וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועדון מעריצים?

23.5.2008 / 17:38

"יכול להיות שטביב נשבה בקסמיו של אוחנה", אומר יאני. "זה מזכיר את סיני", טוען חלפון. האם מאמן הפועל כפ"ס נהנה מיחס מועדף ממנהליו?

לשחקני הפועל כפר סבא יש משפט קבוע שרץ לעתים ביניהם: "הפועל כפר סבא זה המועדון היחידי בארץ בו המאמן יכול לפטר את הבעלים והבעלים לא יכול לפטר את המאמן". הם נוהגים מדי פעם להתבדח במשפט שעבר כבר כמה גלגולים בתוך הקבוצה. אלא שהחודשים האחרונים נתנו לאמרה הזאת פתאום סמליות אחרת. הכישלון החרוץ של סגל השחקנים המרשים שקובץ לו יחדיו תחת הנהגתו של אלי אוחנה, מעלה פתאום את התהייה למי המאמן נותן דין וחשבון.

הבעלים וההנהלה לא מוכנים להעביר עליו ביקורת, לרוב מגלגלים את האשמה לשחקנים, ונראים, לפחות למתבונן מבחוץ, יותר כמו מעריצים שלו מאשר כמו בוסים שדורשים תוצאות. "יכול מאוד להיות שאלי טביב נשבה בקסמיו של אלי אוחנה", מבין אלי יאני, משחקני העבר הגדולים של המועדון.

בליגה בה בני סכנין וקרית שמונה רבות על גביע אופ"א, אפשר היה לצפות מאוחנה שייקח את חבורת השחקנים הנהדרת שלו לאותן פסגות. הוא לא עשה את זה בעונה שעברה, והעונה הקיבעון המקצועי דרדר את הקבוצה למאבקי תחתית, בניגוד לכל היגיון מקצועי או תוצאות תחילת העונה. כשהירוקים מהשרון רחוקים רק נקודה אחת מ-מ.ס אשדוד שמתחת לקו האדום ובשני המחזורים האחרונים של העונה הם יתמודדו עם שתי התל אביביות, ברור שיש כאן בעיה מקצועית חמורה. במהלך העונה התנחמו הכפר-סבאים בכך שהקבוצה משחקת כדורגל "התקפי ומשוחרר", אך גם את המנטרה הזו הסטטיסטיקה מנפצת ומגלה כי רק 34 שערי זכות כבשה העונה כפר סבא.

האם הנהלת כפר סבא יכולה היתה לעצור את המפולת? אם מקשיבים להצהרות שלה בנוגע למאמן ומתבוננים ביחסי הקרבה בינם לבין אוחנה, קשה לראות את זה קורה. "הקשר בין ההנהלה והמאמן בכפר-סבא הוא קשר חברי כל כך עמוק שזה כבר עבר את המחויבות המשפחתית שיש לדוגמה במכבי פתח-תקווה", אומר שחקן בקבוצה. "אלי אוחנה זה מאמן שיישאר בכל מצב בקבוצה של אלי טביב. אין פה שום קשר לתוצאות וליכולת".

אלי יאני: "עסקים לא עושים עם חברים"

מקורבים למועדון מספרים על ארוחות משותפות על בסיס קבוע בין חברי ההנהלה למאמן ופמלייתו. טיולים חברותיים משותפים הם גם דבר שבשגרה. בתוך הקבוצה יש כבר כאלו שמדברים על כך שאוחנה הוא כמו צלע שלישית בהנהלת הקבוצה. כשטביב מנהל את ענייניו בעיקר ממיאמי, אוחנה הופך להיות יד ימינו גם כשמדובר בניהול השוטף. זה לא חדש ביחסיו של אוחנה המאמן עם הנהלות.

גם בבית"ר מאיר פניג'ל נראה קצת כמו חבר/מעריץ שלו והגן עליו אפילו כשתוצאות לא זרמו, וגם בבני יהודה הוא זכה להגנה מוגזמת, בניגוד לדעת האוהדים – בדומה לאוהדי כפר סבא. רק כשהגיע בן אדם כמו ארקדי גאידמק, שלא חי ונשם את המיתוס של אוחנה, המאמן קיבל יחס אחר.

זה לא תקף רק לגבי אוחנה. קשה מאוד להטיל מרות על אגדות כדורגל כאלו ברגע שהם עוברים לעבוד תחתיך. משה סיני עשה ככל העולה על רוחו בהפועל תל-אביב רק בגלל שהוא היה משה סיני השחקן. באבי נמני הנהלת מכבי תל אביב, החדשה ובעיקר הישנה, פחדה לגעת או להציב לו גבולות מקצועיים ברורים. אלי אוחנה קיבל את אימון קבוצת בית"ר ירושלים מיד אחרי שפרש.

האוהדים, שמקבלים בדרך כלל בשמחה ובברכה את הכוכב שלהם בעמדת המאמן, מבינים ראשונים כי השחקן הגדול הוא לא בהכרח מאמן חכם, והקרע בין אליל העבר למאמן ההווה הולך ומתפתח. לרוב, להנהלות שבאות במגע עם האגדות האלו, ההתפכחות יותר איטית. "היחס שאוחנה מקבל בכפר סבא מזכיר קצת את היחס שסיני קיבל בהפועל תל אביב", אומר פליקס חלפון, חניכו של המאמן בבני יהודה.

כפפות המשי בהן מטופל אוחנה וההצהרות על המשך העסקתו בעונה הבאה, מפתיעות לא רק בגלל התוצאות, אלא גם בגלל עברו הלא סבלני לעתים של הבוס טביב. "אלי טביב מעולם לא הראה סימפטיה ומחויבות למאמנים", מספר אוהד הפועל כפר-סבא המצוי עמוק בנבכי הקבוצה. "את שום שהעלה אותנו ליגה הוא העיף בלי סנטימנטים כלל וכלל".

"כל מאמן אחר כבר היה עוזב באמצע העונה, אבל לא אלי אוחנה", אומר יאני. "אני באופן אישי מאמין שעסקים לא עושים עם חברים, זה הרי מתכון בטוח למצבים לא נעימים. הלב משתלט על החלטות שאמורות להיות רציונאליות, ובעסק זה מצב לא בריא. הרי זה מאוד ברור שאם היו מפטרים את אוחנה באמצע העונה, לפני תחילת ההידרדרות, הייתה פה פגיעה אישית מאוד קשה במאמן. איך אפשר לעשות את זה בין חברים?"

חלפון: "אף מאמן לא היה מקבל מרווח נשימה ארוך כל כך"

שחקנים בכירים בקבוצה הסכימו להודות כי יחסי ההנהלה-מאמן בקבוצה שלהם, כבר מזמן עברו את סף היחסים המקצועיים הנדרשים במצבים רגישים כגון אלו. "אוחנה הוא דמות נערצת עבור טביב. כולנו רואים את זה", אומר שחקן בקבוצה. "החברות שלהם היא חברות עמוקה. מאוד עמוקה", הוא מוסיף. שחקן בכיר אחר הסביר כי "אף אחד בהנהלת כפר-סבא לא מסתיר את יחסי החברות עם אוחנה. גם השחקנים בקבוצה רואים את זה".

השחקנים לא בטוחים כי מדובר דווקא בסימפטום רע ומזיק לקבוצה הסימפטית מהשרון, אולם אנשים אחרים שהיו מעורבים בקבוצה או עם אלי אוחנה בעבר בטוחים כי היחסים החבריים שהתפתחו במועדון, לא תורמים לשחקנים על הדשא. "אין לאוחנה את הדרייב הזה שהופך מאמן כדורגל בינוני למאמן כדורגל טוב, תראו למשל את אלי גוטמן, רואים שכל מה שהוא רוצה בחיים זה להיות מאמן כדורגל. אוחנה לא חושב ככה", מסביר מקורב לקבוצה.

גם פליקס חלפון, ששיחק תחת אוחנה בבני יהודה, מאמין כי חברות עמוקה בין מאמן למנהלים שלו היא מתכון ליחסים לא בריאים בתוך המרקם השביר הזה שנקרא קבוצת כדורגל. "אוחנה מאמן טוב, אבל זה נראה כאילו אלי טביב סוגד לו", מפרט פליקס. "מבחוץ זה נראה כאילו ההתנהלות שם היא טיפה יותר 'שכונתית'. לדעתי צריך להראות נתק מסוים בין מאמן והנהלה, ובכפר-סבא זה לא קורה וזה בעייתי. יש סיכוי שאם זה לא היה אוחנה, אף מאמן אחר לא היה מקבל מרווח נשימה ארוך כל כך".

לאוחנה, אולי יותר מכל שחקן עבר אחר, יש איזה קסם מאגי שלא ניתן להתעלם ממנו, אבל הבוסים שלו בעבר לא מוכנים לקבל את הרעיון שזה השפיע על קבלת ההחלטות שלהם לגביו. "אני מעריץ את אלי אוחנה, אבל קשרי העבודה בינינו היו עניינים לגמרי", מסביר מאיר פניג'ל.

"אני מאמין שאלי טביב מעריך אותו כי הוא מאמן טוב ולא רק בגלל האישיות שלו כאדם. כמו ששחקנים רוצים לנצח, כך גם מאמן רוצה לנצח וכמובן גם ההנהלה רוצה לנצח. אם בעל הבית רואה שהדברים לא עובדים כמו שהוא רוצה אז הוא יודע מה לעשות. אני מאמין שזה גם בכפר-סבא ככה". רוני שאטן מסכים עם פניג'ל. "אני מקווה ומאמין שחברי הנהלה, לא משנה באיזו קבוצה, הם לא מעריצים של שחקנים גדולים. כשאני הייתי יו"ר בני יהודה, אוחנה לא קיבל ממני יחס שונה מהיחס שהייתי נותן לכל מאמן אחר. ידעתי לעשות את ההפרדה בין אוחנה השחקן לאוחנה המאמן".

גבי קצרה: "טביב תומך במאמן בתקופה קשה"

בכפר-סבא מכחישים בנחרצות את העובדה כי היחסים בין אוחנה להנהלת הקבוצה משפיעים בצורה כלשהי על החלטות מקצועיות שההנהלה הייתה אמורה או לא הייתה אמורה לבצע. "אני חושב שהטענה שאלי טביב הוא מעריץ של אלי אוחנה היא טענה לא ראויה", אומר גבי קצרה, מנכ"ל הפועל כפר-סבא. "במקום לקבל קרדיט על סובלנות, אלי טביב מקבל ביקורות על כך שהוא תומך במאמן בתקופה קשה. זה לא ראוי שישר שוחטים מאמן, שגם עשה דברים מאוד יפים בקבוצה". מצד שני, כששואלים את קצרה "מה יכול להביא לסיום הקשר בין אוחנה לכפר-סבא?", הוא מיד עונה: "היחסים של אלי אוחנה עם הפועל כפר-סבא לא נמדדים לפי תוצאות". מה יש להוסיף?

את תגובת אלי אוחנה לא ניתן היה להשיג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully