וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפניני של הנבחרת

שגיא ניר

3.8.2007 / 15:22

איך הפך גיא פניני מפרובוקטור עם קליעה סבירה לאחד הקלפים החשובים שיש הקיץ לצביקה שרף. מאמניו בעבר מנתחים את השינוי

אין הרבה ספורטאים ישראלים שנוגעים בתהילה כבר בשניות הראשונות שלהם על הבמה. מעטים עוד יותר ממשיכים מאותה נקודה בדרך לקריירה מוצלחת. לכדורגלן בן לוז, זה קרה בגיל 16 עם שער ניצחון באשדוד, 2 דקות בתוך המשחק הראשון שלו במדי הקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב. גיא פניני, גם הוא מכביסט מלידתו הספורטיבית, עשה את זה דרמטי עוד יותר, במהלך שנראה היום כמאפיין של מי שהפך את החוצפה החיובית לתוסף הכרחי כל כך ליכולת מקצועית ומנטאלית.

זה קרה ב-11 בנובמבר 2001, באולם רוממה בחיפה. מאבק צמוד בין מ.כ. המקומית ומכבי רעננה נראה כהולך לקראת הארכה, עד נחיתתו של הכדור בידיו של הילד בן ה-18, שעמד בחלק המגרש של קבוצתו. מתוך פקעת השחקנים הצליח מספר 8 הצעיר להתרומם ולשחרר זריקה ארוכה, ששניות אחרי הבאזר צללה לרשת החיפאית והפכה אותו לכוכב היום. הרגע הראשון בקריירה הבוגרת של גיא פניני היה סל ניצחון שכולו חוצפה, תעוזה ומזל. שכולו גיא פניני.

פניני, שעד העונה האחרונה שיחק במכבי רעננה ובני השרון הצנועות, נחשב תמיד לשחקן ליגה טוב אבל לא מבריק, גבוה אבל גמלוני, קלעי מוצלח אבל אחד שלא מושך יותר מדי תשומת לב. בעצם, הוא משך תשומת לב – בעזרת לא מעט תקריות ועימותים עם כוכבי הקבוצה היריבה. אלא שמעבר לתדמית הפרובוקטור שהודבקה לו בשש שנות קריירה בליגת העל, התפתח מתחת לעינינו שחקן שהשילוב בין אופי, יציבות ומנהיגות עושה אותו שונה כל כך מהנוף העכשיווי של הכדורסל הישראלי העייף. רגע לפני טורניר ההזדמנות האחרונה, זה הזמן להתעכב על מי שצריך להפוך כבר בשבוע הבא לאחד השחקנים החשובים בנבחרת ישראל.

"מפלצת שהולכת וגדלה"

למרות שהסל המטורף משלושת-רבעי מגרש זיכה אותו בהופעה בתכנית הבידור של ארז טל ואורנה בנאי, גיא פניני מעולם לא היה כוכב גדול. הוא אמנם בלט בקבוצות הילדים והנוער של מכבי תל אביב, בה שיחק לצידו של יותם הלפרין שקטן ממנו בשנה, אבל מעבר לקליעה סולידית סיפק בעיקר משחק לחימה ועקשנות חסרת פשרות. לא יותר.

"גיא היה גבוה בראש מהאחרים אבל מסורבל בתנועה, ותמיד נכנס למאבקים פיסיים עם גדולים ממנו. הוא לא פחד ליצור מגע ופרובוקציות, והעז לנצח משחקים", נזכר עידן פלדה, מאמנו של פניני בתחילת הדרך, שלא מופתע מההתקדמות של הפורוורד. "בניגוד להלפרין, שאם היה עוזב אחרי גיל הנוער לקבוצה קטנה היה היום בודאות ב-NBA, גיא עשה החלטות נכונות בקריירה שלו שסייעו להתפתחות שלו כשחקן. העובדה שהוא הלך לרעננה כבר בשנתו הראשונה בבוגרים גרמה לכך שהתקדם בדקות המשחק, שזה הכי חשוב בעצם. כיף לאמן אותו, כי כל מאמן שמח שיש לו גבר שמרביץ, מופיע במאני טיים ועושה את הדברים הקטנים".

ננו גינזבורג, שאימן את פניני בבני השרון לפני שלוש עונות, רואה שיפור אדיר ביכולתו העונה. "בנוער היתה לו רק קליעה והוא לא היה יכול ליצר לעצמו זריקה. בזמנו השתמשנו בו בתור 4 נמוך, כי הוא לא היה יכול לשחק בעמדה 3 מול שחקנים שלא היה יכול לשמור עליהם או לעבור אותם כי הטיפול שלו בכדור והמהירות לא הספיקו. הוא לא נראה טיפוס שמשקיע יותר מדי, אבל הוא עשה שיפור גדול. אני לא יודע אם זה קרה לו במזל או לא".

הקיץ, הובא גיא פניני לירושלים כשחקן עשירי, שתוכנן לשמש כעוד מחליף לגבוהים. פציעתו הקשה של מתן נאור, והחולשה של תמאר סליי ששלחה אותו בחזרה לארצות הברית, היתה כל מה שפניני היה צריך. "כשמתן נאור נפצע, גיא לקח את ההזדמנות ביותר משתי ידיים", מספר עוזר מאמן ירושלים זיו ארז. "הוא כל הזמן מוסיף אלמנטים ומשתפר: מוריד כדור לרצפה, שידרג את הקליעה, יכול לשמור כמה עמדות במגרש ועשה קפיצה ביכולת המסירה. זה שהוא הגיע לירושלים זה תהליך הכי ברור בעולם. הוא שחקן מהרמות הגבוהות באירופה עם התכונות שלו - היכולת לשחק במאני טיים, קור הרוח והאינסטינקטים של המשחק שגורמים לו להיות תמיד במקום הנכון. הוא מפלצת שהולכת וגדלה כל הזמן".

"הכי חשוב זה מה שיש בקופסה למעלה ובלב"

עם פניני כשחקן משמעותי ברוטציה, ירושלים לא שמטה משחק בחודשים ינואר עד מרץ, כשהפורוורד מפגין יכולת שיא משני צידי הפרקט, לא יורד ממאזן דו ספרתי בנקודות וקולע באחוזים מצויינים מחוץ לקשת. במשחק ההדחה מהיול"ב קאפ בבלגרד מול ז'לז'ניק, הפכה היציאה שלו בחמש עבירות לנקודת השבר של ירושלים, וגם לגמר הפיינל פור הוא הופיע, כששלשה נהדרת שלו יכולה היתה לסדר לאדומים יתרון 7 על מכבי, באותו מהלך בו התנגש טפירו בשארפ, וניפץ את החלומות האדומים.

"הוא שחקן שרוצה לנצח, וייקח את הכדור האחרון לא משנה מה", אומר גינזבורג. "הוא גמבלר במשחק שלו, ולי זה עלה בשני ניצחונות וארבעה הפסדים, אבל לזכותו יאמר שהוא מבין את המשחק ויודע את זה. בכל מקרה, עדיף שחקנים כמוהו על כאלה שמתחבאים ולא לוקחים על עצמם".

"הוא לא מפחד מאף אחד, ולא משנה מה יגידו לו או מה חושבים עליו", מוסיף ארז. "הוא יזרוק, ואם הוא יחטיא הוא יזרוק שוב ובדרך כלל לא יחטיא. היה לו משחק אחד נגד נהריה שהוא היה פחות טוב בהגנה, ואחרי זה הוא דיבר איתי עליו חודש. הוא שחקן שדורש מעצמו, לוקח לתשומת ליבו ומעניש את עצמו".

"היכולת היא הדבר הכי פחות חשוב היום בכדורסל - חשוב מה יש בקופסא למעלה ובלב", פוסק פלדה. "כדורסל בנוי מטכניקה, טקטיקה קבוצתית וטקטיקה אישית שזו יכולת קבלת החלטות. לגיא יש קליעה נחמדה, הוא לא אתלט ולא מכדרר, וכמוהו יש מיליונים - אבל מה שהופך אותו למשמעותי זה שהוא עולה לשחק בלי שיעניין אותו אם הוא שומר על כוכב, ואמור להוציא אותו מכלל איפוס, או אם צריך סל חשוב ואז הוא זה שייקח את הזריקה. ואלו בדיוק התכונות שאתה מחפש".

"הוא בן זונה במובן החיובי"

בנובמבר 2004 אירחה בני השרון את חימקי מוסקבה למשחק בשלב הראשון של היורוקאפ. שתי שניות לסיום, כשהמארחת בפיגור שתיים, קטף שחקן רוסי כדור חוזר ומיד נצפה מכה את פניני. הפרובוקציה של פניני זיכתה את בני השרון בעבירה בלתי ספורטיבית, שאיפשרה לה לנצח במשחק. השחקן, שבמשך השנים גרם ללא מעט תקריות מסוג זה, זכה בשל כך לשם של פרובוקטור. אלא שהיכולת שלו בשנה האחרונה עמעמה את הביקורות, מה גם שלחימה ושיניים הם לא משהו שהכדורסל הישראלי יכול להרשות לעצמו לוותר עליו במצבו.

"גיא הוא בן זונה במובן החיובי, שלא לוקח שבויים", מסביר גינזבורג, מאמנו של פניני באותו משחק מול חימקי. "הוא לא עשה אז חשבון כששיחק מול ותיקים כמו אוסקר טורס ורובן וולקוביצקי, ויעשה הכל כדי להוציא שחקן משיווי משקל. אבל עושים לו עוול עם התדמית הזו, כי הוא נרגע - הלוואי לכל קבוצה שחקן כזה", הוא מסנגר, ולא שוכח לעקוץ: "אוי למאמן שגיא יהיה הכוכב של הקבוצה שלו, כי הוא יעשה לו טרור".

ברק פלג, שבנה לעצמו קריירה מפוארת על משחק הקרבה ולחימה, עם כי "מהסוג הנקי", לא מצטרף לביקורות המתמעטות על פניני. "אנשים יכולים לאהוב את הסגנון שלו או לא, אבל מחוץ למגרש שומעים עליו רק דברים טובים", הוא אומר. "פניני הוא שחקן עם אופי, שנלחם ולא נשבר, מבין את המשחק מצוין, עושה הכל הגנתית ומשחק קבוצתי. הוא שחקן של קבוצה שנותן את התחת בשביל הקבוצה, ועל זה שהוא נושך או צובט מדי פעם אפשר להסתכל לשני הכיוונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"בכל רמה שתהיה - גיא הוא שחקן מרכזי"

פניני שיחק בכל הנבחרות הצעירות של ישראל, ואפילו היה הבולט בשחקני העתודה 2002, שסיימה במקום העשירי באליפות אירופה. בנבחרת הבוגרת, לעומת זאת, הוא טרם זכה להזדמנות, אולי כפועל יוצא מהנטייה של הכדורסל הישראלי לחיות על תדמיות שגורמות לנבחרת להתבסס במשך שנים על יוצאי מכבי תל אביב, הפועל ירושלים ועד לא מזמן גם הפועל תל אביב.

"פניני מזכיר לי קצת את מה שקרה לי, כשזומנתי לנבחרת רק אחרי שהגעתי להפועל ירושלים", נזכר פלג. "הוא מסמן דור ביניים חדש, ואני מקווה שהוא יתקע יתד בנבחרת ולא כמוני, כי צריכים שחקנים כמוהו בנבחרת. יעשו טוב אם יתנו לו להיות חלק מרכזי".

לארז אין ספק לגבי יכולתו של פניני לתרום למדים הלאומיים כבר בטורניר ההזדמנות האחרונה. "בכל רמה שתהיה - גיא הוא שחקן מרכזי. יש לו את היכולות והאופי ואין ספק שישתמשו בו הרבה. הוא יכול להיות פורוורד מהטובים שהיו פה אי פעם והוא בדרך לשם, רק חסרה לו עוד קצת הכרה. הכל הוא עושה בשקט, ורק בדיעבד רואים את התרומה שלו בדברים הטובים עם החטיפה הזו או השלשה במומנטום הזה. הוא שקט אז הוא לא מקבל את התהילה".

היכולת הטובה של פניני לא נעלמה מעיניו של מאמן הנבחרת צביקה שרף, שבקיץ הקודם לא כלל את פניני בין 12 שחקני הסגל, אבל הקיץ הוא מייעד לו תפקיד משמעותי יותר. בשלב הזה בקריירה שלו, ובמצב העגום בו נמצאת הנבחרת, יכול פניני ללא ספק להיות האס של שרף.

"גיא עשה עונה טובה בירושלים, ובנבחרת הוא רציני והשתלב במהירות", אומר המאמן הלאומי. "הוא רעב לכדורסל ויש אצלו דברים שמעבר לטכניקה - רצון ורצינות. הוא התבגר, תפס את עצמו מבחינת השקעה והכנה למשחק וזה בסך הכל משהו שקורה עם הגיל – הרי אי אפשר לצפות משחקן בן 19 שישחק כמו בן 35, כי אין קיצורי דרך. צריך לתת לו את הזמן כדי לראות עד כמה רחוק הוא יגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully