וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם ראשונה ודי, חלק ב'

7.11.2007 / 15:55

הם באו אופטימיים ויצאו מרירים (טוב, חוץ מגרשון). דיברו על גביע אירופה והסתפקו באליפות המדינה (בקושי. טוב, חוץ מגרשון). מה קרה למאמנים בעונה הראשונה במכבי ת"א?

יורם חרוש

רקע: חרוש שימש כעוזרו של וינקו ילובאץ בעונת 97/8, כאשר במהלכה נפוצו לא מעט שמועות באשר לטיב היחסים בין השניים. נטען כי ילובאץ אינו נוהג לשתף את חרוש בהחלטותיו המקצועיות, אולם ככל שמעמדו של הסרבי נחלש, כך התחזק מעמדו של העוזר, שזכה בתפקיד בסיום העונה. קודם לכן עבד, בין היתר, במכבי ובהפועל ירושלים.

לפני: "המטרות נותרו כשהיו – זו קבוצה שצריכה לזכות באליפות ובגביע, ולהעפיל לפיינל פור" (יולי 98').

אחרי: בשיאו של השבר הודיע חרוש שלא יתפטר. יומיים לאחר מכן, אחרי עוד הפסד ליגה, הודיעה מכבי כי שינה את דעתו במפתיע והחליט לעזוב. חרוש מיהר לתקן וטען שפוטר, אך סירב להתראיין. רק חודשיים לאחר מכן העניק ראיון לעיתון "הארץ", בו אמר בין היתר כי "פיני גרשון ומקורביו לא מפסיקים לירות בי חצים, ואינני מתכוון להיות שק החבטות שלהם. אני לא יודע מאיפה הם קיבלו את הרושם שמותר להתעסק איתי. אני מצפה מכל מאמן כדורסל, גם מפיני, שיפגין יושר מקצועי. אבל אצלו זה לא קיים, הוא שולח רק חיצים מורעלים. להיות מאמן במכבי זה לא קל בכלל".

נקודות המשבר: רצף הפסדים בארץ ובאירופה, שהביא להפסקת עבודתו של חרוש חודשיים בלבד בתוך העונה. חרוש, כמו אדלר, מונה למאמן הקבוצה לאחר ששימש בה כעוזר. שמעון מזרחי, שראה בעיני רוחו את מאורעות אותה עונה חוזרים על עצמם, עצר הפעם את כדור השלג בזמן.

פלוסים: בזכותו הגיע גרשון למכבי.

מינוסים: חרוש הוא העוזר היחיד בהיסטוריה של מכבי שקודם לעמדת המאמן הראשי ולא הצליח לסיים עונה. למעט אדלר, בעצם. ולעמוד בשורה אחת עם המאמן שלעולם ייזכר ככושל בתולדות המועדון, זה, איך נגיד, לא כבוד גדול מדי.

מה זה עשה לאישיות שלו: בתחילת דרכו במכבי נחשב חרוש לג'נטלמן האולטימטיבי. בסיומה למדנו שגם הבחור הטוב מרעננה יכול להיפגע, לכעוס ואפילו, שומו שמים, גם לעקוץ בחזרה.

מה זה עשה לקריירה שלו? חרוש עבר לאמן את נבחרת העתודה, בהצלחה גדולה. בתחילת המילניום הנוכחי החליף חרוש את צביקה שרף בהפועל ירושלים. הוא העפיל לגמר הפלייאוף בעונתו הראשונה בקבוצה (01'), בשנייה הגיע לחצי גמר גביע ספורטה ולחצי גמר הפלייאוף (02'). לאחר מכן פרש מאימון ועבר למחלקת הספורט בעיריית רעננה ולטיפוח כישרונות צעירים.

פיני גרשון

רקע: זכה באליפות ההיסטורית עם הגליל, כידוע, וב-96' הוסיף עוד גביע על חשבונה של מכבי, עם הפועל ירושלים. לאורך השנים נחשב לאופוזיציונר המובהק לשלטון הצהוב-כחול, אף שכנער גדל במועדון ושיחק בקבוצת הבת, מכבי דרום.

לפני: "הגשמתי חלום ישן. צריך לשנות את סגנון המשחק של מכבי. אני רוצה שבמשחקי הבית שלנו, ההיכל יהיה מלא. אני מצטער שהגעתי בנסיבות האלה, הייתי שמח להגיע לכאן בתחילת העונה" (אימון ראשון כמאמן מכבי, נובמבר 98').

אחרי: "לאחר שש שנים במכבי, אני עייף. כל אחד היה עייף במצבי. אני מקווה שמכבי תכבד את הרצונות שלי לא לאמן בשנתיים או בשלוש השנים הקרובות. קיבלתי את ההחלטה הזו מזמן ועכשיו אני רוצה לנוח. שש שנים במכבי זה כמו 18 שנה במקום אחר" (יוני 2006, לאחר הניצחון על הפועל ירושלים בגמר הפיינל-פור).

נקודת המשבר: הפסד כפול בשמינית גמר היורוליג לקינדר בולוניה החזקה ב-99'. מי זוכר את היתר?

פלוסים: עמד בהבטחתו למלא את ההיכל; החזיר את מכבי לקדמת הבימה האירופאית; למעט עונת 98/99, בה הצטרף במהלכה כמחליפו של חרוש, סיים כל אחת מחמש עונותיו המלאות במכבי בגמר הפיינל-פור האירופאי (שלוש זכיות); שתי זכיות רצופות ביורוליג, לראשונה מאז ספליט הגדולה; עם מכבי זכה גרשון בשלושה טרבלים, בשני דאבלים ושבר אינספור שיאים. נחשב למאמן המצליח בהיסטוריה של המועדון. בדיעבד, מינויו של גרשון למאמן הקבוצה וסגנון הכדורסל שהנחיל, שינה לחלוטין את פניה של מכבי ואת פניו של הכדורסל האירופאי כולו.

מינוסים: כשל במשחקו האירופאי האחרון כמאמן מכבי, בגמר היורוליג 06' מול צסק"א, ולא הצליח להשוות את שיאה של ספליט – שלוש זכיות רצופות בגביע אירופה.

מה זה עשה לאישיות שלו: כולם ידעו עוד קודם לכן שגרשון אדם שחצן, גאוותן, רברבן, גזען ופופוליסט מן המעלה הראשונה. השנים במכבי רק הקצינו עוד יותר את מבנה האישיות המורכב שלו.

מה זה עשה לקריירה שלו? מה זה עשה לכיס שלו, הכוונה: חוזה של מיליון יורו באולימפיאקוס פיראוס.

דייויד בלאט

רקע: בלאט נחשב ליורשו הטבעי של גרשון, לאחר ששימש כעוזרו במכבי בין השנים 2000-2001, ועוד קודם לכן שיתף איתו פעולה בגליל העליון. בלאט, בוגר אוניברסיטת פרינסטון, שיחק במכבי חיפה, אליצור נתניה, הפועל גליל עליון, הפועל ירושלים והפועל נהריה. לאחר פרישתו אימן נוער ונשים. כמאמן בוגרים, אימן חמש שנים מוצלחות במיוחד בגליל.

לפני: "באירופה, המטרה היא להגיע כמה שיותר רחוק. אם נעבור בהצלחה את הבית הקשה ביורוליג, נעשה הכל כדי להצליח בסיבוב השני ולהגיע שוב לפיינל פור" (במסיבת עיתונאים, אוגוסט 01').

אחרי: "אף אחד לא יכול לקחת את מה שעשיתי במכבי. המועדון נתן לי הרבה, אבל אני חושב שנתתי לו לא פחות. אנחנו מאוזנים" (יוני 04', לאחר שהודיע על עזיבה).

נקודת המשבר: היו, ולא מעט. העונה הראשונה של בלאט נפתחה בעצלתיים, אולם רק בזכות קומבינציה נדירה של תוצאות הצליחה הקבוצה להעפיל לפיינל פור, שם הפסידה לפנאתינייקוס של ז'ליקו אובראדוביץ' בחצי הגמר. עונת 02/03 הייתה הקשה מכולן: בלאט נאבק בשלוש חזיתות – הישראלית, האירופאית והאדריאטית. שחקני הקבוצה סבלו מתשישות לאורך העונה ובשיאה של העונה ספגה מכבי שרשרת של הפסדים (שלושה בשבוע אחד), במהלכה קראו האוהדים לפיטוריו של בלאט. בשיאו של השבר אמר דיוויד פדרמן כי "אנחנו בהחלט שומעים את הקולות", אולם בסופו של דבר בלאט נשאר בתפקידו.

פלוסים: בלאט היה שותף מלא להרכבת השושלת המנצחת של מכבי בשנות האלפיים. הוא היה חתום בלעדית על כמה מהרכישות המבריקות ביותר בתולדות המועדון. רשימה חלקית: אריאל מקדונלד, נייט האפמן, אנתוני פארקר וניקולה וויצ'יץ'. רשם עם מכבי העפלה לפיינל פור (02'), ובעונת 03', מלאת הירידות והעליות, היה רחוק משם כפסע. בישראל זכה בלאט עם מכבי בשני דאבלים חלקים.

מינוסים: לא הצליח להשתחרר מהצל הגדול של גרשון. ספג ביקורות לא מעטות על הרוטציה הארוכה שהנהיג במכבי. סגנון המשחק, בוודאי בהשוואה לזה של גרשון, היה לא אטרקטיבי מספיק.

מה זה עשה לאישיות שלו: "השנים במכבי חיסנו אותי", הודה בלאט. בקיץ 04' עזב את המועדון לאחר שהבין כי גרשון החליט להישאר בתפקיד המאמן, והמריא להרפתקה ברוסיה.

מה זה עשה לקריירה שלו? בלאט עבר לדינמו סנט פטרסבורג, עימה זכה ביורופליג של פיב"א. לאחר מכן מונה למאמנה של בנטון טרוויזו, וזכה להניף את כל התארים המקומיים (אליפות, גביע, סופרקאפ). ההצלחה עם סנט פטרסבורג הקנתה לבלאט את תפקיד מאמן נבחרת רוסיה, איתה זכה הקיץ באליפות אירופה לאומות. קודם לכן חתם על חוזה נאה במיוחד באפס פילזן הטורקית. כיום נחשב בלאט לאחד המאמנים המובילים ביבשת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

נוון ספאחיה

רקע: ספאחיה החליף את פיני גרשון ביולי 06', כשהוא מחזיק ברזומה של שש עונות בלבד כמאמן בוגרים. ספאחיה זכה באליפויות מקומיות בקרואטיה (כמאמן ציבונה זאגרב), בסלובניה (נובו-מסטו קרקה) ובליטא (לייטובוס ריטאס וילנה), כאשר בעונת 2005/6 השלים ביורוליג ניצחון כפול על מכבי. ספאחיה שימש גם כמאמן נבחרת קרואטיה, ובעברו הרחוק אימן נשים ונוער.

לפני: "יהיה קשה לשחזר את ההצלחה של פיני גרשון, אבל נשחק כדורסל יפה, נשתף הרבה שחקנים, נרוץ, נשמור טוב ויהיה לנו כיף ביחד" (25.7.06, בשיחה מביתו שבקרואטיה).

אחרי: "הגיעה לי עוד עונה. הייתה מלחמה בקיץ ולא ממש התאפשר לי להחתים את השחקנים שרציתי. כל שחקן שהחתמתי היה אופציה שלישית ורביעית. למאמן זר אין שום אפשרות להצליח במכבי, זאת עובדה. עכשיו נראה מה יצליח לעשות שם מאמן ישראלי" (יולי 07', בעוד שיחה מקרואטיה).

נקודות המשבר: לא מעטות. ההפסד בחצי גמר הגביע לבני השרון, שקטע רצף של 9 זכיות רצופות בגביע; תצוגות מביכות במשחקי החוץ ביורוליג, שהגיעו לשיאן בשני ההפסדים לצסק"א מוסקבה ברבע גמר היורוליג (43 הפרש במצטבר); הפסד ביתי ב-11 נקודות לטאו ויטוריה בשלב הטופ-16; הניצחון הדחוק על הגליל של עודד קטש בחצי גמר הפיינל פור הישראלי; 39 הדקות הראשונות בגמר הפיינל פור מול הפועל ירושלים.

פלוסים: ליאור אליהו אומנם נתן עונה נהדרת והפך לאחד הפרוספקטים המדוברים ביבשת, אך דווקא עודד קטש הוא הנהנה העיקרי מאפקט ספאחיה. שכן אחרי עונת הבלהות הזו, שכמעט והסתיימה באובדן האליפות בפעם השנייה מאז 1969, זה כלל לא משנה איזה כדורסל תציג מכבי העונה; האלפים ביציעי ההיכל תמיד יוכלו להיזכר באסופה הרופסת של ספאחיה, ולדעת שיכול היה להיות גרוע הרבה יותר.

מינוסים: מכבי איבדה במהלך העונה שעברה הרבה מיכולת ההרתעה המפורסמת, שצברה בשנים היפות של גרשון ובלאט. ספאחיה לא הצליח לפתח שלד סביר במכבי, וארבעה מתוך חמשת הזרים שהחתים בקבוצה לא סיימו את העונה או נחתכו בקיץ. לראשונה מאז 1999, שחררה מכבי שחקן זר במהלך העונה (רודני ביופורד). מעבר לכך, העובדות מדברות בעד עצמן: מכבי נכנסה לעונת 2006/7 כסגנית אלופת אירופה המכובדת, ואת העונה הנוכחית פתחה כאנדרדוג מובהק. אם לזה לא תקראו פיחות ניכר במעמד, למה כן?

מה זה עשה לאישיות שלו: כשהעיתונאים התקשרו לספאחיה בקיץ שעבר, שאלו אם יש לו דקה פנויה וביקשו להחליף איתו כמה מילים, נהג המאמן להשיב: "למה דקה אחת? יש לי שעה שלמה". בסיום העונה הוא אפילו לא פתח את הדלת לעיתונאים שהגיעו לביתו שברמת אביב כדי לקבל תגובה על פיטוריו. אדם שמח וג'נטלמן חביב שהפך רדוף ואומלל, עד הסוף הבלתי נמנע.

מה זה עשה לקריירה שלו? ספאחיה אמור היה לשלם הקיץ את מחיר הכישלון במכבי ולשוב לאמן קבוצות דרג ב' ברמת היורוליג. אולם הוא נאזר בסבלנות ודחה הצעות מקבוצות בסדר גודל בינוני כמו אריס סלוניקי, ועמוק בחודש יולי התברר כי ההימור השתלם: המו"מ בין טאו ויטוריה למאמן הטורקי אוקטאי מחמוטי פוצץ על רקע דרישתו של מחמוטי לחתום לשנתיים במקום לעונה אחת, וספאחיה, האופציה האחרונה שנותרה בשוק, התגנב לג'וב היוקרתי מהדלת האחורית. בכל מקרה, הוא לא צפוי להמשיך בויטוריה מעבר לעונה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully