וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר המזליקו

20.3.2008 / 13:58

ז'ליקו אובראדוביץ' ופנאתינייקוס הודחו מהיורוליג, ביוון כבר משייפים את החרבות, וגם שאראס לא יוצא נקי. כל הסיבות לנפילת האימפריה

את מסיבת העיתונאים הרשמית שנערכה לאחר הניצחון הגדול של פרטיזן בלגרד על פנאתינייקוס אתונה (73:82), ששלח את אלופת אירופה הביתה עוד לפני רבע גמר היורוליג – לראשונה מאז שונה פורמט המשחקים בעונת 2004/5 – עשה המאמן המפסיד, ז'ליקו אובראדוביץ', אל מול קהל דליל למדי. עשרות העיתונאים היוונים שאמונים על סיקור הקבוצה נותרו כולם באתונה, בשל שביתה נוספת בה פצחו כלי התקשורת במדינה, על רקע מחלוקות קשות עם הממשלה בעניין הפרשות פנסיה. כך שהסרבי הנרגן לא נאלץ להתמודד עם שאלות קשות מדי, לאור הקטסטרופה המקצועית שחירבה לירוקים את העונה האירופאית.

ההדחה של פנאתינייקוס אולי נתפשת כסנסציה גדולה כלפי חוץ, אולם היא לא באמת הפתיעה את אנשי הכדורסל ביוון. הבעיות מהן סובלת הקבוצה בחודשיים האחרונים הרימו את ראשן גם באולם פיוניר – בעיות כימיה, חוסר איזון בין הקו האחורי לקו הקדמי, אכזבה כללית משחקני הרכש והרבה מדי אגו.

אין כימיה

בראשית הקיץ האחרון הדהים רמונאס שישקאוסקאס הליטאי את אנשי הקבוצה, כשהודיע במפתיע כי בחר לנצל את סעיף השחרור בחוזהו – כמיליון דולר – ועזב לצסק"א מוסקבה. שישקאוסקאס, בעל מניות בכיר בזכייה של פאו בגביע אירופה אשתקד, הותיר את הקבוצה עם בור עמוק בעמדת הסמול פורוורד. "שישקאוסקאס עשה הכל בקבוצה ההיא", מסביר העיתונאי ניקוס ורלאס מיומון הספורט "צ'מפיון". הוא "קלע, חדר, מסר ושמר. הוא היה שחקן נטול אגו שאיזן את הקבוצה כולה".

העזיבה של שישקאוסקאס חייבה את אובראדוביץ' להיערך מחדש לעונה הנוכחית. הוא החתים את קנדי ווינטסון, שהציג יכולת נהדרת במדי פאניוניוס. ואסיליס ספאנוליס שב לקבוצה לאחר עונה כושלת ביוסטון רוקטס. אנדראה זיזיץ', שנזרק מאולימפיאקוס, מצא בית חם בשורות הנמסיס. אולם הדובדבן שבקצפת היה החתמתו של שרונאס יאסיקביצ'יוס תמורת כ-3.5 מיליון יורו לעונה, סכום שהפך אותו לשחקן היקר בתולדות הכדורסל האירופאי.

פתיחת העונה בישרה טובות. פאו ניצלה את הספסל העמוק ואת כמות הכישרון המדהימה כדי לנצח שורה של משחקים – ביורוליג, בליגה היוונית ובגביע המקומי. הפסדה הראשון בכל המסגרות נרשם עמוק בתוך חודש דצמבר, אלא שאחריו הגיע רצף נוסף של שבעה ניצחונות יורוליג ופנאתינייקוס הבטיחה מוקדם מאוד את מקומה בראשות בית ג'. במקביל, היא גם שלטה לחלוטין בליגה היוונית, עם 16 ניצחונות רצופים, כולל ניצחון חשוב בדרבי על אולימפיאקוס המתפוררת. בזמן שהאדומים מפיראוס קרסו ככל שנקפו הימים, בצד הירוק של העיר החלו לגלגל בראשם תסריטים אודות זכייה בטרבל נוסף. "פנאתינייקוס היא הקבוצה הטובה ביבשת, ותישאר כזו גם בשנים הבאות", הכריז בימי האופוריה בעלי הקבוצה, פאבלוס ינאקופולוס.

אין איזון

ואז נפצע קוסטאס צרצאריס, הפורוורד המצוין בן ה-29, שמשחק בפנאתינייקוס זו העונה השישית. במבט מן הצד נראה צרצאריס כמו כל פורוורד מודרני – נייד, חזק, אתלטי ובעל יד טובה מכל הטווחים. אך הוא היה הציר שסביבו נעה פנאתינייקוס. "מעבר לכך שהוא פתח בחמישייה ברוב המשחקים ונהג להגיע חד למאני טיים, צרצאריס היה כמו גומיה שאוספת את כל הקצוות", מסביר ורלאס. "הוא עזר בריבאונד, בנקודות, בזריקות קלאץ'. הוא שחקן חכם מאוד שיודע לשחק פיק אנד רול, אבל גם מומחה בלשמור אותו. הוא היה מפרק בעצמו מהלכים התקפיים של היריבות".

לפתע התברר שללא צרצאריס, שהעלים חלק נכבד מהבעיות המבניות מהן סבלה הקבוצה, העגלה מצופת היהלומים מתקשה לסחוב. בהתחשב בעובדה שזיזיץ' הפגין יכולת בינונית ומטה, ושניקולה פרקצ'ין, שצורף בבהילות לפני כחודש, לא מצא את מקומו בהיררכיה, התנקז הקו הקדמי של פאו לכדי דמות אחת: מייק באטיסט, שסובל כבר שבועות ארוכים מבעיה בברכו השמאלית.

זאת ועוד: שלושת המגה-סטארים בקו האחורי – יאסיקביצ'יוס, ספאנוליס ודימיטריוס דיאמנטידיס – התקשו לחלק ביניהם את הנטל. "חלוקת העבודה לא הייתה ברורה", מוסיף ורלאס, "הם פשוט דרכו אחד על הרגליים של השני". כך שפנאתינייקוס נקלעה לשרשרת נדירה של הפסדים – שישה מ-13 המשחקים האחרונים, ליתר דיוק, כאשר לפחות ארבעה משבעת ניצחונותיה הובטחו רק בשניות הסיום. תוסיפו לקלחת את השיטה האכזרית של היורוליג, שמחקה באחת את כל שהשיגה פאו בשלב המוקדם של העונה, ותקבלו עוד מועדון במשבר. כזה שאומנם שווה 25 מיליון יורו, אבל נאבק בכל כוחו כדי לא לטבוע עוד במהלך חודש מרץ.

הפתרון של אובראדוביץ' היה פשוט: חביבו דיאמנטידיס, האיש למשימות מיוחדות, נשלח למלא את הבור שנוצר בעמדה מספר 4. אם כי איש העכביש, שחקן ההגנה הטוב באירופה בשנים האחרונות, שלא החמיץ ולו משחק בודד זה קרוב לחמש שנים, הוכיח כי הוא בסך הכל אנושי. העייפות האדירה החלה לתת אותותיה גם בו. "דיאמנטידיס פשוט לא משחק העונה מספיק טוב", אומר ורלאס. "הוא נראה עייף, כבד. כמעט ולא חודר לטבעת, אלא בעיקר זורק שלשות. היו בעיות ברורות בינו לבין שאראס וספאנוליס. הסוד של פאו בעונה שעברה היה בכך שהשחקנים המשלימים, כמו סאני בצ'ירוביץ', מילוש וויאניץ' ואחרים, היו מודעים היטב למעמדם וסיפקו בדיוק את מה שאובראדוביץ' ביקש. אבל שאראס, כיאה למעמדו, רוצה העונה לשחק 30 דקות כל ערב ולקחת את ההחלטות. כנ"ל לגבי ספאנוליס. לא נשאר זמן לשחקנים אחרים, שאמורים לבצע את הדברים הקטנים שמנצחים משחקים – ריבאונד, חטיפות, הגנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

יש אובראדוביץ'

חרף הכישלון הגדול, מקומו של אובראדוביץ' בקבוצה מובטח גם בעונה הבאה, למקרה שתהיתם. "ביוון הוא גדול יותר מהמשחק", אומר איש כדורסל יווני על המאמן הסרבי. "אובראדוביץ' הביא לפאו תשע אליפויות ברצף ושלושה גביעי יורוליג. גם אם פאו הייתה מודחת בשלב המוקדם, אף אחד לא היה מעז לדבר עליו".

מי שכן עשוי להיפרד מהקבוצה, אולי אפילו בזמן הקרוב, הוא יאסיקביצ'יוס. באתונה מספרים שהפוינט גארד הליטאי לא הצליח להתאקלם בקבוצה ובעיר, והשמועות בעניינו מספרות על מגעים בינו ובין אנשי ברצלונה ומכבי ת"א. "לא רק שאראס לא מרוצה, גם הקבוצה לא מרוצה ממנו", טוען ורלאס. "הוא פתח לפני כמה שבועות איזה בר בברצלונה, הוא אוהב את העיר הזאת ולא מפסיק לדבר עליה, אז זה די טבעי. השאלה היא האם אטורה מסינה, שכנראה יאמן את הקבוצה, באמת ירצה אותו. החוזה שלו בפנאתינייקוס כבד מאוד ונראה שיש אינטרס משותף לשני הצדדים להפסיק את הקשר הזה". כך חולפת לה תהילת עולם - רק בחודש ספטמבר התקבל יאסיקביצ'יוס בנמל התעופה הבינ"ל של העיר בידי אלפי אוהדים נלהבים. הם גם אלו שצפויים לגרש אותו במקלות ובאבנים, מיד בתום העונה.

אולימפיאקוס מחכה בפינה

ביום רביעי הבא ייפגשו פנאתינייקוס ואולימפיאקוס במסגרת גמר הגביע היווני. משחק אחד, כל הקופה. והנה לפתע התהפכו היוצרות: בזמן שבפאו אוספים את השברים, אולימפיאקוס עשויה לשלוח הערב את מארחת הפיינל פור הביתה ועדיין נמצאת בתמונת המאבק על כל התארים האפשריים. "זה משחק שיכול לקבוע הרבה דברים", מסכם ורלאס. "אם אולימפיאקוס לוקחת את הגביע, היא שולחת מסר חזק שגם האליפות של פאו בסכנה. זה יכול לדרדר את מצבה של פנאתינייקוס עוד יותר. אם פאו מנצחת, אנשים יבינו שלא משנה מה יקרה, ולמרות שהיא בתקופה איומה, ביוון היא עדיין שולטת, וכנראה שגם ישכחו מהנפילה ביורוליג". באתונה רבתי כבר שומעים את קול צחצוח החרבות.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully