וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשבו בקסמי הממסד

טדי פסברג

14.2.2008 / 15:38

איך זה שדווקא בעיר אנדרדוגית כמו סכנין, תמצאו לא מעט אוהדים לקבוצות קונצנזוס כמו ריאל מדריד ומכבי ת"א? הבלוג של טדי פסברג

אמר החבר: "ובאנשים ההם היו מתפארים ומתגדלים, לא במלכים האלה אשר גבה שיאם ורחבה מלכותם ונפלאו מרכבותם; אם כן, ערכנו אל האלוהים יותר קרוב ממה שאם היתה לנו גדולה בעולם הזה".

אמר הכוזרי: "כן הוא אילו היתה כניעתכם ברצון. אבל היא בהכרח, וכאשר תמצא ידכם תהרגו".

אמר החבר: "מצאת מקום חרפתי מלך כוזר".

(ספר הכוזרי, מאמר א', קי"ג-קט"ו)

השמש כבר העפילה גבוה בשמים, אבל אני עדיין ישנתי כשקול חד הקים אותי משנתי לפני שבוע. חלון חדרי היה פתוח לרווחה, ומבעדו פנים נבוכות נעצו בי מבט משועשע. ניגשתי לחלון וסגרתי אותו בפניו של הזר, לפני שחזרתי לישון. לא טרחתי לברר מה הוא רוצה, או למה הוא משתמש בחלון במקום בדלת, וכעבור מספר שעות כבר לא הייתי לחלוטין בטוח שלא הזיתי בחלומי את התקרית התמוהה. גם בבני סכנין מתקשים השבוע להפריד בין חלום למציאות. אחרי שהצליחו לסיים רק בתיקו 1:1 נגד הפועל כפר סבא בביתם בשבת האחרונה, הם לא בטוחים אם ניעורו סופית מעונת החלום שלהם. שבועיים אחרי שהכריזו כי מטרתם לסיים במקומות 2-4 ולהגיע לאירופה, כשקרבות הצמרת של תחילת הסיבוב מאחוריהם והבטן הרכה של הסיבוב השני וליגת העל מחכה להם בביתם, סכנין נראית כבדה וכבויה, כמו אדם שזה עתה הקיץ משינה. כוונותיהם אולי רצויות אצל אלוהי הכדורגל, אבל מעשיהם שוב אינם.

ואולי חסדי האל נמנעו ממנה רק משום שלא יכול היה לצפות במשחקה של סכנין, שחברת צ'רלטון שוב לא ניאותה לשדרו. חתיו הוא העביר את סוף השבוע בצפייה באליפות אפריקה המלהיבה, כך ניתן היה ללמוד מתרועת הניצחון של אחד מלקוחות בית הקפה "אבו עבדו", בעקבות שער שהבקיעה מצרים בדרכה הבטוחה לזכייה בגביע המכוער – "אללה אכבר!", הוא צהל (שמא לא ידע שעל פי גורמים יודעי-דבר נוספים בכדורגל הישראלי, רק מחבלים מתאבדים משתמשים בביטוי זה?). יחד עם השדר הסעודי הנרגש, שבמהלך המשחק לא חדל לבקש את חסדי האל ובסיומו לא הפסיק להודות לו, העולם הערבי כולו התאחד מאחורי נבחרת מצרים, ובכללו גם אנשי סכנין. הריחוק הגיאוגרפי לא מנע מהם לחוש קרבה לשכנים מדרום, אולי משום שאת תפיסתם הגיאוגרפית הם מבססים רק באופן חלקי על מה שכתוב במפה. "ירושלים זה לא אירופה, ירושלים זה ירדן", גורסת אחת הקריאות הפופולריות ברפרטואר של אוהדי הקבוצה.

קלמנטה כמושא הזדהות

מניצחון מצרים לחושך מצרים: עם סיום משחק הגמר, עברו ב"אבו עבדו" לשידור המשחק בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה באצטדיון טדי, שתוך דקות ספורות נבלע בעלטה בעקבות שריפה בארון החשמל (לא במפתיע, אנשי בית"ר זקפו את התקלה לזכותו של "כוח עליון"). ירושלים זה לא אירופה, אבל מדריד כן – ולשם פנה בעל השלט ב"אבו עבדו", לבו במזרח אבל עיניו מביטות לסוף מערב, כשעבר לניצחונה המוחץ של ריאל מדריד 0:7 על ויאדוליד המסכנה. בכך חיזקו שחקני האלופה הספרדית את דבריו של עבד רבאח, מגן סכנין שאמר לפני שבוע, "אפשר להפסיד וזה קורה, אנחנו לא ריאל מדריד".

לא, הם לא, אף שמרבית שחקני הקבוצה – ורבים מאוהדיה – נושאים אליה את עיניהם. ריאל מדריד היא הקבוצה הזרה האהודה ביותר על תושבי העיר, ורובם אינם יודעים להסביר זאת באופן משכנע למדי. אלא שאת שורשי אהדה, כמו האהבה, קשה לאתר מבין ענפי העץ שצמח מתוכם. ב-1969 הדגים הסופר ג'ון מקפי באמנות גדולה שהדרך בה ספורטאי משחק משקפת את זהותו, והדעת נותנת שהדבר נכון גם לגבי אוהדים ומושאי אהדתם.

ולכן הבחירה בריאל מדריד טומנת בחובה אירוניה גדולה. ריאל מדריד נושאת את שמו של בית המלכות הספרדי, ובימי שלטונו של הגנרל פרנקו זכתה גם לחסות הממסד הדיקטטורי. אבל יותר ממה שפרנקו תרם לה, היא סייעה לו: "הכדורגל ביצע שירות למען המדינה", אמר באופן מפורסם סנטיאגו ברנבאו, נשיא המועדון בעבר שעל שמו קרוי אצטדיונה של ריאל, המועדון היחיד בעולם שמגרשה שוכן באיזור יוקרתי כל כך כמו הקסטלנה. ניתן היה לצפות שערכי ברצלונה, יריבתה המרה של ריאל, יהיו קרובים יותר ללבם של אנשי סכנין. ברצלונה, שסיסמתה היא "יותר ממועדון", היא ספינת הדגל הגאה של מיעוט קטלוני שאינו מבקש עצמאות מכיוון שיש לו די והותר אוטונומיה. אבל הקטלונים מכונים "יהודי ספרד", ואולי בגלל זה תושבי סכנין מזדהים דווקא עם באסקי, חאווייר קלמנטה, שעם מינויו למאמן נבחרת איראן אמר השבוע, "רוסים, סינים, קומוניסטים, קפיטליסטים, שחורים ולבנים, כולם אותו דבר בשבילי. אני מאמן כדורגל, לא מבין ולא רוצה להבין בשום דבר אחר".

ברד ושלג, ההבדל הקטן

אבל הבחירה בריאל אינה יוצאת דופן. סל אחד בלבד הצלחתי למצוא בשישה חודשים כאן, בחצר בית ספר לחינוך מיוחד. משם, אני מתאר לעצמי, לא ייצא הישראלי הראשון ב-NBA. ואף שלא היה אחד שידע ביום חמישי שעבר על גמר גביע המדינה בכדורסל, לא מעט מבין אנשי העיר והקבוצה מכריזים על עצמם כאוהדי מכבי תל אביב. משחקיה בארץ אינם מעניינים אותם, אבל הם שמחים על ההישגים שהיא קוצרת בחו"ל ועל הכבוד שהיא מסבה למדינה. בתור קבוצה שקיבלה עד לשנה האחרונה סכומי כסף מופקעים מערוץ 1, היישר מתוך דמי האגרה, מכבי היא יותר מאשר "הקבוצה של המדינה", כפי ששחקן הפועל ירושלים, טימי באוורס, היטיב לנסח זאת: "זאת המדינה של מכבי".

מכבי אינה חביבת הממסד, היא הממסד. והיא רחוקה כמרחק מזרח ממערב מסכנין, שנושאת את הדגל עבור המיעוט המקופח של המגזר הערבי. מאזן גנאיים, יו"ר הקבוצה, אוהד את מכבי מילדות, וכשאני שואל אותו לפשר הסתירה הוא משיב – וניכר שאין דבר בעולם שמטריד אותו פחות – "אמת". מצד שני, אף שבלשנים סבורים שאליעזר בן יהודה טעה כשטען שהשורש א.ה.ד. מקורו בערבית, אין סיבה שהערבים יהיו מנועים מלתמוך בקבוצה של יהודים מגוירים.

במידה רבה, האהדה למכבי מבטאת את הרצון להידחק לתוך הקונצנזוס הישראלי, למצוא מקום בין היושבים סביב מדורת השבט הדועכת. ייתכן שהיא מביעה גם את השאיפה של סכנין להפוך ל"מכבי של המגזר", לתמנון מונופוליסטי ופופוליסטי שחונק כל איום למעמדו הבלעדי. לכל אחד אולי יש סימפטיה לאנדרדוג, אבל אף אחד לא בוחר להיות אחד.

ועם זאת, אוהדי סכנין יודעים, כמו ריה"ל, שבחולשה יש כוח ובכוח יש חולשה. כפי שכתב מייקל לואיס (לא, לא, לא הדוגמן – הסופר): "ההנאה באהדת גלית טמונה בכך שאתה יכול לצפות שתנצח; ההנאה באהדת דוד טמונה בכך שאף על פי שאינך יודע למה לצפות, יש לך לכל הפחות סיכוי לזכות להשראה". בני סכנין לא סיפקה השראה רבה בשבועות האחרונים, אבל מרבית אוהדיה מסרבים להתרגש נוכח תצוגותיה החלשות. הם מסתפקים בתיקו נגד כפר סבא, בחלום שהוא העונה שלהם עד כה, ולעתים אפילו בקיפוחם הקיומי. לעתים קרובות, הם יודעים גם לצחוק עליו.

שלג ירד לפני שבועיים במקומות שונים בארץ, אבל לא בסכנין. מנקודות מסוימות על כר הדשא של דוחא, אפשר היה להבחין בפסגות מרוחקות מעוטרות שלג. בלאל היה באותו זמן בהשתלמות בשלומי הסמוכה, וממקום מושבו על יד החלון הוא הכריז, "יורד שלג!" חבריו לכיתה אצו נרגשים לחלון, אבל כשהגיעה לשם המורה היא ראתה שיורד רק ברד. "זה לא שלג!", היא הוכיחה את בלאל, ולו נותר רק לחייך.

"בשביל הערבים זה שלג!", הוא השיב בתוכחה, ופרץ בצחוק חנוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully