב את השחקנים שלו. אצל שום אין את הדבר הזה. יחסי האנוש שלו לוקים בחסר ואפילו כשהוא חתך אותי הוא גמגם. מאמן כזה לא יצליח לאורך זמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

חוסר גיבוי

בעיה נוספת שמצטיירת אצל המאמן, היא חוסר הגיבוי לשחקנים שלו, בעיקר לשחקנים מסוימים, שהבולט בהם הוא טברטקו קאלה. כבר בעונה שעברה הותקף השוער אין ספור פעמים על ידי כלי התקשורת כשאת התוסף בנתינה על הראש מעניק המאמן. מול קרקוב הסיפור חזר על עצמו ומסרים סמויים נשלחו גם דרך שלמה שרף, ששימש כפרשן הטלוויזיה במשחק בפולין.

בואטנג ביצע עבירה 20 מטרים מהשער? קאלה אשם. עידן טל גרם לפנדל? קאלה אשם. אלברז לא כיסה טוב את ברוז'ק? קאלה אשם. שרף ידוע כמקורבו של שום ולכן בכל פעם שהעביר ביקורת קשה על השוער, נדמה היה כאילו הוא מעביר במילים את תחושות הבטן של חברו הטוב.

אחרי צמד המשחקים מול אלופת פולין ספג קאלה מכה מוראלית קשה והיום הוא סובל מחוסר ביטחון גדול. יתכן אפילו שבמשחק גביע הטוטו של הקבוצה מול מכבי חיפה בשבת, יעמוד בין הקורות אריאל הרוש הצעיר, כצעד של המאמן לזעזע את הקבוצה. עם זאת, אסור לשכוח שאת השוער שהוא כל כך לא מאמין בו, הביא שום, שבקיץ שעבר הביע אי אמון באיציק קורנפיין, שנחשב לסמל של הקבוצה.

אבל חוסר גיבוי הוא לא נחלתו הבלעדית של השוער הקרואטי. גם תומר בן יוסף, שהשנה הוצב בהרכב הפותח לאחר שחימם את הספסל במשך חודשים ארוכים, מכיר את הצד הזה באופיו של שום מקרוב. השילוב של בן יוסף עם אריק בנאדו לא הזכיר את זה של הבלם הוותיק עם שמעון גרשון הפצוע וגם הוא ספג השתלחויות קשות מכיוונו של שרף, ששוב נשמע כמו דוברו של המאמן.

"כשמאמן לא נותן גיבוי לשחקנים שלו, זה מחלחל עמוק ויכול לפגוע בכל הקבוצה", מנתח גורם בקבוצה, "הטעות של שום היא שהוא לא נותן גיבוי ולא משתיק את החבר שלו בטלוויזיה. בן יוסף וקאלה הם רק חלק מהדוגמאות. שום ידוע כמאמן שיכול לתת גיבוי למספר מצומצם של שחקנים ולהתעלם מאחרים. זאת הבעיה אצלו".

חוסר אמון

התבוסה בקרקוב גרמה לחברים בהנהלת בית"ר ירושלים להגיע למסקנה ששום לא יכול להמשיך במערכת. "יש כרגע משבר אמון בינו לבין חלק מהשחקנים והמצב הזה לא יכול להמשיך", מסביר גורם בכיר מאוד בקבוצה, "תוסיף לזה את הקהל שמהמשחק הקרוב יתחיל להפעיל מכבש לחצים על שום כמו שהוא עשה כבר למאמנים אחרים. במצב כזה אין טעם להמשיך את הקשר. אוחנה, עזורי, מלמיליאן? הם בהחלט אפשרויות טובות מה גם שהם מחוברים מאוד לבית"ר".

התחזיות ההגיוניות ביותר מצביעות על כך שהמאמן ישלח לביתו כבר בשבוע הבא, כפי שכבר קרה בעבר לאלי אוחנה, לואיס פרננדס, אוסי ארדילס, יוסי מזרחי ובעצם לכל המאמנים הקודמים בתקופת גאידמק. גם התשובות לגבי זהות המחליף מתחילות להתבהר. אלי אוחנה ואורי מלמיליאן כצמד זו אפשרות שהבעלים לוקח בחשבון. השניים נחשבים לסמלים הגדולים ביותר של בית"ר וביחד עם איציק קורנפיין, סרגיי טרטיאק וככל הנראה דוד אמסלם, ירכיבו פאזל של אנשי הנהלה וצוות מקצועי עם זיקה עמוקה לקבוצה. במועדון בטוחים שבמקרה של מינוי כזה לפחות תיפתר סוגיית המחויבות לקבוצה.

אפשרות נוספת שעלתה ביממה האחרונה היא הקפצתו של גיא עזורי מקבוצת הנוער לקבוצה הבוגרת. עזורי זוכה לתמיכה גדולה מצידו של אלי ארזי מה גם שגאידמק בעצמו רוכש לו כבוד גדול. גם אצל השחקנים זוכה עזורי לתמיכה גדולה מאוד, בעיקר מצידם של אלו ששיחקו תחתיו דוגמת עמית בן שושן, ברק יצחקי, אבירם ברוכיאן, תומר בן יוסף ויואב זיו.

גם שמו של לואיס פרננדס עלה ביממה האחרונה, אבל היחסים הקרים של הצרפתי עם הבעלים עשויים להשאיר את שמו של המאמן הצרפתי על הנייר בלבד, פעם נוספת. כך או כך, ככל הנראה מחר יעלה יצחק שום לכר הדשא בפעם האחרונה שלו כמאמן בית"ר ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully