וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי ת"א, מדגם ‏2008

15.5.2008 / 18:10

מה יחזיר את גרשון, מה יעזור לבלאט, מי מרגיש חייב לשרף ומי צריך למהר עם דרוקר ובירנבוים. כך נראית המפה הפוליטית במכבי ת"א בנוגע לאיוש עמדת המאמן לעונה הבאה

עוד לא ירד המסך על עונת המשחקים 2007/8, וכבר מאחורי הקלעים שוקדים אנשי מכבי תל אביב על התוכניות לעתיד הקרוב. פגישה רשמית בין חברי ההנהלה מתקיימת אחת לשבועיים ושיחות טלפוניות נערכות כל העת. בסוף השבוע הבא, כאשר ינחת בארץ גם הבעלים רענן כץ, יעברו הדיונים לפסים מעשיים יותר. בראש ובראשונה, תעמוד בפני ראשי הקבוצה משימת מינוי המאמן לעונה הבאה.

אין לטעות בכך: סוגיית מינוי המאמן במכבי היא פוליטית במהותה. לכל אחד מהעומדים בראש קבוצות הבעלות השונות (כץ, דיוויד פדרמן, שמעון מזרחי, שי רקנאטי) ישנו מועמד מועדף מהרשימה המצומצמת אותה הזכרנו בשבוע שעבר, הכוללת את פיני גרשון, דיוויד בלאט, שרון דרוקר, אפי בירנבוים וצביקה שרף, כמובן. שלב כיפופי הידיים טרם החל רשמית, אך מתחת לפני השטח כבר החלו לפעול כוחות שונים, מעין לוביסטים, למען קידום שמו של המועמד הרלוונטי. כך נראית המפה הפוליטית במכבי, פחות משבועיים לפני תחילת הקרבות.

נאמני צביקה שרף

לפני כעשרה ימים נערכה פגישה בין שרף למספר חברי הנהלה, אשר הוסמכו עוד בחודש מרץ לנהל מולו את המו"מ על חידוש חוזהו. אנשי מכבי הציעו לשרף חוזה לעונה נוספת, בשכר של כ-300 אלף דולר נטו. המאמן דרש קרוב לחצי מיליון. משלא הושגה הסכמה, קבעו הצדדים להמשיך ולהתדיין. מאז ספגה מכבי שני הפסדים משפילים, בבית לגליל העליון ובחוץ לאשקלון, ומעמדו של שרף התערער לחלוטין.

שרף מעמיד את אנשי מכבי בסיטואציה לא נוחה. מצד אחד, הוא היה זה שהסכים לוותר בראשית ינואר על תפקידו כמנכ"ל ולקח על עצמו סיכון מקצועי וכלכלי גדול כאשר החליף את עודד קטש . "צביקה יכול היה להיות מנכ"ל לפחות עוד עשר שנים, ואולי אפילו להחליף בעתיד את מזרחי כיו"ר המועדון", סיפר בכיר בקבוצה. משעזב שרף את המשרדים, וויתר למעשה על שכר מובטח של כ-350 אלף שקלים נטו בשנה, ושב למה שמכנים גורמים במכבי "ג'ונגל האימון. אתה יודע מאיפה אתה נכנס, לך תדע מאיפה ואיך תצא".

מנגד, אין כל ספק שלמרות ההישג הנאה שבעצם ההעפלה לגמר היורוליג, בגזרה הישראלית נחלה הקבוצה כישלון חרוץ. כמו כן, במכבי יודעים כי מערכת היחסים בין שרף למספר שחקני מפתח ישראלים, בהם טל בורשטיין, דרק שארפ וליאור אליהו, איננה מן המשובחות, בלשון המעטה. לא מן הנמנע שחלקם יתנו את המשך דרכם בקבוצה בעזיבתו של שרף. כשמוסיפים לתבשיל הזה את האלטרנטיבות הקורצות שהצטרפו לשוק המאמנים, כמו חביבי הקהל גרשון ובלאט, מובן מדוע נמצא המצב על סף רתיחה.

"אם לא מבחינה מקצועית, אנחנו מרגישים חייבים לצביקה לפחות מבחינה מוסרית", אמר השבוע בכיר במועדון. "צביקה הרי לא יחזור לעמדת המנכ"ל, ואנחנו לא שוכחים את ההימור שלקח בינואר לטובת המערכת. יהיה קשה מאוד לזרוק אותו בגלל כמה תוצאות לא טובות". למרות גל הפרסומים ששטף את כלי התקשורת בסוף השבוע שעבר, גורמים במכבי ובסביבתה ממשיכים לטעון כי אם תזכה הקבוצה באליפות המדינה, ככל הנראה ימשיך שרף לעונה נוספת, אולם "בכל מקרה, גם צביקה יצטרך להפחית מדרישותיו המוקדמות ולהסתפק בשכר נמוך יותר".

תומכיו הגדולים בהנהלת הקבוצה הם שמעון מזרחי ומוני פנאן, שבמידה ויזכה באליפות יטענו כי במבחן התוצאה שרף אכן עמד ומכיוון שכך, ראוי הוא להמשיך. דיוויד פדרמן כבר אמר בעבר כי "המשך דרכו של צביקה לא תלוי במשחק אחד", כרמז לכך שבסיטואציה מסוימת גם אובדן אליפות לא יחייב פרידה משרף, בעוד שרענן כץ, שעמד למעשה מאחורי החלפתו של קטש בשרף, ממשיך לצדד באחרון, למרות התוצאות האחרונות. והיה ומכבי תשמוט גם את האליפות המקומית, לראשונה מאז 1993? "אז, גם אם יהיו חברי ההנהלה שלא יתלו רק בצביקה את האשמה וירצו בכל זאת לתת לו צ'אנס, נוסף, ספק אם הקהל יאפשר זאת", מוסיף הגורם הבכיר. ובמילים אחרות: כדי להישאר רלוונטי, שרף יהיה חייב להניף בסיום העונה עוד צלחת.

מתנגדי ותומכי פיני גרשון ודיוויד בלאט

בסופו של דבר, כל אחד מהמועמדים שהוזכרו לעיל ייבחן במספר פרמטרים: יכולת מקצועית ומחיר, כמובן, אך גם התדמית הציבורית, המשפיעה באופן ישיר על האספקט השיווקי, משחקת תפקיד מרכזי. בקיץ האחרון החתימה מכבי את קטש ומיד מכרה אלפי מנויים. בהתחשב בעובדה שתקציב הקבוצה מתבסס בראש ובראשונה על מספר המנויים הנמכרים בקיץ – במידה ומכבי לא תזכה באליפות, היא תזדקק לגימיק שיווקי כדי לרכוש מחדש את אמונם של האוהדים ולהשיבם ליציעים. ומי מתאים לכך יותר גרשון, המאמן המצליח בתולדות המועדון?

אלא שבנוגע לגרשון קיימות מספר בעיות מהותיות. ראשית, סוגיית המחיר: גרשון צפוי לדרוש שכר המוערך בכמיליון דולר נטו לעונה, סכום שמכבי לא יכולה לעמוד בו. וגם אם דרך המו"מ יצלחו הצדדים את מכשול השכר, תעלה שאלת טיב היחסים עם הבעלים: מבחינתו של כץ, גרשון היה ונותר פרסונה נון-גראטה. גם פדרמן, שבעונת 2005/6 התערב בסכסוך הידוע לטובתו של הביזנסמן הישראלי-אמריקאי, אינו נחשב לאחד מחסידיו המובהקים של המאמן. מי שכן יצדדו בהחתמתו, ויעשו כן בהתלהבות רבה, הם חבריו הקרובים מזרחי ופנאן. כך או אחרת, בימים הקרובים טען גרשון תחת כל עץ רענן כי "בעונה הבאה אאמן באירופה"; בסביבתו של גרשון מסבירים כי מטעמים פיננסיים הקשורים במיסוי, זקוק גרשון לאמן עונה נוספת בחו"ל ורק לאחריה יסכים לשוב ארצה.

גם בלאט נמצא על הכוונת של אנשי מכבי, וגם הוא צפוי לדרוש שכר גבוה. ידוע כי מכבי מסרבת באופן מסורתי לשלם למאמנים שכר משמעותי, אך בשבועות האחרונים נראה כי חלה בנידון התרככות מסוימת בקרב מספר בכירים, שהודו כי "הקיץ נצטרך כנראה לצאת מגדרנו". מעבר לכך, בלאט הוא איש משפחה ואינו שש לטלטל את אשתו וארבעת ילדיו למדינה נוספת, אחרי שהתלוו אליו בשנתיים האחרונות באיטליה ובטורקיה. אולי זה מה שיגרום לו למתן את דרישותיו הכספיות.

אגב, בשני הקיצים האחרונים הוזכר בלאט כמועמד לשוב למועדון, אך אם בקיץ 2006 סירב להצעת הקבוצה והעדיף להישאר בבנטון טרוויזיו, הרי שבקיץ אשתקד הייתה זו מכבי שהעדיפה את קטש על פניו, בגלל מחירו הגבוה. בלאט מקובל בהחלט על כץ ופדרמן, כאשר לגבי מזרחי העניין מצוי בסימן שאלה, שכן הוא עדיין פגוע מסירובו הקודם של בלאט. מי שיכול להכריע את הכף בנידון הוא שי רקנאטי, המחזיק ב-17% ממניות המועדון ונוטה רציונאלית בעניין דווקא לדעתם של פדרמן וכץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הסיכויים של שרון דרוקר ואפי בירנבוים

מי שיכול לנצל לטובתו את משחק האלימינציה הזה הוא שרון דרוקר. אולי לא מדובר בשם שמוכר מנויים, אבל בדרישותיו הכספיות של מאמן אוסטנד מכבי בהחלט תוכל לעמוד. דרוקר נהנה מתמיכתו הבלתי מסויגת של רענן כץ, כאשר אם יעלה שמו על שולחן הדיונים צפוי גם פדרמן לתמוך. מי שיכולים להערים קשיים הם מזרחי ופנאן, שעל פי גורמים בקבוצה, עדיין לא השתכנעו סופית כי דרוקר בשל מספיק לתפקיד.

הזכייה עם הפועל ירושלים בגביע יול"ב אכן מקנה לדרוקר לא מעט נקודות זכות, אולם העובדה שבשנים האחרונות אימן קבוצות אירופאיות בינוניות נחשבת לבעייתית. לדרוקר, ראוי לציין, אין כל ניסיון בקבוצות גדולות, גם לא כעוזר. בסביבתו של דרוקר מספרים על שתי פניות שכבר נעשו אליו, מקבוצות בספרד ואיטליה. "אם מכבי רוצה את שרון, כדאי שתפנה אליו בשבועיים-שלושה הקרובים, אחרת הוא חותם במקום אחר", מתרה אחד מחבריו. מי שעשוי להרים את הכפפה הוא פדרמן, אשר בסיטואציה מסוימת יתבקש לרכך את מזרחי ופנאן.

האנדרדוג המובהק הוא בירנבוים. גם במקרה הזה השכר לא יהווה בעיה, משוכנעים במועדון. התוצאות הנהדרות שהשיג מול מכבי בשנתיים האחרונות קנו לבירנבוים לא מעט אוהדים בהנהלת הקבוצה. כץ בהחלט מחבב אותו ואפילו פדרמן לא צפוי להתנגד, במידה ושמו של בירנבוים אכן יידון. השאלה הגדולה סובבת את מזרחי ופנאן, שנראה כי יתנגדו לכך.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully