וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקט שאחרי הסערה

מיקי יואכים

5.1.2008 / 11:58

מי הרוויחה ממשחקי חג המולד באנגליה, מי יצאה מהמירוץ, מי תרד כנראה ליגה ומי תמיד מאושר עד הגג. סיכום ביניים, עם לקח ישראלי קטן

נראה שרק אתמול אנגליה כולה התמרקה לקראת משחקי חג המולד, והנה כבר עברו ארבעה מחזורים והקבוצות יוצאות למנוחה בת שבוע וחצי מהליגה. באמצע יש, כמובן, את מחזור הגביע, אך ספק אם הגדולות יעלו בסיבובים המוקדמים הרכבים מלאים, מה שמבטיח הפתעות לא מעטות.

ישנם מקרים נדירים ביותר בהם הקבוצות האנגליות מקבלות מנוחה של יותר משבוע. בזמן שכל האחרים נחים, האנגלים ממשיכים לשחק. החצי הראשון של העונה היה עמוס בליגת האלופות, גביע אופ"א, הליגה האנגלית וגביע הליגה. החצי השני – אותו הדבר רק שהגביע האנגלי מחליף את גביע הליגה. באמצע מחזורי החג.

מאיפה קיבלו האנגלים את המנהג לקיים מחזורי ליגה בזמן חג המולד וראש שנה האזרחי? באנגליה וגם בשאר אירופה מקובל לבלות את החגים הללו בחוג המשפחה וגם הכדורגלנים היו מעדיפים שזה יקרה. אבל הם מקבלים יחס מיוחד והכל נטוע בהיסטוריה ובמנטאליות האנגלית. האנגלים גאים מאוד בכך שהם "המציאו" את הכדורגל ולכן הם מעריכים את המשחק מבחינה תרבותית יותר מכל אומה אחרת.

למעשה, הכדורגל הוא אחד מהדברים החשובים בחייו של אנגלי ממוצע. הרי מה יכול להיות טוב יותר לסיים שבוע עבודה קשה עם משחק של קבוצתך האהודה באצטדיון הביתי? יש מעט מאוד אנגלים שאדישים לכדורגל ונוסף על כך כמעט כולם יעדיפו לצפות במשחקים במגרש או בפאב השכונתי ולא לבד בבית. הולכים למגרש עם כל המשפחה ומחנכים ילדים לאהוד כדורגל כבר בגיל הרך.

עוד ייחוד של האנגלים הוא שבאף אחד מהאצטדיונים שם אין גדרות, כמו שרואים אצלנו ובייחוד באיטליה. אחרי הרפורמות של שנות ה-80 וה-90 האוהדים לא חוששים להגיע למגרש והם מגיעים אליו כדי ליהנות מרמת המשחק. היציעים נמצאים כמה מטרים ספורים מהדשא ולא מעט פעמים השחקנים חוגגים שערים בזרועותיהם של האוהדים המאושרים.

גם המאמן החדש של הנבחרת האנגלית, פאביו קאפלו, הודיע עם הגעתו לאי, שבאנגליה כדורגל הוא כמו דת. מצד שני, לא ניתן לומר שהאנגלים מטורפים על כדורגל – הם פשוט מאוד מכבדים אותו. אוהדי קבוצה אחת מקבלים בכבוד אוהדים של קבוצה יריבה אפילו במשחקים בין יריבות מרות כמו ארסנל-טוטנהאם או ליברפול-אברטון. הם כמובן לא חברים, אבל גם לא מארגנים קרבות רחוב המוניים עם דקירות.

גם המחירים הגבוהים יחסית של הכרטיסים לא מונעים מהאוהדים למלא עד אפס מקום כמעט כל אצטדיון – אפילו את הקרבות ה"אטרקטיביים" בין דרבי לוויגאן. לא מפתיע שהליגה האנגלית נמצאת בקרב צמוד מול הגרמנית במספר הצופים. מה שמפתיע הוא שליגת המשנה – הצ'מפיונשיפ – נמצאת גם היא בחמישיה המובילה בעולם מבחינת כמות צופים! אפילו ברמת ליגת המשנה האוהדים הולכים למשחקים וממלאים אצטדיונים.

זו הסיבה שבאנגליה משחקים במהלך החגים. בוקסינג דיי הוא יום היסטורי למשחקי ספורט והפופולארי שבהם הוא הכדורגל. לכן החליטה ההתאחדות להגדיל את כמות המשחקים בתקופת החגים. הקבוצות, שלעיתים משחקות כל שלושה ימים, מציגות בתקופה זו משחקים מרתקים וזוהי המתנה הטובה ביותר לחגים שיכולה להיות לכל אוהד. גם הפעם זה לא היה יוצא דופן.

הפתעות? לא חסר

ולמרות שאין ולו קבוצה אחת שסיימה עם מאזן מושלם את ארבעת המשחקים, היו לא מעט הפתעות. לדוגמא, מי חשב שצ'לסי, שבתקופת מוריניו בקושי ספגה, תספוג ארבעה שערים בבית מאסטון וילה (וגם תשיב לה ברביעיה משלה)? גם התיקו של ליברפול עם וויגאן נכנס לקטגוריית ההפתעות, וכמובן הניצחון של ווסטהאם על מנצ'סטר יונייטד. כך איבדו הגדולות סיכוי למאזן מלא. ליברפול עוד סיימה בתיקו מול מנצ'סטר סיטי ואילו המובילה, ארסנל, איבדה את הנקודות שלה בתיקו מול פורטסמות'.

עוד קישוט היה ריבוי השערים. שימו לב לתוצאות: צ'לסי – אסטון וילה 4:4, טוטנהאם – פולהאם 1:5, טוטנהאם – רדינג 4:6, ליברפול – פורטסמות' 1:4, ארסנל – אברטון 1:4. כאלה מקרים רואים בקושי פעם בעונה, לא על פני תקופה של 10 ימים. מצד שני, לקבוצות כנראה כבר לא היה כוח למחזור הרביעי והאחרון ולכן בו לא הייתה קבוצה שכבשה יותר מפעמיים.

עוד ייחוד למשחקי חג המולד האחרונים הוא היכולת העלובה בביצוע בעיטות עונשין מ-11 מטר. במהלך ארבעת המחזורים הוחמצו שישה פנדלים. הבולטים בעניין הםשל רובי קין, שהחמיץ מול מנואל אלמוניה ומרקוס האהנמאן, ובראד פרידל, שהדף בעיטות של סטיב הווארד ודין וייטהד.

מסקנות מקדחת חג המולד

1. ארסנל הצליחה לשמור על המקום הראשון, למרות המעידה הראשונית שהייתה לה.

2. ליברפול פישלה בגדול ואיבדה למעשה סיכוי להיות אלופה גם העונה.

3. גם ניוקאסל איכזבה בגדול והלחץ סביב סם אלרדייס רק גדל.

4. דרבי תרד ליגה כמעט בוודאות. רק פעם אחת בהיסטוריה של הפרמייר-ליג, קבוצה שסיימה אחרונה את מחזורי חג המולד הצליחה להישאר בליגה.

קרב האליפות בין יונייטד לארסנל ואולי צ'לסי עדיין פתוח. לנו אני ממליץ בחום ללמוד את תרבות הספורט של האנגלים ואולי גם אנחנו נוכל לשפר את הליגה המקומית שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully