וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יישאר ממכבי ת"א?

20.3.2008 / 14:28

בדומה ל-2001/2, לא בטוח שמהקבוצה המפתיעה העונה יישאר שלד לשושלת חדשה. השחקנים הטובים בסימן שאלה, הבינוניים כנראה יישארו, וצפוי מהפך חדש בסגל. המשכיות? לא הפעם

במהלך תקופת ההכנה לעונה הנוכחית המריאה מכבי תל אביב ליוון, לטורניר ידידות בהשתתפות פנאליניוס ואולימפיאקוס פיראוס. הניצחון הנאה על קבוצת המיליונים שבנה פיני גרשון, שאף שודר ישירות בטלוויזיה, הצית את דמיונם של רבים מאוהדי הקבוצה. היו שהפליגו וחטאו בהשוואות למכבי מודל 99/00, שהחלה את דרכה כאנדרדוג מובהק וסיימה את אותה עונה כסגנית אלופת אירופה, אולם בעיקר היוותה הבסיס לשושלת ששלטה בכדורסל האירופאי בחציו הראשון של העשור הנוכחי.

נקודות ההשקה היו רבות: וונטיגו קאמינגס הזכיר לחובבי הנוסטלגיה את אריאל מקדונלד הכביר, כמעט במדויק; טרנס מוריס מילא את משבצת העוגן ההגנתי, בדומה לנדב הנפלד; ניקולה וויצ'יץ', שסביבו נבנה משחק ההתקפה, בנעליו של נייט האפמן. אפילו דיוויד בלות'נטאל, הקלע האוטומאטי, חזר לקבוצה לאחר מספר שנות גלות, ממש כמו דורון ג'מצ'י דאז. וכמובן, ישנם השינויים הקיצוניים בצוות המקצועי. אולם משהחלה העונה, ניכרו ההבדלים בבירור. קאמינגס הזכיר את מקדונלד רק בשפת הגוף; וויצ'יץ' לא הצליח לשחזר את עונותיו הגדולות; קטש עדיין רחוק שנות אור מפיני גרשון; ורק מוריס התברר כשחקן טוב ומגוון יותר אפילו מהיונה האגדית.

אלא שבמבט נוסף, אולי בכל זאת ניתן לנקוב בעונה התאומה של זו הנוכחית. עונת 2001/2 נפתחה בקול תרועה רמה, עם הארכת חוזהו של האפמן בעונה נוספת, לאחר שזה לא הצליח לאתר בית ראוי ב-NBA. גם מקדונלד, הנפלד, פארקר, שארפ, שלף ובורשטיין, שלקחו חלק בזכייה בגביע אירופה בברסי, המשיכו ללבוש את המדים הצהובים-כחולים. מכבי סומנה כאחת הפייבוריטיות הברורות ביורוליג, ששוב אוחדה לאחר עונת הפיצול.

העונה נפתחה בסדרה של משחקים לא משכנעים, כולל ניצחונות ביתיים דחוקים ותבוסות חוץ מול קבוצות בסדר הגודל של וורוצלאב הפולנית. סיכוייה של מכבי דעכו ככל שנקפו הימים ובשלב הטופ-16 החדשני, עם ההפסד הביתי לטאו ויטוריה, כבר היה מדובר בפרפורי גסיסה. אלא שניצחון דרמטי של הספרדים במוסקבה החזיר את מכבי לתמונת המאבק על הכרטיס לפיינל פור. ומכבי, כמו מכבי, ניצלה עד תום את ההזדמנות שניתנה לה, עם אחד הניצחונות הגדולים בהיסטוריה של המועדון – 65:94, מול אלפי באסקים בויטוריה – ששלח אותה לפיינל פור שנערך בבולוניה. בסופו של דבר הגיעה לשם גם פנאתינייקוס, וחיסלה את מכבי בחצי הגמר.

אם תבקשו מאוהד הכדורסל הממוצע למנות את העונות הגדולות ביותר של מכבי בעשרים השנים האחרונות, ספק אם ינקוב בעונת 2001/2. למרות ההישג המכובד שבעצם ההעפלה לפיינל פור, ועוד בשנתו הראשונה של דייויד בלאט כמאמן ראשי במכבי, נראה שמדובר בעונה שלא התקבעה בזיכרון הקולקטיבי. הסיבה איננה נעוצה בטיב הכדורסל שהציגה הקבוצה, אלא בכך שלא הייתה לה, למעשה, כל המשכיות: בקיץ העוקב החליטו במכבי לחולל מהפך אדיר בסגל השחקנים, חרף העובדה שהיה חתום על שלוש עונות רוויות הישגים.

עוד כאב ראש

ניצחון הערב על ז'לגיריס קובנה, שאיבדה עניין ביורוליג, יבטיח למכבי את המקום הראשון בבית, יריבה נוחה בשלב הבא ואת יתרון הביתיות. זה גם אמור להספיק לכרטיס טיסה למדריד. אולם השאלה האמיתית היא מה משמעות ההישג הזה, מעבר לכבוד שבהעפלה לשלב ארבע האחרונות. האם תהיה לקבוצה הזו המשכיות. האם יש לה תוחלת. והתשובה המסתמנת, נכון להיום, אחת היא – בהחלט לא.

ראשית, כדי לסבר את האוזן, ראוי לסקור את מצב חוזי השחקנים. וויל ביינום, מרכוס פייזר, אסטבן באטיסטה, יותם הלפרין, אלכס גארסיה, דרק שארפ וטל בורשטיין חתומים לעונה נוספת. ניקולה וויצ'יץ' מסיים חוזה בן שנתיים, עליו חתם בקיץ 2006. כמוהו ליאור אליהו. גם חוזהו של טרנס מוריס מסתיים. מכבי מחזיקה באפשרות להשתחרר מחוזיהם של וונטיגו קאמינגס ודיוויד בלות'נטאל, תמורת פיצוי כספי קטן. כמו כן, יכולה מכבי להאריך אוטומאטית את חוזהו של וויצ'יץ' בעונה נוספת, בסכום הגבוה במעט מזה שמרוויח כיום (כ-1.5 מיליון דולר נטו בעונה). עומרי כספי יוכל לעזוב את המועדון מיידית וללא תמורה באם לא יסיים את העונה כאחד משמונת השחקנים הבכירים ברוטציה, מבחינת כמות דקות המשחק. סביר שזה מה שיקרה.

חשוב להדגיש שבמכבי ידחו את ההחלטות הסופיות, לגבי כלל השחקנים, לחודש יוני. גם מקומם של אלו שמחזיקים בחוזה לעונה נוספת אינו מובטח (ראו מקרה סימאס יסאיטיס, שהחזיק בחוזה לשנתיים נוספות במכבי ושוחרר אשתקד תמורת פיצוי כספי). אבל חלק מאנשי הקבוצה החלו מזמן לגלגל תסריטים שונים בראשם.

כבר כעת די ברור שמכבי תוותר על קאמינגס המאכזב, בזכות סעיף היציאה בחוזהו. גם בלות'נטאל נמצא בסימן שאלה גדול, אולם גורלו עדיין תלוי ועומד. החוק הרוסי ישחק תפקיד משמעותי בהחלטה, שכן עדיין לא ברור האם גם בעונה הבאה תבקש מנהלת הליגה להמשיך איתו. וויצ'יץ', אם לא יפחית משמעותית בשכרו, צפוי לעזוב. השאלה הגדולה היא בנוגע לביינום ופייזר – השניים חתמו בקיץ האחרון על חוזה לשנתיים, ללא סעיף יציאה.

למרות השדרוג המשמעותי בשכרו והתקוות לפריצה הגדולה, ביינום מציג עוד עונה מתעתעת. אלא שאם בעונה שעברה עשה זאת מהחמישייה, היום הוא נדחק לספסל ונמצא על תקן השפן שנשלף מן הכובע. העניין הוא שמדובר בשפן יקר מאוד. פייזר, שקרע את המיניסקוס והרצועה הצולבת בברך ימין, בה כבר נפצע בעבר, יזדקק לשני ניתוחים בשבועות הקרובים. ההערכות האופטימיות מדברות על שיקום בן כשישה חודשים, משמע שפייזר ישוב למגרשים רק לקראת אמצע חודש ספטמבר. הפסימיים טוענים כי עבור שחקן כה כבד ומאסיבי, מדובר בתהליך החלמה ארוך עוד יותר, ולמעשה כלל לא בטוח האם יצליח פייזר לשוב ולשחק ברמות הגבוהות.

עוד מסע רכש

מי שבאמת מדיר שינה מעיני ראשי המועדון הוא מוריס. בסביבתו של השחקן, שסירב לאחרונה לבקשת הקבוצה להאריך את חוזהו כבר כעת ודחה את המגעים לחודשי הקיץ, מדברים על גישושים מצד מספר קבוצות NBA, בהן יוסטון רוקטס וגולדן-סטייט ווריורס, וכן מקבוצות עילית בספרד וברוסיה. "אין ספק שהסכום שטרנס מרוויח היום, ביחס לתפוקה שלו, הוא פשוט מצחיק (כ-600,000 דולר, א.ג.)", אומר גורם המקורב למועדון, ומסביר שהבורסה לניירות ערך אולי קורסת, אבל המניה של מוריס יציבה ממניית טבע בתקופותיה הטובות ביותר. "לא סתם מכבי רוצה להחתים אותו כמה שיותר מהר. המחיר שלו עולה בכל שבוע. במחירי השוק שקיימים באירופה, הערך הריאלי שלו הוא לפחות שני מיליון דולר. ויש הרבה קבוצות שישמחו לשלם את הסכום הזה".

אחת האפשרויות הסבירות היא שבמכבי תתקבל החלטה אסטרטגית, לפיה הכסף שיתפנה לאחר עזיבתו הצפויה של וויצ'יץ' יועבר בחלקו הגדול למוריס. "העניין עם ניקולה הוא שלא מדובר רק בחוזה האדיר שהוא חתום עליו, כי בכך לא מסכמת העלות שלו: בגלל שמדובר בשחקן כל כך רגיש, מכבי מחתימה עוד שני שחקנים שיגבו אותו. ככה שהמחיר הכולל שמשלמים עבורו גבוה יותר משלושה מיליון דולר. זו אופרציה שלמה שנעה סביבו", מוסיף הגורם. עבור קבוצה שתקציב השחקנים שלה מוערך בפחות מעשרה מיליון דולר, מדובר בלוקסוס גדול מדי.

בעקבות בעיות התמרון הקשות בהן נתקל הצוות המקצועי של מכבי, לאור החוק הרוסי כמובן, צפויה מכבי לערוך מספר שינויים בקאדר הישראלי. דרור חג'ג' ומורן רוט, שיהפכו הקיץ לשחקנים חופשיים, נמצאים חזק על הכוונת. במכבי גם עשויים לפנות בקרוב לנציגיו של עומרי כספי בהצעה להאריך את חוזהו, שכן החשש הוא שכספי ינצל בקיץ הקרוב את הפרצה בחוזה כדי להשתחרר ובכך תאבד מכבי את האפשרות להרוויח עליו סכומים נאים בעתיד, במידה וייבחר בדראפט ה-NBA. גם ליאור אליהו, שנמחק לחלוטין מהרוטציה של שרף, בדרכו החוצה מהמועדון.

במידה וכספי יחליט כבר הקיץ לצאת לדראפט ה-NBA או לעבור לקבוצה אירופאית אחרת, עשוי גיא פניני להיכנס לנעליו. הבעיה: השחקן מחזיק בחוזה לעונה נוספת בירושלים, וסעיף שחרור לאירופה בלבד. "בקיץ האחרון דיוויד פדרמן עשה טובה גדולה לדני קליין, כשהחליט לוותר על שרון ששון", טוען איש כדורסל ישראלי. "במידה וכספי עוזב, פדרמן עשוי לבקש מקליין שישיב לו טובה וישחרר את פניני כדי לפתור את הפלונטר".

וכמובן שישנה סוגיית ההיערכות לעונה הבאה. בקיץ הקרוב תבקש מכבי להחתים פוינט גארד, סמול פורוורד וסנטר זרים. טריי סימונס מחולון הוזכר כמועמד לעמדה מספר 3. בעמדת הרכז עוקבים במכבי אחר מספר מועמדים, אחד מהם הוא הוליס פרייס של ריטאס וילנה. גורמים במועדון דוחפים חזק לכיוונו של שרונאס יאסיקביצ'יוס, שמתקשה להשתלב בפנאתינייקוס ועשוי לבקש לעזוב. ובמקומו של וויצ'יץ', מפרסמים כלי התקשורת בקרואטיה, עוקבת מכבי זה מספר חודשים אחרי שני שחקנים מבטיחים: יורה לאליץ' (22, 2.10) מזאדאר, וכן אנטה טומיץ' (21, 2.17) מק.ק. זאגרב.

כך או אחרת, התמונה שמתקבלת כעת היא ברורה: מהקבוצה המפתיעה של מכבי השנה יישאר, במקרה הטוב, שלד. לעיתים, מתברר, גם העפלה לפיינל פור איננה ערובה להמשכיות.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully