וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמוז בלהבות

אורי שלו

16.12.2007 / 14:26

לא משנה מי אשם במצבו של טוטו תמוז – יצחק שום, שיטת המשחק של בית"ר, או אופיו הרך מדי של החלוץ – בשורה התחתונה, אחד החלוצים המוכשרים ביותר בכדורגל הישראלי נרקב על הספסל

מספיק לראות את טוטו תמוז בחדר ההלבשה של בית"ר בסיומו של עוד משחק בו הוא בקושי שותף, כדי להבין את אחת הסיבות המרכזיות לנפילה שלו העונה: שקט, די מבויש, לא משתולל, לא צועק, סתם עצוב, לא מקרין את האנרגיות הנכונות כלפי חוץ. שחקנים שרואים את הכשרון הענק הזה מתמודד עם רגשותיו בסיום משחקים, סבורים שהוא לא עושה מספיק רעש כדי לדרוש את מה שמגיע לו, כיאה לכוכב כדורגל שסובל מפיחות במעמדו ודואג שכל העולם יידע על כך. פעם אחת, כשתמוז הוחלף, הוא ירד באיטיות מופגנת והביע בפני כל העולם חוסר שביעות רצון, אבל זה לא מספיק לכשרון ברמתו שמתבזבז עונה שלמה על הספסל. "בגלל המצב שלו, טוטו נשאר הרבה מאד אחרי האימונים לבד או עם מאמן הכושר וממשיך להתאמן", מספר חבר שלו לקבוצה, "אבל זה לא עובד. זה לא מספיק. בסיום המשחקים טוטו מסתגר בתוך עצמו ומאד שקט".

זאת כמובן לא הסיבה המרכזית למצבו של טוטו תמוז, רק רמיזה, אבל בשורה התחתונה בית"ר מבזבזת העונה את אחד הכישרונות הכי גדולים שצמחו בשנים האחרונות בארץ. חלוץ שהשאיר בגיל 17 את הפועל פתח תקווה בליגה עם 11 שערים, חלוץ שניצח בעונה שעברה לבית"ר את המשחק בקרית אליעזר שפתח לה את הדרך לאליפות, חלוץ שיש לו כמעט הכל כדי לשחק באירופה והוא היה אמור לעשות זאת כבר העונה, אם לא היה נשאר בבית"ר. לפני כן הוא עוד חווה את אליפות אירופה הנוראית לנבחרות צעירות, ולמרות שכבש את השער הראשון של בית"ר העונה, הכיוון המשיך להיות למטה.

השיטה של שום לא מתאימה לו

האשם העיקרי בבזבוז של תמוז, לטענת מקורביו, הוא לא אופיו הרך מדי של החלוץ, אלא המאמן יצחק שום, שהפך אותו לאופציה החמישית בחוד של בית"ר. רומולו, יצחקי, בן-שושן וחן עזריאל מועדפים על פניו. את תמוז השיקולים של שום לא מעניינים. חבר קרוב של תמוז: "מאמן שיש לו משהו בראש ,הולך עם זה ולא משנה מה. כנראה ששום לא ממש תופס מטוטו. הוא יכול כבר השנה לשחק באירופה, אבל הוא מחליף חמישי ושום עוצר את ההתקדמות שלו. הוא פשוט לא מקבל הזדמנות להוכיח את עצמו. עידן טל הגיע ולא היה טוב משחק אחרי משחק, אבל לא זז מההרכב. זה רק מראה לך שמאמן עושה מה שהוא חושב ואם הוא נתפס על שחקן , אז אין מה לעשות".

גם אייל לחמן, שמכיר את תמוז מילדות, סבור ששום מבזבז את הכשרון, אך לא מוריד אחריות מהשחקן שלא עובד מספיק קשה כדי להוכיח את עצמו: "הוא אחד הכשרונות הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי, יש בו דברים שנסתרים מן העין ורמות טכניקה ודמיון ברמות הגבוהות ביותר. בגיל 17 הוא השאיר את הפועל פתח תקוה בליגה עם פעולות שגם בסריה A לא רואים, אבל בגיל כזה הוא חייב יד מכוונת. לצד הכישרון יש חשיבות גדולה לחריצות".

אחד הקשיים שאיתם תמוז נאלץ להתמודד העונה ולא ממש מצליח, הוא סגנון המשחק של בית"ר תחת שום: מגוון, מלווה בהרבה מסירות, תנועה חכמה – מספר דברים שתמוז עדיין לוקה בהם. ב-4:3:3 שלו, שום מעדיף שחקנים אחרים למשימות שטמונות בשיטה הזאת, הן באגף והן במרכז הרחבה. בנוסף לכל לאלה, לתמוז יש העונה גם תחרות רצינית על ההרכב. שוונקי בברזיל, אז הוא על הספסל. "לטוטו קשה עם צורת המשחק של בית"ר", סבור מאמנו בנבחרות הנוער, זאביק זלצר. "פעם משחקים עם חלוץ אחד, פעם עם שניים. כשטוטו נפצע, קשה לו לחזור ולהשתלב. יש בבית"ר תחרות קשה. אם מביאים שחקן ברמה של רומולו, גם מקצועית וגם כלכלית, תהיה לו עדיפות בהרכב. טוטו נפצע פעם או פעמיים והיה צריך להיאבק עם כושר מצוין של שאר החלוצים".

בחו"ל הקשיים יחכו לו

כל הקשיים מהם הוזהר תמוז כשעבר לבית"ר אשתקד, הגיעו דווקא בעונה השנייה שלו בטדי. חברו הקרוב, אבי אבגי, מספר ש"הדברים השנה הולכים לו קשה יותר, אבל הגישה שלו השתנתה. הוא כבר לא יוצא כמו פעם, והוא עוד יוכיח עצמו", אבל זה עדיין לא מספיק. אחד הכשרונות הכי גדולים בכדורגל הישראלי מתבזבז בצורה בלתי נסבלת – בלי קשר למי אשם. "בגילו הוא חייב לשחק", טוען זלצר. "זה כמו שבצ'נקו בצ'לסי, הוא לא משחק ויורד ביכולת. טוטו שחקן טוב ואין ספק שבכל קבוצה אחרת בארץ הוא היה מוביל. כמובן שאם בית"ר ישחררו אותו עכשיו זה יהיה רק לחו"ל. זה ההבדל בין להיות בבית"ר לקבוצה אחרת. השאלה הקלאסית על ראש לשועלים או יותר מזה".

לטוטו, כפי שזלצד רומז, יש אלטרנטיבה בינואר: חו"ל. הסקאוטים הבלגים הרבים שמסתובבים השנה בארץ רשמו גם אותו בפנקס שלהם. דודו דהאן, נציגם בישראל, אמר להם וגם לנו שתמוז הוא החלוץ הטוב בישראל אחרי עומר גולן, אלא שגם בחו"ל הקשיים הללו יחכו לתמוז. המלחמה הקשה על ההרכב, השינויים התכופים בקבוצה ועוד אלמנטים להם צריך גם אופי חזק בנוסף לכשרון. "לא בטוח שתמוז בנוי לרמת לחצים כזאת בחו"ל, שם הוא יהיה לבד", אומרים אנשי מקצוע שקרובים אליו. "תמוז צריך לדעת להלחם על מקומו ולהשיג אותו".

  • עוד באותו נושא:
  • טוטו תמוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully