וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע מי יודע?

24.8.2007 / 14:38

בעונה שעברה היה ליאור אליהו אחד משחקני המפתח של מכבי תל אביב, הקיץ הוא גם מצטיין בנבחרת. אז למה הנחית עודד קטש לא פחות משלושה שחקנים חדשים על העמדה שלו?

הרבה כסף שפכה מכבי תל אביב הקיץ על חיזוק עמדות הפורוורד שלה. כ-3.5 מיליון דולר מתוך כחמישה מיליון שהוקצבו לרכש, ליתר דיוק. הקו האחורי הרעוע חוזק בשחקן אחד בלבד, שעתידו המקצועי מאחוריו. סמול פורוורד לא הוחתם, גם לא סנטר טבעי שישמש מחליף לניקולה וויצ'יץ' הפגיע. אבל לא פחות משלושה שחקנים משמעותיים הונחתו על המשבצת של ליאור אליהו, הקלף הישראלי החזק ביותר של הקבוצה בעונה שעברה: דיוויד בלות'נטאל, טרנס מוריס ומרכוס פייזר. גם עמרי כספי חזר, מגובה בחוזה תקדימי המבטיח לו מקום בשמינייה הראשונה ברוטציה (למרות שזה כבר לא יקרה). תיאורטית, אליהו הוא הנפגע העיקרי מהמפכה שהוביל עודד קטש בקו הקדמי של מכבי: מהגבוה השני בחשיבותו אשתקד, הוא צפוי להפוך רק לגבוה החמישי במספר. השאלה, במיוחד לנוכח היכולת שמציג במדי הנבחרת, היא למה זה מגיע לו ולמה זה מגיע לכדורסל הישראלי.

שלוש או ארבע?

על פי התכנון המוקדם, היה אמור אליהו להסתער על ה-NBA מעמדת הסמול פורוורד. זוהי כנראה המשבצת המורכבת והקשה ביותר לאיוש בכדורסל המודרני, שכן סמול פורוורד נדרש לעשות על המגרש קצת מהכל: בהתקפה, להחזיק בקליעה סולידית מבחוץ וממרחק בינוני, לדעת להגיע לטבעת בכדרור ולעיתים אף לשמש כמוביל כדור נוסף. בהגנה, להעניק מימד נוסף של פיזיות, לשמור על גארדים גבוהים ולתמוך במאבק על הריבאונד. אנתוני פארקר הוא הסמול פורוורד הקלאסי. עקב דרישות התפקיד המגוונות, סמול פורוורדים הפכו בשנים האחרונות למצרך נדיר ויקר, הן בכדורסל האירופאי והן בכדורסל האמריקאי. כפועל יוצא, מחירם מרקיע שחקים. רמונאס שישקאוסקאס הליטאי, אלוף אירופה עם פנאתינייקוס והסמול פורוורד המוביל ביבשת, עבר הקיץ לצסק"א מוסקבה בעסקה פנטסטית המוערכת ביותר מחמישה מיליון יורו וחצי.

התכנון המוקדם של אליהו קצת השתבש בעונה שעברה. כל אנשי המקצועי שהתראיינו לכתבה מדגישים שהישראלי לא הצליח לשפר אשתקד את האספקטים הלוקים בחסר במשחק שלו, כמו קליעה יציבה מכל הטווחים, עבודת רגליים נכונה בהגנה ויכולת כדרור סבירה. זו אולי תולדה של העובדה שהוא נאלץ לבלות הרבה יותר דקות על הפרקט, בעמדת הפאוור פורוורד, בעקבות חולשתו של נואל פיליקס ומערכת היחסים הטעונה בין ג'יימי ארנולד לנוון ספאחיה. כך שמבחינה אישית-סטטיסטית אליהו הציג אומנם עונת ביכורים פנטסטית, אבל לא קידם במילימטר את חלום ה-NBA שלו. ובמקרה הזה, אי התקדמות שקולה להליכה אחורה. בליגת הקיץ בלאס ווגאס, בה לקח חלק לפני כחודש וחצי עם היוסטון רוקטס, תופקד אליהו בעמדה מספר 3. קדמו לכך מספר שבועות של עבודה אינטנסיבית עם אנשי הרוקטס. אליהו הצליח להתמודד בכבוד עם האתגר דווקא בהגנה, מספרים אנשי מקצוע שצפו בו. אבל עודד קטש אומר שגם כך, "בעונה הבאה ליאור ישחק רק בעמדה מספר 4. לא נסיט אותו לעמדת הסמול פורוורד". חדשות טובות לאוהדים של מכבי, לא כל כך לאליהו עצמו.

הפער בין הנבחרת ליורוליג

אחת הבעיות הגדולות של אליהו היא שבעונה הבאה, יריביו על דקות המשחק יהיו מוריס, בלות'נטאל ופייזר. לא יניב גרין ופיליקס. "אני בונה מאוד על כולם, ובמיוחד על מרכוס", סיפר קטש לא מזמן. פייזר ישתכר כ-2.3 מיליון דולר נטו בשנתיים הבאות, ויהיה למעשה למיליונר הרביעי בסך הכל בתולדות המועדון. בייבי בארקלי מגיע לכאן כדי לשחק ואמור לסתום מידי ערב, בוודאי שביורוליג, את עמדת הפאוור פורוורד ל-30 דקות לפחות. ניקולה וויצ'יץ' ישחק קצת פחות בעמדת הסנטר. אלא אם בלות'נטאל יוסט לעמדה מספר 3, ייאלצו הוא, מוריס ואליהו לחלק ביניהם 15 דקות בסך הכל. גם אם בלות'נטאל יתופקד בסופו של דבר כסמול פרוורד (אף שלטענת דיוויד בלאט, "בלות'נטאל הוא פאוור פורוורד, חד וחלק"), עדיין יסבול אליהו מירידה חדה בדקות המשחק שלו ויאלץ להיאבק על פירורים. אגב, על פי ניסיון העבר, קטש מעדיף לשחק עם שלושה גארדים בקו האחורי, שיורכב ככל הנראה מקאמינגס, ביינום וטל בורשטיין. גם בהנחה ובלות'נטאל יעניק חיפוי מסוים בעמדת הסמול, עיקר תפקודו יהיה בעמדה מספר 4. כך ששם ייווצר פקק תנועה של ממש.

"אליהו הוא שחקן קצת בעייתי", אומר איש כדורסל ישראלי. "זה לא הגבוה הקלאסי. אי אפשר לקחת ממנו את הכישרון הטהור שלו, את האינסטינקטים המצוינים ואת היכולת שלו לצבור נקודות באינספור דרכים, אבל חייבים להודות שהוא לא שומר ואין לו כמעט קליעה. אני לא בטוח שהוא היה מקבל כל כך הרבה קרדיט בעונה שעברה אלמלא החולשה של יתר הפורוורדים". גורם אחר מוסיף ואומר כי "ביורוליג הפאוור פורוורדים הם בדרך כלל פיזיים מאוד וחזקים מאוד, וליאור לא שידרג את עצמו מבחינה גופנית. התקפית, אין ספק שמדובר בכוח אדיר: הוא בלתי צפוי, קשה מאוד לשמור עליו, אבל בהגנה הוא לא פקטור. מיס-מאץ' אחד גדול. הכי טוב היה אם מכבי יכלה לעשות חילופי הגנה-התקפה, כמו בכדוריד".

בין התקפה לפיזיות

מאמן ישראלי בכיר מתקשה להבין את פשר התבשיל שרקחה מכבי. "בעונה שעברה שמעתי כל הזמן אנשים במכבי שאומרים שהם מאמינים בו. אבל אם האמינו בו כל כך הרבה, איפה הוא היה בחצי השני של העונה, ולמה הביאו כל כך הרבה שחקנים על העמדה שלו? התשובה היא שליאור אולי מתמצא מצוין בצבע והוא אתלט אדיר, אבל יש לו גם הרבה חסרונות. לא קליעה, לא הגנה, לא יד שמאל, והוא גם לא קשוח. אולי קטש מעדיף גבוהים עם קליעה טובה, כדי שיוכל לשחק הרבה 'פיק אנד פופ' (מהלך בו גבוה חוסם לגארד ויוצא החוצה לקליעה משלוש או מחצי מרחק). עודד כנראה רוצה שמכבי תשחק כמו שהוא היה כשחקן, עם שחקנים התקפיים באופיים, וכמה שיותר".

אחד הלקחים המרכזיים שהפיק קטש מהעונה שעברה הוא עניין הפיזיות תחת הסלים. אשתקד העמידה מכבי קו קדמי רך שלא הצליח להתמודד, דנפסיבית או אופנסיבית, עם קבוצות גבוהות ומאסיביות דוגמת צסק"א, פנאתינייקוס ואפילו פרטיזן בלגרד. גורם במכבי אומר ש"בעונה שעברה לא היה מי שילכלך ידיים". סדרת רבע גמר היורוליג מול אלופת אירופה היוצאת יכולה לשמש דוגמא מייצגת: הגבוהים של מכבי בכלל ואליהו בפרט נרמסו תחת הגלגלים הכבדים של מסינה, ותפוקתו של אליהו צנחה מ-12.2 נקודות (60% מ-2), 5.8 ריבאונדים ו-1.7 אסיסטים בכמעט 23 דקות בשלב הטופ-16, ל-5.7 נקודות (42.8%), 4.7 ריבאונדים ואפס אסיסטים ב-14 דקות בלבד ברבע הגמר. מה שבטוח, עם פייזר, מוריס ובלות'נטאל, פיזיות תהיה למכבי בשפע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

קטש שינה את דעתו?

דני פרנקו, מאמנו של אליהו בעבר, נדרש לסוגיה. "ליאור זה שחקן שיכול לאבד את הביטחון מהר בסיטואציות מסוימות, אבל חשוב לציין שבכל מקום, גם בנבחרת העתודה וגם בגליל, נקודת הפתיחה שלו לא הייתה כל כך טובה ובכל זאת, איכשהו, הוא הצליח בכל מקום", מאבחן פרנקו. "לליאור יש הרבה כישרון ואופי נוח שגורמים לכל מי שנמצא סביבו להתחבר אליו בקלות. אני מאמין שגם אם יש עוד כמה שחקנים על העמדה שלו, הוא יידע להתמודד איתם ולהרוויח את המקום שלו בצדק. אולי גם העובדה שליאור עושה יופי של טורניר בנבחרת תחת צביקה (שרף) תעזור לו להרוויח דקות משחק".

אם כי פרנקו מסייג ואומר ש"ברור שמבחינה גופנית, ליאור עדיין חייב להתפתח. הוא חייב להעלות את מסת השריר, אבל ככה שזה לא ייפגע ביכולות האתלטיות שלו. זה דבר ששחקנים עובדים עליו בדרך כלל בקיץ, אבל לליאור לא היה ממש קיץ כי הוא היה בארה"ב ואחר כך עם הנבחרת. במכבי זה יצטרך להיעשות תוך כדי העונה, וזה מאוד קשה. לגבי הקליעה שלו מבחוץ אני יכול לומר שאצל עודד בגליל ליאור הרגיש הרבה יותר חופשי לזרוק מחצי מרחק ומשלוש. הבנתי שבעונה שעברה ספאחיה לא רצה שהוא יזרוק מבחוץ. הוא ייעד אותו לדברים אחרים. אחת המטרות הגדולות שלו בעונה הבאה תהיה לשפר את הקליעה ולהראות שהוא יודע לעשות את זה. וכמובן, לצבור כמה שיותר דקות. אני חושב שעודד מאוד אוהב את ליאור ומעריך אותו, ויאפשר לו להתקדם". כפי שזה נראה כרגע, בינתיים קטש שינה את דעתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully