וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגאן הוא כבר לא המוטו שלו

מיקי יואכים

25.2.2008 / 12:26

הוא היה גאון מתמטיקה בילדותו, אבל נמשך לכדורגל והידרדר לסמים. בגיל 29, אדריאן מוטו פורח, והיום הוא מכור רק למשפחה ולפיורנטינה

"אני לא קדוש ולעולם לא אהיה כזה", מודיע אדריאן מוטו, החלוץ הרומני של פיורנטינה, שהוכיח את החריגות שלו רק לאחרונה, במשחק במחזור ה-23 מול קטאניה. בדקה ה-70 הוא שלח כדור נפלא מ-25 מטרים לרשת, שהתברר מאוחר יותר כשער הניצחון. את השער הוא בחר לחגוג עם חיקויים של פיל שמובל בחדק שלו, מה שגרם למהומה במגרש, שכן של קטאניה הוא פיל. הסיציליאנים ניסו לסגור חשבון ולא נרגעו דקות ארוכות. "בכלל לא ניסיתי לעצבן אף אחד", מצטדק מוטו, "האם זה פשע לנסות להרוויח זמן בשביל הקבוצה שלך?"

מחזור אחד מאוחר יותר, מול רומא, מוטו לא עשה יותר מדי והקבוצה מפירנצה הפסידה 1:0, אבל זה לא גורע מהעונה המצוינת שלו. מוטו בן ה-29 עושה הכל בשביל הקבוצה, כיוון שעכשיו הוא הפך לכוכב הבלתי מעורער שלה, אחרי עזיבתו של לוקה טוני לבאיירן מינכן. דומה שהזרקורים, שלא אחת סינוורו את מוטו לאורך הקריירה, לא מפחידים אותו יותר. הוא דחה בקיץ פניות של ריאל, ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד ודינמו מוסקבה כדי להישאר בפירנצה. אין לו סיבה של ממש לעזוב – המאמן של הסגולים, צ'זרה פראנדלי, ממש מאוהב במספר 10 שלו, וזה משהו שיכול להיות חשוב יותר מעוד כמה דולרים בחשבון. "הוא כמו אב בשבילי", מצהיר מוטו, "הוא מקשיב, עוזר, מייעץ – כבר בפארמה נוצרו בינינו יחסים מצוינים. בכלל, המאמנים האיטלקים הם הטובים בעולם. למשל, כששיחקתי בוורונה, אלברטו מלזאני מצא בשבילי את המיקום האידיאלי על המגרש – קצת שמאלה מאחורי החלוץ המרכזי. קלאודיו ראניירי ופאביו קאפלו לימדו אותי איך להיות יעיל גם ללא הכדור".

רומיאו המודרני

אדריאן מוטו נולד ב-1979 בפיטשט למשפחה משכילה. אביו, ספירידון, היה פרופסור למתמטיקה ואמו, רודיקה, מהנדסת מחשבים. בילדותו מוטו התעניין במתמטיקה ואף נודע בתור עילוי בפיתרון בעיות. "אהבתי גם היסטוריה וספרות", הוא מודה, "ממש בלעתי ספרים. אבל מגיל תשע האהבה הגדולה שלי לכדורגל ניצחה את הכל. ההורים כמובן התנגדו, אבל בסופו של דבר ויתרו. היום התקווה שלהם היא אחותי הקטנה לאורה, שממשיכה את דרכו של אבי ועוסקת במתמטיקה".

הוא החל את קריירת הבוגרים שלו בגיל 17 בקבוצה הבכירה של עיר הולדתו, ארג'ש. כעבור שנה וחצי בלבד שילמה דינמו בוקרשט 600 אלף יורו, שם כבש 18 שערים ב-18 משחקים בעונת 1999/2000. זה הספיק לאינטר כדי לרכוש את כרטיסו והוא הפך לחניך של בן ארצו, מירצה לוצ'סקו. "אנחנו מקבלים את רוברטו באג'יו החדש", חגגה התקשורת האיטלקית את רכישת ה-1.5 מיליון דולר של מוראטי. כבר במשחקו השני מוטו כבש לרשתה של מילאן בדרבי, וזה בערך היה הישגו האחרון בנראזורי.

החברים לא ממש התייחסו לרומני בן ה-20 שגם ככה לא עלה הרבה מספסל המחליפים. ואם זה לא מספיק, הוא הלך מכות באימון מול הכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה דאז, כריסטיאן ויירי, מה שפגע עוד יותר במעמדו החברתי. נוסיף לזה את התחרות הבלתי אפשרית החוד של אינטר דאז (ויירי, רונאלדו, רקובה, זמוראנו, באג'יו) וקבלו מתכון לכישלון. ההשאלה לוורונה הייתה מתבקשת, ומוטו הצליח להתחבב על האוהדים בעירם של רומיאו ויוליה. "מעולם לא זכיתי לתמיכה כמו בוורונה", נזכר היום מוטו בשתי העונות שהוא העביר בתחתית עם הקבוצה. ורונה נשרה בסופו של דבר (ועדיין מנסה להתאושש), אבל מוטו רק שודרג ונתן גם לאינטר תמלוגים נאים על ההשקעה עם המעבר לפארמה, תמורת 12.7 מיליון דולר. רק להיזכר איזה צמד נפלא הוא יצר עם עוד פליט של אינטר – אדריאנו הצעיר, שאז טרם גילה את נפלאות הטיפה המרה. אדריאנו הענק היה הפרטנר המושלם למוטו הטכני – ההורדות שלו לרומני הביאו את האחרון למאזן של 18 שערים בעונת 2002/3. ההישג הזה פתח את פנקס ההמחאות של אברמוביץ', ששילם על מוטו 22.4 מיליון יורו. פארמה המרוששת שמחה להכניס קצת מזומנים.

"יש לי חוב לכדור"

לונדון היא עיר מפתה. מוטו היה ידוע עוד באיטליה בנער מסיבות (וזכור הרומן שלו עם מורן אטיאס) ובאנגליה, עם שכר שבועי של 40 אלף ליש"ט, הוא ממש לא עמד בפיתוי. הוא התחיל דווקא לא רע ב"סטמפורד ברידג'", אבל מהר מאוד נבלע בעולם הבילויים המגוון של הבירה האנגלית. הוא צולם חוגג במסיבה עם כמה בחורות בעלות חזות מפוקפקת, צולם לסרט פורנו ללא ידיעתו, כיכב במרדף עוצר נשימה של המשטרה הרומנית אחריו ותיבל ברשימה ארוכה של תקריות נוספות. בסיום העונה הוחלף קלאודיו ראניירי טוב הלב במוריניו הקשוח, והשניים הסתכסכו מיידית.

מוריניו כבר החליט להציב את הרומני ברשימת ההעברות, אבל אדריאן עשה את העבודה בעצמו. ה"סאן" הנציח את מוטו מריח אבקה חשודה. תוצאות המעבדה הוכיחו – באג'יו הרומני הפך למראדונה הרומני והתחקה בעקבותיו עם מנות נאות של קוקאין. צ'לסי ביטלה מייד את החוזה עם ה"נרקומן", והוא נשלח לטיפול גמילה שארך כמעט כמו כל תקופת ההשעיה של מוטו – שבעה חודשים. "בתוך פחות משנה איבדתי את הכול: את המשפחה, את המוניטין, את הביטחון העצמי וגם התדרדרתי כאדם. בנוסף בגדתי במה שנתן לי את הכול בחיים – הכדור. פעם, כשהייתי עולה לדשא הייתי תמיד מנשק את הכדור והוא ענה לי בנשיקה. אחר כך כבר הייתי שוכח לנשק". אגב, בצ'לסי מוטו שיחק עם המספר 7 על החולצה, שעבר אח"כ למאניש הפורטוגלי וממנו לאנדריי שבצ'נקו, שלא ממש מוצא את עצמו במערב לונדון. אכן, לא חולצה מוצלחת היא ה-7 של צ'לסי.

מי שהחזיר את מוטו לחיים היה פאביו קאפלו, שלקח את מוטו ליובנטוס. מוטו לא נראה מלהיב, אבל הצליח להבקיע 8 שערים מעמדת הקשר השמאלי (אותם הקדיש לדון פאביו) לזכות בסקודטו, שאחר כך נשלל מיובה בפרשת הקלצ'יופולי. אותה פרשה הפרידה לראשונה בין יובה לסרייה א', והפרידה גם בין קאפלו למוטו, שנמכר לפיורנטינה תמורת 8 מיליון יורו.

כיום אדריאן הוא אדם שונה לגמרי – הוא כבר לא זוכר את ימי המסיבות. הוא התחתן עם בתו של שגריר הרפובליקה הדומיניקאנית בותיקן – קונסואלה מאטוס גומס, ויש להן יחד שתי בנות, שהתווספו לבן שיש לו ממערכת יחסים קודמת. דווקא קונסואלה, בתו של קתולי אדוק, המירה את דתה ועברה לנצרות אורתודוקסית. "זכיתי בפיס שקיבלתי את קונסואלה. היא מלאך שמצליח לדכא את השטן שבתוכי. הייתי טיפש אמיתי ולא הערכתי יחסי משפחה. היום זה הדבר החשוב לי ביותר – ואני יכול לומר שאני אדם אחר לגמרי", אומר היום מוטו בבטחה.

אדריאן החדש מצליח גם בנבחרת רומניה, אותה הוא הוביל לראשונה אחרי 8 שנים לטורניר בינלאומי חשוב, היורו. בחורף האחרון הוא שוב קיבל פנייה לחזור לאנגליה, שאליה הגיב: "תנו לי אפילו טון של זהב, אני לאנגליה לא חוזר". לאחרונה מוטו קיבל פנייה לשחק בסרט על הרודן הרומני, ניקולאה צ'אושסקו. החלוץ היה אמור לשחק את צ'אושסקו הצעיר. "חשבתי הרבה, אבל לבסוף סירבתי. אני לא רוצה למשוך תשומת לב מיותרת. אולי מישהו היה אומר ששיחקתי גרוע. חוץ מזה גם אין לי זמן, יש לי חוב לחבר האמיתי שלי – הכדור", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully