וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמכבי פוגשת את מכבי

למעט שרף, שעוסק בכתבים השטניים, האווירה במכבי ת"א משוחררת, כאילו הקבוצה עשתה כבר את שלה, ואף תוצאה מול צסק"א, מכבי של היורוליג, לא תתקבל ככישלון. אוהד גרינוולד עם הסיפורים מאחורי הקלעים לקראת הגמר, כולל הדוח הסודי של הרוסים

בלילה שבין שישי לשבת, לאחר ארוחת הערב שהתנהלה במצב רוח מרומם, התרסקו אנשי מכבי תל אביב אל תוך הספות בלובי המלון בו משתכנת הקבוצה. על כוס קפה או בירה צוננת הם התפלפלו בניצחון המפתיע על מונטפסקי סיינה, ניתחו תסריטים שונים לקראת משחק הגמר מול צסק"א מוסקבה ודנו בנקודות המפתח שישיבו את הגביע הביתה, לישראל. הם ישבו זוגות-זוגות, בחברותא, אם כי לא דיברו על מסכת סנהדרין אלא על תיאו פפאלוקאס ואטורה מסינה.

"תאמין לי, אני מעדיף בגמר את הרוסים על טאו ויטוריה", הפתיע חבר ההנהלה צביקה קציר, נציגו של הבעלים רענן כץ. "אם היינו משחקים מול טאו, עוד היינו באים עם איזה לחץ מסוים לנצח. אבל ברגע שהיריבה היא צסק"א, אנחנו באים כאנדרדוג. מתוקף העובדה שזו הייתה עונה הזויה לגמרי, אתה עולה מול צסק"א ולא מתרגש או מפחד. מה שיהיה – יהיה". בפסיכולוגיה קוראים לזה רציונאליזציה. כץ, עדיין חנוט בחליפה ובעניבה, התקומם לשמע הדברים. "צביקה, אני מבקש ממך שלא תגיד בקול רם את הדבר הזה. צסק"א עדיפה בגמר על טאו? נו, ואני עוד חשבתי שאתה אדם אינטליגנטי", השיב ברצינות תהומית לשותפו הוותיק לדרך. קציר פרץ בצחוק.

כץ, יחד עם צביקה שרף ושמעון מזרחי, כמובן, הם היחידים ביומיים האחרונים שלא מעזים להעלות ולו בדל של חיוך על שפתותיהם. בעינם, אפילו ההעפלה הסנסציונית של קבוצתם לגמר היורוליג תהיה כמעט חסרת משמעות ללא זכייה בגביע. יתר אנשי הקבוצה דווקא נראו באימון אמש משוחררים הרבה יותר; חלקם פשוט מתקשים להכיל את הטירוף שסובב את הקבוצה במדריד, האחרים אולי עדיין לא מבינים שבעוד 40 דקות הם אולי יוכתרו לאלופי אירופה. הם, שהפסידו העונה את גביע המדינה? הם, שהיו כפסע מהדחה מביכה מהיורוליג עוד בשלב הטופ-16? דווקא הם, ששלושה שבועות לפני סיום הליגה הסדירה בישראל מתנדנדים בין המקום השני לשלישי בטבלה?

אז ליאור אליהו, שקלע מול סיינה 8 נקודות (שיא יורוליג מאז חודש נובמבר), לא מפסיק להתגלגל מצחוק ומנסה "רק ליהנות מהרגע". ודיוויד פדרמן מודה ש"כולנו ברקיע השביעי". וביינום שואל רטורית: "אם כבר הגענו עד לכאן, עכשיו נסתכל לאחור?".

האם צסק"א תצליח לשנות את שיבוץ השופטים

ביינום מבקש להסתכל קדימה ולקראת סופו של האימון המסכם, בזמן שיתר חבריו מתרכזים במתיחות השחרור האחרונות, הוא לפתע מזהה ממרחק את הגביע הקדוש, שהוכנס לאולם וניצב בודד על שולחן קטן באחת הפינות. אולם שחקני צסק"א, שעורכים במקביל חימום ראשוני לפני פתיחת האימון שלהם, מסתירים לו את הראות. ביינום, המכיר היטב את חבורת הרוצחים של אטורה מסינה, שבעונה אשתקד התנקשה בו פעמיים בסדרת רבע גמר היורוליג ועצרה אותו בשניים משלושה משחקים על 3 נקודות מדד בלבד, מסיט את מבטו ומתרחק לכיוון חדרי ההלבשה.

"צסק"א ביורוליג היא כמו מכבי בליגת העל", אמר פדרמן. בכתבה שפורסמה לפני מספר שבועות ב"ספורטס אילוסטרייטד" כונתה צסק"א "הקבוצה הטובה בעולם מחוץ לארה"ב". ואכן, הדומיננטיות של הרוסים בעשור האחרון כמעט בלתי נתפשת: שישה פיינל פורים רצופים, שלוש הופעות רצופות במשחק הגמר. היורוליג הפכה למגרש המשחקים הפרטי של צסק"א. תקציבה הרשמי, כך פורסם, מתקרב ל-40 מיליון דולר. המספר האמיתי, אם כי הבלתי-רשמי, נאמד בקרוב ל-60 מיליון. כוחה הפוליטי של צסק"א במפעל עצום ורב. עיתונאים רוסים אף טוענים בתוקף כי כוחו בכדורסל האירופאי של נשיא המועדון, סרגיי קושצ'נקו, עולה היום אף על מעמדו המיתולוגי של שמעון מזרחי במסדרונות פיב"א ויול"ב.

מאחורי הקלעים, לדוגמא, מתנהל ב-36 השעות האחרונות קרב איתנים על זהות השופטים במשחק הגמר. במכבי מעדיפים את יונגבראנד הפיני ואת אנקראלי הטורקי, ששפט את מכבי ארבע פעמים העונה (ארבעה ניצחונות). צסק"א רוצה את גונטאס היווני ואת ריז'יק האוקראיני. ידה של מי תהיה על העליונה? "צסק"א תעשה הכל כדי למנוע את השיבוץ של אנקראלי. זו תהיה הפתעה גדולה עבורי אם הוא ישפוט הערב", אמר גורם שעובד עבור הקבוצה הרוסית.

ראוי להתעכב על סיפורו יוצא הדופן של קושצ'נקו. כיום הוא כבר משמש נשיא מועדון צסק"א כולו, על 41 קבוצותיו וענפיו. "מבחינה פוליטית, ברוסיה זהו תפקיד בעל חשיבות גדולה לא פחות משל שר בממשלה", מספר אותו גורם. בצעירותו היה קושצ'נקו בן ה-46 די.ג'יי מוכר במוסקבה. לאחר מכן התאהב בכדורסל, וכאשר עשה בעצמו הון גדול לאחר נפילת מסך הברזל הקדיש עצמו לחלוטין לאהבתו הגדולה. הוא הטמיע בקבוצת הכדורסל המיושנת והכושלת של צסק"א מודלים כלכליים חדישים "ובעתיד", הבטיח, "צסק"א תהיה מאוזנת תקציבית". כיום נשענת צסק"א על גבו הרחב של הבעלים מיכאיל פרוחורוב, מולטי-מיליארדר שהונו מוערך בקרוב ל-20 מיליארד דולר.

"קושצ'נקו רואה בחזונו מועדון שינוהל בסטנדרטים המקובלים ב-NBA", נכתב עליו ב"ספורטס אילוסטרייטד". לשם כך הוא נסע עם יחד עם אנשי הקבוצה לסדרת התלמדויות בארה"ב, "שם למד הכל – משיווק, מרצ'נדייזינג ועד לדרך ניהול אתר ה-NBA, כדי להפוך בעתיד את המועדון לארגון כלכלי רווחי". ולכן, אומרים ברוסיה, צסק"א תמשיך ותשגשג בצמרת הכדורסל האירופאי, עם אטורה מסינה (ששמו נקשר העונה לברצלונה, אף שבימים האחרונים מדברים על כך שעשוי בכל זאת להאריך את חוזהו בעונה נוספת), או בלעדיו.

בקרוב, חשף ה"ספורטס אילוסטרייטד", אמורה צסק"א לחתום על הסכם שיתוף פעולה ייחודי עם ה-NBA: היא תשקיע קרוב לעשרה מיליון דולר כדי לארח אירועי NBA שונים במוסקבה, כולל מחנות קדם עונה של מיטב קבוצות הליגה וטורניר הנוער הבין-לאומי "כדורסל ללא גבולות". בתמורה, יעבדו אנשי ה-NBA במטרה לקדם את הליגה ברוסיה, תוך שיספקו לצסק"א את הידע הדרוש כדי להפוך את הכדורסל במוסקבה לאחד ממרכזיה העסקיים. בנוסף, משחקיה של צסק"א ישודרו בארה"ב בערוץ ה-"NBA-TV" הפופולארי. מובן שאם וכאשר תורחב ה-NBA לאירופה, צסק"א תהיה הראשונה להיכלל ברשימת המשתתפות האקסקלוסיבית.

מסינה קורא ספר, פפאלוקאס מנהל קרבות אגו

התחושות סביב המשחק הערב מזכירות מאוד את הלך הרוח שקדם למפגש בין מכבי וצסק"א בגמר בפראג, רק שבכיוון ההפוך. אם אז עלתה מכבי לפרקט כאלופת אירופה פעמיים ברציפות, בעוד שצסק"א צלחה לראשונה זה שלוש שנים את מחסום חצי-הגמר, אזי שהפעם נחשבת סגנית אלופת אירופה למועמדת כמעט וודאית לתואר היורוליג השני בשלוש השנים האחרונות. בערב הגאלה שערכה היורוליג אמש, הודיע ארווידאס סאבוניס האגדי לכל מי שרק רצה לשמוע ש"צסק"א מנצחת ב-10 נקודות ומעלה".

אולם אם אז הגיעה מכבי למשחק זחוחה מתמיד (האימון המסכם נערך ללא פיני גרשון, שהחליט להישאר במלון בגלל השבת) והופתעה בידי האסטרטגיה המושלמת של מסינה, היום בצסק"א לא ממהרים לחגוג. אפילו שמפניות עוד לא קנו. טרייג'אן לנגדון, רמונאס שישקאוסקאס, תיאו פפאלוקאס, מתיאז' סמודיש ויתר כוכבי-העל נראו בפתיחת האימון האחרון מפוקסים וחדים מתמיד. מסינה דווקא שידר הרבה פחות לחץ: בתחילת האימון השליך להנאתו כדורים לסל ובשעות הערב המאוחרות, בזמן שצביקה שרף ועוזריו העדיפו להעביר את זמנם בבונקר המאובזר סביב קלטות ודפי סטטיסטיקה, הסתובב האיטלקי בערב הגאלה והנעים את זמנו בלחיצות ידיים ושיחות חולין.

האישיות המרשימה והשקטה של מסינה מקרינה על המערכת של צסק"א כולה. בימים האחרונים ניתן היה למצוא את המאמן בלובי המלון, עם ספר עב-כרס בידיו. גם לנגדון נחשב לחובב קריאה מושבע, כמו שישקאוסקאס, ניקוס זיסיס ויתר השחקנים. הולדן הוא היחיד שחובש רוב הזמן אוזניות ושומע מוזיקה. האחרון, אגב, מכיר היטב את הבלטות ב"פלאסיו דה דפורטס" – רק בקיץ האחרון קלע שם ג'אמפר גדול עם הבאזר, שסידר לנבחרת רוסיה את תואר אלופת אירופה לאומות.

אבל לא הכל מושלם בצסק"א. עיתונאים המלווים את הקבוצה מספרים על מערכת יחסים לא אידיאלית, בלשון המעטה, בין פפאלוקאס ליתר שחקני הקבוצה. "הוא מנסה לתפוס בכוח את עמדת המנהיג", הסביר אחד מאנשי ה"ספורט אקספרס", "כבר היו לו העונה תאקלים עם שחקנים כמו סמודיש ושישקאוסקאס על הרקע הזה. אולי זה נובע מתסכול, כי החלק היחסי שלו בקבוצה ירד מאוד העונה. כשהוא היה מועמד לחמישיית העונה, השמועות אומרות שצסק"א לא הפעילה את הלחץ הפוליטי הידוע כדי להכניס אותו לחמישייה הראשונה, כפי שעשתה עם שישקאוסקאס (הליטאי נבחר אתמול ל-MVP העונה במפעל, פפאלוקאס רק בחמישייה השנייה, א.ג.)".

הדו"ח של צסק"א: למכבי דפוסי התנהגות לא מעובדים

גם אחרי שהבטיח את מקומו בגמר היורוליג, לא הסכים צביקה שרף להיסחף לתוך החגיגה התקשורתית הגדולה. שרף, כך נדמה, מתהלך במדריד בתחושה שהוא עדיין צריך להוכיח לכולם – לאוהדים שלעיתים עוד קוראים בשמו של פיני גרשון, לחברי ההנהלה שלא מוכנים לשלם את הסכומים שדורש לעונה הבאה ובעיקר לעיתונאים הרבים. עם חלקם, אומרים גורמים בקבוצה, הוא משוכנע שיש לו חשבון ארוך לסגור. שרף, מתברר, עוד מחזיק בתפיסת העולם המכביסטית כל-כך של "אנחנו נגד העולם". כשמנסים להחמיא לו על הניצחון מול סיינה, הוא תוקף באגרסיביות. על שאלות שנוגעות בצד הרגשי הוא עונה בלאקוניות. במקום לנתח מקצועית את המשחק הקודם מול האיטלקים, בחר לעסוק ב"עיתונאים השטניים". כי צביקה עדיין רדוף.

גם שרף יודע שההעפלה עצמה לגמר מהווה הישג גדול עבורו באופן אישי, אולם רק תואר אירופאי יוריד את השימפנזה העצומה שתלויה לו על הכתף. להיות פיינליסט זה כבוד, אבל במכבי אומרים ש"עם כבוד לא הולכים למכולת". כבוד צריך להיות מגובה בתארים. תואר אחד שרף כבר פספס העונה. אם הערב יפספס את השני, לפתע גמר הפיינל פור הישראלי יכול להפוך עונה קסומה לכזו שתיחקק בזכרון הקולקטיבי לצידה של 1993 האיומה. שרף יודע כי צסק"א לא מותירה מרווח לטעויות. היא גם לא תזרוק 45 שלשות כמו סיינה. אם מכבי תשחזר את הכדורסל העלוב שהציגה במחצית הראשונה בערב שישי, שום נס לא יעזור לה הפעם.

בצסק"א מעריכים שמכבי "תרצה לבלגן את המשחק, כי זהו הנשק של החלש". צסק"א עדיפה על מכבי כמעט בכל עמדה ובכל מאץ'-אפ אפשרי. יש לה קו אחורי עמוק יותר, קו קדמי מעולה ובמקום בו חסרה החתיכה הגדולה ביותר בפאזל של מכבי, עמדת הסמול פורוורד, היא מחזיקה ב-MVP היורוליג. בהחלט לא סימפטי. אחד הקרבות הגדולים שעשויים להכריע את גורל המשחק הוא המאץ' בין מוריס לסמודיש, אשר על פי דבריו לא מעריך את מכבי יתר על המידה, שכן הגדיר אותה שלשום כ"קבוצת ראן אנד גאן. תעצור לה את ההתקפה, ולא יהיו לה תשובות". סמודיש הוא החבילה השלמה: קולע נפלא מבחוץ, צובר נקודות מהפוסט, אגרסיבי תחת הטבעות, שחקן הגנה מצוין. כשהוא יתעייף, ישלוף מסינה מהספסל את מרכוס גורי היעיל. בדו"ח הפסיכולוגי שערכה צסק"א על מכבי נכתב ש"מדובר בקבוצה בעלת דפוסי התנהגות לא מעובדים". סעיף מיוחד הוקדש להלפרין, שנבלם במשחק האחרון מול שחקני החוץ האתלטיים של סיינה.

כשצביקה שרף נשאל אתמול האם הוא מסכים שמכבי של העונה נחשבת כבר כעת לאובר-אצ'יברית ושככל הנראה מדובר בקבוצה הכי פחות מוכשרת בפיינל-פור, הוא התבונן בשואל במבט חמוץ. "אנחנו מכבי תל אביב, ומכבי תמיד מכוונת לגביע", ירה בלי היסוס. מסינה חייך. הערב שוב נפגשים שני המאמנים הוותיקים; לפני 16 שנה אילץ מסינה את מכבי של שרף לחשוב, וניצח. כדי שמכבי תשוב מחר ארצה עם גביע אירופה, היוצרות הערב צריכות להתהפך.

ohadgreenwald@walla.co.il

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully