וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 הגדולים של 11 הגדול

28.2.2008 / 14:43

המועמד הכמעט אוטומטי לרשימת "ה-11 שלי" נכנס למשחק. רק משום שלא היה נעים לו לבחור את עצמו, אלי אוחנה בחר אחרים. מיהם?

"אוחנה מנסה לעלות על הכדור הזה, כן, הזדמנות... אלי אוחנהההההההה...כן!". השער של חלוץ נבחרת ישראל במוקדמות גביע העולם באוסטרליה ב-1989 (לקוח מהתיאור של נסים קיוויתי האגדי), שבו לא הסתפק בהעברת השוער אלא גם בתעתוע בבלם, מגלם את כל מה שהיה באוחנה: תעוזה, מהירות והרבה-הרבה חוצפה. אלי אוחנה השחקן לא דפק חשבון לאף אחד (ולמען האמת, גם אלי אוחנה המאמן לא שומר בבטן), על המגרש ומחוצה לו. הוא היה מנהיג, הוא היה לוחם והוא היה מה שאין לנבחרת ישראל כבר שנים - חלוץ טבעי. היי, אפילו תספורת יש על שמו.

אוחנה בן ה-44 הבקיע 142 שערים בליגה הלאומית (היום ליגת העל), וכנער בן 17 עלה לראשונה בבוגרים של בית"ר ירושלים. כבר בהיותו שחקן צעיר קרע רשתות, והיה שותף בכיר לזכיה ההיסטורית של בית"ר באליפות, ב-1986/87. בסיום אותה עונה שמה עליו מכלן הבלגית עין, והוא הועבר אליה תמורת 275 אלף דולר, שנחשבו לסכום שיא בהעברות בכדורגל הישראלי אז. בסיום אותה עונה ביצע אוחנה את הפעולה המפורסמת ביותר שלו בקריירה האירופית, כשפרץ מהאגף השמאלי ובישל לפיט דה בור את שער הניצחון מול אייאקס בגמר גביע המחזיקות.

יחסים רעועים עם המאמן אד דה מוס גרמו להעברתו של אוחנה לבראגה מפורטוגל. במהלך עונת 1991/92, כשבית"ר ירושלים דשדשה בליגה הארצית, חזר אוחנה לארץ, סייע לה לעלות ליגה ועונה לאחר מכן זכה עימה באליפות, כשבית"ר הופכת לקבוצה השניה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי שעושה זאת מיד לאחר שעלתה ליגה. ב-1998 פרש אוחנה ממשחק, וקריירת האימון שלו, שהחלה בבית"ר ירושלים, ידעה עליות ומורדות. את הישג השיא שלו כמאמן רשם אוחנה בעונת 2005/06, כשהגיע להפועל כפר סבא באמצע העונה והציל אותה מירידה ברגע האחרון.

אוחנה בחר בהרכב מהפכני של 4-3-3 (יש שיגידו 4-2-4) שכולל הרבה מאוד שחקנים התקפיים. לא רק שלא כלל את עצמו (צניעות, אלי? באמת התבגרת לנו), אלא גם התלבט בין מספר שחקנים בקישור ובהתקפה. הנה ההרכב שלו.

שוער

אבי רן (2)

השוער המבטיח ביותר שגדל כאן, אך תאונה בכינרת ב-1987 קטעה את החיים ואת הקריירה של שוער מכבי חיפה ונבחרת ישראל, רגע לפני שרשם את הפריצה שלו באירופה. שיחק במכבי חיפה מתחילת שנות ה-80 ותפס מקום של קבע בהרכב ב-1984. רן רשם גם תשע הופעות במדי הנבחרת, וגם הופעה בלתי נשכחת במדיה מול ליברפול.

"יצא לי לשחק נגדו. אם הוא היה משחק היום, הוא היה מוכיח שאין שוער כזה בהיסטוריה. את חודורוב לא ראיתי משחק, הוא היה אגדה בחייו, וגם אחרי מותו, אבל אני הולך על רן".

הגנה

אבי כהן הירושלמי (מגן ימני, 1)

האיש שהטביע באופן כמעט רשמי את המונח "מגן תוקף" היה חלוץ שהוסב לעמדת המגן הימני. עשה קריירה מפוארת בבית"ר ירושלים, וב-1989, לאחר שהצעיד אותה לזכיה בגביע, עבר למכבי תל אביב. כהן הרבה להרשית בשורות הצהובים, וב-1991/92, העונה שבה זכו באליפות, כבש 17 שערים, כמות בלתי הגיונית עבור מגן. בין 1987 ל-1992 שיחק בנבחרת ישראל. "אבי היה שחקן שלא רק שהצטיין בעמדה שלו, גם כבש 10 שערים בעונה. נכס לכל קבוצה".

אבי כהן התל אביבי (בלם, 8)

הבאנקר של כל הזמנים. שמונה בוחרים היו לנו עד עכשיו, וכל השמונה בחרו בבלם מכבי תל אביב וליברפול. כמעט את כל מה שצריך לדעת על כהן אתם כבר יודעים, והנה עוד נדבך: "לפחות בארץ הוא זה שהמציא את תפקיד הליברו. שחקן שתומך בהתקפה, מנהיג כריזמטי".

חיים בר (בלם, 4)

הקפטן האולטימטיבי של מכבי נתניה, הוביל את הגנת הקבוצה והנבחרת במשך שנים. בקריירה שלו זכה בשלוש אליפויות וגביע אחד. החל מגיל 18 שיחק בנבחרת (11 שנים ברציפות) ורשם למעלה מ-50 הופעות. "שיחק באחת מהקבוצות היותר מבריקות בכדורגל הישראלי, מכבי נתניה. שיחקתי נגדו. משחק ראש מעולה, ואגרסיבי ברמות גבוהות".

דוד פיזנטי (מגן שמאלי, 3)

שיחק במכבי נתניה וזכה עימה בשתי אליפויות, ומאוחר יותר הגיע לשחק בגרמניה, שם שיחק בפ.צ. קלן, ובאנגליה (קווינס פארק ריינג'רס). לאחר שחזר לארץ, הוא שיחק בהפועל תל אביב, מכבי נתניה, הפועל חיפה וצפרירים חולון. רשם 36 הופעות בנבחרת ישראל. התפרסם גם בשל כישורי הבילויים ומריחת החומוס שלו, אבל אסור לשכוח שמעל לכל, הוא פשוט היה שחקן טוב. "היה בו הכל, הגנה והתקפה. אחד הראשונים שיצאו לחו"ל. שחקן מבריק עם יכולות גדולות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

קישור

משה סיני (קשר אחורי, 6)

גדול שחקני הפועל תל אביב בכל הזמנים, רגל שמאל קטלנית, ערך 375 הופעות בליגה הבכירה וכבש 102 שערים. בנבחרת ישראל היה שותף ב-47 הופעות וכבש שבעה שערים. כמה גדול היה סיני? תשאלו בשכונת התקווה, יספרו לכם מה הוא עשה בעונה היחידה שבה שיחק בבני יהודה. "קשר מרכזי דפנסיבי, למרות היכולות ההתקפיות המדהימות שלו. אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה".

אורי מלמיליאן (קשר ימני, 6)/אבי נמני (קשר שמאלי, 2)

סביר להניח שיהיה שלום כלל עולמי לפני שאוחנה יוותר על האפשרות לבחור את הפרטנר הגדול ביותר שלו בקריירה. 159 שערים ב-466 משחקים בליגה הבכירה בישראל הפכו את מלמיליאן לאחד השחקנים המובילים. את מרבית הקריירה עשה מלמיליאן בבית"ר ירושלים, בה שיחק 17 שנים, איתה זכה באליפות אחת וארבעה גביעים, והצמד "אורי ואלי" היה חלופת הכדורגל של "מיקי ומוטי" מהכדורסל. מלמיליאן שיחק גם במכבי תל אביב (איתה גם זכה באליפות), הפועל באר שבע והפועל כפר סבא. בנבחרת הוא רשם 62 הופעות וכבש 16 שערים. "מלמיליאן הוא מאסט בהרכב כל הזמנים. שחקן מבריק ברמות, בעיטה שאין כמוה בארץ, מסירה על 40-50 מטר. צניעות וענווה. אורי התחיל את התהליך שבסופו בית"ר הגיעה למה שהיא היום". אוחנה לא יכול היה לוותר על אבי נמני: "כמה קשרים כבר מבקיעים היום בכמויות האלה? די נדיר שמבקיעים 15-18 שערים בעונה. מבקיע בחסד, ויש לו השפעה מאגית על מכבי".

אייל ברקוביץ' (קשר שמאלי, 5)/גיורא שפיגל (4)

ברקוביץ' הייתה קריירה עשירה בישראל ובאירופה. ראשית הדרך שלו הייתה במכבי חיפה, משם התגלגל לסאות'המפטון, ווסטהאם, סלטיק, בלקבורן, מנצ'סטר סיטי ופורטסמות'. את הקריירה סיים במכבי תל אביב, ובנבחרת ערך 79 הופעות וכבש תשעה שערים. "ברקוביץ' היה אחד הגדולים, אחד המוסרים הטובים אי פעם בישראל, שחקן ברמות הגבוהות ביותר". על שפיגל: "אמרו עליו שהוא עצלן, אבל הביקורת הזו לא נכונה לטעמי. הוא יכול היה להעמיד בפס שחקן מול שוער. מנהיג".

התקפה

יוסי בניון (קשר-חלוץ ימני, 4)

מי שנחשב לכדורגלן המוכשר ביותר בדור הנוכחי, משמש בימים אלה כקפטן נבחרת ישראל ומשחק בליברפול באנגליה, אחרי שהגיע אליה דרך מועדונים אירופאים באנגליה ובספרד, כמו סנטאנדר ו-ווסטהאם. בארץ הוא כיכב במכבי חיפה (איתה זכה בשתי אליפויות), אחרי שהגיע אליה מהפועל באר שבע, הקבוצה בה גדל. לאחרונה חצה את גבול 50 ההופעות בנבחרת. "בדור הנוכחי הוא הכי מוכשר שיש, ולפחות ב-15 השנים האחרונות, ואין על זה ויכוח. אין ספק שאין לו מתחרים בצד ימין".

עודד מכנס (חלוץ מרכזי, 3)/אלון מזרחי (חלוץ מרכזי, 2)

לקבוצת הבוגרים של מכבי נתניה מכנס הגיע ב-1974, כשהוא עדיין תלמיד תיכון וכבר בעונתו הראשונה הוא זכה באליפות. זכה ארבע פעמים בתואר "מלך השערים" ולאחר הקריירה בנתניה עבר לשחק במכבי תל אביב ועוד תקופה קצרה בהפועל טבריה ומכבי פתח תקוה. מעולם לא ספג כרטיס אדום. "מכנס הוא אחד המבריקים שיש. יש לו את השקט נפשי, ולא סתם היה מלך השערים של כל הזמנים". על מזרחי: "סקורר טבעי, לא צריך הזדמנות כדי להבקיע".

מוטל'ה שפיגלר (חלוץ שמאלי, 6)/חיים רביבו (קשר-חלוץ שמאלי, 4)

שפיגלר הוא גדול שחקני מכבי נתניה בכל הזמנים, שמחזיק גם בשיא הבקעות השערים בנבחרת עם 32 כיבושים ב-83 הופעות. זכה בשלוש אליפויות בנתניה כשחקן (ועוד אחת כמאמן) וכמובן כבש את השער היחיד של ישראל בגביע העולם. שיחק בפאריס סן ז'רמן וניו יורק קוסמוס, אך את הקריירה סיים בבית"ר תל אביב. "שפיגלר נבחר לשחקן היובל. הבקיע המון בנבחרת ובליגה. אין ספק שמקומו שם". על רביבו: ""בדור החדש הוא השחקן הכי מוכשר שיש מבחינת כישרון. פחות חלוץ, ויותר קשר שמאלי, אבל בכל זאת יש לו הרבה שערים ובישולים".

מאמן

דרור קשטן (1)

מאמן נבחרת ישראל, איש המקצוע המעוטר ביותר בכדורגל הישראלי ועוד דמות שלה חייב אוחנה הרבה מהקריירה שלו. הצעיד את בית"ר לאליפויות של 1986/87 ו-1992/93 בהשתתפות אוחנה, ולאליפות של 1997/98, בה לא נטל אוחנה חלק. "מאמן נבחרת ישראל, הגדול ביותר ומאמן בחסד עליון. לא סתם הוא המאמן המעוטר בכל הזמנים".

  • עוד באותו נושא:
  • ה-11 שלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully