וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצלה האחרונה של פלה

רועי פרידמן

27.12.2007 / 23:58

בחירתו של שון טיילור לפרובול הזכירה לרועי פרידמן את הספורטאי הקודם שהגיע לאולסטאר לאחר מותו, שוער ההוקי קרח פלה לינדברג

בשבוע שעבר פורסמו הסגלים הראשוניים למשחק הפרובול - האולסטאר של ה-NFL. אחד הסייפטיז הפותחים של ה-NFC הוא לא אחר מאשר שון טיילור מוושינגטון, שנרצח לפני מספר שבועות במהלך שוד בביתו. טיילור היה שחקן הפוטבול הראשון והספורטאי השני בליגות של צפון אמריקה שנבחר למשחק האול סטאר לאחר מותו. הראשון היה פלה לינדברג, שוער פילדלפיה פליירס, וכאן אנו מביאים את סיפורו.

פר-אריק (פלה) לינדברג נולד ב-1959 בשטוקהולם. בילדותו רשם אותו אביו למועדון האתלטיקה של המרבי, שהכיל בין היתר קבוצת כדורגל וקבוצת הוקי מקומית. כשהיה בן 10 צפה בו מאמן נבחרת שוודיה בהוקי קרח לשעבר, קורט לידסטרום, ואמר לו שהוא נועד לגדולות. לידסטרום הראה לו סרטים של שוער פילדלפיה באותה תקופה, ברני פארנט, ולינדברג החל לחקות אותו, והוא הכין לעצמו מסיכה כמו של פארנט. לימים אמר שפארנט הוא גיבור הילדות שלו, ושהוא רוצה לשחק עבור הפליירס.

כדי לקבל חשיפה גדולה יותר, לינדברג עבר לשחק במהלך שנות ה-70 באחת הקבוצות היותר מפורסמות של שוודיה – AIK (סולנה, שמועדון הכדורגל שלה שיחק מול הפועל תל אביב בגביע אופ"א השנה). למרות שהקבוצה סבלה מעזיבה של כוכביה לצפון אמריקה, לינדברג עזר להביא אותה להישג הטוב ביותר שלה בשנות ה-70, מקום חמישי. בין לבין, הוא ייצג את נבחרת הנוער של שוודיה באליפות אירופה לצעירים כשנבחר לשוער של הטורניר.

משם ביצע לינדברג את המעבר המהיר לטרה-קרונר, נבחרת הבוגרים, כשהיה חלק מנבחרת שוודיה שזכתה במדלית הארד בלייק פלאסיד. בדראפט של 1979 לינדברג נבחר בסיבוב השני, בחירה 35 סה"כ, על ידי הפליירס. הוא לא היה מודע לכך שסקאוטס של הפלאיירס עקבו אחר יכולתו, והיה המום ונרגש למשמע הידיעה שהפלאיירס בחרו בו.

אחרי האולימפיאדה לינדברג הצטרף לפליירס, ונשלח לשחק באחת מקבוצות המשנה שלהם, המיין מארינרס מליגת ההוקי האמריקאית - ה-AHL. בעונתו הראשונה בקבוצה המארינרס הפסידו, אומנם, בגמר האליפות, אך לינדברג נבחר כרוקי השנה, ה-MVP ושוער העונה ב-AHL, הישג שאף שחקן לא רשם לפניו. ב-1982 הוא שיחק את משחקו הראשון בפליירס, ובעונת 1982-83 הוא הפך לשוער הראשון של הקבוצה, כשב-40 משחקים סיים עם מאזן של 23 נצחונות, 13 הפסדים ו-3 תוצאות תיקו (שאט-אאוט נכנס ל-NHL רק ב-2005, ורק בשנות ה-90 ספרו הפסדים בהארכה, ר.פ). לינדברג, שנחשב אז לרוקי, נבחר לשישיית הרוקיז של הליגה לאותה עונה.

האלכוהול עלה ביוקר

אחרי עונה בינונית ב-1984, הפליירס מינו מאמן חדש, מייק קינן, וסיימו את העונה עם המאזן הטוב בליגה של 53 נצחונות, 20 הפסדים ו-7 תוצאות תיקו. לינדברג היה השחקן הבולט של הפלאיירס עם מאזן של 7-17-40 וממוצע שערי חובה של 2.88. הישגיו הקנו לו את גביע וזינה, המוענק לשוער העונה, כשהוא השוער הלא צפון אמריקאי הראשון שזוכה בגביע מאז שהפך לגביע שוער העונה ב-1982, והשוודי היחידי שזכה בו אי פעם. לינדברג נבחר, כמובן, גם לשישיית העונה של הליגה. הפליירס הגיעו בפלייאוף לגמר, שם הפסידו בחמישה משחקים לאדמונטון של ויין גרצקי. הפליירס המשיכו ביכולת טובה גם אחר כך, כשלינדברג מנצח שישה משמונת המשחקים שבהם פתח. ב-7 בנובמבר הוא עצר 18 עצירות בניצחון 2:6 על שיקגו, במשחק שיתברר שהיה האחרון שלו.

בשבת, ה-9 בנובמבר, לינדברג לא שיחק בניצחון 3:5 על בוסטון, ואחר כך הצטרף למסיבה שערכו אנשי הפליירס בבאר שנמצא ליד הספקטרום, אז מגרשם הביתה של הפליירס והסבנטי סיקסרס. הוא הגיע למסיבה במכונית הפורשה שלו, ואחרי ששתה לא מעט, נסע הביתה בחמש בבקר, כשהוא לוקח עמו שני טרמפיסטים. ב:05:30, לינדברג איבד את השליטה על הרכב, כשהסתבר אחר כך שרמת האלכוהול בדמו הייתה פי שניים וחצי מהמותר. הרכב נכנס בקיר של בית ספר, והמכה הייתה כל כך חזקה, עד שמכסה המנוע נדחף לתוך צד הנהג. לינדברג שבר רגל, לסת וירך, אך גרוע מכך - הוא נפגע קשה בגזע המוח, ולא נשם כמעט רבע שעה. שני הנוסעים האחרים נפצעו קל עד בינוני.

לינדברג הובהל לבית החולים, שם היה מחובר למכונות הנשמה, כשארוסתו ואמו, שהייתה באותו זמן בארה"ב, שוהות לצידו. לאחר שאביו הגיע משוודיה, הם נפרדו ממנו וניתקו אותו ממכונות ההנשמה. אבריו נתרמו לחולים אחרים במה שמייק קינן הגדיר, The final and greatest save.

פלה לינדברג מת ב-11 בנובמר 1985, ונקבר מספר ימים אח"כ בבית קברות בדרום שטוקהולם. עולם ההוקי היה בהלם, כי לינדברג נחשב אז כשוער הטוב ביותר בעולם. הפליירס הקדישו עבורו את העונה, שאותה הם סיימו שוב עם 53 נצחונות, אך הפסידו בסיבוב הראשון של הפלייאוף לריינג'רס. לינדברג, כמו שציינו בהתחלה, נבחר באותה עונה לאול סטאר, הספורטאי הראשון שנבחר למשחק הכוכבים לאחר מותו.

ב-157 משחקי NHL לינדברג סיים עם מאזן של 15-49-87, וממוצע שערי חובה של 3.30 ו-7 שאט-אאוטס. ב-23 משחקי פלייאוף , מאזנו הוא 10-12 עם 3 שאט-אאוטס, וממוצע של 3.11. ב-1994 הנהיגו הפליירס גביע שנושא את שמו של לינדברג, המוענק לשחקן המשתפר של הקבוצה. למרות שלא הוכרז על כך רשמית, הפליירס הוציאו משמוש את החולצה מספר 31 לזכרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully