וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מתעסק עם מכבי?

23.5.2008 / 15:04

בדומה לעונה הנוכחית, ההיסטוריה מלאה בקבוצות שהאמינו שהן יכולות וצריכות לגנוב את התואר של שימון. אתם כבר יודעים את ההמשך

לא זכורה עונה בה מכבי תל אביב היתה כה לחוצה, שברירית וחסרת ביטחון, אפילו לא העונה ההיא ב-1993. מכבי נחשבת לסגנית אלופת אירופה, אבל התואר המרשים הזה לא עושה רושם על הקבוצות בזירה המקומית, ותשעת הפסדיה, שיא כל הזמנים, מלמדים לא מעט על בעיותיה ונחישות יריבותיה. בני השרון, יריבתה של מכבי בפיינל פור, רשמה מולה מאזן נדיר של 0:3 העונה, וגם חולון ונהריה חגגו מול הצהובים, אבל איכשהו, גם בעונותיה השחורות של הקבוצה, בהן איבדה גביעים או הפסידה לקבוצות קטנות וזניחות, היא הניפה צלחת בתום העונה.

בעבר היו קבוצות גדולות שסומנו כאלטרנטיבה ראויה לאלופה הנצחית, ולא התביישו להסתכל לה בלבן של העיניים. אותן קבוצות נאלצו לחרוק שיניים מול מכבי בסדרת משחקים, שלרוב יצרה דרמה גדולה, אבל הסתיימה באותה צורה: שחקני מכבי לדורותיהם גוזרים רשתות. אפילו כששונתה השיטה לפיינל פור, כדי להקל על היריבות, העולם נהג כמנהגו. בעונת 2006 מכבי קרעה את ירושלים 66:96 במשחק הגמר, ואפילו בעונה רעה כמו זו שעברה עליה אשתקד, יצאה עם הכתר לראשה מסל של ג'יימי ארנולד בשנייה האחרונה.

איך חולון, בני השרון ונהריה יכולות להתגבר על שדי העבר, ולהדיח את מכבי מכיסאה? כיצד לקחי ההיסטוריה יכולים לשמש את קוראות התיגר הנוכחיות, ולסייע להם לקטוע את רצף האליפויות של הצהובים? כמה שחקני עבר, מאלה שכבר חשו בעבר את משק כנפי ההיסטוריה, אך סיימו את העונה במפח נפש, מנסים לסייע לשלוש הקבוצות שתגענה למבצר של שימון.

1983: הפועל רמת גן

בהפועל רמת גן של אותה עונה כיכבו קליף פונדקסטר, אביגדור מוסקוביץ', אור גורן, סטיב שלכטר, קורקי נלסון וכמובן "ראש העיר" סטיב קפלן. המאמן היה אחד, צביקה שרף שמו. רמת גן נהנתה מפיניש מצוין בליגה, ואחרי שהביסה את מכבי רמת גן, הפועל תל אביב והפועל חיפה, סיימה את העונה במקום השלישי. המומנטום החיובי עשה את שלו, והיא המשיכה בפלייאוף אל סדרת הגמר מול הצהובים בראשות רלף קליין. אחרי הפסד כואב במשחק הראשון, הרמת גנים ראו את מ.י.ק.י ברקוביץ' הופך מינוס 8, שלוש דקות לסיום המשחק השני, לניצחון דרמטי (78:80), ואת פרי וסילבר חוגגים אליפות.

"למכבי היה יתרון כי ביד אליהו היה לה רוב מוחץ בקרב האוהדים", נזכר סטיב קפלן, “בימים ההם היתה התלהבות עצומה סביב מכבי, וזה יצר לחץ גדול כשבאת לשחק נגדם. מלבד קומץ האוהדים שלנו, האווירה הציבורית ראתה בך ככזה שפוגע במדינה, כי מכבי מייצגת אותה. שמענו את זה בכל מקום". באותן שנים מכבי בקושי הפסידה בליגה, אך הקפידה לפחות פעם בעונה להפסיד לרמת גן. “אני הרגשתי ששיחקנו כדורסל טוב יותר ממכבי", אומר קפלן, “הם היו מלאי ביטחון עצמי, כאילו האליפות היא רכושם הפרטי. הדבר שפגע בנו בסדרת הגמר היה המצב הכלכלי. לאורך העונה ההנהלה פיגרה בתשלומים, וידענו שגם אם נזכה באליפות, לא בטוח שישלמו לנו כסף. ניסינו להתעלם מזה, אבל לא ממש הצלחנו, היה לזה אפקט גדול".

הטיפ של קפלן: “לנצל את הרעש סביב מכבי, והלחץ הקיים עליהם, ולהשליט שקט, מכל הבחינות, בקבוצה, כדי לעזור לה להתרכז במשימה”.

1988: הפועל תל אביב

המאמן מויש'לה וינקרנץ הוליך סגל אדיר, שהכיל את חיים זלוטיקמן, לבאן מרסר, לינטון טאונס, ג'ונתן דלזל, עמוס פרישמן, קרל איימוס והאווי לאסוף. באותה עונה האדומים הביסו את מכבי של מגי ובארלו 72:92, ואיבדו את המקום הראשון בטבלה רק במחזור האחרון, אחרי הפסד בחולון. סדרת הגמר זכורה בעיקר משום הלחץ העצום שהפעיל ספסל מכבי על המזכירות במשחק מספר 1 בסדרת הגמר. רלף קליין צרח "הפועל מסריח" על אחד מחברי המזכירות, ומכבי ניצחה בשנייה האחרונה מסל של מגי. במשחק השני זלוטיקמן העניק ניצחון להפועל בשנייה האחרונה (95:96 אחרי הארכה), אבל במשחק השלישי והמכריע היו אלה הצהובים ששלטו, וזכו באליפות.

"ב-1988 הרגשנו שאנחנו נגד כל העולם, היום המאבק הוא ספורטיבי בלבד”, נזכר שמעון אמסלם. "כולם אמרו עלינו אז שאנו קבוצה מצוינת, אבל לא היינו כנראה מספיק טובים וברגע האמת לא סיפקנו את הסחורה. זה טוב לחשוב שאתה הכי טוב, אבל בעיקר צריך לחשוב מה עליך לעשות כשאתה מגיע למעמד המכריע. זה אחד ההבדלים הגדולים שקיימים אז והיום בין מכבי לשאר הקבוצות. במשחק אחד אתה חייב לתת 100%, ושהכל יתחבר מבחינה קבוצתית. אבל מכבי כל כך משופשפת, ועבורם זה עוד משחק. הם שיחקו בגמר אירופי, הסגל שלהם עמד בהמון לחצים במשך כמה שנים, ולנו לא היה את כל הניסיון הזה. זה גם מה שקורה היום. קבוצות הפיינל פור לא היו העונה במשחק מכריע, והיחידה שהיתה שם, הפועל ירושלים, לא תופיע במעמד. הפועל של אז קרעה את עצמה כדי להגיע לגמר-סל, אבל למכבי זה היה עניין של מה בכך. זה הבדל ענק, ואנשים לא תמיד מבינים את זה".

הטיפ של אמסלם: “אליפות זה טוב ויפה, אבל בני השרון ושאר קבוצות הליגה, צריכות לחשוב רחוק יותר. אם בני השרון תרחיב את הסגל, תשתפשף בגביע יול"ב, תשחק פעמיים בשבוע ותבנה מערכת איתנה, אז יהיה לה יותר קל להקשות על מכבי בעתיד, והיא תזדקק לפחות מאמץ כדי להגיע למעמד".

1992: הפועל תל אביב

רלף קליין חצה את הקווים ועבר לאוסישקין, וסדרת ניצחונות לקראת סוף העונה הסדירה הציבה את קבוצתו במקום השלישי בטבלה. הסגל האימתני של קליין כלל את פרוויס שורט, דייויד ת'רדקיל, תומר שטיינהאור, עמוס פרישמן, ג'ונתן דלזל, עמי נאווי ושמעון אמסלם. מכבי של ג'מצ'י החליקה משלב ההצלבה באירופה, וחטפה 27 הפרש במלחה (96:69). הפועל, ללא יתרון ביתיות, דילגה מעל ראשל"צ, אל סדרת הגמר רותחת שהפכה לאגדית. האדומים כפו משחק חמישי על מכבי, בו חבט מרסר בשטיינהאור. הפועל החזיקה מעמד מחצית, אך נכנעה ליכולת אדירה של מייק מיצ'ל וחוסה ורגאס. שימון קבר עוד צלחת בארון.

האם להפועל היתה קבוצה נפלאה, או אולי התקשורת טיפה ניפחה את הביטחון העצמי של שחקניה? "מה שהיקשה עלינו היה היעדר הביתיות", אומר עמוס פרישמן, “התקשורת לא ניפחה את ביטחוננו ולא המעיטה ממכבי. היה להם סגל קצת יותר עמוק משלנו. בסדרה, למשחק הראשון יש חשיבות עצומה, כי אם האורחים מנצחים בו, הם חדורי ביטחון עצמי, ובמקביל פוגעים בביטחון העצמי של היריבה. הביתיות הכריעה, ולא היה משהו שיכולנו לעשות אחרת". איך מתמודדים עם העובדה שמדובר במשחק אחד ולא בסדרה, כשיתרון הביתיות של מכבי? “בני השרון הוכיחה שהיא אינה מפחדת ממכבי, ואם תמשיך להפגין אומץ, יש לה סיכוי”, משיב פרישמן. "מכבי יותר לחוצה וחסרת ביטחון, למרות שהיא קבוצה מצוינת עם סגל נהדר”.

הטיפ של פרישמן: "על בני השרון לבוא ללא עודף ביטחון ולכפות משחק צמוד, כדי שהלחץ ישפיע על מכבי. עבודת הכנה טובה תוריד את מפלס המתח, ותעזור לשחקני השרון להתמודד היטב עם יתרון הביתיות של מכבי".

1999: הפועל ירושלים

ירושלים הציגה את אחת החמישיות החזקות בתולדותיה עם אייץ' וולדמן, פפי תורג'מן, דרק המילטון, קני וויליאמס, ורדיסאב צ'ורצ'יץ, כשעל הספסל חיכו דורון שפע, מארק קארבר ואלי בלול. האדומים ממלחה שלטו בליגה, ואפי בירנבוים הוליך אותם להישג היסטורי: מקום ראשון בתום העונה הסדירה. ירושלים כתשה את כל יריבותיה, אך הפסידה פעמיים בליגה למכבי, סוג של נבואה לקראת סדרת הגמר, שהסתיימה ב-1:3 קליל לזכות פיני גרשון.

"אף פעם לא באנו מול מכבי עם עודף ביטחון, כי ידענו מול מי אנו משחקים, אבל כקבוצה, הם לא היו טובים מאיתנו בהרבה", אומר פפי תורג'מן. “קשה להסביר איך ניצחנו אז את כולם, ומול מכבי גמרנו עם 6 הפסדים וניצחון בודד, שגם הוא הושג במזל. קשה מאוד לנצח את מכבי בסדרה, ולכן כיום יותר קל לקחת אליפות. היינו צריכים להיות בשיאנו מולם, ולא היינו. כדי לנצח את מכבי ביד אליהו אתה חייב לתת משחק מושלם, לא פחות".

הטיפ של תורג'מן: “לעולם אל תחשוב שאתה פייבוריט מול מכבי, ואל תתן להם את ההרגשה שהם אנדרדוג, כי זה מחדד מאוד את המערכת והשחקנים. בני השרון באה בתקופה לא טובה, ועם מאזן ניצחונות של 0:3, שמאוד מטריד את מכבי. היא צריכה לשאוב ככל האפשר משני אנשים, מהמנוסים בכדורסל הישראלי, בירנבוים וטפירו. כדי להפתיע ולנצח אסור לה להירדם אפילו לדקה, והיא חייבת לשמור על חדות בכל רגע נתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully