וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלט יווני

26.9.2007 / 15:01

קרבות אגו, מאבקי סוכנים, מלחמה על דעת קהל ושיקום התדמית עמדו מאחורי החתמת שאראס בפנאתינייקוס. השאלה הפתוחה: האם אובראדוביץ' לא הלך צעד אחד רחוק מדי

עבור משפחת ינאקופולוס, בעלת השליטה במועדון הספורט פנאתינייקוס אתונה, החתמתו של שרונאס יאסיקביצ'יוס משמעותה הרבה מעבר למסירות בעין עקומה או שלשות קלאץ'. היא קשורה בבסיסה לעניינים מהותיים יותר, כמו גאווה, כבוד ויוקרה, ובעיקר: שמחה טהורה לאידן של משפחות קוקאליס ואגילופולוס, בעליה של היריבה המושבעת אולימפיאקוס, שכשלו בניסיונן להנחית את היהלום הליטאי בפיראוס.

לא מעט חבטות ומפלות, הן בזירה המקצועית והן בזו התקשורתית, ספגה הקיץ אלופת אירופה הגאה. שבועות ספורים לאחר סיום העונה הקודמת איבדה במפתיע את אחד מנכסיה העיקריים, הגארד-פורוורד רמונאס שישקאוסקאס, שוויתר על חוזה לשנתיים נוספות בקבוצה תוך שהוא מנצל פרצה בחוזהו ובורח לערימות המזומנים של צסק"א מוסקבה. אחר כך הפסידה פאו בנוק-אאוט לאולימפיאקוס על שירותיהם של קוסטאס ואסיליאדיס וג'ורג'וס אפוסטולידיס הצעירים, אף שבפעולת תגמול חטפה תחת אפה את סטראטוס פרפרוגלו, סמול פורוורד מקומי ומבטיח מפאניוניוס.

אבל המכה שאיימה לשבור את רוחם של הינאקופולוסים הייתה מעברו של הפוינט גארד הסרבי מילוש תאודוסיץ' לאדומים המתועבים. פנאתינייקוס כבר סיכמה עקרונית עם תאודוסיץ', שרבים, ובכללם מאמנה ז'ליקו אובראדוביץ', רואים בו רכז-העל האירופאי הבא. אולם הירוקים התמהמהו טרם החתימה הרשמית ואולימפיאקוס ניצלה את חוסר ערנותם כדי לשגר נציגים לסרביה, ששילמו לז'לז'ניק, קבוצתו של תאודוסיץ', דמי שחרור המוערכים בסכום פנטסטי של כ-1.4 מיליון יורו, והפרוספקט הסרבי הצטרף גם הוא לפרויקט השאפתני של פיני גרשון.

הספורטאי העשיר בהיסטוריה של יוון

ביוון משוכנעים כי נסיבות החתמתו של יאסיקביצ'יוס אינן מקצועיות גרידא. זאת אומרת, כולם מסכימים כי שאראס הוא עדיין הרכז הטוב ביותר ביבשת, בצוותא עם תיאו פפאלוקאס, אבל גם כך החזיקה פאו בקו אחורי מפחיד במונחי יורוליג: לדימיטריוס דיאמנטידיס, מילוש וויאניץ', סאני בצ'ירוביץ' וניקוס חציברטאס הצטרפו מוקדם יותר הקיץ הסמול פורוורד קנדי ווינסטון, ממצטייני העונה שעברה בליגה היוונית, והגארד ואסיליס ספאנוליס, שחזר הביתה בתום עונה לא מוצלחת במדי היוסטון רוקטס. "קו אחורי נהדר, שכמעט שווה ברמתו לזה המושלם של צסק"א", טוען ניקוס ורלאס, עיתונאי ופרשן הכדורסל של יומון הספורט "צ'מפיון".

רוצה לומר: יותר מכפי שנצרכה לשאראס מבחינה מקצועית, הייתה פאו זקוקה לליטאי לצורך העניינים שבשיווק, דעת קהל, פרסטיז'ה וכיוצ"ב. "האוהדים של פנאתינייקוס רתחו אחרי כל מה שקרה לקבוצה הקיץ", מסביר ורלאס, "וגם לינאקופולוסים היה קשה עם כל התבוסות בדרבי הפרטי לקוקאליסים ולאגילופולוסים. התקשורת חתכה את פאו והמליכה את אולימפיאקוס למלכה החדשה של הכדורסל היוווני. זה מצב בלתי נסבל עבור ראשי פאו, והיה להם ברור שחייבים לעשות מעשה". החתמת ראווה, מה שנקרא.

לא פחות משבעה מיליון יורו תפקיד פנאתינייקוס בחשבון הבנק התפוח ממילא של יאסיקביצ'יוס בשנתיים הבאות, ותהפוך אותו לשחקן היקר בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי (3.5 מיליון יורו לעונה) ולספורטאי העשיר בהיסטוריה של יוון. "גם כששאראס ניהל מו"מ עם אולימפיאקוס, הייתה לו דרישה אחת שלא הסכים להתפשר עליה: להפוך לשחקן הכי יקר באירופה, ולעבור את פפאלוקאס (משתכר בצסק"א 3.3 מיליון יורו, א.ג.)", מגלה ורלאס. יש לציין כי בראשית הקיץ הגישה פאו הצעה כספית זהה לפפאלוקאס, שדחה אותה על הסף וטען שמעדיף להישאר במוסקבה. יאסיקביצ'יוס נהנה מן ההפקר. קדמו לכך חודשיים בהם ניהל הליטאי מגעים ראשוניים עם מספר קבוצות אירופאיות, ביניהן ברצלונה ומכבי תל אביב. סיפור שהיה, כך היה.

"אובראדוביץ' אמר לשאראס: אין לך מה לחפש באולימפיאקוס"

מאוריציו באלדוצ'י האיטלקי נחשב לאחד מבכירי סוכני השחקנים באירופה. לא מעט עסקאות עשה באלדוצ'י עם פנאתינייקוס בשנים האחרונות, אחת המשמעותיות שבהן הייתה החתמתו של שישקאוסקאס בקבוצה בקיץ שעבר. בחוזהו של הסנייפר הליטאי עוגן, משום מה, סעיף שחרור, שהוערך בכמיליון יורו. איש לא האמין שאכן יעשה בו שימוש. אלא שלפני כשלושה חודשים, בשלהי חודש יוני, נחת באלדוצ'י באתונה ללא כל התראה מוקדמת, והודיע לראשי פאו כי צסק"א מנצלת את סעיף השחרור ורוכשת את שישקאוסקאס, שכן הגיעה עוד קודם לכן להבנות עם השחקן. פנאתינייקוס, שלא ידעה דבר וחצי דבר על הסיכום הדיסקרטי בין השחקן לקבוצה הרוסית, בתיווכו של באלדוצ'י כמובן, זעמה. המועדון נאלץ לשחרר את שישקאוסקאס, אולם בכיריו הודיעו לסוכן האיטלקי כי מבחינתם מדובר בבגידה לכל דבר ועניין, ו"פנאתינייקוס לא עושה עסקים עם בוגדים".

באלדוצ'י, המשמש גם כסוכנו של יאסיקביצ'יוס, הבין שיהיה חייב לפצות את הינאקופולוסים הפגועים. ימים לאחר שנחתם החוזה בין שישאוסקאס לצסק"א, פנתה אולימפיאקוס לבאלדוצ'י וביקשה לפתוח במו"מ מול שאראס. האיטלקי השיב כי השחקן מעוניין להמשיך לשחק ב-NBA, שם החזיק בחוזה לעונה נוספת בגולדן-סטייט ווריורס. אולימפיאקוס ערכה בדיקות נוספות משלה בארה"ב, מהן עלה כי הווריורס אינם מתכוונים להמשיך בהתקשרות עם הרכז. היא פנתה אל באלדוצ'י בשנית, כשהיא מעלה את ההצעה לכדי עשרה מיליון יורו לשלוש שנים, ודרשה מיאסיקביצ'יוס תשובה סופית עד לתחילת היורובאסקט. אך הליטאי לא יצר עימה קשר ואולימפיאקוס הודיעה שהחליטה לוותר, כאשר במקביל מנחיתה להתרשמות את צ'ארלי בל.

התפנית הגדולה ארעה לפני שבועיים, כאשר קואץ' אובראדוביץ' נחת בכבודו ובעצמו במדריד. בין הרצאה להרצאה בכנס מאמנים מיוחד, הוא ערך שיחה ארוכה עם יאסיקביצ'יוס והפציר בו להצטרף לקבוצה. "אובראדוביץ' אמר לשאראס: אין לך מה לחפש באולימפיאקוס, שלא זכתה בשום תואר כבר עשר שנים. בוא אלינו, ויחד איתך נזכה ביורוליג פעם נוספת", מספר ניקוס בורלאקיס, המכסה את פנאתינייקוס עבור יומון הספורט "גול ניוז". יאסיקביצ'יוס, שבאותו שלב הבין כי הווריורס יוותרו עליו וכי סיכוייו לאתר חוזה ראוי ב-NBA נמוכים, התרצה. באלדוצ'י מיהר לתפור את הקצוות, וסיכום בין הצדדים הושג כבר בתחילת השבוע שעבר. שאראס, כך סוכם, ישתכר שכר יסוד של 7 מיליון יורו בשנתיים הבאות (3.5 מיליון יורו לעונה), לא כולל בונוסים ומענקים, כאשר פאו והווריורס ישתתפו יחד בדמי הפיצוי להם יזכה יאסיקביצ'יוס בגין שבירת החוזה מצידם של האמריקאים.

עוזר מאמן ליטא: "שאראס טעה ב-NBA"

ככלות הכל, חוזר יאסיקביצ'יוס לאירופה חבול ופגוע, לאחר שנחל כישלון חרוץ בניסיונו לתקוע יתד בליגה הטובה בעולם. הוא מוסמר לספסל באינדיאנה פייסרס, שהתייאשה ממנו לאחר עונה ומספר חודשים ושלחה אותו לגולדן-סטייט, שם התדרדר לתחתית הרוטציה וניזון בעיקר מפירורים. גם כשפורסם בארה"ב כי הקבוצה תהיה מוכנה להעבירו בטרייד, הצהובים-כחולים מאוקלנד לא זכו לפניות רציניות בעניינו. בתום שנתיים של השבתה מאונס, שאראס היה כה רעב לדקות משחק, עד שאפילו הסכים לחזור לשורות נבחרת ליטא.

רימאס קורטינאייטיס, שחקן העבר האגדי (מונה לשר הספורט בליטא בשנת 2003) ועוזר מאמן הנבחרת הליטאית, עבד עם יאסיקביצ'יוס בחודשיים האחרונים. "למרות כל מה שעבר עליו, שרונאס הוא עדיין הפליימייקר הטוב ביותר באירופה ואחד הטובים בעולם", משוכנע קורטינאייטיס. "בארה"ב הוא לא כל כך הצליח, כי שם מדובר בסגנון אחר של כדורסל. באמריקה מקדשים את האינדיבידואל, באירופה מגיעים להישגים בעזרת יכולת קבוצתית. אני גם חושב ששרונאס עשה בחירות לא כל כך טובות והגיע לקבוצות NBA שלא מתאימות עבורו, ששיחקו כדורסל בסגנון שונה מכפי שהכיר. גם ארווידאס מאצ'יאוסקאס סבל מאותן בעיות בדיוק".

אם כי קורטינאייטיס סבור שהחלטתו של יאסיקביצ'יוס לשוב לאירופה נכונה וצודקת. "דיברנו הרבה בנבחרת, ושרונאס אמר לי: 'כסף עבורי פחות חשוב בשלב הזה של הקריירה, אני רוצה לשחק כדורסל ולזכות בתארים'", הוא מספר. "ברור שכסף זה מרכיב משמעותי, אבל התשוקה של שרונאס למשחק גדולה יותר. הוא פשוט רוצה לשחק. אני מסכים שבגילו ובמעמדו הוא צריך להיות על המגרש, כי הוא כבר לא ילד ואני לא חושב שנותרו לו יותר מדי שנים לשחק. אני לא יודע לומר לך למה הוא בחר דווקא ביוון, כי גם ברצלונה מאוד רצתה אותו, אבל אין לי ספק שאיתו, פנאתינייקוס מעמידה את הסגל הכי חזק באירופה. שרונאס לא שכח לשחק כדורסל. הוא אותו שחקן חכם, עכשיו דווקא יש לו ניסיון גדול יותר. מבחינת הסטייל והטכניקה, שום דבר אצלו לא השתנה. ביורובאסקט הוא לקח את כל ההחלטות במגרש, כמו בימים הטובים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

דיאמנטידיס ועוד ארבעה

בעונה הקרובה תחגוג פנאתינייקוס 100 שנים להיווסדה, והבעלים פאבלוס ינאקופולוס אמר מוקדם יותר הקיץ כי "אין דרך טובה יותר לחגוג את העונה ההיסטורית הזו מאשר בעזרת תואר אירופאי נוסף". לשם כך תעמיד פאו את התקציב הגבוה בתולדותיה, המוערך בכ-24 מיליון דולר. הסגל של אובראדוביץ' נוצץ ועמוק מתמיד, אולם שאלה עיקרית אחת נותרה פתוחה: כיצד, לעזאזל, יתמודד הסרבי עם העומס האדיר בקו האחורי שלו?

"אצל אובראדוביץ' אין חמישייה קבועה. הוא יכול לשנות מידי שבוע את החמישייה, לאורך עונה שלמה", מסביר ניקוס בורלאקיס. "בעצם, רק דבר אחד קבוע אצלו - דיאמנטידיס. לאורך השנים האחרונות, תמיד צחקנו שפאו זה דיאמנטידיס ועוד ארבעה. הבן אדם פשוט מכונה, הוא מחזיק ברצף של 192 משחקים עם פאו בשלוש השנים האחרונות, בכל המסגרות. הוא לא נפצע, לא מתעייף. כל משחק עולה כמו נינג'ה ומחסל את משחק ההתקפה של היריבות. דיאמנטידיס אוהב לעבוד קשה, וגם בימים הנדירים בהם אובראדוביץ' מעניק לשחקנים חופש, הוא אחד היחידים שמגיע להתאמן בחדר כושר. הוא אובססיבי, ולכן אובראדוביץ' כל כך אוהב אותו". אגב, דיאמנטידיס צפוי להתמנות לקפטן הקבוצה בסיום העונה, עם פרישתו של פרג'יסקוס אלוורטיס הוותיק.

דיאמנטידיס הוורסטילי יכול לשחק בשלוש עמדות – פוינט גארד, שוטינג גארד וסמול פורוורד. "עכשיו הוא יקבל את ה'רול' שהיה לדיאן בודירוגה בזמנו", מוסיף בורלאקיס. פרשני הכדורסל ביוון טוענים כי מאחר ואובראדוביץ' מעדיף לשחק עם שלישיית גארדים בקו האחורי, יאסיקביצ'יוס יזכה לנתח מכובד של דקות משחק.

"אובראדוביץ' רוצה שלישיית גארדים שיכולה ליצור, ושאראס, לצד פפאלוקאס, הוא אולי שחקן הפיק אנד רול הכי טוב שאירופה ראתה", מאבחן ניקוס ורלאס. "צריכים גם לשים לב לכך שפאו בונה את עצמה בהתאם לצסק"א. לדעתם, צסק"א היא היריבה העיקרית שלהם, ואם צסק"א העמיקה את הקו האחורי שלה הקיץ, אז גם פאו מבצעת פעולות דומות. היום לפנאתינייקוס יש סגל של 12-13 שחקנים בכירים, מה שיאפשר לאובראדוביץ' להעניק לדיאמנטידיס וליתר שחקני המפתח הרבה מנוחה בליגה היוונית. גם בעונה שעברה פאו העמידה סגל עמוק, אבל אובראדוביץ' לא סמך על חלק גדול מהשחקנים, והעדיף לשחק עם חבורה קטנה, שנשחקה לאורך העונה והייתה מאוד עייפה בגמר הפלייאוף מול אולימפיאקוס. זה כבר לא יקרה בעונה הקרובה. שאראס ישחק הרבה, בטח ביורוליג, אבל הבעיה היחידה היא שאולי הוא ייאלץ לעלות מהספסל, כמו בתקופה שלו בברצלונה". אלא שגם במקרה רדיקלי שכזה, כל עוד תשחק פנאתינייקוס כדורסל דומה לזה שהציגה ברצלונה הגדולה של יאסיקביצ'יוס ובודירוגה, אפילו הליטאי הנרגן לא צפוי להתלונן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully