וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקאריולו: "בלי וויצ'יץ' ובורשטיין זו לא אותה מכבי"

14.11.2007 / 13:58

סרג’יו סקאריולו, מאמן מלאגה, מוכן למפגש עם מכבי ת”א ומאמנה, וגם מפרגן: "צריך לכבד את הבחירה בקטש”. שיחה על כדורסל נטו

סרג'יו סקאריולו, מאמן אוניקאחה מלאגה, יריבתה של מכבי תל אביב הערב (21:00, שידור ישיר בערוץ 10), מספר שהשלים מזמן עם מבנה האישיות המורכב שלו. עם הפרפקציוניזם הקיצוני, הירידה הכפייתית לפרטים הזניחים ביותר, ההקרבה המוחלטת עבור המועדון אשר עומד בראשו. יתרה מכך: היום הוא בז למאמנים שנוהגים אחרת.

"למה אני עושה את זה לעצמי? אני פשוט חושב שברמות הגבוהות של הכדורסל, הדברים הקטנים עושים את ההבדל", מסביר סקאריולו בשיחה עם וואלה! ספורט. "המועדונים, המאמנים והשחקנים דומים, פחות או יותר, כמעט בכל מקום. אבל אני, כמאמן, מחפש את הפתחים הקטנים, היתרונות הזעירים שיעזרו לי להתמודד עם קבוצות גדולות יותר מאיתנו. אין לנו את הכסף של ריאל מדריד, צסק"א, פנאתינייקוס או אולימפיאקוס, ואנחנו לא מועדון בסדר הגודל של מכבי או ברצלונה, ולכן, כדי להתמודד איתן, אני מרגיש שאני צריך להתעמק בכל מובן בקבוצה שלי. מעבר לעבודה קשה, אני תמיד אומר לאנשים שעובדים איתי: תשמשו בדמיון. תחלמו. רק כך אפשר לצמצם את הפערים מהקבוצות הגדולות, וראינו בעונה שעברה שזה עובד (מלאגה העפילה לפיינל פור, א.ג.)".

"יש הרבה דברים לא שקופים או הוגנים בנושא השיפוט ביורוליג"

אפשר לומר שהשיטות שלך לא קונבנציונאליות.

"לכל מאמן יש את השיטה שלו, והמהות של כולנו, כבני אדם ולא רק כאנשי מקצוע, שונה. אני שמח שיכולתי לעבוד עם מאמנים גדולים ולהתחרות מול מאמנים גדולים, וזה הפך אותי לעשיר יותר מבחינת הידע והמחשבה. לקחתי דברים מסוימים מכל מיני מאמנים והתוצאה הסופית היא הזהות שלי, הפילוסופיה שלי. גם אחרי 25 שנות אימון ברמות השונות, אני עדיין לומד מיום ליום ומתפתח, אבל זה טבע האדם. אני אף פעם לא מרגיש מסופק. אני תמיד דורש מעצמי הרבה ואף פעם לא עוצר. הצלחתי ברוב העונות שלי כמאמן כדורסל, תודה לאל, אבל בניגוד אולי למאמנים אחרים, מעולם לא אמרתי לעצמי: 'אוקיי, אם השיטות שלי עובדות, אז בוא נמשיך איתן ונפסיק ללמוד'. אני לא חושב שאוכל אי פעם להגיע למצב בו אחשוב שכבר ראיתי ושמעתי הכל. אני תמיד רעב ללמוד".

איך היית מגיד את עצמך כמאמן?

"כאחד שאוהב כדורסל בצורה הטהורה ביותר. אני לא אוהב הרבה דברים מסביב למשחק, אבל זו הרי הפרנסה שלי ואני צריך להתמודד גם עם דברים פחות נעימים. דוגמאות? אני מנסה לא לשקר אף פעם, אבל לא תמיד אני אומר את מה שאני באמת מרגיש. אני לא מדבר על שופטים אחרי משחקים כי זה לא הוגן, מאחר והם לא יכולים להתגונן, אבל אני יודע שלא הכל נקי שם. יש הרבה דברים שאינם שקופים ואינם הוגנים בנושא השיפוט. ב-25 השנים האחרונות ראיתי הרבה מאוד דברים שלא אהבתי. אני כמובן אוהב פחות את העובדה שאני צריך להקדיש הרבה זמן לדברים שלא קשורים ישירות אלי כמאמן, כמו לדבר עם שחקנים, לעקוב אחרי מועמדים פוטנציאליים וכו', אבל אני מכבד את זה כי אני מקצוען וזה המקצוע שלי. אני עובד כל כך קשה כי אני רוצה לתת את הטוב ביותר למשפחה שלי.

"אני תמיד מנסה להיות הוגן ונאמן לשחקנים ולמועדון שלי. מאחר ואני כזה, באופי, אני לפעמים נקלע לעימותים, כי כשאתה חושב שאתה נותן הרבה, אתה גם רוצה לקבל המון בחזרה, כמו מחויבות והכרה מהסובבים אותך. שוב, אני אוהב מאוד ללמוד ולהתפתח ולהשתפר, והדחף הזה הוא חלק מהאופי שלי וההגדרה העצמית שלי. אבל לפעמים גם אני עושה טעויות. בריאל מדריד, אתה בטח יודע, הייתי גם מאמן וגם ג'נרל מנג'ר. חשבתי אז שאני אוכל לעמוד בזה. אחר כך הבנתי שזה יותר מדי. מאמן לא יכול לתפקד גם כמנהל מקצועי וגם כמאמן. אבל לשמחתי, אני עובד בענף שהוא גם ההובי שלי".

אתה שם דגש גדול על בנייה ארוכת טווח, מדבר על מתקנים והשקעה בקבוצות הנוער. הרי במרבית המקרים, אתה לא שם כדי לקצור את הפירות. למה אתה עושה את זה?

"לשיטתי, אתה צריך להתנהג במועדון כאילו היית בו תמיד. אתה לא רוצה לעזוב ולהשאיר מאחוריך מועדון הרוס. אני חושב שזו העונה האחרונה שלי במלאגה, ואני לא רוצה שבקיץ אנשים במועדון יגידו עלי שהשארתי אותם בלי כלום, שהם צריכים להתחיל הכל מאפס. אני רוצה להשאיר אחרי מערכת שתוכל להמשיך ולהצליח, בהתאמות מסוימות למאמן החדש, כמובן. לכן גם תמיד כשאני עוזב קבוצה, אני מקבל ממנה טלפון 3-4 שנים אחר כך ומבקשים ממני לחזור. קראו לי לחזור לפזארו, לבולוניה, לויטוריה. חוץ ממדריד, בעצם, קיבלתי הצעות לחזור מכל מקום בו אימנתי. זה הישג, אני מניח. זה אומר שאנשים מעריכים את מה שעשית, מעבר לעניין של זכייה בתארים".

בכמה משפטים, מהי פילוסופיית הכדורסל שלך?

"אני אוהב מאוד את מה שאמר פעם לארי בראון – 'שחקו את המשחק בדרך הנכונה'. כדורסל זה ספורט קבוצתי וכשיש לך שחקנים מוכשרים זה טוב, אבל אתה כמאמן מאושר רק כשהשחקנים המוכשרים בקבוצה הופכים את יתר החברים לטובים יותר. הסוד לבניית קבוצה מנצחת הוא למצוא את הכימיה ואת הדרך לגרום לאנשים שונים לפעול יחד למען השגת מטרה כלשהי. כמובן שאני דוגל גם בהגנה, כי לפחות חצי מהמשחק את שומר. מעבר לזה, אני תמיד עושה שימוש במשפט שאמר לי מרכוס בראון, שחקן שלי לשעבר: אתה חייב לכבד את המשחק. הכדורסל מראה לך איך הוא צריך להיות משוחק. לכבדת את המשחק זה אומר שאם שני שחקנים יוצאים לפאסט ברייק מול שומר אחד, מישהו מהם יהיה פנוי והוא זה שצריך לקבל את הכדור. עבורי, פעולת המסירה היא הדבר הבסיסי בכדורסל, ואני מתמקד הרבה בדרך הנכונה להניע כדור. שם הכל מתחיל".

"מכבי הגיבה נהדר לפציעה של וויצ'יץ'"

היית הקיץ על סף עזיבה, למרות שאתה מחזיק בחוזה עד סוף העונה הנוכחית. היו גם שמועות על מגעים בינך ומכבי. מה באמת קרה שם?

"קיבלתי הצעה מאוניקאחה להאריך את החוזה בשלוש שנים, אבל מבחינה כספית ההצעה הזאת לא הייתה מקובלת עלי. למרות שקיבלתי כמה הצעות מעניינות מאוד, החלטתי להישאר ולהשלים את העונה האחרונה שלי כאן, למרות שכנראה לא אמשיך, כי אני אדם הוגן. לגבי מכבי, אני לא אוהב לדבר על שמועות. אני יכול לומר שלא דיברתי ישירות עם אף אחד בארגון של מכבי. הצעה עבורי זה כשגורם רשמי מקבוצה כלשהי מתקשר אליך ומציע לך תפקיד. עם מכבי לא היה קשר מול גורם רשמי. מישהו התקשר ובירר מה קורה איתי, אבל זה לא באמת קשר. זו החלפת מידע רגילה בין אנשי מקצוע".

בוא נדבר על פתיחת העונה שלכם – איך נאמר, לא המבריקה ביותר בשנים האחרונות.

"אה, אתה פוליטיקלי קורקט. יותר נכון לומר שהתחלנו איום ונורא. תראה, הקבוצות שלי לא פותחות טוב את העונה בדרך כלל, וזה קורה כל הזמן. ביורוליג, לפחות, המצב שלנו עוד סביר. אבל בליגה אנחנו נראים רע. למה? מכל מיני סיבות. אני לא מצדיק תירוצים ולא אוהב לעשות בהם שימוש, אבל היו כל מיני סיבות, פיזיות ומנטאליות. בכל מקרה, אני לא מתחבא מאחורי סיסמאות – לא עשינו את העבודה שלנו כמו שצריך ואנחנו צריכים לעשות אותה טוב יותר. אני אף פעם לא מדבר על פציעות ועל שופטים עם התקשורת, כי אני לא רוצה ליצור לעצמי תדמית של בכיין. בוא רק נגיד שלא ביצענו את הדברים טוב מספיק, אבל אתה יודע כמוני שכדורסל זה עסק של תוצאות ולא של גישה או מאמץ. אני, בכל מקרה, מעדיף לחשוב שאת הסיכומים עושים רק בסוף העונה".

הערב מחכה לכם מכבי, שניצחה אתכם פעמיים בעונה שעברה. איך אתה רואה את הקבוצה החדשה שנבנתה שם?

"מכבי היא בלי ספק קבוצה מוכשרת מאוד, אבל היא קבוצה חדשה. וכמו כל קבוצה חדשה יש דברים מסוימים שהיא עושה טוב מאוד, לצד דברים שהיא לא עושה טוב מספיק. יש למכבי מאמן חדש, כמה שחקני חמישייה חדשים. אלו דברים שלוקחים זמן".

המינוי של עודד קטש הפתיע אותך?

"אני חושב שמכבי היא אחת הקבוצות המנוסות ביותר באירופה, אם לא המנוסה שבהן, ואם היא עשתה בחירה מסוימת, צריך לכבד אותה. עודד היה שחקן נהדר. עדיין לא התמודדתי נגדו כמאמן, אבל אם הם בחרו בו, זו זכותם המלאה".

ניקולה וויצ'יץ' וטל בורשטיין בחוץ. עד כמה זה משמעותי עבורכם?

"אי אפשר לומר שבלי וויצ'יץ' ובורשטיין זו אותה מכבי, אבל בשבוע שעבר מכבי שיחקה את המשחק הכי טוב שלה ביורוליג, כך שהיא הגיבה נהדר לפציעה של ניקולה. כשיש לך כל כך הרבה שחקנים, מישהו חייב לעשות צעד קדימה בסיטואציות שכאלה. וכששחקנים משמעותיים כמו וויצ'יץ' או בורשטיין נפצעים, מישהו צריך להיכנס לנעליים שלהם. למכבי יש המון שחקנים טובים. אני אוהב בעיקר את הקו האחורי שלה. גם ליאור אליהו הוא שחקן מאוד מעניין. במשחק הזה, המפתח עבורנו יהיה להתמקד בעצמנו. כל עוד אנחנו לא מוכנים במאה אחוז מהצד שלנו, כקבוצה, אנחנו לא יכולים להתמקד יותר מדי ביריבות, מבחינה אסטרטגית או טקטית. אנחנו עדיין מחפשים את הזהות שלנו. אבל אני חושב שכדי לנצח קבוצה מוכשרת כמו מכבי נצטרך להיות מפוקסים לאורך כל המשחק, ובהתקפה להיות קשוחים ורגועים באותה מידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully