וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו ישלם את המחיר

27.4.2008 / 15:49

החברה היוונית שמשווקת כרטיסים לפיינל פור דורשת מחיר מופקע, אוהדי מכבי ת"א לא מתפתים בינתיים. מי יהיה זה שימצמץ ראשון?

ימים בודדים נותרו לאנשי היורוליג ולסוכנות הנסיעות הרשמית של המפעל, "אקספרס הולידייס" היוונית, כדי למזער נזקים ולמנוע מבוכה באירוע שבשני העשורים האחרונים נחשב ליהלום שבכתר הכדורסל האירופאי – הפיינל פור. שכן כפי המסתמן כעת, האולם שיארח את המשחקים בסוף השבוע הקרוב – ה"פלאסיו דה דפורטס קומונידאד דה מדריד", בן 15,000 המקומות – לא יהיה מלא לחלוטין. למעשה, אף רחוק מכך.

על פי גורמים בענף התיירות, אלפי כרטיסים לאירוע עדיין נותרו מיותמים בידי "אקספרס הולידייס", המשווקת הבלעדית של חבילות הנסיעות מטעם היורוליג, כמו גם בידיהם של מאות אוהדי כדורסל מאתונה, ברצלונה ומדריד, אשר רכשו כרטיסים במכירה מוקדמת דרך האינטרנט תוך תקווה שקבוצותיהם אכן יעפילו לשלב ארבע האחרונות, וכעת מנסים להעבירם הלאה לכל המרבה במחיר.

אם לפני כשבועיים דיברו ההערכות על קרוב ל-7,000 ישראלים אשר יגדשו את רחובותיה של בירת ספרד, הרי שהיום המספרים צנועים בהרבה – 2,500 עד 4,000 איש, תלוי את מי שואלים. לאור מחירי החבילות, שהגיעו בשיאן עד כ-2,000 יורו לחבילה הבסיסית ביותר (טיסה, שלושה לילות במלון שלושה כוכבים וכרטיס כניסה למשחקי חצי הגמר והגמר), מרבית אוהדיה של מכבי תל אביב, שבשנים האחרונות ליוו את הקבוצה באדיקות ומילאו אולמות בפאריס, בולוניה, מוסקבה ופראג, החליטו שהפעם מדובר בתענוג יקר מדי. או כפי שניסח זאת בכיר בסוכנות נסיעות ישראלית מובילה: "בכסף הזה אני קונה יופי של פלאזמה, ומארח בסלון את כל החברים".

על קומבינציות וקומבינות

בעונה שעברה החליטה הנהלת היורוליג לשנות את אופן חלוקת הכרטיסים לפיינל פור. אם בעבר קיבלה כל מתמודדת כ-2,500 כרטיסים לאירוע, בעוד שאלפים בודדים הוצעו למכירה באתר האינטרנט של המפעל והיתר הגיעו לידיהם של עסקנים ומקורבים, אזי שהיום זוכה כל מתמודדת להקצבה של 1,000 כרטיסים בלבד. כ-5,000 כרטיסים נוספים, שאינם תלויי-חבילה, הוצעו למכירה באינטרנט כבר במהלך חודש ינואר, הרבה לפני פתיחת שלב הטופ-16 (עליהם הסתערו האוהדים מיוון ומספרד, כאמור). יתר הכרטיסים הועברו לשיווקה של "אקספרס הולידייס", אשר עפ"י היורוליג זכתה במכרז כדת וכדין ("לא שמענו על מכרז כזה", אומר בתגובה הבכיר בענף התיירות), וכעת נחשבת למונופול בשוק.

"הבעיה החלה כאשר התברר שבסוכנות היוונית נוהגים כמו חזירים ונוקבים במחירים חסרי כל פרופורציה", מספר סוכן נסיעות ישראלי. "אקספרס הולידייס" החליטה למכור כרטיסים רק כחלק מחבילה הכוללת גם מלון בעיר, ובשל הביקוש הגדול בישראל נסקו המחירים עד קרוב ל-2,000 יורו לחבילה הזולה ביותר, לא כולל הובלות מנמל התעופה במדריד למלון ובחזרה. עוד נטען כי היוונים חוטאים למעשה בספסרות, ומוכרים כרטיסים במחירים אחרים מאלו הנקובים בהם. "כשראינו את המחיר הראשוני, אפילו לא ידענו איך להציג אותו לקהל הרחב", מודה נסים טל, סמנכ"ל חברת דיזנהויז.

כ-1,500 אוהדי מכבי בלבד, לפי הערכות, אכן רכשו את החבילות במחירים האמורים. מאות אחרים ביקשו להרכיב בעצמם את החבילה הזולה שבניתן, וחלקם אף התאגדו ורכשו במרוכז כרטיסי טיסה לברצלונה (או ליעדים אחרים באירופה) ומשם טיסת קישור למדריד, כאשר אחרים רכשו טיסה לברצלונה ושריינו אוטובוס למדריד (נסיעה של מספר שעות). רוב המלונות הזולים בעיר היו משוריינים מראש לחברת "אקספרס הולידייס", כך שאותם אוהדים נאלצו להסתפק במלונות זולים ומרוחקים יחסית ממרכז העיר.

אולם הבעיה הגדולה הייתה רכישת כרטיס למשחקים עצמם, שאילצה אוהדים רבים לאתר כרטיסים דרך אתרי אינטרנט שונים ומפוקפקים. לא מעטים נפלו בעבר קורבנות לזייפנים. בפורום של אתר הכדורסל האירופאי "אינטרבאסקט", לדוגמא, התקיים בשבועות האחרונים שוק שחור וגלוי לכל, בו ביקשו היוונים והספרדים שקנו כרטיסים במכירה מוקדמת למוכרם במחיר כמעט מופקע. היו שנכנעו ורכשו כרטיסים, בעוד שמספר לא מבוטל של אוהדים החליטו שמדובר בסכומים לא סבירים ולכן ימריאו למדריד ללא כרטיס, בתקווה לרכוש אחד מספסרים מקומיים באזור המגרש. "זה גם מה שהייתי ממליץ לחברים שלי לעשות", אומר גורם בענף.

כיצד הגיעו המחירים לסכום המדובר? ובכן, משרדי הנסיעות בישראל רכשו מ"אקספרס הולידייס" את החבילות, הכוללות כרטיס ומלון במדריד, ב-700 יורו ומעלה (תלוי באיכות המלון ובמחיר הכרטיס). בנוסף, רכשו חברות הנסיעות מאות מושבים בטיסות סדירות למדריד (מחיר עלות של כ-800 דולר). מובן שהחברות הישראליות לא עובדות בחינם, כך שבתוספת הטיסה אותה רכשו בנפרד, הרקיעו המחירים שחקים. ראוי להדגיש כי עלות לילה במלון שלושה כוכבים עבור "אקספרס הולידייס" מוערכת בכ-40 יורו בלבד (120 יורו לשלושה לילות). עלות הכרטיס מוערכת בכ-120 יורו נוספים. אתם מוזמנים לחשב את הרווח הגלום בכל חבילה כזו עבור סוכנות הנסיעות היוונית.

בינתיים המחירים צונחים. עד מתי?

במהלך השבוע שעבר, כאשר התחוור לאנשי התיירות הישראלים כי הביקוש הרב נבלם לאור המחירים המופרכים, התקבלה בקרב מספר סוכנויות מקומיות ההחלטה להפחית את מחירי החבילות למינימום האפשרי ובכך להיפטר מפוזיציות (אחזקות) רבות ככל הניתן. אם לפני עשרה ימים עוד ניתן היה למצוא חבילות בסיסיות בכ-1,450 יורו, הרי שבשבוע שעבר צנחו המחירים והחבילה הכוללת הוזלה בקרוב ל-33%, עד כדי 1,050 יורו (לשלושה לילות. חבילה בסיסית לארבעה לילות נמכרת בכ-1,150 יורו). "חברות הנסיעות נתקעו, למעשה, עם מאות חבילות שנרכשו דרך 'אקספרס הולידייס'", מספר סוכן ישראלי, "הן לא רצו לקחת סיכון ולכן מכרו חבילות בימים האחרונים במחירי עלות, חלק אפילו במחירי הפסד. רוב חברות הנסיעות השאירו לעצמן כמות קטנה של חבילות לרגע האחרון, אבל הרוב הוצעו למכירה במחיר המינימאלי האפשרי". ומה יעשו מי שרכשו את אותה החבילה במחיר המקסימאלי, רק לפני שבועיים או שלושה? "ברור שבמקום מסוים זה קצת לא הוגן, אבל זה כמו שתקנה בחנות מסוימת נעליים ואחרי שבוע תראה אותם ב-50% הנחה", אומר הסוכן. "האוהדים מגלים בגרות. קיבלנו רק טלפונים בודדים מאנשים שדרשו פיצוי. גם הם מבינים את חוקי השוק".

ובכל זאת, קיימת בעיה קשה נוספת בכל הקשור לחבילות הנמכרות כעת: הרוכשים עדיין לא יודעים, אפילו לא היום, חמישה ימים לפני מועד האירוע, באיזה מלון ישוכנו. "יהיה מדובר במלון של שלושה או ארבעה כוכבים, לפי החבילה, אבל שם המלון עדיין לא ידוע לנו כעת", מגלה הסוכן הישראלי. "עדיין לא קיבלנו את שמות המלונות מ'אקספרס הולידייס', כך שאנחנו לא יכולים לומר לאוהדים מה המרחק בין המלון למגרש. זו בעיה בעיקר עבור אוהדים דתיים, ויש הרבה כאלו. איך הם יכולים לנסוע בלי לדעת האם המרחק בין המלון למגרש הוא מרחק סביר? היורוליג פשוט עשו שכונה מהעניין. אולי הם רצו לגזור קופון מכל הסיפור ולנצל את האוהדים הישראלים, אבל זה פשוט כורת את הענף עליו כולנו יושבים. הרי כל אוהד שירכוש חבילה ויתאכזב, לא ייסע שוב בפעם הבאה".

"אקספרס הולידייס", כך עפ"י השמועות, מצויה כעת במצוקה רצינית. היא עדיין מחזיקה באלפי חבילות לאירוע וכפי הנראה כעת, "היוונים אכלו אותה במיליון או בשני מיליון יורו", טוען הבכיר בענף התיירות. "הטעות הבסיסית שלהם הייתה שהם התחילו במחיר גבוה מדי, לא הצליחו למכור חלק גבול מהחבילות ועכשיו הם יצטרכו לשלם את המחיר", הוא מסביר. "אולי היורוליג תסכים לקנות מהם בחזרה את הכרטיסים, אבל על המלונות ששריינו מראש הם כנראה יפסידו הרבה כסף". מה חבל שחובבי הכדורסל באירופה הם אלו שנאלצים לספוג את המחיר האמיתי.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully