וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'וזה מוריניו - האיש ששיגע את הממלכה

20.9.2007 / 11:02

הפורטוגלי שהתפטר מאימון צ'לסי הוא אדם צבעוני וחצוף, שיודע מאוד לנצח ולא יודע להפסיד. ביוגרפיה וציטוטים של מאמן דגול

במשך שנים רבות, מאז 1955, חיפש מועדון הפאר האנגלי צ'לסי מאמן שיוביל אותו לזכיה בתואר האליפות. בצ'לסי של שנות ה-90 תמיד היה כסף, אבל גם רוד חוליט, ג'יאנלוקה ויאלי וקלאודיו ראניירי לא הצליחו ממש להרים את המועדון מהשנים העגומות של הסבנטיז והאייטיז, שבהן דשדשה הקבוצה בין מרכז טבלה לירידה לליגה השניה באנגליה.

ביוני 2003 רכש המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ' את הקבוצה, ובסיום עונת 2003/04 החליט ללכת על מאמן פורטוגלי חצוף, איש בעל פה גדול בלי גבולות, שהביא את פורטו לזכיה בליגת האלופות. לאיש הזה קוראים ז'וזה מוריניו, והוא שינה את מפת הכדורגל בבריטניה.

מוריניו בן ה-44 החל את דרכו המקצוענית כמאמן באסטרליה אמאדורה ובשטובאל, שתי קבוצות קטנות מהליגה הפורטוגלית, והפך בתחילת שנות ה-90 למתורגמן של בובי רובסון, כשהאנגלי הגיע לברצלונה. לאחר שרובסון עזב, מוריניו המשיך לעבוד תחת לואיס ואן חאל, ולמרות רצונו לרשת את ההולנדי, אימן לבסוף רק את קבוצת ברצלונה ב'.

בשנת 2000 פרץ מוריניו את הדרך בפעם הראשונה, כשמונה למאמן בנפיקה במקום יופ היינקס. בשל חילופי הנהלה וחוסר רצונו של הנשיא החדש להעניק לו הארכת חוזה, מוריניו עזב, שוב לקבוצת מרכז טבלה - ליירה, המוכרת לנו ממשחק גביע אופ"א נגד מכבי נתניה. בינואר 2002 התמנה מוריניו למאמן פורטו, וב-2003 הצעיד אותה לאליפות משכנעת בפורטוגל.

השנה הגדולה של מוריניו הגיעה ב-2003/04, כשלאחר עונה סנסציונית הצעיד את פורטו לזכיה בליגת האלופות, לאחר ניצחון מרשים בגמר - 0:3 על מונאקו. אברמוביץ' ראה, נדלק - והביא אותו לצ'לסי.

התוצאות של מוריניו בצ'לסי היו מיידיות ומרשימות - אליפות ב-2004/05 וב-2005/06 ומאבק על כל התארים האפשריים. מוריניו לא זכה עם צ'לסי בליגת האלופות ובעונה שעברה איבד גם את תואר האליפות, אבל הביא אותה לגמר הגביע האנגלי, שם ניצחה את מנצ'סטר יונייטד 0:1.

כבר בשנה שעברה ריחפו רוחות ההתפטרות מעל צ'לסי. בין מוריניו ואברמוביץ' התגלעו קרעים לא מעטים, שהגיעו לשיאם במינויו של אברהם גרנט למנהל הטכני של הקבוצה לפני פתיחת העונה. הקרע הגיע לשיאו לאחר התיקו 1:1 עם רוזנבורג, שבסיומו החליט מוריניו שדי - הוא הולך הביתה.

ז'וזה מוריניו - ציטוטים נבחרים

"אל תקראו לי שחצן, אני פשוט אלוף אירופה ולכן אני אדם מאוד מיוחד".

"אם הייתי רוצה לעשות לעצמי חיים קלים, הייתי נשאר בפורטו - אליפות אירופה, כסא כחול ויפה, אלוהים ואחרי אלוהים - אני".

"לחץ יש על אנשים שמנסים להאכיל את הילדים שלהם ועובדים קשה מבוקר עד ערב. אין לחץ בכדורגל".

"לשחקנים הצ'כים, האנגלים והפורטוגלים יש זכות לייצג את ארצם, אבל למה קלוד מקללה מייצג את צרפת? הוא עבד, אין לו שום חירות ואין שום זכות להביא אותו לנבחרת" (אחר כך מקללה הגיע לצ'לסי)

"אנחנו לא נותנים הצגות? ממש לא אכפת לי. אנחנו מנצחים".

"שחקנים צעירים הם כמו מלון: אתה פותח וטועם ורק אז יודע אם הוא טוב".

"כמו שאומרים בפורטוגל: 'הם הביאו את האוטובוס ושמו אותו מול השער" (מתייחס לבונקר של טוטנהאם אחרי 0:0 עם צ'לסי).

"ראיתי את השחקנים של הקבוצה היריבה מקיפים את המגרש אחרי שהפסידו לנו במשחק הבית האחרון שלהם. אם אתה עושה את זה בפורטוגל, יזרקו עליך בקבוקים".

"כולם רוצים שצ'לסי תפסיד משחק. אני מציע שכשזה יקרה יהפכו את זה ליום חג לאומי".

"אנחנו בטופ העולמי לא בגלל הכסף שלנו, אלא בזכות העבודה הקשה שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully