וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרקוד על הדם של מישיגן

אורי פינצי

5.9.2007 / 10:53

אורי פינצי, אוהד אורגון מושבע, כבר מפנטז על ניצחון באן ארבור בסוף השבוע, וחושף נדבך על מדינה שכמעט כולה שקועה בפוטבול מכללות

כשדון אסיג, הכרוז המנומנם של איצטדיון "אוצן" ביוג'ין, אורגון, הכריז שאפלצ'יאן סטייט האלמונית זה עתה ניצחה את מישיגן ב"ביג האוס", האיצטדיון האימתני באן ארבור, 58,000 הצופים לבושי הצהוב באיצטדיון באורגון הריעו ממושכות. ניתן היה לראות חיוכים אפילו בקרב הספסל של האורגון דאקס, שכמה דקות קודם לכן פתחו את העונה מול היוסטון קוגרס. במחזור הבא אתם יודעים לאן הם נוסעים - לאן ארבור.

עד מהרה התלפו התרועות בהתפכחות מבולבלת. ביציע הסטודנטים התפתח וויכוח, שנמשך עד עתה ברחוב, ברדיו, בטלוויזיה באינטרנט ובעיתונים המקומיים: האם ההפסד המביך של מישיגן הועיל או הזיק לדאקס? לפני היוודע התוצאה, הדאגה הראשית של האוהדים היתה שהוולברינס, מלבד היותם מדורגים מספר חמש במדינה, ינסו לנקום על ההפסד הצורב שנחלו ארבע שנים קודם לכן ב"אוצן", כאשר הם באו כמדורגים מספר שלוש, והפסידו 31:27 לאורגון הלא מדורגת. פתאום הכל השתנה.

הפסימיסטים טוענים שהוולברינס ממישיגן כועסים. מאוד. והם חוששים שהם יוציאו את הכעס שלהם על אורגון. כל ארה"ב תסתכל, ועתידו של לויד קאר, המאמן, מונח על המאזניים. מישיגן תשתמש בכל הכלים שלה כדי למנוע הפסד שני רצוף בבית. משחק הריצה של מישגן, מתאים כמו כפפה לחסרון של אורגון, הגנה שלומיאלית שנתנה ליוסטון הבינונית לעבור אותה עם 545 יארדים, מתוכם 315 יארדים בריצה. ההפסד אף עלה למשיגן בדירוג הכלל-ארצי, והמקום החמישי הם ירדו לסביבות המקום ה-40, אפילו אחרי אורגון.

מצד שני, ההפסד הוכיח אחת ולתמיד שהבית המאיים של מישיגן הוא לא בדיוק המבצר שלה, במיוחד אם קבוצה מהליגה השניה יכולה לנצח, לחסום שתי בעיטות חופשיות ולשחק באותו סגנון (שבלוני) בו אורגון משחקת, עם קוורטרבק אתלט שאוהב לרוץ עם הכדור, ובלי הרבה מסירות רוחב. ניתן לסכם את התחזיות למשחק באופטימיות זהירה המלווה בחשש כבד מתבוסה. אורגון שיחקה שלוש פעמים במישיגן ומעולם לא הצליחה להשיג אף לא נקודה.

לוקאל פטריוטיזם מוגזם, אבל מחויך

לעתים קרובות אני נוטה להשוות את את תחושת הלוקאל-פטריוטיזם הקיימת בקרב אוהדי הספורט במדינת אורגון לאלה שבישראל, במיוחד בגלל תסמונת הפרובינציאליות ממנה סובלות שתי המדינות. אם תצפו עם תושב אורגון במשחק של אטלנטה פאלקונס, למשל, וג'ואי הרינגטון יעלה לשחק (וזה יקרה הרבה העונה), קרוב לוודאי שתשמעו אותו צועק "הוא מאורגון!", במין גאווה כזאת שאנו חווים בכל פעם שיוסי בניון "מעורב במהלך שהוביל לשער" בליברפול. העיתונות המקומית עוקבת אחר בוגרי האוניברסיטה המשחקים בליגת המקצוענים ומחובת תושב המדינה לעודד את אורגון, ואפילו את אורגון סטייט היריבה, אם הן משחקות נגד אוניברסיטה ממדינה אחרת.

בספורט המכללות באורגון קיימים רגשי נחיתות מול השכנה הדרומית, קליפורניה, שמקבלת את מירב תשומת הלב בפאק-10. לא רק שצריכים להתמודד עם קובעי הדבר שנמצאים בחוף המזרחי, בנוסף צריך להתעמת עם המתנשאים מהדרום, שקוראים לאורגון "קנדה של קליפורניה".

ספורט המכללות באורגון הוא פחות או יותר האטרקציה הספורטיבית היחידה מחוץ לעיר הגדולה, פורטלנד (שם משחקת רק קבוצה מקצוענית אחת, הטרייל בלייזרס ב-NBA). יוג'ין (בה נמצאת אוניברסיטת אורגון) היא העיר שבנוסף לאוניברסיטה מציעה מגוון גדול במיוחד של היפים מזקנים, ולובשת חג בשבתות של משחק. בכבישים רואים מכוניות עם דגלים והמשחק הופך להיות נושא היום. במשחק כולם לובשים צהוב, סטודנטים צעירים וזקנים שסיימו לפני עשרות שנים. וביציע הסטודנטים הרעשני במיוחד צורכים כמויות של אלכוהול וגראס שגורמים לך לתהות האם באמת הסטודנטים יכולים לשים לב לאיזשהו מהלך שקורה במשחק, ולא עסוקים בלהקיא אחד על השני או להגיד כל מיני דברים טיפשיים, כיאה לסטודנטים בגיל הזה, ובנוסף, הקמיע שלהם הוא דונלד דאק, זה מדיסני. בעקבות הסכם שיצרו באוניברסיטה בשנות ה-20 עם דיסני, באוניברסיטה ניסו להחליף את דונלד האהוב ביצור משונה בשם "רובו-דאק", שהיה למעשה מין ברווז בטייטס עם ברק עם הראש, ללא הצלחה. האוהדים אוהבים את דונלד. ובצדק, בשבת שעברה דונלד הלך מכות עם הקמיע של יוסטון מכיוון שזה העז לבצע שכיבות סמיכה אחרי טאצ'דאון.

איצטדיון "אוצן" דמוי הקערה יכול להפיק רעש שיכול לגרום ל"ביג האוס" במישיגן להשמע כמו האיצטדיון העירוני בראשל"צ (כך אמר המאמן של מישיגן אחרי ההפסד לפני ארבע שנים, אני הוספתי את ההשוואה). והוא נבנה ושופץ בעזרתו האדיבה של הבוגר המפורסם ביותר של האוניברסיטה, פיל נייט. לפני קצת יותר מ-40 שנה, נייט, בעזרת מאמן האתלטיקה ביל באורמן, טוסטר והרבה זמן פנוי, יצר נעל חדשנית והקים חברה שלעתיד תקרא "נייקי". אוניברסיטת אורגון תיקרא בעתיד בשם גנאי-חיבה "אוניברסיטת נייקי". בין "אולם נייט" לספריית נייט", פיל וזוגתו תרמו מאות מיליוני דולרים לאוניברסיטה, והפכו אותה לשפן הנסיונות של החברה. מדי האוניברסיטה הם תמיד החדשניים ביותר, וגוררים את התגובות השליליות ביותר מהמבקרים.

בשבת הקרובה כל החששות והתקוות יתממשו במישיגן. הקבוצה הקטנה מאורגון, שקיוותה להפתיע בשקט, תצטרך לעשות זאת באור הזרקורים, לעיני מאה ועשרה אלף אוהדים, ועוד הרבה מאוד בארה"ב יוג'ין הקטנה. הפסד יכול לפגוע הרבה בעונה, ניצחון - ואורגון יהפכו להיות מדורגים, ולמישיגן הלכה העונה והמאמן. ככה זה בספורט שבו הפסד או ניצחון אחד יכולים לחרוץ גורלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully