וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 שנה, והזיכרון עדיין טרי

6.2.2008 / 9:50

יובל עבר מאז אסון המטוס המחריד של מנצ’סטר יונייטד, בו נספו שמונה משחקני הקבוצה. סר מאט באזבי היה אחראי על השיקום המוצלח

עם תשע אליפויות, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד סר אלכס פרגוסון רחוק מכל מנג'ר אחר, בתואר המנג'ר המצליח ביותר בכדורגל האנגלי. פרגי אמנם החייה את השדים האדומים מהתרדמת הארוכה שלהם, אבל לפני ההצלחה הכבירה, אסור לשכוח מאיפה הכול התחיל.

היום (רביעי), ה-6 לפברואר 2008, מציינים במנצ'סטר ובכל רחבי הממלכה חמישים שנה לאסון מינכן. בשנת 1958 חזרו שחקני מנצ'סטר יונייטד בטיסה מבלגרד. הם עשו את הדרך הביתה אחרי משחק בגביע אירופה. מטוסם התרסק בתאונה אווירית מחרידה בעיר מינכן. 23 אנשים נהרגו, שמונה מתוכם שחקני הקבוצה.

המנג'ר האגדי מאט באזבי נפצע קשה ושכב, כשהוא גוסס, כחודשיים בבית החולים. להוציא מחמאה מאלכס פרגוסון זה לא דבר קל במיוחד, אבל הסקוטי תיאר את באזבי כ"אדם מיוחד". באזבי לקח על עצמו את שיקום המועדון, שזה עתה כמחצית משחקניו מתו והוביל אותו בגאווה עד לזכייה בגביע אירופה. "צריך להיות אדם מיוחד, לעשות את מה שמאט עשה", אמר פרגוסון. "הוא היה צריך לחזור ולהתמודד עם השחקנים אחרי האירוע הנורא. אם הוא היה פורש, אנשים היו מאוד מבינים אותו".

באזבי היה האיש שהניח ובנה את היסודות לאימפריה. תקופתו במועדון החלה ב-1945, כשקבוצתו כונתה 'תינוקות באזבי'. השדים האדומים זכו בשלוש אליפויות בשנים 52', 56' ו-57'. אז הגיע האסון המחריד. אבל באזבי לא התייאש. דווקא מהנורא מכול הוא קיבל זריקת מוטיבציה אדירה להצליח. המנג'ר שיקם את הקבוצה וטען את מצבריה באנרגיות בלתי נדלות. פט קרארנד ודניס לאו, כשכמובן גם, ביל פולקס ובובי צ'רלטון, שורדי האסון, היו מעמודי התווך של הקבוצה. אחר כך תגיע עוד אגדה, ג'ורג'י בסט.

"מהרגע הזה הרומן החל להיבנות. הרבה בגלל הדרך של מאט שבנה מחדש את הקבוצה", אמר פרגוסון. אחרי השיקום זכתה מנצ'סטר בעוד שתי אליפויות אנגליה 65' ו-67'. שנה אחר כך, ב-1968, הגיעה כזכור, הזכייה הגדולה באליפות אירופה. ב-1969 סיים באזבי את דרכו בקבוצה וחתם את הפרק הראשון והענק בתולדות אחד ממועדוני הפאר הגדולים בעולם.

פרדיננד: "בטוח שהקהל יכבד את הרגע"

את האסון יציינו היום במספר מוקדים. המרכזי שבהם יהיה באצטדיונה של מנצ'סטר יונייטד, אולד טראפורד. סר בובי צ'רלטון, שניצל מהתאונה הקשה, יכבד, כמובן, את האירוע בנוכחותו. אל צ 'רלטון יצטרפו גם אלברט סקאנלון, הארי גרג, ביל פולקס וקני מורגנס. טקס נוסף ייערך במינכן, באתר ההתרסקות, בדיוק בשעה בו התרחשה התאונה, 17:04. גם באצטדיון וומבלי יציינו את האירוע כאשר יעמדו דקת דומייה לפני פתיחת משחק הידידות בין אנגליה לשוויץ.

באנגליה, מתחלקים האנשים לאוהבי מנצ'סטר יונייטד ולשונאיה. עקב האסון הטראגי, שהשפיע על אומה שלמה, לריו פרדיננד, בלם היונייטד ונבחרת אנגליה, יש חששות שדקת הדומייה תחולל. אבל הוא בכל זאת מאמין: "אני בטוח שהאוהדים יכבדו את הרגע הטראגי הזה. לא מדובר כאן רק במנצ'סטר יונייטד, אלא בכדורגל האנגלי כולו".

נסעו ולא חזרו (עוזי דן, הארץ)

דאנקן אדוארדס (21, קשר)

ראש וראשון לשחקני מנצ'סטר יונייטד אז ומי שנחשב לכוכב העולה הגדול של אנגליה. "לידו כולם נראו גמדים", אמר לא פעם בובי צ'רלטון. מאט באזבי לקח אותו בגיל 15.5 ("כבר אז הוא נראה גבר ושיחק כמו גבר"), בגיל 17 היה שחקן הרכב ובגיל 18 זומן לנבחרת.

רוג'ר ביירן (28, בלם)

קפטן יונייטד, בעל 33 הופעות בנבחרת (אחת כקפטן), שאשתו ציפתה לחזרתו מבלגרד כדי לבשר לו שהיא בהריון. נחשב לאחד משחקני ההגנה הטובים של התקופה, למרות שלא נכנס לנבחרת חיל האוויר בזמן שירותו הצבאי.

ג'ף בנט (25, בלם)

היה על המטוס רק מאחר שביירן נפצע במשחק ליגה (אך שיחק לבסוף בבלגרד). שחקן ספסל שהעדיף להישאר ביונייטד מאשר לפתוח בהרכב בקבוצה אחרת.

מארק ג'ונס (24, בלם)

גבוה, מוצק, קשוח מאוד ובעל משחק ראש מצוין, שעבד כמניח לבנים לפני שזומן למבחנים ביונייטד בגיל 17. למרות המראה המאיים, היה עדין מאוד מחוץ למגרש. הותיר אשה בהריון וילד.

בילי ווילן (22, קשר)

ארבע הופעות בנבחרת אירלנד וכיבוש שערים סיטוני עבור יונייטד (52 ב-98 משחקים) לא הפכו אותו באותה עונה לשחקן הרכב בגלל עלייתו של בובי צ'רלטון.

טומי טיילור (26, חלוץ)

131 שערים ב-191 הופעות ביונייטד ו-16 שערים ב-19 הופעות בנבחרת מדברים בעד עצמם. באזבי קנה אותו ב-1953 מבארנסלי עבור 30 אלף ליש"ט (שיא עולמי אז, אבל כדי שהסכום לא יישמע מוגזם שילם 29,999) וסרב להצעת מילאן חודשים לפני האסון לקנותו בסכום מדהים של 65 אלף ליש"ט.

דייויד פג (22, קיצוני)

בחור יפהפה שנחשב כוכב בהתהוות - למרות שבשעת האסון איבד את מקומו בהרכב - וכבר היה בעל 150 הופעות במנצ'סטר יונייטד והופעה בנבחרת אנגליה, בה נחשב ליורש של טום פיני.

אדי קולמן (21, קשר)

אהוב האוהדים מכיוון שגדל באזור של פועלים, לא רחוק מאולד טראפורד. כונה "הנחש" בגלל פיתולי הגוף וההטעיות שלו. צעיר ההרוגים באסון.

שאר ההרוגים באסון

וולטר קריקמר, מזכיר מנצ'סטר יונייטד; ברט וואלי, מאמן במועדון; טום קרי, מאמן במועדון; אלף קלארק, כתב העיתון "מנצ'סטר איבנינג כרוניקל"; דון דייויס, כתב ה"גרדיאן"; ג'ף פולוס, כתב "דיילי הראלד"; טום ג'קסון, כתב "מנצ'סטר איבנינג ניוז"; ארצ'י לדברוק, כתב "דיילי מירור"; הנרי רוז, כתב "דיילי אקספרס"; אריק תומפסון, כתב "דיילי מייל"; פרנק סוויפט, כתב "ניוז אוף דה וורלד" ובעברו שוער מנצ'סטר סיטי ונבחרת אנגליה; קנט ריימנט, קברניט המטוס; טום קייבל, דייל; ווילי סאטינוף, אוהד; בלה מיקלוש, נוסעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully