וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוז'ק צריך פרוזק

25.7.2008 / 16:37

חלוץ קרקוב מסמל את האתגר שמצפה לבית"ר ברביעי: ים של כישרון, אבל אופי קלוקל. המון עוצמה, אבל גם הרבה ליקויים שמעיקים על המאמן שלו

לליאו בינהאקר, מאמן נבחרת פולין, יש אמרה ידועה, שכל שחקן שעבר תחתיו משנן בעל פה: "ככל שאנחנו מחזיקים יותר בכדור, כך היריב מחזיק בו פחות". את מצבת החלוצים שלו ליורו בינהאקר בחר לפי נתוני החזקה בכדור וניצול מצבים, שנבחנו בקפידה על ידי עוזריו. מתוך ששת החלוצים שבסגל, הגיע פאבל ברוז'ק למקום האחרון. בינהאקר, האובססיבי להחזקה בכדור ויעילות, שלח אותו לראות את היורו מהבית.

יש משהו מאוד ממצה בדרך שבה בינהאקר דחה את החלוץ, על מנת להבין את כוחו האמיתי של השחקן הטוב ביותר של ויסלה קרקוב, יריבת בית"ר ביום רביעי. יש קשר הדוק בין סיפור הקריירה של ברוז'ק לאיכותה המדויקת של קרקוב לעומת בית"ר. כמו קבוצתו, מדובר חלוץ מאוד מוכשר, אך כזה שלוקה ביכולת ההתפתחות וההתמקצעות בשביל שיוציאו אותו לבמות הגדולות של הכדורגל. כמו קבוצתו, מדובר בחלוץ מאוד מסוכן, אבל כזה שאפשר ואולי אפילו צריך לנטרל אותו.

עם רקורד של 23 שערים בעונה שעברה, תואר מלך השערים בפולין ושלל הצעות מאירופה, ברוז'ק נהנה ממעמד של סופרסטאר בקרקוב. הוא הכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה, מכונת שערים שניחן במהירות מסחררת וטכניקה מדהימה. על פניו, כשבוחנים את הנתונים האלה, במיוחד לאור היכולת העלובה של פולין ביורו, קשה להבין את ההחלטה של בינהאקר ועוד יותר קשה להבין את האופטימיות הבית"רית לקראת המפגש הכפול מול הפולנים.

בדיקה מעמיקה יותר מציעה פתרון. למרות כל הסופרלטיבים, מדובר במחמיצן כרוני, ואחד שלא ממש אוהב לעשות הגנה. סופרסטאר אמיתי עם מניירות של כוכב, שלא זז בלי החום והביטחון של האוהדים. תומר בן יוסף ואריק בנאדו, שניצח כבר חלוצים טובים יותר מהפולני במהלך הקריירה, בהחלט צריכים ללכת לישון עם קלטת הביצועים של ברוז'ק, השחקן הכי מסוכן של ויסלה. אבל באותה נשימה, ברוז'ק הוא הסיבה שויסלה תגיע בשבוע הבא לישראל עם סגל מדולל, שנחלש מזה של העונה שעברה. עבור קבוצה כמו בית"ר, ללא הצלחות של ממש באירופה, ברוז'ק התזזיתי הוא עדיין אתגר לא קל, אבל אתגר שהיא כבר יכולה להתגבר עליו.

את פנאתינייקוס הוא כבר ניצח

"מדובר בשחקן פנטסטי, בעל איכויות מדהימות, שחקן שאני אישית מאוד מעריך", אמר השבוע לוואלה! ספורט זבוגונייב בונייק, אחד מגדולי שחקני נבחרת פולין. חלוץ העבר, כיום בן 52, שיחק בקריירה שלו ברומא וביובנטוס, וגם אימן את הנבחרת ב-2002. "אני לא יכול להגיד עליו מילה רעה. הוא פשוט שחקן מצוין, וממש אין לי מושג איך הוא לא זומן לסגל הנבחרת ביורו", המשיך בונייק להחמיא לברוז'ק. מחמאה מאישיות כדורגל בסדר גודל כזה, בבית"ר בהחלט צריכים לקחת ברצינות.

המחמאות האלה אינן רק חנופה זולה, ברוז'ק הצדיק חלק מהן בצדק רב. החלוץ, 25, הגיע לויסלה בגיל 15 יחד עם אחיו התאום, פיוטר, שגם הוא, אגב, יגיע עם ויסלה לטדי. את הקריירה הוא החל כשחקן כנף. כבר כילד בלטו אצלו המהירות, הדינאמיות, הטכניקה המצוינת והדריבל. את המעבר לחלוץ מרכזי עשה גם כן בגיל צעיר, לאחר שמאמניו זיהו בעיה רצינית: השחקן לא יורד לעזור להגנה. בגיל 16 הוא כבר ערך הופעת בכורה בבוגרים. באותם ימים, ברוז'ק נחשב לדבר הבא בכדורגל הפולני וניבאו לו עתיד מזהיר. ההמשך היה קשה יותר.

הוא עבר עונות השאלה לא מוצלחות בקבוצות שונות בליגה הראשונה, וגם בויסלה התקשה למצוא את מקומו. הציפיות הגדולות התחלפו במטח ביקורות על השחקן שלא הצליח להתרומם. בקיץ 2005 הגיעה הפריצה המיוחלת. המאמן דאז, ייז'י אנג'ל, הימר על החלוץ הצעיר במשחק מוקדמות ליגת האלופות מול פנאתינייקוס.

בויסלה לא שוכחים את צמד המשחקים מול היוונים עד היום. ברוז'ק כיכב וכבש ב-1:3 בקרקוב, ורק שערוריית שיפוט גרמה להדחת הפולנים בגומלין באתונה (4:1 לאחר הארכה). מכאן והלאה, ברוז'ק הפך לחלוץ המוביל של הקבוצה. את אותה עונה הוא סיים עם 13 שערים, ובקיץ קיבל זימון לנבחרת למונדיאל בגרמניה. המאמן פאבל ג'נאס הדהים את פולין כשהעדיף את הילד על פני הכוכב הגדול, תומאס פרנקובסקי, אבל הנבחרת אכזבה. כוכבו של ברוז'ק, לעומת זאת, המשיך לדרוך, וההתעניינות מאירופה החלה לזרום.

אירופה? רחוק מדי מאחי התאום

כחודש לפני סיום העונה בליגה הפולנית, ואחרי שויסלה כבר הבטיחה את האליפות, נפגש המאמן מאצ'ייה סקורזה עם הבעלים, בוגוסלאב קופיאל. התוכנית שהועלתה ביקשה להחזיר הביתה כוכבים פולנים כמו סגנובסקי, גרגולה וקז'ינובק, ולרכוש את מאטוסיאק המושאל מהירנביין ההולנדית. קופיאל הבהיר למאמן: "בשביל להחתים, נצטרך למכור שחקנים". סקורזה הפנים. "אני רוצה את ברוז'ק בקבוצה, אבל אם לא תהיה ברירה ניאלץ למכור אותו. במחיר שנקבל עליו נביא מספר שחקנים", שלח סקורזה רמז עבה לחלוץ שלו, בראיון לתקשורת הפולנית.

הסוף היה ידוע מראש. ברוז'ק, שתג המחיר שלו הועמד על קרוב לחמישה מיליון יורו וממש לא הפחיד קבוצות כמו דינמו וספרטק מוסקבה, נכנס למשרד של קופיאל ואמר לו: "אני לא רוצה לשחק בחו"ל", רגע לפני שחתם על חוזה חדש לחמש שנים. בפולין אף אחד לא הרים גבה. הסרט הזה חזר על עצמו שנה אחרי שנה. שנתיים קודם לכן הייתה זו נאנסי הצרפתית, שנדלקה על החלוץ שכבש מולה בגביע אופ"א. ברוז'ק כבר סיכם, סכום ההעברה עמד על שני מיליון יורו, אבל החלוץ התחרט ברגע האחרון. מקרים דומים קרו גם עם אנדרלכט וטרבזונספור הטורקית. לברק יצחקי יש עוד מה ללמוד.

בפולין ברוז'ק מוגדר כ"חסר אופי הרפתקני", נטען כי הוא חסר ביטחון עצמי ולכן מפחד ממעבר לאירופה, ויש האומרים שהקשר הקרוב עם אחיו התאום, ממנו הוא כמעט ולא נפרד, מונע ממנו לרצות להתקדם. העיתונאי ברטוש קארץ' מהעיתון "גאזטה קרקובסקה" מסביר: "הוא מפחד שבאירופה הוא יישב על הספסל. לעומת זאת בויסלה הוא הכוכב, ומקבל את האהבה מהאוהדים, שזו הסיבה המרכזית לכך שהוא נשאר". בונייק לא מסכים: "ויסלה קבוצה נפלאה, ובשלב הזה אין לו שום סיבה לצאת לאירופה. אני מצדיק את ההחלטה שלו".

הצרות של סקורזה ואלברז

סקורזה אמנם הרוויח את החלוץ המוביל שלו, אבל כלל לא בטוח שהוא מרוצה מזה. הכסף שלא נכנס בשל אי מכירת ברוז'ק, מנע מהמאמן חיזוק. לראייה, הקיץ של ויסלה נראה עגום: בלם הנבחרת, דריוש דודקה, נמכר לאוקזר, ורק שחקן אחד הצטרף: המגן הסלובקי, פיטר שינגלאר. שלושה שחקנים נוספים הוחזרו מהשאלות. בשורה התחתונה, ויסלה, שהתקציב שלה הוא בערך שליש מזה של בית"ר, נחלשה לעומת העונה שעברה.

הסיפור של ברוז'ק ממחיש את המדיניות של ויסלה ובעיקר של הבעלים, קופיאל. המועדון דוגל בגידול שחקנים צעירים, והבאת זרים עם פוטנציאל ומכירתם לחו"ל בסכומים גבוהים. הכסף הולך לחיזוק, אבל בעיקר למימון הלוואת הבעלים. החלום שלו הוא להביא את ויסלה לליגת האלופות, ואם אפשר במינימום השקעה מכיסו. אם תרצו, מדובר בוורסיה הפולנית של לוני הרציקוביץ'. קופיאל הוא הבעלים של ענקית ייצור כבלים, חברת טלפוניקה, ורכש את המועדון לפני 10 שנים. לימים התברר כי את השקעותיו בסך 25 מיליון יורו, הוא מחזיר באמצעות כספי ההעברות, שבחלקם מממנים רכישת שחקנים חדשים. היד שמשחררת את הכסף בויסלה, סגורה ומסוגרת.

ברוז'ק כאמור, לא הסכים לעבור, וסקורזה שביקש מהבעלים חיזוק, קיבל תשובה חד משמעית: "אני לא נותן לך כסף. יש לך שחקנים צעירים והם חייבים לשחק". קארץ': "לויסלה יש קבוצה טובה, אבל הם בהחלט צריכים עוד שניים או שלושה שחקנים. הספסל שלהם קצר מאוד".

"לויסלה", הוסיף מאמן כדורגל פולני שביקש לדבר שלא לייחוס, "יש בעיה חמורה באגף הימני. המגן לובודז'ינסקי בכושר לא טוב, ושחקן הרכש שינגלאר לא צפוי לשחק. לעומת זאת, האגף השמאלי שלהם קטלני, בהנהגת מארק זיינצ'וק, ששיתוף הפעולה שלו עם ברוז'ק הביא לקבוצה את האליפות. אם בית"ר תסגור את האגף השמאלי של ויסלה, ותתקוף את הצד הימני שלה, יהיה לה יתרון גדול". לבית"ר, כידוע, יש בעיה קטנה באגף הימני, עם הפציעה של אלברז. בכל מקרה, בונייק האגדי לא חושב שהמצ'אפ מול אלברז הפצוע משנה את יחסי הכוחות: "הקבוצות די שוות ביכולת. למרות הקיץ של ויסלה היא נשארה קבוצה מצוינת, ואני מעריך את הסיכויים כ-50:50".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

עוד רגע אמת של ברוז'ק

גם בינהאקר היה מעדיף לראות את ברוז'ק באירופה. בין השניים לא שוררים יחסי אהבה גדולים. בפולין מספרים שההולנדי מעדיף את הלגיונרים, ושבין השניים היה עימות שמקורו באיחור החלוץ למחנה האימונים של הנבחרת. משחק אימון שערכה הנבחרת מול ארצות הברית והובסה בו 3:0 גמר את הסבלנות של בינהאקר. השחקן גילה יכולת חלשה להחריד, ולא בפעם הראשונה שזה מגיע למשחקי נבחרת. למזלו של ברוז'ק, היכולת העלובה של חלוצי פולין ביורו, העבירה את הביקורת ממנו בחזרה לבינהאקר.

הדעה של בינהאקר על ברוז'ק לא רווחת בקרב אנשי הכדורגל בפולין, בטח לא אחרי עונת השיא בקריירה, שכללה כיבוש 23 שערים. כיום, ברוז'ק נחשב לחלוץ הטוב ביותר בליגה הפולנית, וההערכה היא שגם בינהאקר לא יוכל להתעלם ממנו בעתיד. יחד עם זאת, יש לו מגבלה גדולה. "הוא מסוג החלוצים שצריך חמש הזדמנויות בשביל לכבוש שער אחד", מספר קראץ'.

אפשר גם להקיש מהבעיה הזו על הכדורגל הפולני בכללותו. הנבחרת, שנמצאת בעלייה מתמדת לאחר 20 שנות שפל, כשלה בשני גביעי העולם האחרונים, וגם ביורו 2008. בשלושת הטורנירים יחד היא כבשה שישה שערים בלבד, למרות קמפיינים מופלאים במוקדמות. בכל הטורנירים האלה פולין התרסקה ברגע האמת, ושחקניה נראו רכרוכיים, חסרי השראה, ולא הצדיקו ולו במעט את הציפיות. כך גם ברוז'ק, החלוץ שהיה תקווה של מדינה שלמה.

גם בויסלה מקווים וזקוקים לברוז'ק חד מתמיד, כדי להביא קבוצה פולנית ראשונה לליגת האלופות מזה 11 שנה. עבור ויסלה מדובר ברצון מיוחד. היריבות השנואות, לגיה וארשה ווידז'ב לודז', כבר היו שם בעשור הקודם, ובמועדון שמו את ההעפלה לצ'מפיונס כמטרה עיקרית. אוהדי ויסלה יודעים שברוז'ק הוא האיש שיצטרך לסחוב את הקבוצה לארץ המובטחת. בבית"ר יודעים שזה האיש שצריך לעצור, ובנוסף מקווים, שכמו הנבחרת הפולנית, גם ברוז'ק, שוב, ייכשל ברגע האמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully