וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החבל סביב אירן מתהדק

יובל מונד

21.7.2008 / 13:14

לא רק צ'רלטון האנגלית מסרבת לשחק מול אירן, גם נבחרת מצרים ביטלה משחק ידידות בגלל סרט המהלל את רצח סאדאת. עלי דאי, המאמן האירני, מתחיל להישבר

בידודה של אירן בזירה הבינלאומית ממשיך לתת את אותותיו גם בספורט. כזכור, בשבוע שעבר היו אלו שיגורי הטילים ארוכי הטווח שהעלו את חרונו של המערב והביאו לביטול משחק הידידות מול צ'רלטון האנגלית, בזכות התערבות ממשלת בריטניה. אך מסתבר שלא רק את המערב הצליחו האיראנים לעצבן: לקראת סוף השבוע הודיעה גם התאחדות הכדורגל של מצרים על ביטול חד-צדדי של משחק הידידות בין הנבחרות שתוכנן להיערך ב-20 באוגוסט באיחוד האמירויות.

במרכזה של המחלוקת ארוכת השנים בין שתי המדינות עומד כעת סרט תיעודי ששודר לאחרונה באירן הנקרא "הוצאתו להורג של פרעה". הסרט מציג את נשיאה הקודם של מצרים, אנואר סאדאת, כבוגד שפל ומהללת את רוצחו ח'אלד אל-אסלאמבולי. צמרת השלטון במצרים הוציאה כבר גינוי רשמי לסרט ודרשה מאירן לאסור על פרסומו. ממשלת אירן, מצדה, מתנערת מאחריות על הסרט וטוענת כי מדובר ב"עבודה פרטית של גוף לא ממשלתי".

לא רק ישראל

כבר קרוב לשלושים שנה, מאז מהפכת האייתוללות של ח'ומייני, שהיחסים בין מצרים לאירן מתאפיינים במתיחות ובעוינות. לאחר המהפכה העניקה מצרים מקלט מדיני לשאה הפרסי המודח מחמד רזא פהלוי, על אפם ועל חמתם של האירנים. אירן, מצידה, הובילה את גל המחאות בעולם המוסלמי נגד הכרתה של מצרים בישראל וחתימת הסכם השלום עימה, ובשנת 1980 ניתקה איתה את יחסיה הדיפלומטיים באופן מלא, עד להשבתם החלקית בשנת 1991. ח'אלד אל-אסלאמבולי נתפס כגיבור לאומי באירן – אחד הרחובות הראשיים בטהראן נקראים על שמו ודיוקנו מעטר חזיתות של בניינים וכרזות ברחבי המדינה. מצרים, בצעד נגדי של התרסה, קראה לאחד הרחובות בקהיר על שמו של השאה.

אלא שבתוך המעטפת של המתיחות הפוליטית המתגרה הזאת, מובלע סכסוך גדול בהרבה במימדיו ובעוצמתו ההיסטורית, זה על ההגמוניה בעולם האסלאם. מן העבר האחד ניצבת מצרים, הרואה עצמה כמנהיגת העולם האסלאמי הסוני, ומן העבר השני אירן השיעית, השואפת לייצא את המהפכה האסלאמית ולבסס את השפעתה בתוך העולם הערבי באמצעות טיפוח ותמיכה של "בני חסות" דוגמת חזבאללה בלבנון וארגון הג'יהאד האסלאמי בפלסטין. בעולם הערבי הסוני פוחדים מאד מהשפעתה ההולכת וגוברת של אירן, המתבטאת לא רק במאבק עם ישראל, אלא גם בחדירה של רעיונות שיעים מהפכניים לתוך החברות הסוניות המתונות.

בשנים האחרונות נעשו בדרגים הדיפלומטיים השונים מספר ניסיונות לקירוב בין שני המחנות הניצים, אך נראה שהעוינות רחוקה מלשכוך, והסרט האחרון שב והעלה מן האוב את כל המחלוקות הישנות. במצרים כבר החלו בהכנתו של סרט תגובה, שייקרא "אימאם הדם", ואשר אמור להציג באור שלילי את סיפור עלייתו של רוחאללה ח'ומייני לשלטון. נראה שהפעם התסיסה נגד טהראן אינה מגיעה משכבה מסוימת באוכלוסיה, אלא משקפת הלך רוח כללי בחברה המצרית.

לא רק מתיחות

האווירה הציבורית האנטי-אירנית במצרים חזקה כל כך, עד שיו"ר התאחדות הכדורגל המצרית, סמיר זאהר, בכלל לא ניסה להסתיר את הסיבות שהביאו להחלטת ההתאחדות לבטל את משחק הידידות: "בימים האחרונים ניהלנו מספר התייעצויות עם משרד החוץ [המצרי] כדי לעקוב אחר ההתפתחויות, ובסופו של דבר החלטנו שיהיה זה עדיף לבטל את המשחק על מנת שלא להגביר את המתיחות בין שתי המדינות".

דווקא אוהדי הכדורגל במצרים רואים את הסיפור מזווית אחרת. גולש בפורטל ספורט כתב בתגובה לידיעה על ביטול המשחק: "אני חושב שהתגובה הטובה ביותר לסרט האירני תהיה לשחק נגד נבחרת אירן ולהנחיל להם תבוסה מרה, שהרי מדובר בנבחרת נחותה בהרבה מנבחרת מצרים. אני בטוח שזו תהיה סטירת לחי מצלצלת עבור היהירות והשחצנות שלהם".

שחקן העבר האגדי ומאמן נבחרת אירן כיום, עלי דאי, דווקא משועשע פחות מהעניין. בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות האיראנית 'איסנא' הוא הביע את תסכולו העמוק, אשר נראה כי גובל כבר בייאוש: "אני לא יכול לעשות שום דבר נוכח השפעה השלילית של המצב על הנבחרת. חבל מאד שהספורט נהיה לכלי שרת בידיהם של הפוליטיקאים".

אמש (א') הגישה התאחדות הכדורגל האיראנית תלונה רשמית לפיפ"א נגד צ'רלטון וההתאחדות המצרית. יו"ר ההתאחדות עלי כפשיאן אמר ל'איסנא': "הן צ'רלטון והן נבחרת מצרים ביטלו את המשחקיהם שלהן נגדנו מסיבות פוליטיות, וזאת על אף שתקנות פיפ"א אוסרות במפורש לערב שיקולים כאלו במשחק".

לא רק פוליטיקה

יותר מכל לגיטימציה פוליטית, אירן זקוקה למשחקי ההכנה הללו באופן נואש. ב-6 בספטמבר יתחיל שלב המוקדמות השני לאליפות העולם 2010 באסיה, ואירן תפתח אותו במשחק חוץ קשה מאד נגד סעודיה. משלב המוקדמות היא עלתה אמנם כראש בית, אך את הדרך היו מעדיפים שם לשכוח. אירן הזיעה יותר מדי בבית שאמור היה להיות על הנייר קל מאד לנבחרת בעלת יומרות כמו שלה, ובמחנה האירני ברור לכולם כי היכולת הזאת לא תספיק בשביל הכרטיס למונדיאל בדרום אפריקה.

האירנים ייאלצו כנראה להתנחם באליפות מערב אסיה שתיערך בין ה-7 ל-15 באוגוסט הקרוב. באליפות תשתתפנה שש נבחרות בסה"כ, מאחר שלבנון, עיראק ואוזבקיסטן הודיעו מראש שהן מוותרות על התענוג המפוקפק. אירן, המארחת, הוגרלה לבית א' יחד עם נבחרות פלסטין וקטר, אך קשה להאמין שהטורניר הצנוע ונטול המסורת והיוקרה יהווה איזושהי הכנה לקראת המשחק עם סעודיה או שאר הקבוצות בבית, ביניהן שתי הקוריאניות. ובעצם, לפי איך שהעניינים מתפתחים בשבועות האחרונים לעלי דאי וחבורתו, מי בכלל יכול להבטיח להם שאפילו המשחקים האלה יתקיימו בסופו של דבר?

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully