וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם ראשונה ודי

7.11.2007 / 15:30

הם באו אופטימיים ויצאו מרירים. דיברו על גביע אירופה והסתפקו באליפות המדינה (בקושי). מה קרה למאמנים בעונה הראשונה במכבי ת"א בעשורים האחרונים? חלק א'

יעקב אדלר

רקע: יעקב אדלר מונה למאמן מכבי תל אביב ביולי 92', לאחר שנתיים בהן שימש כעוזרו של צביקה שרף. קודם לכן שימש כמאמן ראשי בהפועל תל אביב.

לפני: "שילוב הצעירים לא יבוא על חשבון הניצחונות, אלא במקביל. למי ששם לב, בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה במכבי, שתגיע העונה לשיאה. מכבי תשחק מהר יותר, תשמש במגוון רחב יותר של הגנות, תלחץ יותר. המטרות במכבי לא השתנו: אליפות, גביע ופיינל פור" (אחרי שקיבל את משרת מאמן מכבי, 9.7.1992).

אחרי: "אני העץ שכולם השתינו עליו. גם כשאמרו שלמאמן יש גיבוי, נתנו לנהל נגדי קמפיין שמבוסס כולו על רפש ורכילות. השחקנים במכבי הרבה יותר חזקים ובעלי השפעה ואצל חלק מהם עדיף האינטרס האישי על פני הקבוצה. אותם שחקנים, שאחרי ההפסד באילת דרשו לגרש את קינג, עומדים עכשיו מאחוריו. הם מנהלים את הקבוצה. אני הקורבן של השחקנים. במכבי המאמן אף פעם לא נחשב. מעמד השחקנים היה תמיד גבוה יותר. אני מרגיש פגוע. אחרי שסיכמתי עם מכבי בלחיצת יד על קבלת תפקיד המאמן, הודיעה לי ההנהלה על החתמתו של קורן אמישה כעובדה מוגמרת. חבל שג'מצ'י השתמש לרעה במעמדו האדיר בקבוצה" (בראיון לאחר פיטוריו, 28.3.1993).

נקודות המשבר: דפדפו בארכיונים של העונה ההיא, עצרו בנקודה ארעית על ציר הזמן. הנה לכם משבר.

פלוסים: נדב הנפלד, שהוסט במהלך העונה לעמדת הרכז, שיפר את יכולות הכדרור שלו. סתם, לא באמת.

מינוסים: לראשונה בתולדותיה, מחליפה מכבי במהלך העונה את שני שחקניה הזרים בו-זמנית (דיוויד אנקראם ו-ווינפרד קינג במקומם של חוזה וראגאס ודיירון ניקס); מודחת ברבע גמר הגביע; צוברת שמונה הפסדים רצופים באירופה, שיא שלילי של כל הזמנים; סופגת תבוסה ביתית, 110:89, מידי ציבונה זאגרב; מסיימת את העונה הסדירה בליגה רק במקום השלישי, לראשונה מאז 1965; מודחת בחצי-גמר הפלייאוף בידי הפועל גליל עליון ובכך שוברת את רצף האליפויות מ-69'; מאבדת את מקומה בגביע אירופה לאלופות לראשונה מאז 1970, דווקא בעונה בה נבחרה לארח את הפיינל פור האירופאי.

מה זה עשה לאישיות שלו: עונת 92/3 שינתה את אדלר לחלוטין. לאחריה התנתק כמעט לחלוטין מעולם הכדורסל, ונפוצו שמועות שחזר בתשובה. היום, ככל הידוע, נמצא בעסקי המסעדנות.

מה זה עשה לקריירה שלו? בשתי מילים: גמר אותה.

מולי קצורין

רקע: בתחילת שנות ה-90' נחשב קצורין לכוכב עולה בשמי הכדורסל הישראלי. עם הגליל זכה פעמיים בגביע (88', 92') ונהג לנצח את מכבי מדי עונה, אך אז התפתה להצעה כספית גבוהה מהפועל הרצליה ועזב את המועדון. פיני גרשון קצר את פירות השקעתו ב-93', אף שעל קצורין נאמר כי הניח את היסודות לקבוצה שגזלה ממכבי את תואר האליפות. כחלק מהפקת הלקחים במכבי לאחר אותה עונה מקוללת, מינתה הקבוצה מעליו את רלף קליין כג'נרל מנג'ר, אף שהסידור הזה לא האריך ימים.

לפני: "היינו רוצים שהאוהדים יתנו לנו דחיפה מראשית הדרך. אני משוכנע שהחומר הקיים בקבוצה יכול לתת לעשות דברים יפים. זה הצוות שחייב להביא את מכבי להישגים" (במסיבת עיתונאים, אוגוסט 93').

אחרי: "יצאתי אדם אחר מהתקופה הזו במכבי. אתה עומד בהרבה לחצים, בהמון ביקורות לא מוצדקות, ומתחסן. יצאתי נגד חלק מהביקורות, כי אנשים לא נתנו לנו את הקרדיט שהגיע לנו" (אפריל 95', אחרי הזכייה באליפות מול גליל עליון - 0:3 בסדרת הגמר).

נקודת המשבר: העונה הראשונה של קצורין התנהלה ללא תקלות מיוחדות במסגרת הליגה, אולם בגביע קוראץ' איכזבה מכבי כאשר הודחה ברבע הגמר בידי פאניוניוס, לאחר הפסד כפול. בעונת 94/5 הפסידה לבני הרצליה בחצי גמר הגביע; מאיר טפירו הצעיר מנצח את מכבי עם הבאזר באוסישקין, מרץ 95'.

פלוסים: לאחר עונת הבלהות עם אדלר, שבה מכבי של קצורין לשלוט בליגה ללא עוררין. קצורין לא איבד ולו משחק פלייאוף אחד בשנתיים בהן כיהן כמאמן ראשי, ושבר את שרשרת ההפסדים בכפר בלום. ב-94' זכתה מכבי בדאבל, אחרי שנתיים בהן לא הצליחה להעפיל לגמר הגביע. מכבי סיימה את עונת 93/4 ללא אף הפסד להפועל, לראשונה (מאזן כולל של 0:6 בכל המסגרות).

מינוסים: 500 אוהדים בלבד רוכשים מנוי למשחקי הקבוצה לאחר אובדן האליפות; 2,500 צופים בממוצע במשחקי גביע קוראץ'; וונדל אלכסיס משוחרר בקיץ 94'; מכבי מאבדת את הגביע ב-95', כאשר היא מודחת בידי בני הרצליה בחצי הגמר.

מה זה עשה לאישיות שלו: "התקופה במכבי חישלה אותי", סיפר קצורין לאחר שנפרד מהמועדון. שיהיה.

מה זה עשה לקריירה שלו? לאחר שעזב את מכבי, עבר קצורין לבני הרצליה, שם אימן במשך שנתיים. ב-97' מונה למאמן נבחרת ישראל, והחזיק בתפקיד עד לשנת 2005. עבר גם במכבי רמת גן. קצורין זכה להכרה בזכות השנתיים הסבירות במכבי, וב-99' חתם בוורוצלאב הפולנית. היום מאמן בנימברוק הצ'כית.

וינקו ילובאץ

רקע: ילובאץ הסרבי היה למאמנה הזר החמישי של מכבי בכל הזמנים. שחקן עבר וחבר נבחרת יוגוסלביה. כמאמן, עבר במספר קבוצות סרביות וסלובניות ננסיות. מינויו התקבל בארץ כהפתעה גמורה.

לפני: "הדגש צריך להיות על הגנה טובה וצבירת סלים קלים. אני מאוד שמח להיות כאן. למדתי להכיר את השחקנים מצפייה בקלטות וידאו, ואני מקווה ומאמין שתהיה לנו עונה טובה" (מסיבת עיתונאים, יולי 97').

אחרי: "אני לא מבין למה לא מכבדים כאן אנשים זרים. מאמן זר לא יכול להצליח במכבי. מה, בגלל שאני לא צועק ומשתולל על הקווים זה אומר שאני לא יודע מה צריך לעשות?" (לאחר שהתפזר האבק, יוני 98').

נקודות המשבר: הפסד 78:77 בלימוז', שהיה הרביעי ברציפות של מכבי בגביע אירופה; מכבי מפסידה שלוש פעמים בסיבוב הראשון בליגה, בפעם הראשונה מאז עונת 92/3; מכבי מובסת 95:73 ברעננה, וימים לאחר מכן מודחת מאירופה בידי טים-סיסטם בולוניה (68:65, 2:1 בסדרת שמינית הגמר).

פלוסים: גביע המדינה חוזר לארון של שמעון, לאחר ארבע שנים; מכבי מנצחת 7 משחקים רצופים בגביע אירופה, לראשונה מאז 1989, ומעפילה להצלבה; עודד קטש, חביבו של ילובאץ, נותן עונה פנומנאלית וזוכה להכרה בינלאומית; ההיכל שוב מתמלא בימי חמישי, הודות לכדורסל המשוחרר והחיובי שהציגה מכבי.

מינוסים: מערכת היחסים בין ילובאץ לשחקניו האמריקאים נחשבה לרעועה במיוחד. זכורות ההתבטאויות של רנדי וויט בגנותו בראשית העונה, שכמעט והביאו לשחרורו של הפורוורד. כמו כן, לא הצליח הסרבי לרכוש את אמונם של אנשי ההנהלה והאוהדים, ולמרות שהיה מדובר בעונה טובה בסך הכל, וודאי שעל רקע העונות הקודמות, היה ברור בסיומה כי לא ימשיך במועדון.

מה זה עשה לאישיות שלו: ילובאץ החביב בעיקר ספג בראשית דרכו במכבי, אולם ככל שהתקדמה העונה איבד סבלנות ולא אחת התפרץ על שחקניו הזרים, על אוהדי הקבוצה ועל העיתונאים. בקיצור, הפך לישראלי.

מה זה עשה לקריירה שלו? אחרי שעזב את מכבי עוד הספיק ילובאץ לעבור בציבונה (הוחלף בידי לא אחר מאשר נוון ספאחיה), אולם אפשר לומר שלא חזר מאז לאמן ברמות הגבוהות של הכדורסל האירופאי. היום הוא בעל חווה בקרואטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully