וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויב מבית

8.5.2008 / 11:20

למרות שהם מארחים את היורו, האוסטרים בדיכאון. כמעט כולם בטוחים כי הנבחרת שלהם תהיה הכי גרועה בטורניר, ערב השפלה שתסמל את המשבר בו מצוי הכדורגל המקומי

כששחקן העבר וורנר קריינס לבש את מדי אוסטריה בשנות ה-70, הוא בוודאי לא ידע שכ-30 שנים מאוחר יותר יוביל בנו, מיכאל, מהלך נגד הנבחרת הלאומית. בשנה שעברה פתחו קריינס הבן ושלושה מחבריו בקמפיין ארצי, שעם הזמן עשה לו שם בכל היבשת – עצומה המבקשת לפסול את השתתפותה של נבחרתם בטורניר הקרוב. ושלא יהיו טעויות, לא מדובר כאן במחאה פוליטית סטייל טיבט, אלא בחשש אמיתי של אוהדי הכדורגל האוסטרים מהשפלה.

"כואב לראות אותם", הסביר קריינס, שבחצי השנה האחרונה הפך למרואיין מבוקש. "יש אנשים שחושבים שבזכות הביתיות נצליח, אבל אנחנו יודעים שזאת הולכת להיות השפלה לכל המדינה. זו לא מחאה נגד שחקנים או מאמנים מסוימים, אנחנו פשוט אומרים שהצורה בה אוסטריה משחקת היא עלבון אסטטי עבור כל אחד שמבין את המשחק".

מאז נפתחה המחאה ובמסגרתה גם אתר רשמי בו ניתן לחתום על העצומה (www.rueckgrat.cc), זו תפסה תאוצה וידיעות חדשותיות אודותיה הופיעו בכל היבשת. יותר מ-20 אלף חתימות נאספו, מרביתן של אוסטרים, וקריינס הוסיף: "אנחנו מודאגים מאיך שהנבחרת תיראה בקיץ. אנחנו לא מאמינים שנצליח לכבוש אפילו שער אחד. הדאגה שלנו היא בעיקר ממה שיקרה אחרי היורו, כשלאף אחד כבר לא יהיה איכפת מהכדורגל האוסטרי".

נסתפק במקום האחרון

כמובן שהעצומה נגד השתתפות אחת מהנבחרות המארחות את משחקי היורו הקרוב היא אייטם מלבב ותו לא. אוסטריה תשתתף במשחקים ואף אחד לא חשב אחרת, אבל התחושות של מיכאל קריינס ושל אלפי החותמים לא מציבות אותם כמיעוט. בעוד בכל מקום שמארח טורנירים גדולים כמו המונדיאל או היורו, נערכים במשך שנים לחודש של חגיגות ופסטיבלים, באוסטריה מצב הרוח בשפל. מצד אחד מחכים שם לחגיגות הטורניר הקרוב, אבל מצד שני, זה של הנבחרת הלאומית, הפסימיות גואה.

"מבחינתנו גרמניה היא הפייבוריטית הברורה לעלייה", התייחס מאמן הנבחרת, יוזף היקרסברגר, לבית בו תשחק אוסטריה, ושיכלול גם את פולין וקרואטיה. "אנחנו כמובן נגיע כאאוטסיידרים, אבל יש דברים רעים יותר מזה. השאלה היא איך נתנהל כשאנחנו בעמדה הזו". בראיון אחר היה נחרץ יותר וקבע ש"אם נגיע לרבע הגמר זו לא תהיה סתם סנסציה, זו תהיה סנסציה בקנה מידה עולמי".

כששחקן העבר האוסטרי, פרנקי שינקל, נשאל האם לדעתו לנבחרת אוסטריה יש סיכוי להעפיל לרבע גמר יורו 2008, הוא צחק ואחר כך הסביר: "אין להם סיכוי. היקרסברגר לא בוחר את השחקנים הטובים ביותר. הוא איבד שליטה". חלוץ העבר האגדי, טוני פולסטר הוסיף ש"זו הנבחרת הגרועה ביותר שהייתה לאוסטריה בהיסטוריה", ולותר מתיאוס, שהיה חבר בצוות האימון של רד בול זלצבורג ומכיר את הכדורגל האוסטרי מקרוב, הסכים עם כולם: "הליגה האוסטרית היא מהדרג השני, אם לא השלישי באירופה. בנוסף, הנבחרת איבדה את הכבוד שלה בעיני האוהדים. אין שום סיכוי שהיא תסיים מעל המקום האחרון". הכישלון האוסטרי באליפות הקרובה הפך לקונצנזוס לאומי.

אנחנו דור מזוין

המאמן, יוזף היקרסברגר, נכח בכמה מהצמתים החשובים של הכדורגל האוסטרי, אבל הביקורות מבית לא מרחמות עליו. כשחקן היה חבר בסגל הנבחרת שהעפילה למונדיאל 1978 וכמאמן הדריך אותה למונדיאל 1990. אלא שחודשים ספורים לאחר מכן גם עמד על הקווים כשזו הפסידה לאיי פארו במוקדמות יורו 1990, במה שהפך לניצחון הראשון בהיסטוריה של הנבחרת הקטנטונת והמשפיל בהיסטוריה של האוסטרים, יותר אפילו מהתבוסות 9:0 לספרד, וה-5:0 לישראל בתוך חודשיים וחצי לפני כתשע שנים.

באוסטריה אוהבים לומר שהנבחרת שלהם משחקת לאט כמו שהמאמן "היקה" מדבר, אבל הנפילה החופשית בשנים האחרונות היא לא רק באשמתו וגם המאמנים שקדמו לו סבלו מתוצאות רעות במיוחד. הכדורגל האוסטרי התקשה מאוד לייצר כשרונות בשנות ה-90 וב-10 השנים האחרונות הנבחרת שילמה מחיר יקר. מלבד השוערים אלכס מאנינגר מסיינה האיטלקית ויורגן מאכו מא.א.ק אתונה, קשה למצוא שמות בולטים. קשר פנאתנייקוס אנדראס איבנשיץ, קשר פרנקפורט מרקוס וויסנברגר ושחקני ההגנה עמנואל פוגאטץ ממידלסברו ומרטין שטראנצל מספרטק מוסקבה, הם היחידים שמשחקים כדורגל פעיל בליגה חזקה. פול שארנר מוויגן לא נמצא כרגע בסגל מכיוון שהיקרסברגר עדיין לא סלח לו על ביקורת שהשמיע כנגדו ב-2006. במדינה המרכז אירופאית מקווים שעד התאריך הסופי לקביעת הסגלים ישמעו צליליה של סולחה.

ב-2005 רכשה חברת רד בול את אוסטריה זלצבורג, שלימים נקראה גם קזינו זלצבורג, ועד מהרה החלה להשקיע בה כספים. ג'אובני טראפטוני ולותר מתיאוס עמדו על הקווים של הקבוצה ו-ותיקי בונדסליגה כאלכסנדר זיגלר, ניקו קובאץ' ווראטיסלב לוקבנץ הגיעו. ראפיד וינה הצליחה להגיע לליגת האלופות ב-2005/6 ונראה היה שאולי הכדורגל האוסטרי מתעורר, אבל עד מהרה המציאות חזרה להיות עגומה, לאחר שהיא סיימה את שלב הבתים של הצ'מפיונס עם שישה הפסדים בכל ששת משחקיה ועם מאזן שערים 15:3.

זלצבורג אמנם זכתה באליפות בעונה שעברה, אבל השנה הודחה מליגת האלופות על ידי שחטיור דונייצק בשלב המוקדמות. למרות היותה קבוצה עשירה, היא מסתמכת על הרבה זרים ורק שלושה משחקניה הוזמנו לסגל הרחב של הנבחרת לפני מספר שבועות. אוסטריה מתקשה לייצא שחקנים לליגות בכירות באירופה ומצד שני הזרים תופסים לא מעט מקומות בקבוצות היומרניות. הדור הנוכחי של הכדורגל האוסטרי, בדומה לדברים אותם אמר טוני פולסטר, הוא אכן הגרוע ביותר בהיסטוריה.

אין לנו יותר מה להפסיד

נכון שהדירוג העולמי של פיפ"א נראה לעתים מוזר מאוד, אבל אי אפשר להתעלם מכך שאוסטריה מדורגת כיום במקום ה-101 בעולם, מתחת נבחרות כתאילנד, לוב, קטאר והרבה מאוד אירופאיות. למוקדמות המונדיאל היא כבר הוגרלה היישר מהדרג החמישי ולמעשה קיבלה חותמת רשמית על הפיכתה לנמושה בקנה מידה עולמי. מאז ש"היקה" לקח על עצמו את התפקיד, הנבחרת המשיכה להסריח את הדשא עליו היא משחקת. ב-2006 הפסידה, בין היתר, לקנדה ולונצואלה וב-2007 לא הצליחה לנצח אפילו את מלטה (1:1).

ובכל זאת, לאוסטריה יש סיכוי לעלות שלב, זאת נוכח הפיגור הסביבתי הקשה בו לוקים כמה מבכירי אופ"א, שבעוד צעד מטומטם קבעו שהמארחת תמשיך לשמש כראש בית. העובדה שהפעם המארחות הן נבחרות בינוניות שלא רשמו שום הישג שיהפוך את היותן מדורגות כראש בית לעניין מוצדק, לא הפריעה למומחים הגדולים של ההתאחדות האירופאית. קרואטיה ופולין חזקות, אבל הנבחרת המקומית תוכל להפתיע אותן.

לכדורגל האוסטרי גם כמה סיבות לאופטימיות. נבחרת הנוער שלהם העפילה עד לחצי גמר אליפות אירופה בקיץ 2006 ולמרות ששם הובסה 5:0 על ידי ספרד, הבטיחה את מקומה באליפות העולם עד גיל 20 כשנה מאוחר יותר. גם בטורניר הזה רשמו האוסטרים הצלחה מסחררת כשנעצרו רק בחצי הגמר על ידי צ'כיה. 3 שחקנים מהנבחרת הזו הוזמנו לסגל בן 31 השחקנים, שממנו יבחרו ה-23 שירשמו לסגל בטורניר ולדעת רבים זו כמות קטנה מדי. בכל מקרה, הדור הבא בוודאי עושה קולות טובים יותר מזה הנוכחי.

עם הגרלה נוחה בצורה יחסית, עם קהל ביתי ותומך ומעל הכל, כשרמת הציפיות נמצאת בגובה הדשא באצטדיון ארנסט האפל בוינה, לאוסטריה אין מה להפסיד. אולי מיכאל קריינס וחבריו, מארגני העצומה, אפילו יזכו לראות את נבחרתם כובשת שער.

sagivbb@gmail.com

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully