וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגה תחת אזהרה

14.8.2007 / 13:00

הלאומית הרגילה אותנו למאבקים מותחים עד לגונג, אך העונה אסור לה להמר על אמון אוהדיה, שמאסו בפרשות השחיתות, אחרת יחל תהליך מחיקתה. וואלה! ספורט פותחת עונה בלאומית

בשנים האחרונות יש ליגת כדורגל ישראלית שמייצרת דרמות, מותחת את צופיה עד לשריקת הסיום של מחזור הנעילה, ומספקת מתח ועניין שמצדיקים את הציפיות: הליגה הלאומית. די, בואו נפסיק להשלות את עצמנו. מכבי חיפה סיפקה לנו שיעמומון בליגת העל בין השנים 2000 ל-2006 (למעט הבלחה דרמטית של מכבי ת"א ב-2003), ומאז אליפות השרוכים של בית"ר ירושלים, לא נעתקה נשימתנו בגלל המצב בטבלה. בלא מעט מקרים, הלאומית היתה הדבר האמיתי.

אבל לליגת המשנה יש העונה בעיה גדולה. היא חייבת להשיב לחובביה את אמונם בה. פרשת ההימורים של העונה שעברה מטילה צל ענק על כל קבוצה ושחקן שלוקחים בה חלק, ואם הספורט הטהור לא ייחרט על דיגלה, הרי שמדובר בליגה שמחשבת קיצה לאחור, מכל בחינה שתעלה על דעתכם.

"זה משבר שלא הוסיף כבוד לליגה ולכדורגל, וכולי תקווה שדברים ישתנו", אומר מישל דיין, מאמנה של הפועל בני לוד, ואחד שצבר קילומטרז' ארוך בלאומית. דיין לא ממש אופטימי לגבי הפקת הלקחים מפרשות מכירות המשחקים. "אם הדברים יחזרו, עדיף לוותר על הכל. בינתיים נראה שכולם טומנים ראשם בחול, הכלבים נובחים והשייירה עוברת".

גם מישל דיין בטוח כי מדובר בעצם בשנת מבחן לליגה. "יש לתת דגש על טוהר המידות. אם אשתקד, אחרי כל מה שקרה בבאר-שבע ונצרת היו מבצעים פעולות אכיפה קשות, דברים היו משתנים, אבל בואו לא נהיה תמימים – לא נעשה כלום. בנוסף, הליגה איבדה ארבע קבוצות עם הרבה קהל: קרית-שמונה, סכנין, אשקלון והפועל ירושלים. תהיה ירידה של קהל, וזה גם יפגע בהנאה".

הפועל פתח תקווה וכל השאר?

לא שכחנו. מעבר לחקירות, חשדות ההימורים שאופפים את הליגה והתדמית שניזוקה, יש גם כדורגל. "בשנה שעברה התאכזבנו כשקיבלנו מתח רק בחלק התחתון. קרית-שמונה וסכנין פשוט ברחו לליגה. אני בטוח שהשנה זה לא יקרה", אומר מומי זעפרן, מאמנה לשעבר של הפועל בני סכנין, המשמש כיום כפרשן ערוץ הספורט של הליגה הלאומית.

האם אנו צפויים לראות מאבק פתוח על העלייה לליגת העל, או שמא הפועל פתח-תקוה והפועל באר-שבע תברחנה? הדעות חלוקות. "מדובר בקבוצות עם מסורת בליגת העל. הכח, חיפה ועכו עשו רכש טוב וכבר יש לנו חצי ליגה שמתמודדת בחלק העליון", אומר זעפרן, אך מישל דיין שכבר הפסיד עם קבוצתו למלאבסים בגביע הטוטו (3:0), מזהה עולה אחת בטוחה. "פתח-תקווה מעל לליגה. היא טובה יותר מזו של השנה שעברה, ולה הסגל הטוב ביותר. הכח, עכו, חיפה ובאר-שבע, שלא עשתה רכש משמעותי, תתמודדנה על העלייה. שאר הקבוצות תאבקנה נגד הירידה".

"אין לדעת איך יתחברו הדברים", מחזק ירון הוכנבוים, מאמן נצרת עילית, את זעפרן, "יש קבוצות שלפי התקציב וחומר השחקנים הן מועמדות לעלייה, אבל זו ליגה קטנה ולא תמיד הכסף הוא הגורם המכריע, אלא החיבור הנהלה -צוות מקצועי – שחקנים".

באר שבע חייבת לעלות?

זה נכון, הרי בכדורגל יש הרבה משתנים, על ומחוץ למגרש. בעיקר בלאומית. אבל אם ננסה להישאר במסגרת חוקי המשחק, אי אפשר להתעלם מהציפיות הגבוהות שיש באורווה ובווסרמיל, שכן מדובר בשניים מהמועדונים המפוארים בישראל. פתח-תקוה תנסה להראות כי העונה שחלפה סימנה את סיום שקיעתה של הקבוצה, והעונה הנוכחית היא תחילת חזרתה אל מרכז בימת הכדורגל הישראלי.

מה המלאבסים צריכים לעשות כדי לחזור מהר לליגת העל? "אם קבוצות שיורדות ליגה לא משתמשות בכח ההרתעה שלהן, הוא נשחק והן מידרדרות", מחלק זעפרן טיפ קטן למאמן הכחולים, אורי מלמיליאן, "לדוגמה הפועל חיפה שתקועה בלאומית, או קבוצות שירדו בעבר הרחוק כגון חדרה או יהוד, ואינן קיימות עוד. קבוצה שירדה מליגת העל צריכה לשדר כאילו זו מעידה קלה, והיא כבר חוזרת חזרה".

ומה לגבי המהפכה שעברה באר שבע בקיץ? האם זה מבטיח לה את העלייה? "זה הליך חיובי, לקבוצה שהיתה זקוקה לעירוי דם. כל פרשת חקירות ההימורים פגעה בה בעונה שעברה, ויחד עם הפציעות מהן סבלה, נמנע ממנה להתמודד על העלייה", אומר זעפרן. עם התקציב הגבוה בליגה, והיומרות הגבוהות לא פחות, לבאר שבע אין הרבה בררה. "בנתונים הקיימים ולאור הנסיון של הצוות המקצועי שכולל את מרקו בלבול ו-ויקו חדד, באר שבע חייבת לעלות", מסכים זעפרן.

ליגה ללא בטן, אבל עם סוסים שחורים

"בחלק התחתון תמיד מתוח משום שזו ליגה ללא בטן, בה כל קבוצה יכולה לנצח את יריבתה", מתייחס זעפרן לירכתי הטבלה, "בני לוד, רמת-השרון, נצרת-עילית ואחי-נצרת תאבקנה נגד הירידה, אלו קבוצות שחסרות כסף וזרים". דיין מונה סיבה נוספת למצוקה אליה יקלעו קבוצות אלה,"שוק השחקנים הישראלים היה דליל בקיץ. פתח תקוה, הכח וחיפה לקחו את המירב, ולאחרות נשאר מאגר מאוד מצומצם".

ומי תהיה סוס שחור? "אני מרוצה שברעננה דבקה סטיגמה של משביתת שמחות, ומקווה שתשמור עליה", מסמן זעפרן, "הלוואי שכל הקבוצות תהיינה כמותה מבחינה ספורטיבית". גם מישל דיין מצביע על רעננה כמוקש של הליגה. "זו קבוצה יציבה שרצה יחד כמה שנים, והיא התחזקה ברכש טוב". דיין מציין עוד קבוצה שעשויה להערכתו לעשות צרות לשאר הקבוצות, וזו העולה החדשה מהמכתש. "רמת-גן נשארה עם רוב הסגל, ואף התחזקה. יש לה חלק התקפי טוב ומנוסה, וזו קבוצה שתתן צבע לליגה".

צמצום פערים, הרחבת הליגה

מי שמקפיד לעקוב אחר הלאומית, נתקל בשנים האחרונות במוצר ההולך ומשתפר. המגרשים החוליים כבר נעלמו מזמן, דומה שהאלימות במגרשים נותרה נחלתה של ליגת העל בלבד, ולמרות ששוקו נומדר כבר פרש, אפשר למצוא בליגת המשנה שחקנים מלהיבים. "השנה הלאומית תהיה באיכות גבוהה יותר משום שקבוצות רכשו זרים טובים", מטעים זעפרן, "ויש גם הרבה שחקני ליגת על שהגיעו. הזרים האיכותיים שמגיעים לליגת העל גורמים לישראלים טובים לשחק בליגה הלאומית, למשל אורן ניסים בבאר שבע, או אופיר חיים שמעוניין להגיע לקבוצה. אותם שחקנים טובים יעלו את הרמה".

הוכנבוים מצנן מעט את ציפיותיו והתלהבותו של זעפרן, ומסביר מה מונע מהליגה להיות איכותית יותר. "לאורך השנים יש רמה טובה בלאומית, אך אין לצפות לרמת ליגת העל. מדובר בליגה צמודה ולחוצה, ואם רוצים לשפר את איכותה אז אני חושב שצריך לתמוך ברעיון של יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, ולהרחיב את שתי הליגות. כך יירד הלחץ, הליגה תהיה פחות צמודה, אבל הכדורגל יהיה יותר משוחרר, והקהל ייהנה".

זעפרן מסכים עם רעיון הרחבת הליגה, ומונה סיבה נוספת לכך. "אם בשלהי העונה קבוצה כמו הפועל ת"א מתקשה לנצח את מרמורק ואשקלון, או מכבי חיפה מודחת על ידי הפועל רמת-גן, אז זה מלמד על צמצום פערים בין הליגות".

לא רק מלחמה

בסופו של דבר, העונה, חובת ההוכחה מוטלת על כתפיה של הליגה הלאומית. על אף המתח שהיא מייצרת, על אף הקבוצות הגדולות שאמורות לשחק בה העונה, אין דבר שמרתיח יותר אוהד כדורגל, מאשר העובדה כי תוצאת המשחק והדרך בה הוא שוחק, נקבעו שלא בדרך ספורטיבית טהורה במאת האחוזים. על האיכות עוד אפשר לסלוח, ולקוות שתמשיך להשתפר. נהיה מוכנים להתפשר גם על פחות דרמה וייצרים, ובלבד שנדע כי הכל הושג בדרך הראויה.

"לפתיחה תהיה השלכה רצינית, אבל לא נראה לי שתהיה קבוצה שתברח כבר מההתחלה. אני מצפה לעונה איכותית, עם כדורגל התקפי ולא לליגה של מלחמה בלבד", מקווה זעפרן. אנו מקווים רק לליגה זכה ונקייה, את הפרשיות תשאירו לתחומים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully