וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנזכה לשנה הבאה

8.6.2008 / 13:47

הפועל חולון עקצה העונה את מכבי תל אביב, אבל עוד רחוקה מלערער את ההגמוניה המוחלטת שלה בכדורסל. ארז מיכאלי יצא לבדוק איך אפשר לעצבן באמת את שמעון מזרחי

הפועל חולון היא אלופת המדינה בכדורסל. יש כאלה שהצליחו להתרגל למשפט הזה, ויש כאלה שצריכים לגלגל אותו עוד קצת על הלשון, לטעום אותו ולתת להברות לחלחל לתודעה. הרבה דברים התחברו השנה למיקי דורסמן, הבעלים והמאמן של האלופה הטרייה, כדי שיוכל לנגב חומוס מהצלחת. הוא הביא זרים מצוינים, חיבר אותם לצוות ישראלי נחוש, שמר על שחקנים שהלכו עמו עוד בלאומית, וצבר ניסיון על הקווים תוך כדי תנועה. אבל מי ששיחקה לא מעט לידיו היתה מכבי, שרשמה עונה איומה בה לא זכתה באף תואר, החליפה מאמנים, סבלה מסגל רע והתבוססה במים העכורים של הפוליטיקה הפנימית בקבוצה. דרך המינוי של אפי בירנבוים למאמנה יכולה ללמד על כך משהו.

כל זה לא גורע דבר מההישג הכביר של חולון, אשר ידעה לקחת במקום בו נתנו ברוחב לב, אבל השאלה היא האם זה בעצם משנה? נכון, זו השנה השנייה שתואר האליפות מוכרע בשנייה האחרונה, אשתקד מכבי הייתה בת מזל והעונה זו חולון, אבל אין ספק ששליטתם של שמעון מזרחי ושותפיו לא התערערה בעקבות אובדן האליפות. כדי שזה יקרה, צריך יותר מהבלחה חד פעמית. גליל עליון של 1993 לא ידעה להמשיך את אותה תנופה, וגם טוענות לכתר אחרות, שהיו קרובות לתואר, לא הצליחו לשמור על יציבות בצמרת לאורך שנים. לאחר שהשיגה תואר היסטורי, המשימה המוטלת על כתפיה של חולון גדולה אף יותר מכיבוש הפסגה – הדרך להישאר עליה. איך? אין נוסחה מנצחת או אמת מוחלטת, אבל הכיוון די ברור.

כסף

זו אולי הבעיה הכי גדולה של דורסמן בטווח הקצר. הוא השקיע העונה כ-3 מיליון דולר בחולון, אבל הללו מחווירים לעומת ה-17 מיליון של מכבי. הקלישאה שכסף לא מנצח על הפרקט נכונה רק במקרים נדירים, ו-38 השנים האחרונות מבהירות זאת היטב. “דורסמן חייב להגדיל את התקציב ולעבוד חזק מבחינה שיווקית, כדי למנף את האליפות המיוחדת הזו", אומר שמעון אמסלם, ורלף קליין מסביר מדוע, “למכבי יש יתרון כי היא עשירה יותר, יש לה שלושה שותפים, היכל גדול, והכנסות מהיורוליג והטלוויזיה. הכסף שלו בלבד לא יספיק כדי לשמור על הסגל. השנה הוא הצליח עם הזרים והשאלה היא כמה כסף הוא יראה ממכירת חלק מהם".

עיריית חולון השקיעה בהפועל חולון, אך את חלק הארי הוציא דורסמן מכיסו. לדעת קליין, ללא קשר לספונסרים הנוספים שעליו לגייס, תרומת העירייה חייבת להיות גדולה יותר, כבסיס לתפעול הקבוצה. “אם בשנה הבאה הוא לא יקבל עזרה גדולה מהעירייה, דבר שלא נעשה כבר שנים בחולון, הוא לא יוכל לשמור על הקיים". כדי לאיים על האליפות גם בעונה הבאה ולהפוך את חולון לגורם קבוע בצמרת, דורסמן חייב ליצור בסיס כלכלי רחב. "לחולון יש מסורת, תשתית ואוהדים, וכל מה שחסר לה זה גב כלכלי, שיכול להפוך אותה לקבוצה מצוינת בשנים הבאות”, אומר רוני בוסאני, “זה בעצם 'הסוד הגדול' של מכבי, אותה מלווים אנשים רציניים, ספונסרים וטלוויזיה במשך תקופה ארוכה”. האם כניסת שותפים לא תגרום לערעור מעמדו של דורסמן בקבוצה? "במבט מבחוץ”, משיב בוסאני, "אני חושב שמיקי אינו חושש מכניסת גורמים נוספים”.

המסקנה המתבקשת: דורסמן יודע שכסף זה שם המשחק פה, וכבר התבשרנו בתקשורת שהמיליונר היהודי, דיוויד קולברן, שרכש בעונה שעברה את אליצור מכבי נתניה מהליגה הלאומית, קיים שיחות במהלך השבוע האחרון עם הבעלים של אלופת המדינה הטרייה, במטרה להצטרף כמשקיע. בין אם יצטרף או לא, כדי להישאר בטופ, חולון חייבת לשדרג עצמה מבחינת פיננסית. בסיס כספי איתן מהעירייה, הכנסת משקיעים נוספים לקבוצה ושיווק אינטנסיבי יצליחו להגדיל את העוגה הפיננסית, ויאפשרו לה להתחרות על האליפות. אפילו יותר מזה, יעזרו לה להישאר בשנים הבאות כגורם קבוע בצמרת הכדורסל.

שחקנים

הדבר המדהים בסגל של חולון היה השקט התעשייתי. שיחקו שם כוכבי מכללות לצד שחקנים ותיקים וישראלים בכירים, ואף אחד לא פצה פה. כולם התחרו על 40 דקות משחק, ולא נתנו למאבקי האגו להשתלט על סדר היום. אפשר לומר שחולון זכתה באליפות בזכות כמות עצומה של כישרון בקבוצה, ומשום שירושלים עברה עונה רעה, ומכבי נראתה רע. אבל המפתח להנפת הצלחת היה הסגל שהתגבש ליחידה לוחמת, כזה שמאליק דיקסון הופך בו לשחקן למשימות מיוחדות, ויושב בעיקר על הספסל.

"חוץ מטאקר, שכנראה ילך, אני הייתי עושה מאמץ גדול להשאיר כמה שיותר מהסגל הנוכחי, ולשמור במיוחד את מורן רוט מבין הישראלים”, מדגיש קליין, ואף מפרט מה עשוי לעזור לבעלים של חולון, "השחקנים מאוד אוהבים את דורסמן, וזה אולי יעזור לו במקרים מסוימים. זה אחד המבחנים בהם עליו לעמוד לקראת העונה הבאה”. גם אמסלם טוען שמערכת היחסים בין המאמן לשחקניו תקל עליו בשמירה על הקיים. “כל מי ששיחק השנה בחולון מתחנן להישאר. גם אם טאקר יעזוב, אסור לדורסמן לפרק, הוא חייב לשמור על הקיים. המרקם הספציפי הזה חייב להישאר כי הוא יודע מה עבד בעונה ההיסטורית, ואיך להתנהל נכון".

בוסאני סקפטי יותר לגבי המרקם של חולון, אך שותף לדעת השניים. "מי שלא נמצא בפנים לא יודע באמת את טיב היחסים, אבל על פניו נראה שכוחה של חולון הוא בשחקן מסוים, אלא בתלכיד המדהים ונטול האגו שיצר דורסמן, ולכן עדיף להשאיר כמה שיותר ממנו”. סביר מאוד להניח שטאקר יעזוב בקיץ את הקבוצה, ואולי יצטרפו אליו שחקן או שניים, וכאן, לדעת קליין, דורסמן חייב לעלות מדרגה. "גם מכבי יכולה לפספס שחקנים, אבל צריך לזכור שיש לה מערכת משומנת יותר, ודורסמן צריך לשים לב טוב למה שהם עושים, מי ילך ומי יישאר שם, מי ימונה למאמן ועוד, גם כדי להתאים את עצמו”.

המסקנה המתבקשת: לשמור בציפורניים על הקיים ולבצע כמה שפחות זעזועים בסגל השחקנים הקיים. תנאי השוק, מהלכיה של מכבי וגודל התקציב הם פרמטרים חשובים בעניין זה, ומבחנו של דורסמן הוא שימור הקיים.

ניהול

דורסמן מנהל לבדו את הקבוצה ללא שותפים. מצד אחד זו ברכה כי הוא מחליט לבד, מצד שני זה מקטין את סל היכולות שלו בטווח הארוך. הצגה של איש אחד היא טובה, אבל קשה להחזיק מעמד בצורה כזו מול הניסיון העצום שיש לקברניטי מכבי, שלא לדבר על יכולתם הכלכלית. מעבר להיותו בעלים יחיד, דורסמן גם אימן את הקבוצה. בתחילת העונה רבים לגלגו על יכולתו, וחוסר ניסיונו בניהול משחק אכן בלט, אבל דורסמן למד תוך כדי תנועה, והצליח להוליך עולה חדשה על לתואר האליפות. הישג היסטורי.

הרבה קבוצות קראו תיגר על מכבי בשנים האחרונות, אבל לא הצליחו לעמוד ברף הגבוה שהיא מציבה, ואחרי כמה שנים נעלמו. לא הייתה המשכיות. אם דורסמן יישאר הבעלים בקבוצה, ואולי אף כמאמן, תיווצר אותה המשכיות הכרחית. “השאלה היא כמה מיקי רוצה את זה, וכמה הוא מוכן להקריב כדי להישאר בעסק", אומר רוני בוסאני. האם דורסמן צריך להישאר מאמן הקבוצה, בנוסף להיותו בעלים? “אני חושב שכן", משיב אמסלם, “הוא בביזנס בגלל האימון, ואם הוא ירגיש שנגמר לו, תמיד הוא יכול להפוך לג'נרל מנג'ר".

התבנית של בעלים-מאמן הוכיחה עצמה העונה ובגדול, אבל גם אם לדורסמן יהיה חשק להישאר על הקווים, האם זו הדרך להקשות על מכבי גם בעונה הבאה. האמריקאים אומרים "אם זה לא שבור, אל תתקן", אבל ניסיונו של קליין לימד אותו שלפעמים מנהל צריך להתרכז בניהול, ומאמן באימון. קליין שופע מחמאות לדורסמן ותומך בפתגם האמריקאי, אבל גם טורח להזכיר לו מול מי הוא עומד. “בהפועל תל אביב הניהול לא היה טוב. אמנם הגענו לשני מעמדי גמר רצופים (1992 ו-1993) אבל כשאין ניהול רציני, מסודר ועקבי במשך שנים, דבר ממנו סובלות כמעט כל קבוצות הליגה, אז קשה לשרוד בטופ. שמעון מזרחי נמצא במכבי עשרות שנים, ויש במערכת אנשים מאוד ותיקים, ורק יצירת ניהול מחויב וארוך טווח שכזה יוכל לקדם דברים”.

מסקנה: דורסמן חייב להישאר בחולון, כמאמן, כבעלים או כשניהם. הדרך היחידה להישאר במירוץ מול מכבי היא יצירת מסורת של המשכיות. דורסמן מזוהה עם המועדון, מחובר לאוהדים ויודע איך לוקחים אליפות. אם יעזוב, באולם הפחים יצטרכו לבנות הכל מחדש. גם אם בשנים הבאות חולון לא תתמודד על האליפות, דורסמן יוכל להישען על היסודות המוצקים שיצק בשנים האחרונות ולקוות שהגלגל הענק של הכדורסל הישראלי יעלה אותו שוב למעלה, לגובה בו רואים דברים אחרת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully