וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין אמון במשחקי אימון

אביעד סגל

28.7.2007 / 16:00

באירופה זה רק כלי שיווק, באנגליה רצו לבטל אותם, ואפילו המאמנים בקושי מתייחסים אליהם. אז למה רק בישראל משתגעים מכל משחק הכנה?

בניימיכן, עיר הולנדית שלווה, עדיין לא מצליחים לשכוח את בני סכנין. לפני שלוש שנים יצאה מחזיקת הגביע דאז למחנה אימונים בבלגיה, שם התכוננה להופעה הראשונה שלה בגביע אופ"א. הקבוצה של לחמן, מלאת מוטיבציה באותם ימים, פגשה את ניימיכן של יוהאן נייסקנס למשחק אימון. ההולנדים, שבסך הכל ניסו לערוך אירוע ראווה חביב ולהציג את שחקניהם החדשים לקהל, לא ציפו למלחמה שמחכה להם על הדשא. זה נגמר ב-1:2 אמוציונלי לסכנין, שסיימה את המשחק עם שמונה שחקנים. עד היום בסכנין נזכרים בחיוך בפרצופים ההמומים של שחקני ניימיכן בסיום. "פשוט באנו והרסנו להם משחק ראווה", נזכר מאמן הקבוצה לשעבר, אייל לחמן, היום בעכו, "הם היו המומים מהצורה בה התייחסנו למשחק ובהשקעה. הם בסך הכל רצו לעשות שואו לקהל שלהם". בישראל, שוב הוכח, לוקחים יותר מדי קשה את משחקי האימון.

תיקו מאכזב? את מי?

פגרות עושות רע לכולנו. השילוב הייחודי של החום והשיעמום מוציא את האוהדים מדעתם. כל טקסט זניח בעיתונות, שבימים כתיקונם לא היה זוכה להתייחסות, נקרא על ידינו בשקיקה. עונת המלפפונים פוגעת גם בשיקול הדעת של אנשי התקשורת, כששיאי הביזאריות שלה מגיעים בדיווחים ממחנה האימונים המסורתי. אל האוהדים המורעבים זורמות בלי הפסקה ידיעות מיותרות על הזרים שהגיעו, כמה הם הרשימו את המאמן, ואיזה בישול מדהים נתן הברזילאי החדש של מכבי פ"ת מול קבוצה מהליגה השלישית בהולנד. שלל אתרי האינטרנט, שכל אחד מהם כמובן שולח נציג לכל מחנה, מנפח בלי פרופורציה את כמות המידע השולי שנצרב במוחו של הקהל. ההנחה היא שבסופו של דבר, האוהד הפנאט יבלע כל שביב מידע שמגיע אליו לגבי אליליו. האומנם?

"תיקו מאכזב למכבי חיפה", זעקה כותרת באחד מאתרי האינטרנט לאחר ה-2:2 של הירוקים מול קבוצה מהליגה השנייה ברומניה. את התשובות לשאלות מי התאכזב, ממה יש להתאכזב ומי בכלל ציפה לגדולות ונצורות ממשחק האימון, לא קיבלנו בהמשך הידיעה. אין פלא. אפילו המשתתפים במשחק האימון לא יזכרו את מהלכיו אחרי כמה דקות, גם לא המאמנים, פשוט מכיוון שאין להם סיבה. התוצאות הן הפרט השולי ביותר במשחקים מסוג זה. לא יהיה "תיקו מאכזב", "הפסד מביש" או "ניצחון הרואי", כי זה בסך הכל עוד משחקון, כמו מאות המשחקונים שעורכים אותם שחקנים באימוניהם בארץ.

אפילו ברקוביץ' לא זוכר

"אי אפשר להסיק מהמשחקים האלה שום דבר", מעיד מניסיונו הלגיונר לשעבר, אייל ברקוביץ', "משחקי אימון חשובים רק כדי להכניס כושר לשחקנים, לבנות סגנון ושיטת משחק. ברגע שמגיעים לעונה ולאירופה, הסיפור כבר שונה לגמרי. אי אפשר להסיק שום מסקנה ממשחקים כאלה, אתה לא יודע נגד איזה הרכב שיחקת, מה רצונות המאמן שמשחק מולך, את מי הוא הרכיב ואת מי לא, או באיזה כושר הקבוצה. המטרה היא בסך הכל להריץ את הסגל שלך ולהיכנס לכושר נורמלי אחרי הפגרה".

ברקוביץ', היסטוריון מהלך של משחקים בהם שיחק לאורך השנים, אינו יכול לספר על אף מקרה מיוחד ממשחק אימון, פשוט מכיוון שלא טרח לאגור בזיכרונו אחד כזה. "טוב נו, אולי אחד אני בכל זאת זוכר, אבל זה היה משחק מול ברצלונה, במדי מנצ'סטר סיטי, לכבוד האצטדיון החדש, אז זה לא נחשב בדיוק משחק אימון רגיל", מספר הקוסם ומוסיף: "לא צריכים לעשות סיפור מאף משחק כזה, לטוב ולרע".

גם לחמן מתפלא

ברקוביץ', שמחזיק רזומה נאה באמתחתו, חושף חלק מדרך ההתייחסות של קבוצות אירופאיות למחנה האימון. היריב הוא לא משמעותי, לא נעשות הכנות מיוחדות כדי להתאים את צורת המשחק ליריבה, בטח שלא הכנה טקטית כלשהי. בקבוצות שלנו הסיפור טיפה שונה.

אייל לחמן, זה שאחראי למפגן הנחישות הבלתי נשכח בניימיכן, טוען שההבדלים בהתייחסות למשחקים ניכר גם בתועלת אותה מנסים להפיק המאמנים. "המאמנים של המועדונים המערב אירופאים מייחסים חשיבות במשחקים בעיקר לתנועות ולהנעת הכדור בהתקפה, ושמים את הדגש רק על החלק הקדמי", מספר המאמן, "קבוצה מהארץ מגיעה, מציבה הגנה חזקה, מפעילה לחץ ואולי ככה לפעמים גם מצליחה לגנוב ניצחון מאיזושהי קבוצה שביום רגיל גדולה עליה בכמה רמות". המשחקים שמפגישים שתי קבוצות ישראליות נחשבים באופן מסורתי לחמים ביותר במשחקי האימון. "מגיעות שתי קבוצות לעיירה הולנדית שלווה, בצהרי היום, וכעבור שעתיים מסתיים המשחק עם יללות של אמבולנסים", נזכר לחמן בערגה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

צ'לסי עושה מזה כסף

יוסי בניון וטל בן חיים כנראה כבר התרגלו לטיולים ברחבי העולם בתקופה הזו של העונה. שם לא מדובר במשחקי אימון על מגרשים קטנים ושקטים בבלגיה, אלא אצטדיוני ענק בהונג קונג וארה"ב, במשחקים שנועדו להפקת רווח עתידי ממכירת מרצ'נדייז. במשחקים אלו עוסקים בעיקר בהצגה ובתצלומים ראשונים של שחקנים חדשים במדי הקבוצה. אף אחד לא זוכר כמה ניצחה צ'לסי את משחקה האחרון במסע האמריקאי, אם בכלל ניצחה.

בעונה שעברה, בזמן ששני נציגינו התרוצצו במגרשים באנגליה, טרי ונבלס, מאמן אנגליה לשעבר ועוזרו של סטיב מקלארן בהווה, העלה הצעה חדשה. ונבלס התרעם על שיטת משחקי האימון וטוען כי לא הוכיחה את עצמה, לפחות לא לטובת הנבחרת האנגלית. בעקבות הפסדם של האנגלים בפברואר האחרון לנבחרת ספרד הציע המאמן הוותיק לצאת לארבעה ימים מרוכזים, שכוללים רק אימונים קשים, בלי משחקי ידידות אליהם צריך להתכונן ולדאוג לפניהם. "במקום משחק נגד הספרדים, יכולנו לעבוד על הדברים אותם באמת היינו צריכים לשפר לקראת המשחקים הקובעים שלנו. בסוף אנחנו מוצאים את עצמנו מודאגים ממשחק שאין לו שום משמעות".

סכנין מוכרת מנויים

לפעמים משתמשות הקבוצות במשחקי האימון כדי למנף את מכירת המנויים, או למען העלאת מצב רוחם של השחקנים. דוגמה טובה יכולה להיות שוב בני סכנין, הפעם במחנה האימון ברומניה העונה, שם ניצחה בתוצאה 1:7 קבוצה מהליגה השלישית ברומניה. כזכור, הסכנינאים בקושי הצליחו לגייס תקציב לליגת העל וכבר נחשבו ליורדי ליגה בטוחים. "ניצחון במשחק כזה יכול לתת ביטחון לשחקנים ולמאמן", מספר החייל הוותיק יעקב הילל, שכבר דרך על כמה מדשאות בפרברים ההולנדיים, "לעומת זאת הפסדים, עם כותרת פה וכותרת שם, יכולים למוטט קבוצה".

"ברוב הקבוצות בהן שיחקתי", ממשיך הילל, "היינו עושים תוצאות טובות, גם במשחקי אימון, וגם נתנו לזה משקל די רציני, מכיוון שידענו מה יכולות להיות ההשלכות של משחקים כאלו להמשך העונה. דווקא בקבוצות היותר טובות בהן שיחקתי, כמו למשל הפועל תל אביב של לפני עונת 97/98 או מכבי תל אביב לפני האליפות הראשונה ב91/92, הפסדנו כמעט בכל משחקי האימון והמחנה, לפחות מבחינת המשחקים, הוגדר ככישלון. את היכולת של הקבוצות באותן עונות אין צורך להזכיר".

מתחזקים על חשבון חובבנים

הילל גם זוכר מקרה מסוים בו הציע למאמן קבוצה, בעקבות יכולת דלה במשחקי האימון, לארגן משחק נגד קבוצה חלשה במיוחד, דבר שכאמור, יתרום לאווירה אופטימית יותר. "הצעתי שנשחק משחק אימון נגד קבוצה ברמה של ליגה א'", נזכר הילל, "ובאמת ניצחנו אותם 0:3. בהמשך שיחקנו נגד קבוצות טובות יותר, אבל הרבה יותר נינוחים ובטוחים ביכולתנו. אגב, המקרה הזה הוא לא יוצא דופן. אצל חלק מהקבוצות זוהי ממש המדיניות במחנות האימונים".

עכשיו הכדור בידיכם, האוהדים. השתדלו לשמור על פרופורציה, אין סיבה להתרגש מניצחון במגרש דמיקולו על יריבות לא ברורות, או לשקוע בעצב על הפסד לקבוצת תחתית מהונגריה. אל תתנו כוח למכתירי המלכים, שכותבים על קשר הרכש השמנמן שהגיע מקבוצת המילואים של מועדון נשכח והפציץ שלישייה בצהרי היום של חור מנומנם באחת ממדינות אירופה מול קבוצה חסרת עניין. אל תפטרו מאמנים, אל תשלחו הביתה שחקנים. חכו עם זה, לפחות עד המחזור הראשון של גביע הטוטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully