וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריד מיוסי

אביעד סגל

23.11.2007 / 18:11

מכבי ת"א הביאה את יוסי שבחון בדיוק לימים גשומים כאלו, ימים ללא נמני. היום, מתברר, שאת ההנהגה העתידית שלה היא תחפש במקום אחר

למרות שאף אחד מאלו שעשו הכל כדי להביא אותו לא אמר את זה באופן רשמי, יוסי שבחון היה אמור להיות האיש שיעזור למכבי תל אביב לצלוח את הפרידה מאבי נמני. אם לא יורש, אז לפחות אחד מהם. במכבי הרי ידעו כי הימים בהם הם יאלצו להסתדר בלי האיש שהנהיג אותם ב-15 השנים האחרונות מתקרבים. הם אפילו לא ידעו כמה. שבחון ידע מה מייעדים לו במכבי תל אביב, ואולי בגלל זה העדיף בקיץ 2006 את ההצעה שלה על זו של מכבי חיפה, אז עוד האלופה. מכבי חיפה הגישה אפילו הצעה נדיבה יותר, אבל שבחון העדיף את האתגר במכבי תל אביב. מסע השכנועים של אלי כהן ואבי נמני עשה את שלו.

היום, כשאבי נמני עדיין פצוע ואחרי עונת התחשלות בקבוצה גדולה, במכבי תל אביב מבינים כי את ההנהגה וההובלה הם יצטרכו לחפש במקום אחר בזמן אחר. שבחון אולי עוד יחזור לכושר, אבל להיות חלק מהנהגה החדשה של מכבי תל אביב כנראה שלא. שבחון אולי ישוב לבשל ולהרשית, אבל חולשתו המנטלית שמתבטאת במשבר האחרון תמיד תרחף. על הדרך מפתח תקווה לתל אביב, הפך שבחון ממיכאל זנדברג הבא לגרסה המשופרת של יוסי רוזן.

"מי שזרק את כל סיפור הירושה לנמני צריך לבדוק את עצמו", מסביר גורם במכבי תל אביב. "זה היה באמת מיותר. הוא יהיה שחקן מרכזי, אבל זה ייקח לו עוד שנתיים. הוא בסך הכל פוטנציאל טוב, שיכול לתת משחקים טובים ולא טובים. אין הבדל בינו לקמנאן, עזרן, רודי חדד. הוא בחור למופת, מקצוען, מהרמות הכי גבוהות שאני מכיר, אבל אין צורך להעניק לו את התארים והשמות האלה. הוא פשוט לא כזה ולא מיועד להיות כזה. לשבחון גם אין במכבי בדיוק צוות מסייע, אין אף אחד שלוקח כדור, מחלץ אותו ודוחף קדימה. קשה לו, הוא לא יכול להתקדם בקבוצה הזו, בטח לא איך שהיא נראית עכשיו. בקבוצה אחרת, הוא היה אולי בולט הרבה יותר".

אין לו את השיניים של דגו

אחרי האליפות האחרונה של מכבי תל אביב ב-2002/03 הרבו לדבר על היכולת של ברוך דגו בתקופה בה אבי נמני נעדר מהמגרש, על המנהיגות שהוא לא פחד לקחת. הקפטן חזר מספר מחזורים לסוף, כבש וניהל את משחקה של מכבי בניצחון הגדול בטדי וזה על בני יהודה בבלומפילד, אך יש רבים שזוקפים עד היום את האליפות לבחור הקטן מאשדוד. הדומיננטיות של נמני בקישור הצהוב סומנה לעתים כאחת הבעיות שמונעות משחקנים אחרים במכבי להתקדם. השנה, עם פציעתו ועיסוקיו האחרים של נמני, קיבל שבחון הזדמנות זהה לזו שקיבל דגו אז. בניגוד לדגו, שבחון לא העז להשתלט על המקום.

"הבעיה שלו היא שהוא מביא את האופי שלו מחוץ למגרש אל תוך המגרש", מסביר גדי כרמלי, עוזר מאמן הפועל רמת גן ולשעבר סקאוט הנבחרת, את הבעיה כמנטאלית. "הוא חייב ללמוד להיות יותר חצוף. מחוץ למגרש הוא שקול והססן, והוא צריך להיות הרבה יותר ממוקד ומהיר מחשבה, להפסיק להיות נחמד וסימפטי כל כך. כשאני הכרתי אותו, בהפועל פתח תקווה, הוא עשה את זה. הוא לקח על עצמו את המנהיגות, בעט בעיטות חופשיות והמשיך, בזכות זה, לקבוצה גדולה יותר".

בקרית שלום מנסים לטפל בבעיית האופי, "הטוב מדי" להגדרתם. נמני ושאר החברים לקבוצה פונים דרך קבע לקשר המוכשר בן ה-25. "לא יכול להיות שמפילים אותך על המגרש ואתה קם ועוזר לשחקן היריב לקום", אמר לו פעם הקפטן הנצחי, "זה פשוט לא עובד ככה". שחקנים אחרים מעידים על בן אדם מקסים, שהשתלב חברתית מצוין בקבוצה. הבעיה היא, לטענתם, שאת השמחה והתאווה ממגרש האימונים הוא לא מצליח להביא למגרש. רק את הנחמדות.

לאורך האימונים ניתן לשמוע את שבחון מעודד וקורא לשחקנים קריאות עידוד. "במגרש", מעידים מקורבים לקבוצה, "הוא כבר הרבה יותר שקט". בטח במשברים כמו זה האחרון. מי שנראה כמו הכוכב הבא של הקבוצה הפך לשחקן שלא יכול, ואולי פשוט לא כל כך רוצה. זכורה למשל התקופה בה לא שיחק בשורותיה של הקבוצה בעונה הראשונה של אלי כהן. ציוץ לא נשמע מכיוון שבחון, כאשר רק מורן מאירי, עורך דינו, יצא פעם אחת ודרש הבהרות בנוגע לעתיד מרשו. "הוא לא יתאמץ להגן על עצמו", מסביר המקורב לקבוצה, "הוא לא יילחם יותר מדי. הוא סוג של אנטי כוכב, שמעדיף את השקט שלו על פני כל דבר אחר".

אין לו יתרונות הגנתיים

פרדי דוד, המאמן שהיה עד כה הקרוב ביותר לשבחון, הוא אולי הראשון שזיהה את פוטנציאל הבקעת השערים של הקשר, יכולת הפריצה לרחבה ומשחק הראש המשובח. התפקיד שייעד דוד לשבחון היה קשר מרכזי, קצת מאחורי החלוץ, על מנת לנצל את יכולת המסירה המהירה של שבחון וליצור אפשרויות נוספות להתקפה בזכות הצטרפותו המצוינת לחלוצים. אלי כהן, מנגד, העדיף להציב את הקשר בצד ימין, כאשר גם משימות הגנתיות היו ברשימת המטלות למשחקים. "יוסי שבחון לא יכול לשחק כסוג של קשר הגנתי", מסביר מקורב, "הבעיה שלו היא שהוא הגיע לקבוצה שניסתה להשתקם אצל אלי כהן. קבוצה שהמטרות ההגנתיות היו החשובות ביותר שלה. גם היום הוא משחק במגוון תפקידים, אבל אין לו מה לחפש כקשר אחורי למשל, או בצד ימין. ההצלחות הגדולות שלו היו כשהוא מוקם כמשנה לחלוץ".

גם אם ימוקם בעמדה הרצויה לו, צפויה לשבחון בעיה באם נמני יחזור לשחק בקרוב, כך שבכל מקרה, למרות שחזר לעמדה המקורית במחזורים האחרונים ואף כבש ושיחק טוב מול בני יהודה, יחזור הקשר המוכשר למלא עמדות פחות מוכרות לו, בצד ימין או בסיוע לקישור האחורי. אלי כהן דווקא בטוח כי לעמדה במגרש אין חשיבות גדולה, אך מנסה לספק הסבר אחר לחולשתו היחסית של הקשר, שצבר בשבעה משחקים שפתח העונה רק שער ובישול.

"גם השנה הוא לא עשה הכנה כמו שצריך", טוען כהן ומכוון לשני הקיצים האחרונים, בהם לא ערך שבחון מחנה אימונים רציני, פעם בגלל פציעה ופעם בגלל מעבר מאוחר מפתח תקווה לקרית שלום. "בשנה שעברה לקחו לו חודשיים-שלושה להיכנס לכושר. לא משנות הסיבות- אם אתה לא עושה הכנה ראויה בקיץ, זה יכול להשפיע על עונה שלמה. אם אתה לא מעביר את הקיץ עם הקבוצה, ולא מתכונן איתה ונבנה איתה, יהיה לך קשה להשתלב בה. כל הסיפורים על התפקיד שלו זה קשקושים, הוא יכול למעשה לשחק בכל התפקידים בקישור, כל השאר זה תירוצים".

אין לו זמן ליצור

לשבחון יש נסיבות מקלות, האליבי המוצלח ביותר שניתן למצוא. יוסי שבחון הוא שחקן מכבי תל אביב, ואת הבעיות בקבוצה הזו, הנהלה עד אוהדים, אי אפשר לבחון בזווית כל כך צרה. הצרות במכבי תל אביב לא מתחילות הרי בקישור, גם לא בהגנה ובטח שלא בעמדת השוער, אלא עמוק בתוך האדמה. האדמה שלא מאפשרת לדשא לצמוח בקרית שלום.

"הוא בא מקבוצה קטנה", מסביר גדי כרמלי, "אולי היה לו הרבה יותר קל לו היה משתלב במכבי בתקופה יותר טובה. הוא היה מתגלח על הזקן שלהם. לבוא ולעשות את המעבר החד הזה, לעיר הגדולה, העיתונות והחשיפה ותוסיף לזה גם את הלחץ הטבעי במכבי, זה כמעט בלתי אפשרי. גם התפקיד שלו במגרש בעייתי בהקשר הזה. לשחקן אפור בהרכב של מכבי הרבה יותר קל להצליח, הוא לא צריך לחשוב יותר מדי, אלא רק לעשות את שאומרים לו. לשחקנים היצירתיים במכבי, שחייבים לחשוב ולהבריק, המצב הרבה יותר מלחיץ".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully